Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalibrera en DVD/CD brännare/läsare - HUR

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-20 20:59

Hej hopp allihopa,

Har läst en hel del trådar om strulande DVD-er och frågor om kalibreringsmöjligheter, av ren nyfikenhet.
De flesta av dessa trådarna är förstörda av mästrande goda råd om; - garrantier, köp nytt, kasta, jag har likadant strul mm. Andra avslutas med att de är ett ålderfenomen ( och gäller då oftast strulande läsare)

MIN FRÅGA på denna tråd gäller OM -och i så fall HUR - man kan kalibrera en dvd-läsare/brännare med hjälp av någon mjukvara.

Själva DVD-laserhuvudet sitter ju i en mekanisk vagga som är fjädrad.
Eftersom strulen med med alla brännare verkar vara ett åldersfenomen (ganska vanligt) så borde det röra sig om att själva laserhuvudet inte läser rätt på exakt rätt punkt. Precisionen "på den punkten" minskar alltså med tiden...Om man får vara lite lustig...

Jag kan bara inte tro att man kan ha en sådan precision ,i den ursprungliga tillverkningen, att man inte behöver "ställa in" läsaren/skrivaren mot ett standardspår/kalibreringsvärde.
Därför är det väl inte en otrolig tanke att det även går att KALIBRERA en strulande läsare, så att den hittar rätt igen.

Som parentes kan nämnas, att vissa professionella svindyra industribrännare har inbyggd kalibrering (software / hardware) - enligt vad jag hittat och läst i reklamen om dessa.

Min fråga gäller alltså om den är någon som VET och i så fall vill dela med sig av kunskaper samt OM det går att hitta några program för ändamålet - skulle vara kul att veta alltså... Vetgirighetsfråga...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-23 13:52

DVD-strul

Jag har inga problem att bränna en DVD skiva i min iMac. Problemet uppstår senare då jag tex vidarebefordrar skivan till någon. Då händer det att den inte går att spela i den personens DVD-spelare fast det har gått alldeles utmärkt i min. Jag har använt mig av DVD-R skivor vid bränningen. Vad gör man för att vara på den säkra sidan att en bränd skiva går att spela i alla DVD-spelare?

1
Bevaka tråden