Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga egen extern HDD i kabinett eller köpa färdig? (FW800)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jämtland
  • 2010-10-23 21:46

Hej!

(Då tillverkarna släpper nya externa HDD med jämna mellanrum så skapar jag en ny tråd då de flesta andra är rätt ouppdaterade..)

Har nu fyllt min WD MyBook Essential 1 TB (USB & FAT32) med material och vill nu införskaffa ytterligare en extern HDD.

Sneglar på en Drobo men det får vänta ett tag till, för dyr just nu. :S

Så jag är ute efter en 1-3 TB som kan kosta upp till ca 2500 kr.

Tänkte att ni här inne hemskt gärna fick hjälpa mig i djungeln..

Mina krav/önskningar är följande:

  • FireWire 800 (Absolut krav!) & USB 2.0

  • Snabb.

  • Ska kunna stå på upp till 24/7 utan att brinna upp.

  • Fläktlös.

  • Så lite blinkande inferno som möjligt, har svårt för blåa LED-discon.

  • Gärna snygg, även om det är subjektivt.

  • Skall kunna partitioneras i minst 2 partitioner.

  • Undviker helst medföljande program och vill välja sådant själv.

  • Disken får gärna gå i "vila" när den inte används.

Har sökt runt lite (läs; mycket) och kommit fram till ett antal leveransklara alternativ och ett alternativ med en egen kabinett.

Alternativ 1: WD MyBook Studio II 2TB för 1845 kr. Från Dustin Home.
Kommer verkligen denna UTAN WD SmartWare som det står på WD's hemsida?
Kan man byta diskarna i den till större när de är fulla?

Alternativ 2: G-Technology G-Drive 2TB för 2690 kr (1TB 1790 kr). Från Apple Store.
Har aldrig sett en G-Tech, någon som har en?
Kvalitet?
Spinner disken i vila?
Hur reagerar den när man sätter MBP:n i vila?

Alternativ 3: Iomega UltraMax 2TB för 2245 kr (1TB 1295 kr). Från Dustin Home.
Spinner Iomegan ner i vila? Hur reagerar den när man sätter MBP:n i vila?

Alternativ 4: LaCie D2 Quadra HDD 1TB för 1525 kr (2TB 2495 kr). Från Dustin Home.
Har dålig erfarenhet av LaCie's billigare diskar, är det lika mycket lotteri i denna "premium-modell"?

Alternativ 5: MacPower SK-3500 HDD-kabinett för 995 kr och WD Caviar Green 2TB SATA/300 64MB för 929 kr. Från Kullander/Dustn Home.
Äkta FW800 och inte bara FW400 som är kompatibel med FW800-portar?
När jag monterar disken i kabinetten, kommer jag då kunna använda den utan större drivruiner/program?
Fungerar FW800 även med en partition FAT32?
Väljer Caviar Green då den spinner ner automatiskt och gillar den funktionen, men är den tillräckligt snabb?

Någon undrar kanske; "Varför inte WD MyBook Studio Edition 2TB?"
Svaret är att jag haft enorma problem med deras programvara WD SmartWare som kommer installerad som ROM i enheten och således inte går att ta bort helt. Kan gömmas men tar ändå upp hela 200 GB (!) utrymme till absolut ingen nytta. Rekommenderar inte WD's nya diskar som har detta i sig, synd att de började med det då jag gillade deras diskar innan. (Alt 1 har inte denna installerad enligt deras hemsida)

Tar gärna emot förslag på andra alternativ eller idéer samt omdömen.

Ber om ursäkt för detta långa inlägg men ville få med det jag kommit fram till

Tack på förhand!

//Kim

  • Medlem
  • 2010-10-24 10:33

Har mycket svårt att tro att en firmware tar upp 200GB. Tror snarare att det är som alltid: skillnaden Tbit/TB.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2010-10-24 21:03
Ursprungligen av Dalle:

Har mycket svårt att tro att en firmware tar upp 200GB. Tror snarare att det är som alltid: skillnaden Tbit/TB.

Mkt möjligt, men faktum var att jag enbart kunde använda 1750GB (inte Gb) av angivna 2TB. Det är i mina ögon falsk marknadsföring. Men framför allt är det möjligheten att INTE helt kunna ta bort WD SmartWare som sticker i ögonen.

Någon som har någon erfarenhet av G-Technologys diskar? Lutar åt en sådan eller bygga en egen med kabinett.

Ursprungligen av kim_sv:

Mkt möjligt, men faktum var att jag enbart kunde använda 1750GB (inte Gb) av angivna 2TB. Det är i mina ögon falsk marknadsföring. Men framför allt är det möjligheten att INTE helt kunna ta bort WD SmartWare som sticker i ögonen.

Någon som har någon erfarenhet av G-Technologys diskar? Lutar åt en sådan eller bygga en egen med kabinett.

Fast att du bara kan använda 1750GB av angivna 2TB beror ju inte på att du har en eventuell Rom på 200GB som ligger och skräpar utan på att formateringen till Mac eller Windows snor en del. Den angivna storleken om 2TB handlar ju trots allt om oformaterat (teoretiskt) utrymme...

Jag har en WD Mybook Studio II 1TB o på den ligger denna WD Smartware image som du snackar om men den är bara 237MB, inte 200GB.

Jag använder endast Smartware till att montera disken på skrivbordet (program som ligger i menyraden).

Till backup kör jag med CCC - Carbon copy cloner

Senast redigerat 2010-10-25 00:36

LaCie har historiskt haft mycket strul med att det pajjar i nätagget.
Det finns två spänningar där i 5V och 12V, denena lägger av vilket gör att man hör driven spinna runt ("Den funkar ju!?") men logiken har ingen spänning och då kan man inte få upp ikonen på skrivbordet...
Detta i kombination (eller om felet berodde på den) med en kass strömbrytare....

Gör att jag har svårt rekommendera LaCie.

De gjorde en kalkylerad risk och köpte in för låg kvalité på delar/komponenter.

iOmega har jag ett par så 2,5" drivar, aldrig haft ngt problem med dem.

En rek om du kollar på externa lådor, köp inte billigaste, det finns flera chips i grejerna. Det ena är billigare än andra... FW är inte alltid FW om man säger så.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-10-24 19:30

Jag har haft ett tiotal LaCie och aldrig haft ett enda haveri eller ens ett problem. Vissa har tur

Jag kör med en Western Digital My Book Studio 1TB! Är otroligt nöjd. Har inte sett att där ligger några drivisar och spökar så en WD kan jag med nöje rekommendera!

1
Bevaka tråden