Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tryck, cmyk och Indesign innan jag gräver min egen grav

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-22 19:38

Hej ni kloka!
Jag har fått ett megaprojekt att sätta tänderna i. En bok på 500 sidor och lika många bilder. Allt ska tryckas i svart-vitt.

Jag känner på mig att det är en del fallgropar jag kan falla i eftersom jag aldrig själv behövt hålla i det här sista steget innan tryck. Nämligen färgprofiler, raster och annat smått och gott...

Så nu har jag både problemlösar-, och förebyggande frågor... så jag slipper sitta och göra om saker manuellt på 500 sidor i slutändan.

1. Jag cmykar mina bilder i PS. När jag konverterat till CMYK så syns ingen som helst skillnad på bilden. Men när jag sparar den och tittar på den i findern så har den tappat en hel del svärta. Inte som om hela svarta kanalen är borta, men en del av den.
Vad kan ha hänt här? Och varför syns det inte i PS? Enligt histogrammet ska bilden ha svärta. Jag har provat att spara i jpg och tiff och med olika färgprofiler. Med samma resultat.

2. Nybörjarfråga: Jag har ännu inte fått någon färgprofil från tryckeriet. Kan jag nöja mig med att konvertera till CMYK och att lägga på den exakt rätta profilen när jag exporterar PDFen från Indesign? Är det helt galet?
Helst skulle jag inte göra det, men nu ser det ut som att vi inte vet vilket tryckeri vi ska använda förrän om någon månad... och jag skall börja arbeta på boken nu.

3. Ovanstående fråga leder mig till nästa: Kan man i Indesign lägga in en bild, och senare öppna den via PS och göra en sista justering där? Eller måste man lägga om bilden om man vill ändra något?

4. Raster och typ av papper. Är det något jag behöver bry mig om innan jag sätter igång med projektet eller anpassar jag sådant i det slutgiltliga skedet?

5. Och en bonusfråga som inte har med profiler att göra... Hur ska jag tänka med marginalerna på en 500 sidors tjock bok? Jag kommer ha stående A4-format. Behöver man extramarginaler på innersidan av sidorna och hur mycket skulle det behöva vara?

Om någon har svar på någon av dessa frågor vore jag enormt tacksam! Tills vidare fortsätter jag googla och söka här på forumet:)

3. Det är bara att högerklicka på den monterade bilden i InDesign och välja Edit Original, länken uppdateras när du hoppar tillbaka till InDesign eller när du öppnar dokumentet på nytt.

Har du öppnat bilden direkt i Photoshop så kommer InDesign att fråga om du vill uppdatera länkarna automatiskt nästa gång du öppnar dokumentet. Förutsatt att du inte bytt namn, filtyp eller plats på bilden...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-22 20:18
Ursprungligen av Mutant:

3. Det är bara att högerklicka på den monterade bilden i InDesign och välja Edit Original, länken uppdateras när du hoppar tillbaka till InDesign eller när du öppnar dokumentet på nytt.

Har du öppnat bilden direkt i Photoshop så kommer InDesign att fråga om du vill uppdatera länkarna automatiskt nästa gång du öppnar dokumentet. Förutsatt att du inte bytt namn, filtyp eller plats på bilden...

Tack! Hittade just att det fanns som alternativ i högerklicken:) Det sista var bra att veta, tack!!!

Ursprungligen av Belin:

Det sista var bra att veta, tack!!!

Jag skrev visst lite konstigt, men min poäng var att så länge InDesign kan hitta filerna så uppdateras länkarna automatiskt utan strul.

  • Medlem
  • 2010-10-22 20:25
Ursprungligen av Mutant:

Jag skrev visst lite konstigt, men min poäng var att så länge InDesign kan hitta filerna så uppdateras länkarna automatiskt utan strul.

Om man tar bilderna inifrån InDD uppdaterar InD länkarna själv, om man tar den utifrån updaterar InD inte länkarna utan att man själv får välja detta eller inte. Men det går inet att missa även om man går bakvägen.

  • Medlem
  • 2010-10-22 20:21
Ursprungligen av Mutant:

3. Det är bara att högerklicka på den monterade bilden i InDesign och välja Edit Original, länken uppdateras när du hoppar tillbaka till InDesign eller när du öppnar dokumentet på nytt.

Har du öppnat bilden direkt i Photoshop så kommer InDesign att fråga om du vill uppdatera länkarna automatiskt nästa gång du öppnar dokumentet. Förutsatt att du inte bytt namn, filtyp eller plats på bilden...

InDesign bryr sig inte om varifrån bilderna har öppnats. Du kan ta dem direkt från filsystemet så länge du sedan uppdaterar bilderna i Indesigndokumentet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-22 20:09

InDesign känner själv av när man ändrat något på bilderna i biblioteket. Det finns ett litet tecken intill och bara välja update så vips är allt uppdaterat.

Lättast är att du pratar med tryckeriet direkt med alla inställningar så allt blir korrekt då detta varierar en del mellan ställe till ställe.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-22 20:19
Ursprungligen av 20hz:

InDesign känner själv av när man ändrat något på bilderna i biblioteket. Det finns ett litet tecken intill och bara välja update så vips är allt uppdaterat.

Lättast är att du pratar med tryckeriet direkt med alla inställningar så allt blir korrekt då detta varierar en del mellan ställe till ställe.

Bra att veta om updaten, den la jag inte märke till innan. Tack så mycket!

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2010-10-22 20:22

1. Skulle lita på PS i detta läget, finders förhandsgranskning och färgstyrning ger jag inte mycket för.
2. Har du en kalibrerad skärm, annars inte mycket värt med detta verhuvudtaget.
3. redan besvarat ovan.
4 & 5 tycker jag båda ligger på tryckeriet och dess rip och utskjutningsprogram och inget du skall göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-22 21:13
Ursprungligen av jodre:

1. Skulle lita på PS i detta läget, finders förhandsgranskning och färgstyrning ger jag inte mycket för.
2. Har du en kalibrerad skärm, annars inte mycket värt med detta verhuvudtaget.
3. redan besvarat ovan.
4 & 5 tycker jag båda ligger på tryckeriet och dess rip och utskjutningsprogram och inget du skall göra.

1. Anledningen till att jag reagerade var för att när jag jämför kopian som jag sparat i rgb så har den svärta. Så det är inget i själva Findern som missvisar... om inte Finder känner av färgprofiler och kan visa dem olika?

2 Japp, jag har en kalibrerad skärm!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-10-22 20:46

Varför cmyka-bilderna om du ska trycka svartvitt? Gråskala borde räcka fint.

Något som kräver lite extra tankeverksamhet är när du kommer till bokens omslag. Hur tjock blir ryggen? Det kan bara tryckeriet eller bokbinderiet svara på. Dubbelkolla gärna 5-6 gånger att det blir rätt. Tryckerier eller bokbindare bryr sig sällan om titeln på framsidan hamnar ocentrerat för att ryggen var tjockare än vad du trodde när du gjorde originalet. Det var den läxan jag lärde mig när jag gjorde min första tjocka bok.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-22 21:10
Ursprungligen av Spooky:

Något som kräver lite extra tankeverksamhet är när du kommer till bokens omslag. Hur tjock blir ryggen? Det kan bara tryckeriet eller bokbinderiet svara på. Dubbelkolla gärna 5-6 gånger att det blir rätt. Tryckerier eller bokbindare bryr sig sällan om titeln på framsidan hamnar ocentrerat för att ryggen var tjockare än vad du trodde när du gjorde originalet. Det var den läxan jag lärde mig när jag gjorde min första tjocka bok.

Det ska jag verkligen lägga på minnet!

Du ska ALDRIG konvertera från cmyk till cmyk.

Behåll gärna bilderna i RGB och låt InDesign konvertera dem till cmyk på vägen ut om du vill. Men glöm alla tankar på att konvertera till något slags generell CMYK och sedan göra ytterligare en konvertering igen. Det blir i sämsta fall riktigt uselt, och även i bästa fall långt blir det långt sämre än konvertering från RGB till CMYK.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du ska ALDRIG konvertera från cmyk till cmyk.

Behåll gärna bilderna i RGB och låt InDesign konvertera dem till cmyk på vägen ut om du vill. Men glöm alla tankar på att konvertera till något slags generell CMYK och sedan göra ytterligare en konvertering igen. Det blir i sämsta fall riktigt uselt, och även i bästa fall långt blir det långt sämre än konvertering från RGB till CMYK.

Tack Richard! Har retat mig på detta länge, när jag jobbar med böckerna från USA som jag översätter. De konverterar till cmyk, så det blir tårta på tårta. Rätt störande! Nu vet jag i alla fall att JAG gör rätt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du ska ALDRIG konvertera från cmyk till cmyk. Behåll gärna bilderna i RGB och låt InDesign konvertera dem till cmyk på vägen ut om du ill.

Det här var nyheter för mig. Så jag ska behålla mina psd-filer i rgb och konvertera till cmyk i pdf-exporten från indesign?

Ursprungligen av Mutant:

Det här var nyheter för mig. Så jag ska behålla mina psd-filer i rgb och konvertera till cmyk i pdf-exporten från indesign?

Korrekt!
På så sätt begränsar du inte färgrymden om du skulle vilja köra mot en annan profil.
Slutresultatet blir det samma ändå

Ja va fasen, nu läser jag ju att du ska trycka i svartvitt, då ska du gå direkt från RGB till svartvitt. Glöm allt vad cmyk heter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-22 21:08
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ja va fasen, nu läser jag ju att du ska trycka i svartvitt, då ska du gå direkt från RGB till svartvitt. Glöm allt vad cmyk heter.

Okej! Jag hade fått intrycket att det alltid är cmyk som gäller vid tryck.
Men gnäller inte tryckeriet om man lämnar in något i rgb? Är "gråskala" bättre? Är jag ute och svamlar igen?

Men då vet jag iaf att undvika cmyk till cmyk inför de gånger det blir färgtryck:) Mycket bra! tack!

Ursprungligen av Belin:

Okej! Jag hade fått intrycket att det alltid är cmyk som gäller vid tryck.
Men gnäller inte tryckeriet om man lämnar in något i rgb? Är "gråskala" bättre? Är jag ute och svamlar igen?

Men då vet jag iaf att undvika cmyk till cmyk inför de gånger det blir färgtryck:) Mycket bra! tack!

Om du cmykar rgbbilder som ska bli svartvita får du färg i alla kanalerna, om det inte är önskvärt ska du köra gråskala.

  • Medlem
  • 2010-10-22 21:42
Ursprungligen av ill_chrill:

Om du cmykar rgbbilder som ska bli svartvita får du färg i alla kanalerna, om det inte är önskvärt ska du köra gråskala.

Men det kan ju å andra sidan vara önskvärt, även om jag inte skulle tro det i det här fallet.

Ursprungligen av Baron:

Men det kan ju å andra sidan vara önskvärt, även om jag inte skulle tro det i det här fallet.

Helt rätt Baron! De va därför jag skrev OM.
OM så är fallet vill man i regel ha någon form av kontroll över läget o inte låta PS styra blandningen.

Men det verkar ju som att boken ska tryckas i EN färg, om så är fallet kör gråskala. InDesign tar hand om resten

  • Medlem
  • 2010-10-22 21:52
Ursprungligen av ill_chrill:

Helt rätt Baron! De va därför jag skrev OM.
OM så är fallet vill man i regel ha någon form av kontroll över läget o inte låta PS styra blandningen.

Men det verkar ju som att boken ska tryckas i EN färg, om så är fallet kör gråskala. InDesign tar hand om resten

Jag såg om:et. Jag förstår att du har koll på det, men TS kanske inte har samma koll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-22 22:10
Ursprungligen av ill_chrill:

Helt rätt Baron! De va därför jag skrev OM.
OM så är fallet vill man i regel ha någon form av kontroll över läget o inte låta PS styra blandningen.

Men det verkar ju som att boken ska tryckas i EN färg, om så är fallet kör gråskala. InDesign tar hand om resten

Ok, men om bilden är svartvit från början (arbetar med fotografier modell äldre) och bilden blir ok i "gråskala" efter lite justeringar så är det helt enkelt inga problem. Förstår jag det som

  • Medlem
  • 2010-10-23 15:48
Ursprungligen av Belin:

Ok, men om bilden är svartvit från början (arbetar med fotografier modell äldre) och bilden blir ok i "gråskala" efter lite justeringar så är det helt enkelt inga problem. Förstår jag det som

Man ska skilja på bildernas färginnehåll och hur många färger som trycks. Om man trycker svartvita bilder i fyrfärg (cmyk) kan man blanda i andra färger (än svart) i svärtan för att få mer fjong i bilderna, en "djupsvart" som kan vara svår att åstadkomma med bara svart. Men det beror på papper, tryckteknik och så vidare.
Jag jobbar med dagspress där vi trycker på den papperskvalitet som ligger närmast över toapapper och där plåtarna (de olika färgerna, som trycks en efter en) ibland kan hamna lite förskjutna relativt varandra. Svart med cmyk 0-0-0-100 blir lite gråaktig, medan djupsvart 40-20-20-100 kan se riktigt svart ut. Men risken är då att en av färgerna ligger lite bredvid de andra, och det ser inte roligt ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-23 10:54

Och, är det verkligen trycket som har hand om marginalerna i innerkant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-23 15:59

Alltid fått lära mig att alla bilder samt allt man skapar ska vara i CMYK innan det ska in i InDesign, detta är alltså galet fel? Bättre att sätta alla färger osv rätt (illustrationer/foton/diagram) i RGB och låta InDesign omvandla om allt.

Alltid gjort så att jag låter PDF exporten inte röra skapandet av nedkomprimering till CMYK.

Man lär sig något varje dag!

  • Medlem
  • 2010-10-23 16:16

Det behöver inte vara fel. Vårt (Sydsvenskans) flöde bygger på att bilder och illustrationer är cmyk redan i indd. men det lämnar vi iofs snart till förmån för ett rgb-flöde där Colorfactory tar hand om cmyk, skärpa och resize inne i den exporterade pdf:en. Men det är inget man sätter upp hemma på kammaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-23 16:48

Jag är lite rädd att InDesign CMYK:ar bilderna fullt då jag vill ställa svärtan i PS.

  • Medlem
  • 2010-10-23 19:32

Då har du fel färginställningar i InD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-23 19:54
Ursprungligen av Baron:

Då har du fel färginställningar i InD.

Alltid kört Europe General Purpose 3 genomgående i alla program och aldrig haft problem. Dock har jag sett att vissa CMYK färger blir skumma i Apples Preview men helt struntat i det då allt ser bra ut i Acrobat Reader.

Bevaka tråden