Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-hubb i iPhone-laddare?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-24 00:58

Ibland slår snålheten till och då måste man få ställa dumma frågor: är det någon som har provat hur det fungerar med en USB-hubb i en iPhone-laddare? Är det möjligt att ladda flera telefoner från samma laddare då? Jag skulle nämligen behöva ladda två telefoner bredvid sängen varje natt. Och jag har bara en laddare.

Det är ju billigare att köpa en skitbillig hubb (WEBHALLEN.com - Deltaco 4-Portar USB Hub Mini - Svart (USB 2.0)) och sätta in den befintliga laddaren, än att införskaffa en till Apple-laddare, tänker jag.

Jag kan köpa att det tar lite längre tid att ladda klart telefonerna eftersom de iallafall ligger på ladding under hela tiden som jag sover, men jag är mest rädd att det ska bränna nån säkring, eller så. Någon som har provat?

/ J.

Din iPhone-laddare ger 1 A ström, vilket är dubbelt så mycket som gamla Macar ger på USB-bussen och lika mycket som de nyaste iMacarna (och säkert några Macar till) ger på varje USB-port. Så det är ingen risk att grilla något.

Din koppling räcker till att ladda minst två iPhones samtidigt, i och med att det går att ladda en iPhone även på en USB-buss som bara ger 500 mA.

Fast det går lika fort att först ladda den ena, och sen den andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-24 01:46

Åh, toppen! Då måste jag testa det imorgon! Tack för snabb hjälp och en bra teknisk förklaring!

Även om det tar dubbelt så lång tid att ladda dem samtidigt så är det ändå att föredra. Det är lite jobbigt att sätta klockan på väckning mitt i natten för att byta!

Varför inte köpa en aktiv USB-hub med strömförsörjning för fyra kronor mer? Då kan du ladda fyra telefoner samtidigt i sovrummet och använda laddaren du har till köket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-24 16:36

Jo, absolut. Det funkar ju också. Där handlade det väl mer om att jag inte hittade någon aktiv USB-hubb som var så billig.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-24 17:49

Själv köpte jag en kopia av Apple Usb Charger som normalt sätt följer med vid köp av iphone. Tror den kostade mig ca 40-50 kr och den ser ut och funkar precis som originalet. Behöver du kontaktuppgifter till personen jag köpte den av så skicka PM.

1
Bevaka tråden