Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska Apple göra med sina 335 miljarder på bankkontot?

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Steve Jobs talade med Financial Times förra veckan och berättade att han gärna höll hårt i bolagets fantastiska kassa på 51 miljarder USD eller motsvarande 335 miljarder kronor. Företaget har "strategiska möjligheter" framöver men berättade inte mer än så.

Under dom senaste åren har företagets vinster gjort att kassan svällt makalöst:

Siffror i Miljarder USD
2004: 3.0
2005: 3.5
2006: 6.4
2007 15.4
2008: 24.5
2009: 34.0
2010: 51.0

Det finns folk som spekulerar i att Apple skulle köpa Facebook (30 miljarder USD), Disney (67 miljarder USD) men samtidigt visar historien att bolaget inte köpt företag som kostat med än en halv miljard dollar någonsin. "Det ligger inte i företagets gener" har en fd Apple anställd sagt.

Adobe är värt 14 miljarder dollar och vissa spekulerar att Steve Jobs är lite sugen på att få äga deras teknologi - kanske för att förbättra Flashstödet på Mac och för att ta steget in på PC användarnas skrivbord via Adobe Acrobat Reader. Nvidias värdering är 6.4 miljarder dollar och ligger kanske också på önskelistan.

Men frågan är om inte detta är ett angenämt problem. Att ha över 300 miljarder kronor på kontot ger en riktig trygghet för bolagets framtid och försäkrar oss alla om att Apple inte kommer vara nära döden igen som i slutet på 90-talet...

Diskussion: Vad önskar du att Apple skulle investera sina pengar i? (teknik/företag)

Det som alltid har förvånat mig är att inte aktieägarna har gjort något samlat krav på utdelning. Om Apple har tillgångar på 335 miljarder så borde det väl vara intressant att få ta del av en del av dessa pengar om man äger aktier i företaget.

Jag är inte så insatt i hur Apple agerar och vad som kan vara intressant. Vore det dock inte en prestigeförlust om Apple skulle få för sig att köpa upp Adobe? Det är ju en öppen konflikt mellan de båda företagen och Apple har väl fastslagit att framtiden ligger i HTML5 och inte Flash. Förvisso så är Adobe bra mycket mer än Flash, men du nämner själv möjligheten att förbättra stödet till Mac.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det som alltid har förvånat mig är att inte aktieägarna har gjort något samlat krav på utdelning.

Just nu är aktieägarna tillräckligt nöjda tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-25 15:47

Det har varit massor av snack just kring utdelning och tydligen så försöker man varje gång att försöka höja denna men av någon anledning blir det inte majoritet. Apples aktier köper man inte för att få utdelning, det är klart.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-25 15:52

Att dom inte bygger serverhallar runt globen är en skandal. Jag drar slutsatsen att dom inte är 100% seriösa med MobileMe - att dom tvekar till att administrera molnet.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-25 15:54
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Att dom inte bygger serverhallar runt globen är en skandal. Jag drar slutsatsen att dom inte är 100% seriösa med MobileMe - att dom tvekar till att administrera molnet.

Att bygga datahallar gör bara idioter med mycket pengar. Det finns så många andra som bygger datahallar så det räcker väl att dom förpestar miljön?

Apple bygger dock faktiskt datahallar, bland annat i usa Apple’s North Carolina facility pictured from the air | 9 to 5 Mac Apple’s North Carolina facility pictured from the air | Apple Intelligence

  • Oregistrerad
  • 2010-10-25 16:08

Att dom bygger en ny i USA har ju inte med saken att göra. Alla som sysslar med molnet (Google, Amazon S3, etc) speglar givetvis globalt. Jag antar att du inte har MobileMe och testat iDisk.

Om du anser att datorhallar är en - i sammanhanget - stor miljöbov så måste du nog börja om från början och plugga en hel del. ;-). Planeten håller på att kollapsa och jag lovar dig att alla jordens enorma datorhallar är en fis i rymden när man radar upp källorna till det onda.

Ursprungligen av studiox:

Att bygga datahallar gör bara idioter med mycket pengar. Det finns så många andra som bygger datahallar så det räcker väl att dom förpestar miljön?

Apple bygger dock faktiskt datahallar, bland annat i usa Apple’s North Carolina facility pictured from the air | 9 to 5 Mac Apple’s North Carolina facility pictured from the air | Apple Intelligence

  • Oregistrerad
  • 2010-10-25 23:53
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Att dom bygger en ny i USA har ju inte med saken att göra. Alla som sysslar med molnet (Google, Amazon S3, etc) speglar givetvis globalt. Jag antar att du inte har MobileMe och testat iDisk.

Ja och nej. Amazon S3 var ju inte så länge sen som dom öppnade ett datacenter i Europa, Irland. Det är också det enda i hela europa med en halv miljard människor. Så det är ju inte så stora satsningar "i molnet". Microsoft har inte en enda datahall i skandinavien och dom är också en stor molnleverantör. Dom enda som bygger datahaller i skandinavien är google så vitt jag vet.

Däremot har ju andra leverantörer, exempelvis akami som du nämner avtal med alla stora ISP'er. Akami står exempelvis i Telecity och hos Phonera, nära och bra svenska internetanvändare utan att det kostar akami en enda krona i att bygga datahallar.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Om du anser att datorhallar är en - i sammanhanget - stor miljöbov så måste du nog börja om från början och plugga en hel del. ;-). Planeten håller på att kollapsa och jag lovar dig att alla jordens enorma datorhallar är en fis i rymden när man radar upp källorna till det onda.

Nejdå det är en bov som alla andra. Om vi slutade äta kött kan vi åka med fossila bränslen bra länge till så vi bör alltså fortsätta spy ut avgaser i våra bilar enligt samma resonemang?

Inte nog med att datorhallen i North Carolina inte ens är invigd - det talas redan om att bygga ut den till dubbla storleken!
Apple Planning on Doubling Their Just Completed NC Data Center? - Mac Rumors

Tillägg: "Skynet" brukar nämnas då och då i dessa sammanhang...

Senast redigerat 2010-10-25 16:37

Samma här, njemas problemas.

Jag tycker Apple kan hyvla av en tiondels promille och skicka till mig

(oj; trettitre och en halv mille - kul, då behöver jag inte jobba mer. Kan flytta till ngt ställe med mkt sol och där man kan åka MC året runt...)

Fast i och för sig.. ett köp av Nvidia vore ganska intressant. Apple växer allt mer och i och med att STEAM nu är tillgänglig för Mac så borde det finnas en intressant målgrupp där. Kanske skulle ett uppköp av Nvidia leda till att Apple så småningom kastar sig in på den här marknaden lite mer och ser till att levererar något som är attraktivt för gamers. Det finns väl förvisso inga hinder för det idag heller, men Apple kanske kan pressa de egna kostnaderna om man äger företaget som levererar grafiken.

Som tidigare påpekat så är jag inte så duktig på området, men det kanske vore något? Eller vad säger ni som kan lite mer än jag?

Ursprungligen av Björnström:

Diskutera IMAP problemen i mail i en annan tråd

Men vi har ju påbörjat ett Mac-religiöst krig här. h_e kritiserar vårt kära Apple Mail, och då klarar vi inte av att leva upp till forumets regler och skapar därmed en "spin-off".

Skämt å sido. Ursäkta vårt sidospår.

  • Medlem
  • 2010-10-26 07:14
Ursprungligen av Björnström:

Diskutera IMAP problemen i mail i en annan tråd

För att folk ska kunna besvara frågan utan att bli OT är stickspåret flyttat hit:
http://www.99.se/apple-programvara/281735-apple-borde-utveckla-mail-app.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-25 21:11

Jag tycker att Apple ska skita i att köpa något stort företag. Ta Adobe t.ex. Varför punga ut 20 miljarder dollar, vilket priset lär landa på efter förhandlingar? Gör en egen Photoshop och Illustrator osv. Tycker det är bättre att köpa mindre bolag, typ Pixelmator och förbättra tills det blir ett riktigt hot mot konkurrenterna... som FCP t.ex.

Ursprungligen av ibish:

Jag tycker att Apple ska skita i att köpa något stort företag. Ta Adobe t.ex. Varför punga ut 20 miljarder dollar, vilket priset lär landa på efter förhandlingar? Gör en egen Photoshop och Illustrator osv. Tycker det är bättre att köpa mindre bolag, typ Pixelmator och förbättra tills det blir ett riktigt hot mot konkurrenterna... som FCP t.ex.

Vad vore poängen med att göra egna "kopior" av Adobes etablerade program? Det skulle nog vara att slå väldigt hårt i motvind, och det under en väldigt lång period.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 21:19

Jag kan mest komma på saker de inte ska köpa. AMD och Dropbox nämns ofta, och inget slår mig som lysande. Intel har de nog inte råd med.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-25 21:38

Jag tror inte Apples planer att spendera pengarna - vilket dom snart måste börja göra pga skattetekniska skäl - handlar om mjukvara. Apples stora grej sedan dom lade till "i" (=internet) på allting är...just INTERNET...nätverket som allting egentligen handlar om. Infrastrukturen. Frågan är om Apple kommer att köpa egna höghastighetståg och autobahns - eller fortstätta att hyra. Eftersom dom inte verkar bygga eget så är mitt stalltips att dom snart köper Akamai - om nu Akamai är till salu. Kom ihåg var ni läste det först.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-25 23:49
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Jag tror inte Apples planer att spendera pengarna - vilket dom snart måste börja göra pga skattetekniska skäl

Jag är inte så insatt i amerikanska skattelagar men så mycket pengar som apple har på banken kan du inte ha i sverige iaf. trots alla investeringsfonder och reservationen för framtiden. Men i usa verkar det ju gå bra, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 00:31
Ursprungligen av studiox:

Jag är inte så insatt i amerikanska skattelagar men så mycket pengar som apple har på banken kan du inte ha i sverige iaf. trots alla investeringsfonder och reservationen för framtiden. Men i usa verkar det ju gå bra, eller?

Sen Lex Uggla kan du i princip ha obegränsat med pengar i kassan - problemet i Svedala är snarare giriga ägare som vill tömma bolaget (typ Gardell) och sen tvinga staten att ta smällen när det går neråt.

I egenskap av någon som med jämna mellanrum försöker jobba med folk som vill sitta vid mac så tycker jag Apple borde köpa en fungerande Active Directoryklient hos MS. Betala dem för att utveckla den, helt enkelt, eller betala för protokollicens och gör det själv.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-10-25 23:32

Kan vara bra att ha lite cash om de skulle förlora någon av alla de rättstvister de är involverade i...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 00:36

Det jag fått berättat för mig om Apple är följande.

1. Apple har inga majoritetsägare som kan tvinga fram en utdelning
2. Ingen vågar gå emot Jobs
3. Jobs har många gånger tidigare sagt att han vill ha pengarna till R&D

För övrigt börjar det bli sjukt mycket pengar, jag hoppas att dom använder det till fantastiska lösningar online, inte som mobileme - utan sjukt bra lösningar.

Dom vet hur man gör, och dom har råd att göra det - frågan är bara om dom har hittat en vettig affärsmodell för att göra det.

Gärna stora nätverkssatsningar, men först ett fungerande Mac OS X!

Jag tycker att Apple kunde unna sig fler utvecklare. Apple verkar prioritera det hetaste och skyffla alla resurser till nya projekt (iOS) och samtidigt låta halvmessyrer begränsa OS X under flera år. Gäller även Mac OS X Server.

Med sina enorma resurser tycker man att Apple kunde anstränga sig mer för att t.ex. nätverksfunktioner, OpenGL, Java, drivrutiner, X11 och Mail ska uppfylla de senaste standarderna eller åtminstone inte vara sämre än på andra plattformar.

Visst, en sådan satsning säljer kanske inte fler enheter till konsumenter på kort sikt, men jag tror att många proffs, akademiker och företag tvekar om att byta till Mac, om det råder osäkerhet var Apple står när det gäller sådana grundläggande saker.

Och jag är medveten att det inte bara är Apples fel, men de har råd med att i större utsträckning hjälpa tredjepartstillverkare med begränsade resurser att ta fram mac-optimerade drivrutiner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-26 17:36
Ursprungligen av M. Sundbom:

Gärna stora nätverkssatsningar, men först ett fungerande Mac OS X!

Jag tycker att Apple kunde unna sig fler utvecklare. Apple verkar prioritera det hetaste och skyffla alla resurser till nya projekt (iOS) och samtidigt låta halvmessyrer begränsa OS X under flera år. Gäller även Mac OS X Server.

Med sina enorma resurser tycker man att Apple kunde anstränga sig mer för att t.ex. nätverksfunktioner, OpenGL, Java, drivrutiner, X11 och Mail ska uppfylla de senaste standarderna eller åtminstone inte vara sämre än på andra plattformar.

Det kanske är dessa "begränsade" antal utvecklare som är skillnaden mellan Apple och Microsoft? Låt det ta den tiden det tar, det har ju gått bra hittills.

Däremot kan de väl åtminstone öppna en ynka Apple Store i Sverige! När Sverige är ett så pass starkt Apple-land är det ju pinsamt att det inte finns en enda officiell butik, dit man kan vända sig fysiskt.

Köpa Adobe och begrava Flash, köpa Microsloth och placera Balmer i något dammigt arkiv under jorden, bygga ut datacentret(fast jag tror de redan börjat med det)...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-26 13:32

De skulle ju kunna utnyttja en femtiondel och betala av USAs skuld till FN... ($1,3 miljarder) och ändå ha råd att ge varenda oförsäkrad Amerikan sjukförsäkring (45miljoner, $1000/styck).

På den här punkten har ju faktiskt Jobs lite att lära av Gates, fram till 2007 hade Gates gett över $28 miljarder till välgörenhet.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-26 13:36

Men...Gates ger ju bort sina egna pengar (så klart - vilka pengar skulle han annars ge bort?). Apples kassa är ju inte Jobs pengar Hur är det med verklighetsuppfattningen?

Ursprungligen av bollman:

De skulle ju kunna utnyttja en femtiondel och betala av USAs skuld till FN... ($1,3 miljarder) och ändå ha råd att ge varenda oförsäkrad Amerikan sjukförsäkring (45miljoner, $1000/styck).

På den här punkten har ju faktiskt Jobs lite att lära av Gates, fram till 2007 hade Gates gett över $28 miljarder till välgörenhet.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Men...Gates ger ju bort sina egna pengar (så klart - vilka pengar skulle han annars ge bort...

Jag tror att det är just det som Bollman menade att Jobs kan lära av Gates. Bollmans första stycke uppfattade jag bara som ett talande exempel på hur mycket pengar det egentligen handlar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 13:46

Kanske köpa Sony?
Personligen förstår jag inte varför Apple skulle köpa så stora företag. Köp småföretag för deras kunskap och patent istället verkar ju vara vägen Apple går.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-10-26 14:46

Köp Dropbox.

Gör så att all data man har (och då menar jag all) automatiskt hålls 100% synkad mellan alla dina enheter (iOS/MacOS X) via molnet. Dvs om du har två datorer är de (om du vill det) alltid 100% identiska när du slår dig ner vid dem, samma för iOS-produkter.

Äg världen.

Ursprungligen av akesson:

Köp Dropbox.

Gör så att all data man har (och då menar jag all) automatiskt hålls 100% synkad mellan alla dina enheter (iOS/MacOS X) via molnet. Dvs om du har två datorer är de (om du vill det) alltid 100% identiska när du slår dig ner vid dem, samma för iOS-produkter.

Äg världen.

Dropbox är det bästa som hänt mig datormässigt i år!

Bevaka tråden