Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att spela in en enkel demo

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sala
  • 2010-01-07 15:02

Hej hej

Jag har en Apple Imac OS 10.5.8, 2 gig ram. Jag har dessutom ett Alto L16, 16-kanals live-mixerbord. Ett par micar har jag också.

Vad behöver jag mer ha för att kunna göra enklare demoinspelningar i bra kvalitet.

T ex trummor, bas, gitarrer och sång (alltså analoga instrument som ska spelas in).

Logic verkar vara ett bra program till bra pris. Vad mer behövs? Ljudkort? I sånt fall vilket?

Tacksam för svar

Det mesta hänger på ett bra ljudkort. Vill du mixa på Alto mixern så kan du ju tex köpa ett Apogee Duet som skickar in den färdiga mixen i datorn. Om du sedan vill lägga på fler stereo eller mono-tagningar uppe på det, kan du ju köra rätt in i ljudkortet. Nämnda ljudkort är suveränt för ett-instrument-i-taget inspelningar. Ska du spela in trummor tex, så behöver man en mixer, och det har du ju

Kör hårt! // M

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 20:10

Allt beror ju på hur mycket pengar du vill lägga helt enkelt.

Men, som madman säger, behöver du ett ljudkort. Apogee Duet är schysst, Line 6 har nåt enkelt 2-kanaligt ljudkort och M-audio har garanterat nåt litet tvåkanaligt också. Vill du kunna köra in t.ex. ett helt trumset i separata kanaler behöver du åtta, tio kanaler. M-audio FastTrack Ultra 8 är ett bra 8-kanaligt till vettigt pris (3900 kr) till USB och Presonus har ett som heter Firestudio Project för Firewire som är en femhunka dyrare.

Livemixern skulle jag undvika att använda annat än i nödfall, det är mycket skönare att kunna mixa varje kanal separat. Dessutom färgar mixrar ofta ljudet och ibland kanske på ett sånt sätt som man inte vill.

För enkla demos kan du t.o.m. köra med Garageband—kolla tutorials och lite sånt på Youtube—men vill du lägga pengar är ju Logic en logisk (;)) väg att gå. Vi drog en rövare och provade Presonus nya Studio One och det är också ett riktigt bra program.

EDIT: Vi valde Studio One för att den "stora" versionen var billigare än de stora märkena och för att man i priset får med mastringseffekter. Vi kör det dock på Windows (inte jag som har studion ) men programmet och interfacet är riktigt intuitivt och lättanvänt och saknar inga funktioner som jag noterat.

Jag tror du kan ladda ner demos på programmen och testa vilket du gillar bäst och Garageband har du ju redan gratis.

1
Bevaka tråden