Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FaceTime Beta för OS X

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 17:29

Jag tror att det smälter ihop så småningom (det är bara en beta än så länge - och dom vill nog inte säla ner iChat med betakrux). Jag tror också att MacAppStore - eller vad det heter - tillslut hamnar i iTunes också.

Ursprungligen av urkan:

iChat är ju främst ett chatprogram. Inte ett AIM-program, eller ett jabberprogram för den delen. Vare sig man använder av video eller text.
Det använder sig ju redan av flera protokoll alltså. Att slänga in ett till skulle ju varken bloata programmet eller göra det sämre på nåt sätt.
Om det finns nåt tekniskt hinder visst... det vet jag inte. Men jag vet inte vad det skulle kunna va.

Nu finns det alltså två videochatprogram på macen, för två skilda protokoll.... jag tycker det är en lustig fragmentation bara.

iChat har egentligen bara en funktion, som jag ser det, och det är skärmdelningen. Annars bygger ju alla såna här system på att få så många användare som möjligt som delar samma system. iChat är passé som videochat/chat och passerat av FB, Skype osv. sedan länge.
Detta är ett enkelt sätt för Apple att återta en del av den förlorade marken. Förmodligen mycket små utvecklingskostnader då appen redan fanns till iPhone. Vet inte om det funkar, men det var garanterat värt ett försök! För min del är det enkelt sätt att kommunicera med familjen. Använder FT på iPhonen redan nu. Skulle bara inte vara wifi-beroende...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-21 16:41
Ursprungligen av Fitinghoff:

iChat har egentligen bara en funktion, som jag ser det, och det är skärmdelningen. Annars bygger ju alla såna här system på att få så många användare som möjligt som delar samma system. iChat är passé som videochat/chat och passerat av FB, Skype osv. sedan länge.
Detta är ett enkelt sätt för Apple att återta en del av den förlorade marken. Förmodligen mycket små utvecklingskostnader då appen redan fanns till iPhone. Vet inte om det funkar, men det var garanterat värt ett försök! För min del är det enkelt sätt att kommunicera med familjen. Använder FT på iPhonen redan nu. Skulle bara inte vara wifi-beroende...

Att man gjorde det för att det var snabbt, enkelt och billigt kan jag köpa. Det tog säkert inte särskilt många mantimmar att få fram den. Och eftersom den dessutom är på betastadiet kanske dom hellre vill hålla den separat tills dom vet att det funkar bra och hur dom ska gå vidare...

  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 17:27

Jo, att man kan hjälpa folk med deras datorer äver nätet är ju klockrent...och det funkar. Jag supportar nya Mac-ägare med iChat (vänner, släkt). Men man ska nog inte underskatta vanligt videochattande med iChat - i USA är det stort. Konferenser funkar också bra - jag har sett ganska stora företag videokonferensa med iChat - inte bara för att det är gratis ("riktiga" videokonferenser kan kosta skjortan), utan det är så enkelt och klockrent liksom. Jag vet inte varför videochat aldrig slagit i Sverige. Det är en gåta. Vi vill nog inte se varandra helt enkelt.

Ursprungligen av Fitinghoff:

iChat har egentligen bara en funktion, som jag ser det, och det är skärmdelningen. Annars bygger ju alla såna här system på att få så många användare som möjligt som delar samma system. iChat är passé som videochat/chat och passerat av FB, Skype osv. sedan länge.
Detta är ett enkelt sätt för Apple att återta en del av den förlorade marken. Förmodligen mycket små utvecklingskostnader då appen redan fanns till iPhone. Vet inte om det funkar, men det var garanterat värt ett försök! För min del är det enkelt sätt att kommunicera med familjen. Använder FT på iPhonen redan nu. Skulle bara inte vara wifi-beroende...

Fungerar mycket bra de två samtal jag provat. Kvaliteten på bilden i iPhonen (från dator) blir klart godkänd tycker jag. Antar att det blir lika bra iP till iP

Jag underar hur rummet som Phil satt i under keynoten var beslyst. Är det någo som någonsin fått lika fin bild över facetime som de Apple visat i keynote eller i sina reklamer?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-23 16:22

Ja idag ringde en kompis från sin MBP till min iPhone. Såg precis så ut som deras demo.

//Rob

Är detta förresten första gången man kan ringa video från mobil till dator och tvärt om?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-23 18:54
Ursprungligen av rikard.agren:

Är detta förresten första gången man kan ringa video från mobil till dator och tvärt om?

Om inte så är det första gången som så många kan göra det så enkelt.

//Rob

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-10-23 20:56
Ursprungligen av rikard.agren:

Är detta förresten första gången man kan ringa video från mobil till dator och tvärt om?

Ja, det är nog första gången någon har gjort det möjligt för allmänheten.

Jag är tror säkert att någon annan har försökt tidigare med det har nog varit kostsamt och tekniken har nog inte varit mogen förän nu.

Min dator talar om för mig att den inte kan installera för att "jag saknar en kritisk säkerhetsfix, och måste installera säkerhetsuppdatering 2010-005."

Efter att ha öppnat och sökt efter nya uppdateringar utan att hitta något så började jag kolla lite, och ser att den uppdateringen har jag nog installerat redan! :s

Hur kan jag kolla det, och varför säger den då att jag inte har det installerat?

EDIT!

Laddade hem uppdateringen "2010-005" på nytt från apple, installerade och startade om datorn som vanligt.
När jag testar att installera facetime så får jag fortfarande samma meddelande!
Ingen annan med samma problem?

Senast redigerat 2010-10-23 22:49
  • Medlem
  • 2010-10-24 16:06

Tjena

Har ingen iphone 4 än men vill ringa en kompis i new york med iphone från min mac.
Har registrerat och testat mac till mac men hur göra man med iphonen?

Ursprungligen av Swift:

Tjena

Har ingen iphone 4 än men vill ringa en kompis i new york med iphone från min mac.
Har registrerat och testat mac till mac men hur göra man med iphonen?

Hans telefonnummer funkar utmärkt även från din Mac

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-10-24 16:44
Ursprungligen av rosen888:

Min dator talar om för mig att den inte kan installera för att "jag saknar en kritisk säkerhetsfix, och måste installera säkerhetsuppdatering 2010-005."

Efter att ha öppnat och sökt efter nya uppdateringar utan att hitta något så började jag kolla lite, och ser att den uppdateringen har jag nog installerat redan! :s

Hur kan jag kolla det, och varför säger den då att jag inte har det installerat?

EDIT!

Laddade hem uppdateringen "2010-005" på nytt från apple, installerade och startade om datorn som vanligt.
När jag testar att installera facetime så får jag fortfarande samma meddelande!
Ingen annan med samma problem?

Samma för mig, men sen läste jag att det krävdes 10.6 vilket jag inte har installerat än.

Den kör tydligen push eftersom man kan ta emot samtal utan att programmet är igång? Hur blir det om man har programmet installerat på säg två datorer och får ett samtal, ringer det i båda två då, och telefonen samtidigt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-25 12:27
Ursprungligen av rikard.agren:

Den kör tydligen push eftersom man kan ta emot samtal utan att programmet är igång? Hur blir det om man har programmet installerat på säg två datorer och får ett samtal, ringer det i båda två då, och telefonen samtidigt?

Mnja, den är ju inte riktigt sann:

bash-3.2$ ps ax|grep FaceTime
  136   ??  S      0:00.63 /Applications/FaceTime.app/Contents/PrivateFrameworks/IMCore.framework/imagent.app/Contents/MacOS/imagent
  149   ??  S      0:00.24 /Applications/FaceTime.app/Contents/Frameworks/ApplePushService.framework/apsd-ft

Detta alltså utan att programmet är igång. Bara för att vara extra tydlig på den punkten.

När någon väljer att ringa genom facetime till min e-mail adress så ringer det på min Mac. När de istället väljer att ringa mitt telefonnummer från en Mac eller annan telefon så ringer det i min iphone.

Jag har inte lyckats länka ett nummer till min Mac.

Ursprungligen av illerG:

När någon väljer att ringa genom facetime till min e-mail adress så ringer det på min Mac. När de istället väljer att ringa mitt telefonnummer från en Mac eller annan telefon så ringer det i min iphone.

Jag har inte lyckats länka ett nummer till min Mac.

Jag är rätt övertygad om att man inte kommer kunna länka något telefonnummer till en Mac med Facetime utan enbart mailadresser. De kommer fungera på samma sätt som iPod touchen fungerar.

Nu blev jag dock lite nyfiken på om man kan ha samma mailadress både till en eventuell iPod touch (med facetimestöd) och Facetime på sin mac...

Om ingen annan här kan göra det redan nu så kommer jag senare i veckan aktivera facetime med samma mail på två Mac:ar samtidigt då jag själv är nyfiken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-18 13:18

FaceTime på mina MacBookar låser hela maskinen efter 5-10 min. Muspekaren är flyttbar, men klickningar eller tangentbordskommandon funkar inte
Bara att vänta på nästa uppdatering...

Bevaka tråden