Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Raderat Quicktime X - Ingen SL disk.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå hallå.

Fick tillbaka datorn från reparation för ett tag sedan. Företaget som fixat datorn hade installerat Snow Leopard och då fick jag Quicktime X.

Detta skulle jag ta bort, slängde det i papperskorgen och tömde. Laddade ned Quicktime 7 men det vägrar att öppna sig. Jag har inte Snow Leopard disken.

Vad göra? Jag använder och behöver QT7 väldigt mycket.

Anders

Installera om systemet igen - med den systemskiva du äger (Leopard, antar jag)

Eller köp en Snow Leopard-skiva. Det kostar inte mer än 319 kr.

Senast redigerat 2010-10-21 07:34

... och om du inte har originaldiskarna kan du kontakta Apple. Det har åtminstone tidigare gått bra att köpa en ny uppsättning för självkostnadspris (ett par hundringar eller så). Å andra sidan kostar ju inte en SL så mycket mer.

Ok. Blir till att köpa Snow Leopard då. Men det stör mig. Är det inte lite fel att jag måste ha dem för att få tillbaka Quicktime?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-10-21 08:18
Ursprungligen av anders gbg:

. Är det inte lite fel att jag måste ha dem för att få tillbaka Quicktime?

Det är fel att du inte fick skivorna när du köpte Snow Leopard av den där firman som hjälpte dig med installationen av SL.

Ursprungligen av Mija:

Det är fel att du inte fick skivorna när du köpte Snow Leopard av den där firman som hjälpte dig med installationen av SL.

Jag har inte köpt Snow Leopard. Jag fick det bara installerat när de räddade min dator efter hd krasch. Ville inte haft SL installerat från början.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-22 12:44
Ursprungligen av Mija:

Det är fel att du inte fick skivorna när du köpte Snow Leopard av den där firman som hjälpte dig med installationen av SL.

Krasst sett är det ju fel av företaget ifråga att ö.h.t. installera Snow Leopard på din maskin, såvida Ni inte kommit överens om det, samt att du betalat för ett exemplar.

Där gick de ju miste om merförsäljning…

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-21 08:37

Håll inte på och släng program som kommer med datorn.
Hur som helst, fungerar det inte att installera detta: QuickTime Player 7.6.6 for Mac OS X v10.6.3

Den har jag försökt att installera. Den installerar men programmet öppnas inte när jag försöker.

Jag brukar inte slänga program som kommer med datorn men trodde att detta var rätt sätt att gå tillväga för att bli av med detta mesiga QuickTime X.

Ok. Nu har jag köpt SL. Installerade om programvaran och fick med QT7. Det vägrar dock fortfarande att öppna.

Någon som har en aning?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-26 23:29

Vad menar du med att den vägrar att öppna? Kraschar den? Och varför behöver du just QT7? Använder du extra plugins och i så fall vilka?

//Rob

Är det ngn fil du inte kan öppna?

Kört i Flip4Mac och Perian?

Kan du öppna den med VLC (VideoLAN - VLC: Free streaming and multimedia solutions for all OS!)

Hej Goflorp.

Jag kan öppna den med alla program, VLC, QTX. Det är bara att QT7 vägrar öppna sig. Den liksom försöker, man kan se den lilla pricken under programmet i docken, men efter en halv sekund så återgår den.

Har ej provat Perian. Ska väl göra det nu. Jag trodde bara att det var en nyinstallation som räckte. Det har ju löst själva QTX men inte QT7....

Ok, jag (och en del andra) trodde nog att det var själv installationen med QT som inte ville "öppna sig".

Du har alltså en filmfil som bråkar.

Kör på Flip4Mac och Perian då så får vi se vad det ger.

Kan du ngt om var filen kommer ifrån (ex kamera, märke/modell etc) så kanske vi kan dra några slutsatser där.

Man kan t ex ha ett tillverkarspecifikt tillägg till QT som gör att QT kan öppna filen.

Tänk dig att man köper en QiGong videokamera, installerar deras programvara som också installerar ett till till QT som gör att det funkar som ett spjut i QT.
Nu när du fått maskinen sopad av de som reparerade den så är det egentligen inte QT som är felet utan QiGong's programvara?

Säger inte att det är så, försöker bara väcka en tanke.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-27 13:04

Jag tror inte det är en film fil som gör att Quicktime 7 inte startar utan kanske något Quicktime tillägg som gör det.

//Rob

Goflorp. Du (och en del andra) trodde rätt, jag menar själva installation. Det är inte ett filmfel, det är Quicktime 7 som inte vill gå igång. Jag arbetar med med film så väl medveten...

Det är just därför jag behöver få igång QT7. QTX är helt värdelöst. Quicktime Pro och dess möjligheter med komprimering etc etc är nödvändigt. Skulle ge min högra arm för en Genius Bar i Stockholm.

Vad får du för felmeddelande? kollat loggen?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-28 02:50

Om du kan skicka armen med posten kan vi köra skärmdelning över nätet.

Fast paypal går ju också.

//Rob

Ok, problem löst. En komplett ominstallering av gamla goda Leopard. Nu har jag Quicktime Pro tillbaka.

1
Bevaka tråden