Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smärtsamt att läsa om slutet för Symbian (och Nokia?)

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Titta på det här bloginlägget från The Symbian Guru där han dissar Symbian, Nokia och helt lägger ner sajten efter att ha tröttnat på dåliga telefoner, dåliga leveranser och ett ännu sämre operativsystem.

Citat:

To Nokia, you guys are losing. Hard. Wake the hell up. Doing the same thing repeatedly while expecting different results is the definition of insanity. I’ve been a huge Nokia fan since my 2nd cellphone, and I just can’t do it any longer. You guys aren’t competing like you once were, and everyone but you seems to see that. You used to build the world’s best smartphones, the world’s best cameras, the world’s best GPS units – you’ve lost pretty much all of that, and with nothing to show for it. You unveiled your Ovi vision over 2 years ago – I was there. Today, it’s still a complete mess. I have to log in every single time I visit the site – regardless of how many times I check the ‘remember me’ box. I spent 6 months (and about 3 hours at Nokia World 2009) trying to find someone to help me with Ovi Contacts on the web – no one knew who to point me to. You spent millions of dollars purchasing your Ovi pieces – Ovi Files, Ovi Share, and a host of other little companies – are you proud of what you ‘built’ with them? Most of your own employees (that I’ve talked to) don’t even use them, so why should I?

Written by The Guru, aka Ricky Cadden, started Symbian-Guru.com in November 2006, out of his excitement for the S60 3rd Edition version of Symella. The Guru has used Symbian devices since the Nokia 6620, and is known for his perspective as a power user.

Symbian-Guru.com Is Over | Symbian-Guru.com

Fortsätter:

Citat:

When I think back to 3 or 4 years ago, when the iPhone and Android were first launched, I remember how they were a joke for many Symbian users. But look at them now! Look how much has evolved and grown in those two, software and feature-wise as well as ecosystem-wise. Four years ago, I had a long list of arguments to use when friends told me they’re getting an iPhone. But year after year, that list grew smaller. Now I just stand there and nod, knowing that there’s nothing I can argue with.

Om man har ett lite mer långsiktigt perspektiv så är Nokias tillbakagång "naturlig". Det är inte många branscher där en ensam leverantör lyckas behålla 40-50% marknadsandel över tid, utan det dyker alltid upp nya konkurrenter, men för det mesta innebär det inte "slutet" för den dominerande aktören, utan bara slutet på den dominerande positionen.

Min gissning är att samma sak kommer att hända med Apples position på touchphone-marknaden inom 2-3 år, att de tappat sin dominerande ställning, men att de trots det ligger kvar och har en helt respektabel marknadsandel (precis som jag tror kommer hända för Nokia)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-10-20 09:07
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om man har ett lite mer långsiktigt perspektiv så är Nokias tillbakagång "naturlig". Det är inte många branscher där en ensam leverantör lyckas behålla 40-50% marknadsandel över tid, utan det dyker alltid upp nya konkurrenter, men för det mesta innebär det inte "slutet" för den dominerande aktören, utan bara slutet på den dominerande positionen.

Min gissning är att samma sak kommer att hända med Apples position på touchphone-marknaden inom 2-3 år, att de tappat sin dominerande ställning, men att de trots det ligger kvar och har en helt respektabel marknadsandel (precis som jag tror kommer hända för Nokia)

Din teori kan mycket väl stämma (även om jag inte alls tror det, eftersom Android kommer fragmentera sönder sig självt tack vare operatörerna som vill addera "value & services").

Skillnaden är bara att Apple kommer tjäna pengar på sin marknadsadel då de äger "high-end"-delen av marknaden och kan sälja iPhones med goda marginaler. Nokia har hamnat i den andra änden av marknaden, där prispressen är det enda som driver utvecklingen och marginalerna är så låga att de totalt sätt tjänar mindre pengar än Apple, trots en tio gånger större marknadsandel

Jag vet vilket av dessa företagen jag skulle köpa aktier i just nu.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-20 10:48
Ursprungligen av akesson:

Din teori kan mycket väl stämma (även om jag inte alls tror det, eftersom Android kommer fragmentera sönder sig självt tack vare operatörerna som vill addera "value & services").

Jag tror tvärt om att framgenteringen inom Androidvärlden kommer att minska. Android har utvecklats i ett rasande tempo och Google har släppt flera nya versioner om året. Om dom bara får komma ifatt, och det tror jag att dom gör snart, så kan dom sansa sig och bara släppa en ny version om året. Det skulle göra underverk för fragmenteringen.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-10-20 10:57
Ursprungligen av Pilen:

Jag tror tvärt om att framgenteringen inom Androidvärlden kommer att minska. Android har utvecklats i ett rasande tempo och Google har släppt flera nya versioner om året. Om dom bara får komma ifatt, och det tror jag att dom gör snart, så kan dom sansa sig och bara släppa en ny version om året. Det skulle göra underverk för fragmenteringen.

Det är inte riktigt så enkelt. Eftersom Android är Open Source kan mobiltillverkarna & operatörerna lägga in egna GUI, program, funktioner & annan sk. "value for the customer" i form av crapware & betaltjänster som fragmenterar plattformen och förvirrar kunderna.

Det är exakt detta som händer idag, och det är därför det dröjer månader/år innan äldre mobiler kan uppdateras till senaste Android-versionen (om det ens går).

Jag tror inte detta problemet kommer minska så länge operatörerna & OEM-mobiltillverkarna (HTC/Samsung/Sony-Ericsson m. fl) får fria händer. Tvärtom, så tror jag problemet kommer öka i omfattning.

Senast redigerat 2010-10-20 13:10
  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-20 11:38
Ursprungligen av akesson:

Det är inte riktigt så enkelt. Eftersom Android är Open Source kan mobiltillverkarna & operatörerna lägga in egna GUI, program, funktioner & annan sk. "value for the costumer" i form av crapware & betaltjänster som fragmenterar plattformen och förvirrar kunderna.

Det är exakt detta som händer idag, och det är därför det dröjer månader/år innan äldre mobiler kan uppdateras till senaste Android-versionen (om det ens går).

Jag tror inte detta problemet kommer minska så länge operatörerna & OEM-mobiltillverkarna (HTC/Samsung/Sony-Ericsson m. fl) får fria händer. Tvärtom, så tror jag problemet kommer öka i omfattning.

Tvärtom är det precis så enkelt! Eftersom alla som får chansen prompt ska lusa ner varenda lur med crapware så blir fragmenteringen helt hysterisk om nya systemversioner kommer allt för ofta då olika aktörer är olika snabba med att genomföra crapifieringen samt olika benägna att supporta gamla modeller. Därmed inte sagt att det skulle lösa problemet helt och hållet men fragmenteringen skulle definitivt gå åt rätt håll.

Sen att man tweakar GUI:t har ingen större sexuell betydelse för kompatibliteten, det är OS-versionen i sig som är den stora käpphästen i detta sammanhang.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 17:17

MS har väl typ 90% av världen i sin hand. Och har haft det i hundra år. Dom måste vara undantaget i din teori...som jag i.o.f.s. köper. Men Nokias dipp är nog mycket en egen inkompetens.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om man har ett lite mer långsiktigt perspektiv så är Nokias tillbakagång "naturlig". Det är inte många branscher där en ensam leverantör lyckas behålla 40-50% marknadsandel över tid, utan det dyker alltid upp nya konkurrenter, men för det mesta innebär det inte "slutet" för den dominerande aktören, utan bara slutet på den dominerande positionen.

Min gissning är att samma sak kommer att hända med Apples position på touchphone-marknaden inom 2-3 år, att de tappat sin dominerande ställning, men att de trots det ligger kvar och har en helt respektabel marknadsandel (precis som jag tror kommer hända för Nokia)

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

MS har väl typ 90% av världen i sin hand. Och har haft det i hundra år. Dom måste vara undantaget i din teori...som jag i.o.f.s. köper. Men Nokias dipp är nog mycket en egen inkompetens.

Såklart finns det undantag, och Microsoft har (skickligt får man säga) byggt upp sitt de facto-monopol, genom en smart licensmodell som tog bort väldigt många incitamenten för hårdvarutillverkare att också göra mjukvara.

Samtidigt tycker jag det är alldeles för tidigt att räkna bort Nokia. Dels kan det ju hända att de får ordning på Symbian, och om inte så kan de ju, nästan över en natt byta, till Android, och då har man världens effektivaste mobilhårdvarutillverkare som kör ett "hett" alternativ.

Men, jag som tycker alla monopol är farliga blir iofs bara glad om både Apple och Nokia får svårigheter och stannar vid en "lagom" marknadsandel. Jag hoppas också att Microsoft lyckas bra med Windows Phone 7 (och av tidiga recensioner ser det, kors i taket, ut som om de kanske gör det)

Jag personligen vill nog hävda att det inte är en "teori" utan ett faktum, dvs. det kan beläggas empiriskt. Det går att ta praktiskt taget vilken vara som helst och se att i en rimligt väl fungerande marknad består inte de facto-monopol särskilt länge.

"Fragmentering" har inte varit ett problem inom andra produkter (utan närmast en förutsättning) och för egen del tror jag inte det kommer att göra det på den här marknaden heller.

Sen tror jag definitivt att du har rätt i att Apple siktar på "premium"-marknaden, det har de ju alltid gjort, men det innebär inte att marknaden för enklare och billigare produkter försvinner. Det går ju bra att tjäna pengar på volymförsäljning också.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-10-20 11:01
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag personligen vill nog hävda att det inte är en "teori" utan ett faktum, dvs. det kan beläggas empiriskt. Det går att ta praktiskt taget vilken vara som helst och se att i en rimligt väl fungerande marknad består inte de facto-monopol särskilt länge.

Som t.ex Windows-monopolet då?

Dessutom har ju Apple verkligen inte någon monopolställning på någon marknad vi diskuterar här (förutom kanske den minskande MP3-spelarmarknaden), och kommer troligen inte heller att få det.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag personligen vill nog hävda att det inte är en "teori" utan ett faktum, dvs. det kan beläggas empiriskt. Det går att ta praktiskt taget vilken vara som helst och se att i en rimligt väl fungerande marknad består inte de facto-monopol särskilt länge.

"Fragmentering" har inte varit ett problem inom andra produkter (utan närmast en förutsättning) och för egen del tror jag inte det kommer att göra det på den här marknaden heller.

Sen tror jag definitivt att du har rätt i att Apple siktar på "premium"-marknaden, det har de ju alltid gjort, men det innebär inte att marknaden för enklare och billigare produkter försvinner. Det går ju bra att tjäna pengar på volymförsäljning också.

Frågan är väl i vilken mån den nya App-marknaden skapar inlåsningseffekter som tidigare inte funnits på mobilmarknaden, och hur denna plattformsmodell i så fall ändrar förutsättningarna för huruvida det kommer att vara en "väl fungerande marknad".

Ursprungligen av Hagelin:

Frågan är väl i vilken mån den nya App-marknaden skapar inlåsningseffekter som tidigare inte funnits på mobilmarknaden, och hur denna plattformsmodell i så fall ändrar förutsättningarna för huruvida det kommer att vara en "väl fungerande marknad".

Den typen av inlåsningar, och andra konkurrensbegränsande åtgärder, kan absolut ha stor effekt, men av det vi ser av Androids frammarsch tyder inte på att Apple riktigt kommit riktigt i ett sånt läge.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Den typen av inlåsningar, och andra konkurrensbegränsande åtgärder, kan absolut ha stor effekt, men av det vi ser av Androids frammarsch tyder inte på att Apple riktigt kommit riktigt i ett sånt läge.

Nej, min tanke var snarare att om inlåsningseffekten är tillräckligt stark så kommer det kanske inte finns utrymme för hur många plattformer som helst på marknaden, och att om Apple och Google (och Microsoft?) drar iväg så kommer det bli svårt för tillverkare som envisas med en egen förhållandevis liten plattform att lyckas.

Ursprungligen av Hagelin:

Nej, min tanke var snarare att om inlåsningseffekten är tillräckligt stark så kommer det kanske inte finns utrymme för hur många plattformer som helst på marknaden, och att om Apple och Google (och Microsoft?) drar iväg så kommer det bli svårt för tillverkare som envisas med en egen förhållandevis liten plattform att lyckas.

Nej det tror inte jag heller, däremot är det kanske fullt möjligt att det kommer att finnas utrymme för ytterligare någon variant av "stängda" system (om man nu tycker Symbian är det) jämte öppna som Android,

Problemet är att Nokia tävlade på två marknader. De är gigantisk stora på "emerging markets", dvs på marknader där telefonen måste vara extremt billig, ha lång batteritid, tåla damm och fukt samt tåla att tappas (inte direkt en smartphone;))

Men vi nerdar är inte intresserade av sådana telefoner och på vår marknad har Nokia tappat oerhört...

Jag trodde Andoids huvudsakliga problem var fragmentiseringen inom såväl hård- som mjukvara.

Inte nog med att det är en röra vilken lur som kör vad, hur man kan uppdatera vad och vad som inte funkar med ditten och datten. Lägg uppe på det att det finns olika stora minnen, skärmar i olika upplösning, storlek och antal färger samt kameror med olika prestanda osv...

Att det öht får ihop det är lika fantastiskt som att "andra sidan staketet" öht funkar (win-världen).

Nokias senaste alster var ju så dåligt att man inte ens kunde genomföra testet i tidningen. (PC för alla? M3?).

Ursprungligen av Goflorp:

Jag trodde Andoids huvudsakliga problem var fragmentiseringen inom såväl hård- som mjukvara.

Inte nog med att det är en röra vilken lur som kör vad, hur man kan uppdatera vad och vad som inte funkar med ditten och datten. Lägg uppe på det att det finns olika stora minnen, skärmar i olika upplösning, storlek och antal färger samt kameror med olika prestanda osv...

Att det öht får ihop det är lika fantastiskt som att "andra sidan staketet" öht funkar (win-världen).

Nokias senaste alster var ju så dåligt att man inte ens kunde genomföra testet i tidningen. (PC för alla? M3?).

Men Nokia kör ju inte Android, utan Symbian, som precis som Apples iOS är "stängt", så det blir ju väldigt besynnerligt om du menar att det är något slags argument gentemot Android eller "fragmentering"

Jag googlade lite på ämnet och hittade en rätt intressant film. Det är Nokias utvecklingschef som i unga år pratar om VHS-bandspelare.

YouTube - My VCR collection VHS recorder

Jag har personligen haft så gott som alla smart-phones. Nokia har varit det i särklass sämsta, rena skämtet. N97:an jag hade var helt oduglig.

Att symbian inte kommit någon vart beror , tror jag, på fat cat syndromet.

Nokia har investerat i symbian och kommer sannolikt inte att lägga ner det för att en supporter tappat tilltro till det. Det som spelar roll är om utvecklare vill investera i ett nytt eko system och nya lärkurvor med tanke på hur man skött symbian de senaste 4 åren.

Symbian är inget utan en vass utvecklar skara, det gäller för alla operativ som skall få spridning. MS har lanserat sitt svar på iphone och android. gensvar väntar på sig.

Det ironiska är att Apple byggt sitt os från sin (Egentligen NEXT) grund, MS från sin, nokia från sitt men android köptes in av google. Så inget verkar ge en mall för hur saker och ting fungerar utan varje rörelse på marknaden måste man analysera och om man redan har tillräckligt med analyser att göra för att få den interna verksamheten att fungera så kommer det att ta tid innan det företaget kan komma tillbaka, oftast slå från underläge. Nokia har bevisat historiskt att de har svårt att slå i underläge.

Däremot är samarbetet med Intel mycket intressant. Det innehåller så klart inte bara meego utan även processorer och andra kanske unika komponenter för nokia via intel.

Men faktum kvarstår - som steve jobs en gång sa. Money aint everything - syftande på att folket som jobbar med produkterna måste vara intelligenta och jobba bra tillsammans. Stora R&D budgetar garanterar inte en produkt som folket vill ha. Inte ens om det har varit världens största mobil operativ en gång i tiden.

Kul att detta togs upp på 99mac. Vart är apple med sitt nuvarande försprång på väg månne?

1
Bevaka tråden