Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråd för allt om IP-telefoni och växlar för företag

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tror det finns väldigt mycket kunskap om IP-telefoni och växlar här på 99mac även om det är något som vi normalt inte diskuterar. Vore perfekt att samla mycket i denna tråd!

Vi har behov av fasta telefoner på kontoret där vi sedan tidigare har 100Mbit Comhem bredband (som tillåter SIP telefoni) och även möjlighet att flytta/växla samtal mellan oss. Det låter som ett vi ska köpa en IP telefoni växel!

Förutom dom rent uppenbara funktionerna skulle vi även vilja ha:

  • Köfunktion

  • Röstsvar

  • Beställa ett "bra" 08-nummer (guldnummer?)

  • Möjlighet att ansluta utländska telefonnummer (exempelvis ett amerikanskt telefonnummer)

Det sistnämnda vore bra då vi kommer få supportsamtal från amerikanska kunder under nästa år. Borde väl gå att lösa genom att ansluta en amerikansk operatör?

Alla kommentarer och svar välkomna!

Skulle en mobil växellösning täcka era behov?

Beror lite på följande frågor:
Hur många ska använda växeln?
Hur många inkommande samtal per dygn?
Täckning?

Ursprungligen av Emil Rimsby:

Skulle en mobil växellösning täcka era behov?

Beror lite på följande frågor:
Hur många ska använda växeln?
Hur många inkommande samtal per dygn?
Täckning?

Tanken är att telefonerna bara behöver vara tillgängliga på kontoret (Kungsholmen mitt i Stockholm) och jag skulle gärna vilja ha "riktiga" telefoner (trådlösa & fasta).

Antalet inkommande samtal per dygn har jag lite svårt att uppskatta just nu - säg 1000st/månad till en början?

Köp tjänsten

Inge mer järnskrot nu...
Köp tjänsten. En som verkar helt OK och som jag hört goda saker om är: Telavox.se

Skall du nödvändigtvis ha hårda paket så tycker jag du skall vända blicken mot Kanada. http://www.mitel.com

Har du tittat på svenska SIPGear?

Jag har bokat möte med Telavox nästa vecka - tack för tipset!

Vi har precis byggt en integration mot EasyIP. Har inte erfarenhet av att använda dem operativt, men det ser mycket bra ut! http://easyip.se/

Jag träffade Telavox igår och det var en traditionell "krängare" som ville prata mycket om hur mycket dom sålde och hur spännande det är med modern teknik. Tyvärr använde han den fulaste HP bärbara jag sett på länge så jag kunde inte riktigt ta honom på allvar.

Hursomhelst så verkar deras tjänster bra. För 199kr/mån får vi ett lokalt nummer i stort sett vilket land som helst och utbyggbarheten kändes helrätt. Skulle inte förvåna mig om vi blir Telavox kunder snart.

Beställde IP-telefoniväxel från Easy IP idag för vår egen drift, skall bli spännande att se hur det fungerar i praktiken. Känns spontant helrätt att köra växeln i molnet.

1
Bevaka tråden