Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Contacts till Adressboken 10.6

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I min iPhone har jag ett exchangekonto som synkar mina kontakter och min kalender från mitt Google-konto till adressboken och kalendern. Funkar kanon! Och i iCal har jag mina Google-kalendrar också. Funkar även det kanon.

Men när jag vill ha in mina Google-kontakter i min adressbok i datorn (10.6.2) så händer ingenting. Alltså, jag gör som följer:

Adressbok -> Inställningar -> Konton och där har jag kryssat i Google och konfigurerat med min Googleadress och -lösenord. Men ingenting importeras i min adressbok!

Tips?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-22 22:52

Har du löst problemet? Jag har exakt samma problem, det händer ingenting, fast jag gör precis som man ska enligt alla manualer.

Testa att klicka "Synkronisera nu" efter att du gjort inställningen, har för mig att den bara synkar en gång om dagen eller så.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2010-10-25 01:36

TACK maxcarlgren! Har sökt en lösning på det här i timmar nu TACK! så enkelt... suck..

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2010-10-25 02:34

Ok, nu var det kanske inte så enkelt ändå.. Jag gör som ni skrivit ovan men problem uppstår när jag stänger ner Adressboken och öppnar den senare. Då har markeringen vid "Synkronisera med Google" försvunnit och uppdateringen med "synkronisera nu" fungerar inte!

Förslag som åtgärdar problemet?

Plus, uppdaterar adressboken automatiskt? Kan man isf ställa ner den uppdateringsfrekvensen som man kan i iCal? Hittar det inte iaf.

Ursprungligen av kim_sv:

Ok, nu var det kanske inte så enkelt ändå.. Jag gör som ni skrivit ovan men problem uppstår när jag stänger ner Adressboken och öppnar den senare. Då har markeringen vid "Synkronisera med Google" försvunnit och uppdateringen med "synkronisera nu" fungerar inte!

Det är en omtalad bugg, kollar man runt på nätet hittar man en hel del om den (som här och här). Förhoppningsvis jobbar Apple på det, jag hoppas 10.6.5 innehåller en fix.

Dock: Synkningen fungera ändå! Även om kryssrutan inte är ifylld så fortsätter synkningen om man fått igång den. I alla fall ett tag.

Ursprungligen av kim_sv:

Plus, uppdaterar adressboken automatiskt? Kan man isf ställa ner den uppdateringsfrekvensen som man kan i iCal? Hittar det inte iaf.

Den uppdaterar en gång i timmen och det finns ingen inställning för det. Det ska enligt den här tråden gå att redigera ~/Library/LaunchAgents/com.google.GoogleContactSyncAgent.plist och ändra intervallet där om man är bekväm med att hacka plist-filer. Förvalt är 3600 sekunder (dvs 1 timme).

Förövrigt bör man vara medveten om att det finns ett antal begränsningar i Googles kontaktsynkning som kan ställa till det. Det finns fler fält och mer möjligheter i Adressboken än det finns hos Google, så all data synkas inte:

* Limited Contact Information
The iPhone can synchronize up to 3 email address. Phone number synchronization is limited to 2 Home numbers, 1 Home Fax, 1 Mobile, 1 Pager, 3 Work (one will be labeled 'Company Main') and one Work Fax number.

Utöver detta så finns det andra tokigheter. Som att Google bara har ett fält för namn, inte separata fält för förnamn och efternamn som i Adressboken. Så fälten slås ihop när de synkas till Google och det kan bli tokigt när de ska tillbaka igen till Adressboken.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2010-10-26 01:27

Tack Adrian för dina svar.
Hade läst den tråden ang 3600 sek innan men är tyvärr inte så avancerad macanvändare än så jag vågar ge mig på det. Hade hoppas på en ny, förbättrad, lösning. Tråkigt att Google och Apple, som samarbetar på så många områden (ja jag vet, de blir mer och mer rivaler..), inte kan skapa en gemensam lösning. Alternativt att google börjar stödja CardDav, som jag förstått ska vara något av en standard.
Dock har jag haft allt synkroniserat med med min iPhone i över ett år och det har aldrig varit något problem. Plug-And-Play. Trodde det skulle vara lika enkelt nu när jag tänkte börja använda Apples adressbok med min Google Apps-kontakter..

Jag använder det för fullt själv med Google Apps och det fungerar åtminstone hjälpligt. Men visst kunde man önska sig att Google lade lite krut på att göra med mer flexibel kontakthantering, för den biten ligger helt på deras bord.

Även kontaktbilder är en sådan grej där Google brister, så vitt jag vet hanterar de bara en liten bild till varje kontakt, så om man synkar från iPhone kan man inte ha en bild som fyller hela skärmen för en kontakt.

Kul med liv i tråden. Men FYI kör jag MobileMe igen sedan en tid. Mycket skönare!

1
Bevaka tråden