Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt nya MacBook Air (höst 2010)

Tråden skapades och har fått 378 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-24 11:08

Vilken modell valde ni?

Jag beställde 11,6" 128Gb Flash hdd med 1,6Mhz processor och 4Gb ram.

Vilken väg gick ni?

Senast redigerat 2010-10-24 18:26

Jag är sugen på den minsta 13" med 4GB RAM men behöver den egentligen inte. Prylsug kallas det för...

  • Medlem
  • 2010-10-24 14:19
Ursprungligen av Björnström:

Jag är sugen på den minsta 13" med 4GB RAM men behöver den egentligen inte. Prylsug kallas det för...

Kunde inte sagt det bättre själv

Ursprungligen av 9-3Mike:

Vilken modell valde ni?

Jag beställde 11,6" 128Gb hd med 1,6Mhz processor och 4Gb ram.

Vilken väg gick ni?

Samma här

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-24 18:13

På min beställning står det lev datum 29e... När beräknas ni få era?

Inte skickad än, beräknad lev mellan 29 och 1:a.

Kan inte bestämma mig om jag skall satsa på en 13" Air, lilla processorn men 4GB minne, eller en 13" Pro, grundmodellen. Så jag kanske inte passar in i denna tråden

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 18:12
Ursprungligen av Marcus_R:

Kan inte bestämma mig om jag skall satsa på en 13" Air, lilla processorn men 4GB minne, eller en 13" Pro, grundmodellen. Så jag kanske inte passar in i denna tråden

Jag är också på gärdesgården. Jag väger mellan 13" Air med extra plusmeny (2,13GHz, 4GB, 256GB) eller en 15" MBP Minsta Möjliga. Jag är framförallt osäker på om jag vill backa 10-20% processorkraft från min nuvarande 2006-2.33-C2D MacBook Pro. Se här med filter på P8600, T7600 och SL9600.

Gjorde ett eget test på Apple Store igår: MBA 13" 1.86, 2GB. Startade ett gäng fönster, Safari, Mail, etc och sedan iPhoto. Valde en bildfil, öppnade för editering, full zoom cmd-2, och sedan scrolla runt i bilden med tvåfingersscroll. Det var en påtaglig lagg där zoomfönstret sakta svansade efter mina fingrar, kändes som 1-2 sekunder. På min nuvarande laptop är scrollningen ögonblicklig, fast det tar å andra sidan upp till en halvminuts badboll att swappa in hela bilden i den zoomnivån innan jag kan börja scrolla runt.

Jag förstår inte varför MBA laggar så, den har snabbare FSB och samma mängd grafikminne och det kan inte vara nåt problem att hålla en jpeg i internminne med 2GB. Kollade iofs inte om minnet var fullt i Aktivitetshanteraren. Det får bli en till tripp... Hå hum.

Just nu känns det som att jag måste ta en MBP-15 och sen om två år köper jag 8GB RAM och en Momentus Hybrid 500GB (eller 750GB om de finns då) och får två år till på den datorn. Jag lär inte få fyra år ur MacBook Airen, som jag fått ur min nuvarande MBP.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-26 22:50
Ursprungligen av alamode:

Gjorde ett eget test på Apple Store igår: MBA 13" 1.86, 2GB. Startade ett gäng fönster, Safari, Mail, etc och sedan iPhoto. Valde en bildfil, öppnade för editering, full zoom, och sedan scrolla runt i bilden med tvåfingersscroll. Det var en påtaglig lagg där zoomfönstret sakta svansade efter mina fingrar, kändes som 1-2 sekunder. På min nuvarande laptop är scrollningen ögonblicklig, fast det tar å andra sidan upp till en halvminuts badboll att swappa in hela bilden i den zoomnivån innan jag kan börja scrolla runt.

Jag förstår inte varför MBA laggar så, den har snabbare FSB och samma mängd grafikminne och det kan inte vara nåt problem att hålla en jpeg i internminne med 2GB. Kollade iofs inte om minnet var fullt i Aktivitetshanteraren. Det får bli en till tripp... Hå hum.

Svarar på min egen frågeställning: det är iPhoto 11 som är boven här, inte nya MacBook Air. Nya iPhoto 11 har en enorm lag när man scrollar runt i bilden på full zoom. Det var lika illa på 15" MBP som på MacBook Air - iPhoto 11 hänger inte alls med utan ligger ett par sekunder efter. Applestorepersonen som hjälpte mig mumlade nåt om att det snackas på forumen om att iPhoto 11 inte är optimerad än... Oh well, skönt att det inte var SÅ dålig prestanda på nya MBA...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-25 11:29

Beställt en den lilla 11.6" med 64GB SSD och 4GB RAM på leasing, återstår att se när den levereras. Säljaren sa 2-3 veckor men Applestore (webben) säger 2-3 dagar, och det var genom Applestore jag beställde den.

Edit:
Fick nyss reda på att den skall levereras 5:e eller 8:e november... Kul besked men dryg väntan... Finns för lite roliga Youtube-videos och artiklar än, bara tråkiga uppacknings-stories...

Senast redigerat 2010-10-25 13:29
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-10-25 12:16

Blev 11.6 med 128gb ssd och 4gb ram samt 1,6ghz. Leverans 1-3 November. Ska bli härligt när man är ute och reser, har saknat min 12 tums powerbook enormt sedan jag bytte till nuvarande 13,3 macbook.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 13:36

Jag vill sälja min MBP 13" och köpa en maxad 11.6" men jag vågar inte

  • Oregistrerad
  • 2010-10-25 13:40
Ursprungligen av Cokey:

Jag vill sälja min MBP 13" och köpa en maxad 11.6" men jag vågar inte

Nä det är nog farligt.

Synd att jag köpte en HP EliteBook för 2 veckor sen, det får bli min "air" laptop (Flyger mycket)

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-10-25 13:45
Ursprungligen av Cokey:

Jag vill sälja min MBP 13" och köpa en maxad 11.6" men jag vågar inte

Samma här Vill se lite kommentarer kring hur den beter sig när man jobbar med lite tyngre Photoshop-filer m.m.

Testade en på Macforum i helgen, och blev sjuuukligt sugen. Testade att surfa runt på t.ex. Aftonbladet och allt gick extremt snabbt. Även 1080p-trailers från Apple rullade som smort. Galet.

Så nu är det spara pengar som gäller, och invänta lite fler användarrecensioner.

Why o why har inte 11":aren bakgrundsbelyst tangentbord och SD-slot Det är två måste-ha-prylar på en bärbar för mig, i så fall hade det blivit köp direkt. Visst kan man skaffa 13" och iaf få SD, men.. kanske lika bra att vänta antingen på nästa 13" MBP eller nästa version av Air:en :(. Ska in och klämma på den i butik snart och se om prylsuget är större än förståndet

Ursprungligen av Kermit:

Ska in och klämma på den i butik snart och se om prylsuget är större än förståndet

Kan verkligen känna igen mig i de raderna. Är likadan efter ett större släpp från Apple.

Ursprungligen av Kermit:

Why o why har inte 11":aren bakgrundsbelyst tangentbord och SD-slot Det är två måste-ha-prylar på en bärbar för mig, i så fall hade det blivit köp direkt. Visst kan man skaffa 13" och iaf få SD, men.. kanske lika bra att vänta antingen på nästa 13" MBP eller nästa version av Air:en :(. Ska in och klämma på den i butik snart och se om prylsuget är större än förståndet

Om du vill ha sd-slot för kamerans skull så kan det vara bra att veta att det finns vikbara SDminnen, med USBkontakt :). Jag har CF och SD i kameran och använder just ett USB-SDminne när jag vill lägga över bilder till laptopen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 17:52
Ursprungligen av akerstrom:

Om du vill ha sd-slot för kamerans skull så kan det vara bra att veta att det finns vikbara SDminnen, med USBkontakt :). Jag har CF och SD i kameran och använder just ett USB-SDminne när jag vill lägga över bilder till laptopen.

Jag har haft fem vikbara Sandisk Ultra Plus II vikbara USB-minnen, samtliga har spruckit upp efter nåt år. Sista fastnade t.o.m i kameran och nånting gick sönder när jag forcerade ut det. Jag tror Sandisk har slutat sälja dem, jag var tvungen att jaga på eBay för att hitta ett sist.

Fantastisk idé, men överlever inte länge. Det sista jag köpte (4GB) får sitta ovikt i kameran och numera kör jag bara med sladdurladdning. Sparar USB-förmågan till nödsituationer, då är det bra att kunna vika och köra USB.

Och snart blir det väl ändå en laptop med SD-kortplats, hoppas jag...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-25 14:15

Förstår inte hur en SD-slot kan vara en deal breaker... Hur många gånger i veckan skulle man använda det? De få gångerna fungerar det ju minst lika bra med ett sånt där vikbart SD som akerstrom nämnde, eller USB-kabel rakt in i kameran. Eller för den delen en sån där yttepytteliten SD-USB-adapter/kortläsare.

Att den inte finns med belyst tangentbord är synd, men jag tittar väldigt sällan på tangenterna när jag skriver så det spelar ingen större roll för mig.

Det verkar också som batteritiderna är lite i det generösare slaget trots att Apple ändrat mätmetod. Men det verkar vara ren surf i Safari på en flik på sidor utan Adobe Flash som gäller för att få de tiderna, inga andra program igång heller samtidigt.

Jag är 100% säker på att jag blir nöjd, har velat ha en Air sen den första kom ut, men då var ju pris och prestanda minst sagt avskräckande...

  • Oregistrerad
  • 2010-10-25 15:52
Ursprungligen av Nubi:

Att den inte finns med belyst tangentbord är synd, men jag tittar väldigt sällan på tangenterna när jag skriver så det spelar ingen större roll för mig.

"nya air" känns som en mer konsumentprodukt än tidigare Air (med tanke på priset). Jag saknar upplyst tangentbord rätt mycket när jag sitter på flyg. Titta på tangenterna när jag skriver var det väl 10 år sen jag gjorde, men när du sitter i en trång miljö så är det svårt att ha koll på raderna, du vill gärna "titta till" för att hitta A exempelvis, efter det är det ju inga problem.

Ursprungligen av studiox:

"nya air" känns som en mer konsumentprodukt än tidigare Air (med tanke på priset). Jag saknar upplyst tangentbord rätt mycket när jag sitter på flyg. Titta på tangenterna när jag skriver var det väl 10 år sen jag gjorde, men när du sitter i en trång miljö så är det svårt att ha koll på raderna, du vill gärna "titta till" för att hitta A exempelvis, efter det är det ju inga problem.

Håller med. Visst kan jag skriva bra utan att titta på tangentbordet, meen jag sitter själv ganska mycket med programmering också - då ska det skrivas hakparanteser, diverse underiga tecken, f-tangenter för att kompilera / debugga osv. Detta brukar gå lite sämre än att skriva ren löptext, så där är det en klar nackdel.

Ursprungligen av Nubi:

Förstår inte hur en SD-slot kan vara en deal breaker...

I mitt fall används den flera ggr i veckan - det är klart att det går att använda adapter / USB-kabel istället, men vanan sitter i att bara plugga in kortet Dessutom är det ju ganska begränsad lagring på Air:en - det vore väldigt trevligt att kunna plugga i ett 64Gb SDXC-kort i den, men jag är osäker på om den har stöd för SDXC än..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-25 23:05

Går det hitta bättre prestanda i en 11-12" maskin idag än den 1,6ghz Dualcoren som sitter i Airen?

PS, Jag tror jag kommer bli löjligt kär i min Air...

Ursprungligen av 9-3Mike:

Går det hitta bättre prestanda i en 11-12" maskin idag än den 1,6ghz Dualcoren som sitter i Airen?

[OT]

Tittar man bortom Mac-skogarna så finns det maskiner med 12"-skärm som har fruktansvärt mycket vassare hårdvara. 11" är en ganska udda företeelse, 10" är stort bland netbooks (men dessa dras allt som oftast med Atom-processorer). De vassare maskinerna straffas med vikt (uppåt 1,5kg talar vi om här) och format (det växer, i synnerhet på höjden). HP EliteBook, Lenovo X, Dell och Sony är några producent-/produktexempel.

Tar man formatet i beaktning blir det i princip bara Sony kvar som värdig konkurrent, deras numera utgångna Vaio VPC-X11S1E är extremt portabel med sina 780 gram men Atom-processorn halkar efter. Trots SSD-disk och ett bantat Windows 7 så upplevs den ganska ofta som slö. Skärmen är dock prima, likaså batteritiden och tillgången till inbyggt 3G-modem. Det finns ingen riktig efterträdare (ännu) men det lär vara på G, faktum är att den gamla sålde rätt bra.

[/OT]

Klart är att Air idag är ganska ensam i segmentet. Man kan säga att i synnerhet 11"-modellen fyller ett hål. De PC som är vassare kostar mer, ofta det dubbla. Söker man en billigare kamrat finns netbooks men då är dessa med vekare hårdvara. Kvalitetskänslan hos de senare skall vi inte tala om. Jag tycker Apple lyckats vrålbra med att positionera sig rätt i segmentet med såväl storlek som pris. Hårdvaran lämnar en del att önska men det är ingen hemlighet varför de håller sig till C2D. Nyare Core i3/i5/i7-processorer hade tveklöst medfört ett större format till följd av den oifrånkomliga grafikkretsen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-30 11:30
Ursprungligen av Herr Dödén:

[OT]

Tittar man bortom Mac-skogarna så finns det maskiner med 12"-skärm som har fruktansvärt mycket vassare hårdvara. 11" är en ganska udda företeelse, 10" är stort bland netbooks (men dessa dras allt som oftast med Atom-processorer). De vassare maskinerna straffas med vikt (uppåt 1,5kg talar vi om här) och format (det växer, i synnerhet på höjden). HP EliteBook, Lenovo X, Dell och Sony är några producent-/produktexempel.

Tar man formatet i beaktning blir det i princip bara Sony kvar som värdig konkurrent, deras numera utgångna Vaio VPC-X11S1E är extremt portabel med sina 780 gram men Atom-processorn halkar efter. Trots SSD-disk och ett bantat Windows 7 så upplevs den ganska ofta som slö. Skärmen är dock prima, likaså batteritiden och tillgången till inbyggt 3G-modem. Det finns ingen riktig efterträdare (ännu) men det lär vara på G, faktum är att den gamla sålde rätt bra.

[/OT]

Klart är att Air idag är ganska ensam i segmentet. Man kan säga att i synnerhet 11"-modellen fyller ett hål. De PC som är vassare kostar mer, ofta det dubbla. Söker man en billigare kamrat finns netbooks men då är dessa med vekare hårdvara. Kvalitetskänslan hos de senare skall vi inte tala om. Jag tycker Apple lyckats vrålbra med att positionera sig rätt i segmentet med såväl storlek som pris. Hårdvaran lämnar en del att önska men det är ingen hemlighet varför de håller sig till C2D. Nyare Core i3/i5/i7-processorer hade tveklöst medfört ett större format till följd av den oifrånkomliga grafikkretsen.

Lite som jag trodde då.. Atom processorn är ingen höjdare.. har ägt två stycken olika Samung N120 och en nyare version N310. Båda med atom processorer. Kändes sådär faktiskt. Sen har jag haft svårt med PC öht sen jag började använda Mac. Visst hade en quadcoreprocessor i Airen varit najs men som någon påpekade så hade den oxå blivit varmare och förbrukat mer batteri. Jag är sjukt imponerad över 1,6an i min 11tummare.
Har inte haft några problem med lagg eller upplevt datorn som seg. Kan säkert tacka flashdisken för mkt men det är en kvick liten rackare. Hoppas nu inte att dom släpper en uppgraderad version inom 1 år eller så. Jag vill alltid ha den senaste och det gör ju lite ont om det kommer en 2,13 eller 2,4 till airen snart.. ;D

Shanghai

Beställde 13 128 4 den 27:e, skickades med UPS från Shanghai för ca 1 timma sedan, beräknas vara framme på fredag

Jag har velat ha en MBA i 2 år men väntat på en uppgradering med 4GB ram. Jag tycker bägge dessa maskiner är enormt tilltalande. Efter att ha klämt lite på dem i butik så valde jag en "13,3 med 128GB SSD och 4GB ram. I min värld är MBA "13,3 det optimala formatet på en laptop, väger nästan ingenting och går att använda bekvämt på flyget till och med för oss fattiglappar som flyger mest Economy

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-10-26 04:29

Det här kanske är lite latmaskvarning på mig, men finns det någon jämförelse i hastighet mellan en MBA och en vanlig MacBook? Jag har en första generationens Intel-MacBook som börjar kännas lite seg såhär efter fyra år typ (nähä?) och dessutom hänger WLAN-kortet på sista versen. Jag funderar på hur stor skillnad det är mellan 1,83Ghz CoreDuo och en 1,4Ghz Core2Duo. Likvärdiga? MBA något snabbare? Till och med långsammare? Jag vill ju inte direkt göra ett NERKÖP, men om en MBA är ungefär lika snabb som den här eller lite snabbare så tar jag hellre billigaste elvatummaren än en fullstor plast-MacBook för samma pris. Även om den är 1Ghz snabbare.

Jag vill mest bara inte att hela datorn ska totallåsa sig om jag försöker kolla på 720p på YouTube. Och mest då att WLAN-kortet ska ha längre räckvidd än två meter vilket är anledningen att jag vill "uppgradera" från första början.

Hur skulle ni göra? Den är ju så jävla liten och najs. Inte för att min 13" känns speciellt stor nu, den är väl normalstor, men jag hade inte bangat på att den var mycket mindre och lite snabbare med högre upplösning (och samma pris).

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-10-26 17:07
Ursprungligen av Davey:

Det här kanske är lite latmaskvarning på mig, men finns det någon jämförelse i hastighet mellan en MBA och en vanlig MacBook? Jag har en första generationens Intel-MacBook som börjar kännas lite seg såhär efter fyra år typ (nähä?) och dessutom hänger WLAN-kortet på sista versen. Jag funderar på hur stor skillnad det är mellan 1,83Ghz CoreDuo och en 1,4Ghz Core2Duo. Likvärdiga? MBA något snabbare? Till och med långsammare? Jag vill ju inte direkt göra ett NERKÖP, men om en MBA är ungefär lika snabb som den här eller lite snabbare så tar jag hellre billigaste elvatummaren än en fullstor plast-MacBook för samma pris. Även om den är 1Ghz snabbare.

Jag vill mest bara inte att hela datorn ska totallåsa sig om jag försöker kolla på 720p på YouTube. Och mest då att WLAN-kortet ska ha längre räckvidd än två meter vilket är anledningen att jag vill "uppgradera" från första början.

Hur skulle ni göra? Den är ju så jävla liten och najs. Inte för att min 13" känns speciellt stor nu, den är väl normalstor, men jag hade inte bangat på att den var mycket mindre och lite snabbare med högre upplösning (och samma pris).

Precis de frågor jag själv har om nya MBA! Bumpar därför tråden.

Lade en beställning på en 11" med 64GB flash och 4gb ram igår. Hoppas att 64GB räcker och att jag får användning för 4gb ram samt att 1.4ghz processor ska kännas rapp, kände inte att det var värt att uppgradera till 1.6ghz, för dyrt och liten skillnad i prestanda.

Bevaka tråden