Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dockikonerna försvinner utan anledning

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-06-14 20:43

Ett problem... Mina dock ikoner försvinner i mellan åt helt utan anledning, oftast händer det när det är några program som körs samtidigt... Det enda sättet att återfå dem har varit att starta om dator.... Om jag inte minns fel så har vlc varit igång de flesta av gångerna, om det nu kan ha med saken att göra....?
Har provat en massa saker men problemet återstår... Någon som har koll?

obs!!! jag har inte dock inställt på: göm automatiskt

  • Oregistrerad
  • 2010-06-17 16:58

Finns det ingen som kan hjälpa till med detta problem....?
Kan tillägga att om jag drar pilen över där dock ikonerna ska ligga(har valt: placera till vänster) och klickar så är det som om dom finns.. Alltså respektive program startas där jag har pilen..

Har även dykt upp ett annat problem som jag även haft tidigare: flash player och safari avslutas oväntat. Fruktansvärt irriterande, vet inte om dessa problem är relaterade.. Hur som helst ska söka runt lite i forumet på detta, har för mig att det är ett ganska vanligt problem....??

kanske ska tillägga att jag har en macbook pro, os x 10.6.3

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-17 23:20

Prova med att uppgradera till 10.6.4 och se om problemet kvarstår, det kanske blir uppfriskat och funkar som det ska sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-23 00:36

Passar på att låna tråden då jag har samma (eller liknande problem med försvinnande ikoner på dockan) problem. Ibland försvinner min iCal ikon efter skärmsläckaren avaktiverats. Mystiskt.. måste starta om programmet för att den ska komma tillbaka.

Någon som har en idé?

Hoppas bilden syns..

Ursprungligen av Mcus:

Hoppas bilden syns..

Nej, det gör den inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-23 12:31

Förbaskade Dropbox. Nu ska den synas (hoppas jag)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-23 14:13
Ursprungligen av Mcus:

Förbaskade Dropbox. Nu ska den synas (hoppas jag)

Förmodligen har det med ditt program att göra som anpassat dockan. Provat med att avinstallera det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-23 15:23
Ursprungligen av ibish:

Förmodligen har det med ditt program att göra som anpassat dockan. Provat med att avinstallera det?

Ser ut som vanliga 2d dockan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-24 00:19

Fast, att få dockan i 2d läge borde väl inte vara problem och ska väl inte medföra att en och annan ikon på dockan "försvinner". Eller är Onyx ett "dåligt program"?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-24 01:27
Ursprungligen av Mcus:

Fast, att få dockan i 2d läge borde väl inte vara problem och ska väl inte medföra att en och annan ikon på dockan "försvinner". Eller är Onyx ett "dåligt program"?

Nej men det är flera saker som kan ha hänt. Du kanske måste bygga om LaunchServices. Sen beror det på vilken Onyx du använde och om du låste dockan så att man inte får ändra den. Onyx kan göra skada om man inte vad man gör.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-24 10:11
Ursprungligen av Robo-X:

Nej men det är flera saker som kan ha hänt. Du kanske måste bygga om LaunchServices. Sen beror det på vilken Onyx du använde och om du låste dockan så att man inte får ändra den. Onyx kan göra skada om man inte vad man gör.

//Rob

Det enda jag använt Onyx till är för att få dockan i 2d läge. Vet att det finns ett kommando att skriva in i Terminalen men jag tyckte det var lättare ordnat i Onyx.

Det är en bugg som Apple inte valt att fixa. Det är samma bugg som gör att ikoner suddiga i Findern. Det verkar ha att göra med ikonernas cache som blir korrupt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-24 10:25

Ok prova att bygga om launchservices. Det kanske fixar problemet.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-24 13:35
Ursprungligen av Robo-X:

Ok prova att bygga om launchservices. Det kanske fixar problemet.

//Rob

Ursäkta min okunnighet men vad innebär det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-24 14:46

Tack så mycket för länken!

1
Bevaka tråden