Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac App Store - flopp eller succé?

Tråden skapades och har fått 228 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ok, rubriken är lite hårddragen, men den nyhet under kvällen som fått mest uppmärksamhet bland Mac-utvecklare var Apples tillkännagivande att det kommer en App Store till Mac OS X.

Läs mer hos Apple: Apple - App Store - Buy, download, and install apps made for Mac.

Tror ni att detta om några år kommer att vara det mest använda sättet att installera program på Mac eller tror ni att det bara kommer att vara en nisch?

Kommentarerna på nätet om Mac App Store är ofta syrliga eller kritiska med hänvisning till dagens App Store i iOS (Apples 30 procent, reglerna, godkänningsprocessen, kravet på låga priser, inga demoversioner osv).

Samtidigt är det en sak som användarna gillar. Det går inte att komma ifrån att det är enklare att ladda ner program på det sättet än traditionellt sett (förutsatt att det fungerar som utlovat).

Här är lite kommentarer från twitter, en del seriösa, andra kul

@funkatron: App Store: the package manager for OS X. Except you give it money.

@mjtsai: Yep, will each developer now have two separate classes of customer? Only non-App Store get trials, upgrades, refunds?

@ceoSteveJobs: Introducing the Mac App Store. Finally, an easy way to bring fart apps to the Mac.

@elixirgraphics: So is the Mac App Store how Apple get’s 30% of Adobe’s Photoshop sales?

@rentzsch: timeline filled with developer friends saying their Mac apps that they've shipped for years run afoul one or more Mac App Store guidelines

@chockenberry: Remember how much the iOS App Store has changed over time (with our feedback) — the same thing will happen on the Mac.

@danielpunkass: We developers need to be careful not to act too much like, e.g. stubborn record company execs. Markets do change.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-20 23:44

Tror att det kommer att bli grymt.

Tänk att få ladda ner adobe, FCP iwork osv. få tips på andra program och framför allt. Auto uppdatering och apple ser till att programmen lirar med varandra och datorn..

En .dmg-fil vore ju trevligt att få av backup-skäl. Eller man kanske får ladda ner samma program flera gånger om man har köpt det en gång?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 00:05

We developers need to be careful not to act too much like, e.g. stubborn record company execs. Markets do change.

Huvudet på spiken tycker jag. Det handlar kanske om år framåt (snarare än månader) men jag tror ändå att det är så här man till mycket stor del kommer få betalt för sina program. Jag gissar på att det kommer en 'Windows App Store' innan sommaren.

Ursprungligen av Shlobban:

En .dmg-fil vore ju trevligt att få av backup-skäl. Eller man kanske får ladda ner samma program flera gånger om man har köpt det en gång?

Enligt Jobs funkade samma licens till alla dina privata mac:ar så troligen får man ladda ner det flera gånger.

Ursprungligen av imaster:

Enligt Jobs funkade samma licens till alla dina privata mac:ar så troligen får man ladda ner det flera gånger.

Vad innebär det i en familj? Funkar programmen på alla användarkonton? Hur kontrolleras vad som är ens "personal macs", om min fru köpt en av dem? Osv...

Ursprungligen av Leftrustle:

Vad innebär det i en familj? Funkar programmen på alla användarkonton? Hur kontrolleras vad som är ens "personal macs", om min fru köpt en av dem? Osv...

Jag gissar att det är auktorisering med iTuneskonto som gäller, precis som med iOS-apps.

Mindre utvecklare som helst skulle slippa meka med en egen sajt för betalningar och nedladdningar lockas nog till Appstore som ger dem bättre exponering än någon annan distributör kan erbjuda. Etablerade programvaruföretag som redan har fungerande säljkanaler avvaktar nog för att se vartåt det lutar. Succcé eller flopp.

Vad som händer med priserna är svårt säga något generellt om. Om man säljer via butiker eller onlinedistributörer innebär det ju också ett påslag på priset och då skulle de inte förlora på att sälja via appstore. Men de som sköter hela distributionen kanske lockas att höja priserna om de säljer via appstore för att kompensera för Apples skatt. Men å andra sidan kanske de får sälja mer vilket istället kan pressa priserna. Svårt att sia om som sagt.

Rent praktiskt tror jag att många användare skulle få många fördelar. Jag hoppas att det är tänkt att fungera på ett transparent sätt, dvs inte en massa rutor med varningar och påminnelser och helst inte via iTunes.

edit: Efter att ha läst lite mer på webben tolkar jag det som att iTunes inte kommer behövas. Skönt. Det verkar vara ett eget program för att köpa, ladda hem, installera och licensiera program från Mac Appstore.

Senast redigerat 2010-10-21 00:32
  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 00:36

Nja om det blir bara en del utav hur man installerar programmen tror jag det kommer att bli en succé men om det blir enda sättet då ser det inte bra ut för Mac OS X.

När Mac App Store släpps tror jag Apple kommer att ändra hur Software updater fungerar. Med Lion så tror jag att system uppdateringar kommer endast över Software updater. Alla andra program kommer att skötas med Mac App Store programmet.

//Rob

Ursprungligen av M. Sundbom:

edit: Efter att ha läst lite mer på webben tolkar jag det som att iTunes inte kommer behövas. Skönt. Det verkar vara ett eget program för att köpa, ladda hem, installera och licensiera program från Mac Appstore.

Ja, iTunes gör redan för mycket, bra att inte trycka in ännu en grej i det programmet.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 14:10

Om det blir en hit och rullar på fint så bakas det in i iTunes - inom max ett par år är min gissning. Det är helt logiskt.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, iTunes gör redan för mycket, bra att inte trycka in ännu en grej i det programmet.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Om det blir en hit och rullar på fint så bakas det in i iTunes - inom max ett par år är min gissning. Det är helt logiskt.

Jag tror inte att det kommer att bakas in i iTunes. Se bara på iOS, där App Store och iTunes Store är olika ikoner. Att vanliga App Store ligger i iTunes på Mac är nog ingen Apple-ingenjörerna är glada åt...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 14:24
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Om det blir en hit och rullar på fint så bakas det in i iTunes - inom max ett par år är min gissning. Det är helt logiskt.

Tror jag inte. Mac Appstore är ju helt ointressant utanför en Mac, så det finns ju ingen anledning att baka in det i iTunes.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 20:46

Den logiken förstår jag inte? Affärerna är väl dessutom html? iTunes är - förutom annat - bara en browser. Man kan slänga in vad som helst där.

Ursprungligen av h_e:

Tror jag inte. Mac Appstore är ju helt ointressant utanför en Mac, så det finns ju ingen anledning att baka in det i iTunes.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-22 00:27
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Den logiken förstår jag inte? Affärerna är väl dessutom html? iTunes är - förutom annat - bara en browser. Man kan slänga in vad som helst där.

Logiken är att Apple antagligen inte förväntar sig att sälja macprogram till windowsanvändare. Därför behöver de inte baka in det i sitt flerplattformsprogram.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Om det blir en hit och rullar på fint så bakas det in i iTunes - inom max ett par år är min gissning. Det är helt logiskt.

Vi får återkomma om ett par år och se. Jag tror du har fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 01:03

Bara det inte blir en massa reklam i var och varannat program nu.

Ursprungligen av h_e:

Bara det inte blir en massa reklam i var och varannat program nu.

Usch ja. Det har jag inte tänkt på. Kanske kommer gratisversioner med reklam (iofs inget nytt) som eskalerar tills man man inte står ut utan betalar.

Ja, reklam i program har redan börjat bli allt vanligare. Många program som t.ex. Twitterific och NetNewsWire kör redan idag med reklam-eller-köp-modellen.

Jag tror mig minnas att Eudora var något av pionjär på området för många år sedan. Åtminstone första reklamdifferentierade prissättning jag stötte på på mac.

Det kan nog stämma. Jag körde Eudora i "sponsored mode" i många år.

Ärligt talat tycker jag inte det så dåligt system. Antingen står man ut med lite reklam eller så betalar man och slipper. (Visst, open source-program som inte kostar någonting alls är förstås ännu trevligare, men hellre ett bra kommersiellt program än inget alls.) Även Spotify fungerar ju enligt den affärsmodellen och det är uppskattat av många.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 01:47

Reklam i programmen är inte helt ovanligt. Game Ranger hade det för över 10 år sen. Opera körde också med det för länge sen. Många förutspådde att reklam i spel skulle finansiera spelen. FarCry t ex släpptes gratis med reklam för några år sen. Jag tror just nu är acceptansen rätt låg med reklam i program men reklam på internet är helt normalt och eftersom datorer smälter samman mer och mer med cloud tjänsterna kommer det nog fler program med reklam. Men vi får se.

//Rob

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-21 08:25

Succe!
För om jag förstod det rätt så kommer man fortfarande att kunna ladda ner på andra sätt? I så fall är detta ett bra komplement som Steve sa. Detta kommer troligtvis att vara stenhård koll på så för framtiden när virus börjar dyka upp till Mac i större utsträckning så kommer Mac AppStore vara det ''virusfria'' stället att ladda ner från!

Ursprungligen av |Edvin|:

Succe!
För om jag förstod det rätt så kommer man fortfarande att kunna ladda ner på andra sätt? I så fall är detta ett bra komplement som Steve sa.

Exakt. Det verkar vara vad många andra också känner, så länge Mac App Store är ett frivilligt alternativ så som det presenteras idag så tycker de flesta att det är en bra idé för både utvecklare och kunder.

Det enda mörka molnet på himlen då är en rädsla för att Apple i framtiden bestämmer sig för att det är Den Enda Vägen™. Det skulle inte vara möjligt idag, men det sker en del utveckling på komponentnivå från bland annat Intel för att tvinga all kod att vara signerad, vilket skulle kunna göra det tekniskt möjligt att stoppa andra program. Det skulle vara skönt om Apple uttryckligen lovade att så inte blir fallet, då skulle den rädslan försvinna.

En sak som jag ser som en fantastisk fördel med Mac App Store är att det finns massor (hundratusentals antagligen) utvecklare för iOS-program idag som redan är bekanta med verktygen och programmeringsspråket osv. Många utav dessa kommer säkert att släppa program för Mac App Store också, speciellt som Apple fortsätter att sälja Macar i drivor.

Faktum är att det redan har börjat...

Det blir säkert succé, och för mindre utvecklare blir det säkert ett lyft att få tillgång till hela den kanalen (givet att det inte är den enda). Jag skulle själv kunna tänka mig använda det för många av mina småprogram, som det idag inte är värt mödan att sälja på annat sätt.

Det jag hoppas är att det uppstår riktiga konkurrenter, så att man, precis som på andra områden i livet, kan välja vilken butik man handlar i.

I iOS är ju andra butiker i praktiken förbjudet, men i nuläget vågar nog inte Apple göra samma sak för OS X (även om de säkert skulle vilja)

Synd att appleska ha 30% av kakan. Jag hade älskat att köpa stora program från MacApp store. Menjag tror sällan att jättar som adobe och liknande är sugna på att ge Apple 30% profit.

Ursprungligen av PeeMaN:

Synd att appleska ha 30% av kakan. Jag hade älskat att köpa stora program från MacApp store. Menjag tror sällan att jättar som adobe och liknande är sugna på att ge Apple 30% profit.

För mindre utvecklare så kan det faktiskt vara en helt ok deal har jag förstått, utifrån vad man får för pengarna (distribution, betalhantering, serienummershantering, osv).

De flesta som klagar på Apples 30 procent upplever jag är sådana som själva inte utvecklar program, medan många utvecklare är försiktigt positiva, eller åtminstone inte starkt negativa, till det. Däremot är det kanske som du säger inte lika intressant för stora företag som Adobe.

Ursprungligen av Adrian B:

För mindre utvecklare så kan det faktiskt vara en helt ok deal har jag förstått, utifrån vad man får för pengarna (distribution, betalhantering, serienummershantering, osv).

De flesta som klagar på Apples 30 procent upplever jag är sådana som själva inte utvecklar program, medan många utvecklare är försiktigt positiva, eller åtminstone inte starkt negativa, till det.

Ok, jag kanske får äta upp det där, verkar inte som att det är sådan bra deal ändå.

Mac-utvecklaren Jonathan ‘Wolf’ Rentzsch är i grunden positiv till en Mac App Store men gillar inte hur Apple satt upp reglerna:

Apple, a corporation with billions and billions of dollars in the bank, is taking 30% of small Mac developer’s revenue — an outrageously high fee, more than three times what popular high-end fulfillment provider FastSpring charges.

Men det är inte bara pengarna som är problemet:

Worse, Apple keeps customer data away from developers, standing in between developers and their users. Customer service and technical support suffer — Apple won’t even allow refunds to dissatisfied customers.

Och testversioner av program är direkt förbjuda i Mac App Store:

Software trials are loved by customers and developers alike. It’s easy to see why: customers get to try out first hand how an app works risk-free. Developers make their customers happier and reduce refunds. Yet, inexplicably, Apple doesn’t offer trials of any sort. In fact, their developer agreement forbids it. This is questionable policy for a $2.99 game, but inexcusable for a $60 Mac app.

Jag kan bara instämma i kritiken, Apple har alla möjligheter att skapa en perfekt användarupplevelse där man under en begränsad tid får testa för att sedan köpa (alternativt köpa först och sedan har ångerrätt under en viss period). Jag har svårt att se att Apple har användarna (eller för den delen utvecklarna) i åtanke när de utformat reglerna kring Mac App Store.

(Sidonotering: Jag köpte ett program via FastSpring nyligen och det var en mycket trevlig process, så ska man sälja digitalt på nätet bör man definitivt kolla in dem.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-21 09:39

På sätt och vis liknar Mac App Store Valves Steam va? För jag antar att även Valve tar ut en bit av kakan.

Är jag den enda som inte är så entusiastisk ?

Jag lagar många Mac datorer och att kunna sitta med installationsskivorna efter att ha bytt ut en kraschad hårddisk är enkelt och smidigt.

Jag har många gånger garvat åt Micro$ofts aktivering av Windows och nu är vi på samma väg.

Tragiskt!

LCR

Bevaka tråden