Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska Apple sänker priserna på MacBook och MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I dag har svenska Apple sänkt priserna på MacBook och MacBook Pro, antagligen som en justering för dollarkursen. Prissänkningarna är på mellan 500 och 1000 kr.

Några exempel:

MacBook 13 tum 2,4 GHz
Gamla priset: 10 195 kr
Nya priset: 9 495 kr

MacBook Pro 13 tum 2,4 GHz
Gamla priset: 11 995 kr
Nya priset: 11 495 kr

MacBook Pro 15 tum 2,66 GHz
Gamla priset: 21 495 kr
Nya priset: 20 495 kr

Oops, sorry, trodde det skedde nu på morgonen faktiskt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-21 10:43

ja, det motsvarar ju verkligen dollarkursen...

Ursprungligen av niko:

ja, det motsvarar ju verkligen dollarkursen...

Var du ironisk? Så vitt jag vet är dollarn lägre nu än i april när MacBook Pro släpptes.

Ursprungligen av niko:

ja, det motsvarar ju verkligen dollarkursen...

Det motsvarar dollarkursen, plus den valutamarginal som alltid finns.

Och när du jämför så tänker du väl på att det svenska priset är inklusive 25% moms, men det amerikanska priset är utan state sales tax och local sales tax. Det är många som glömmer det...

Exempel, MacBook:
- i USA $999, med dagens valutakurs ca 6656 kr
- i Sverige 9495 med moms, 7596 utan moms
- marginal 940 kr, ca 12%

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-21 10:49

Spelar inte så stor roll när det hände. Det var bra att de gjorde det, kanske bör de sänka lite tll för att locka fler kunder?

Ursprungligen av |Edvin|:

Spelar inte så stor roll när det hände. Det var bra att de gjorde det, kanske bör de sänka lite tll för att locka fler kunder?

Det är inte Apples melodi att locka folk med prissänkningar. Vanligtvis justerar Apple aldrig priset under en produkts livscykel och så vitt jag vet har Apple inte justerat priserna i USA utan detta är bara Apple Sverige som justerar mot dollarn.

Och ärligt talat så behöver det inte locka kunder så mycket, de säljer ofantligt bra redan, se bara senaste kvartalsrapporten som kom i veckan.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-21 11:08
Ursprungligen av Adrian B:

Det är inte Apples melodi att locka folk med prissänkningar. Vanligtvis justerar Apple aldrig priset under en produkts livscykel och så vitt jag vet har Apple inte justerat priserna i USA utan detta är bara Apple Sverige som justerar mot dollarn.

Och ärligt talat så behöver det inte locka kunder så mycket, de säljer ofantligt bra redan, se bara senaste kvartalsrapporten som kom i veckan.

Tänkte som så att om de utökar kundkretsen i samband med att de sänker priserna, så kommer de tjäna e grov hacka på Mac AppStore, bara en tanke..
Däremot har dem ju pengar så det räcker.

Wow, har en prissänkning någonsin skett tidigare i Apple´s historia?
Det är ju just detta som har varit Apple´s policy att inte justera priserna.

Ursprungligen av Firechild:

Wow, har en prissänkning någonsin skett tidigare i Apples historia?

Ja, den här typen av prissänkningar, tack vare valutaförändringar, har inträffat många gånger.

Det här känns ju mindre kul för mig som beställde datorn i tisdagskväll...
Avbryta köpet och köpa igen?

Ursprungligen av subclip:

Det här känns ju mindre kul för mig som beställde datorn i tisdagskväll...
Avbryta köpet och köpa igen?

Gör det och försök hitta någon vän som har CSN eller Mecenatkort och gå och handla den till 10% rabatt.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Gör det och försök hitta någon vän som har CSN eller Mecenatkort och gå och handla den till 10% rabatt.

ja! lite bedrägeri lättar ju alltid upp i höstmörkret...

Apple Supporten är ju för bra!
Ringde och sa att jag tyckte det var trist att jag hamnat "i kläm" som beställt datorn mindre än ett dygn innan prissänkning och uppgradering till iLife11 vilket de höll med om... Datorn hade redan skickats (yay!!) så de bjuder på uppgraderingen till iLife och skickar även hem ett exemplar av iWorks vilket tillsammans absolut är tillräcklig kompensation för mig. SÅ snällt av dom!

Ursprungligen av Firechild:

Wow, har en prissänkning någonsin skett tidigare i Apple´s historia?
Det är ju just detta som har varit Apple´s policy att inte justera priserna.

Det är skillnad på när Apple i USA justerar priserna i dollar (som i sin tur styr priserna i övriga världen) och när övriga marknader bara anpassar sig till dollarkursen. Apple i USA brukar i princip aldrig justera priserna, men Apple i Sverige gör det ibland. Går dollarn ner är det kul för oss, går dollarn upp är det inte lika kul...

om datorn inte ens är levererad än går kanske apple med på en 'efterhandsrabatt', för att slippa bestyret med att du skickar tillbaks och beställer en ny. ring-å-fråga!

edit: du ser!

Om man får en kompis att köpa den till lite rabatt och sen köpa den av sin kompis.. Det skulle väl de flesta göra om de hade chansen. Spara strax över 2000 är inte helt fel. Det är min åsikt.

8925kr för Apples billigaste bärbara är rätt okej.

1
Bevaka tråden