Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En sak till tog Steve med sig från iPad, eller inte tog med sig (Flash)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 13:01

New MacBook Air Doesn't Ship with Adobe Flash - Mac Rumors

Nya MacAir kommer inte med Adobe Flash förinstallerad som ett plugin i safari. Inte heller får man en fråga att installera det om man kommer till en sida där flash finns. Man måste alltså ladda hem det från Adobe (Om ens det går, men det får man väl utgå från)

Detta skulle kunna betyda att 10.7 och framtida mac'ar inte längre kommer vara flashvänliga, precis som ipad och iphone.

Undrar hur adobe reagerar på detta, gissar att dom kommer bli vansinniga - framförallt om apple nu har 20% marknadandel i usa på nysålda burkar

"The 13-inch Air’s 1.86 GHz Core 2 Duo with the standard 2 GB of RAM and single NVIDIA 320M graphics chip seems to hum along. I keep thinking I should look into the model that has been upgraded to the 2.13 GHz chip with 4 GB of RAM, but again, all day this configuration has been just fine.

In fact, the only thing that ever seemed to stress the system out a little bit was, what else, Flash. But that only meant that a few times when I had a couple YouTube windows open, the machine started to heat up a bit. When I closed those windows, it cooled right back down. Humorously, Apple doesn’t include Flash in its pre-installed software on the Air, so you’ll have to download it on your own if you want to use it (or download Chrome, like I did, which has it built-in)."

Free As A Bird: Initial Thoughts After A Day With The New MacBook Air (techcrunch.com)

Senast redigerat 2010-10-21 13:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-21 13:16

Det är klart att det kommer gå att installera Flash på MacBook Air. Den kör ju fortfarande vanliga Mac OS X och allt kommer fungera likadant som på andra datorer med samma OS.

Även på 10.7 kommer det gå. Vad är "Flash-vänligt"? Anledningen till att iOS inte har Flash är dels att iOS-programmen inte har någon plugin-arkitektur eller annat sätt att modifieras av tredjepartsprogram, samt att App Store är det enda stället där program säljs där och att Flash inte uppfyller kraven för att få säljas i App Store.

Jobs tydliggjorde dock att App Store ej kommer vara det enda sättet att installera program på i 10.7, vilket innebär att man kommer kunna installera vad man vill precis som tidigare. Och även om de skulle ta bort plugin-arkitekturen från Safari av någon anledning, så att inga plugin av något slag (Silverline, Java, Google Earth, Flash ......) längre fungerar, är det ju bara i så fall att använda en webbläsare som fortfarande har plugin-stöd. Jag ser inte hur operativsystemet i sig skulle kunna vara Flash-ovänligt.

Att de inte skickar med Flash som standard är väl en ganska smart "krigsföringsmetod" om än ganska irriterande för användarna som kanske inte alltid vet var man ska leta för att själv ladda ner Flash.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 14:10
Ursprungligen av Rajje:

Det är klart att det kommer gå att installera Flash på MacBook Air. Den kör ju fortfarande vanliga Mac OS X och allt kommer fungera likadant som på andra datorer med samma OS.

Självklart, har någon sagt något annat?

  • Medlem
  • 2010-10-21 23:46
Ursprungligen av Rajje:

Att de inte skickar med Flash som standard är väl en ganska smart "krigsföringsmetod" om än ganska irriterande för användarna som kanske inte alltid vet var man ska leta för att själv ladda ner Flash.

... och sen finns ju det trista, icke-konspiratoriska motivet också: att om man inte förinstallerar Flash kan man inte få skit för att man levererar med en gammal version full av säkerhetshål.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-22 00:35
Ursprungligen av wlao:

... och sen finns ju det trista, icke-konspiratoriska motivet också: att om man inte förinstallerar Flash kan man inte få skit för att man levererar med en gammal version full av säkerhetshål.

Trodde vi levde i 2010 nu

  • Medlem
  • 2010-10-22 11:28
Ursprungligen av studiox:

Trodde vi levde i 2010 nu

???

Menar du att nu - 2010 - så gör man inte längre någonting utan att ha en ondskefull baktanke?

Ursprungligen av wlao:

... och sen finns ju det trista, icke-konspiratoriska motivet också: att om man inte förinstallerar Flash kan man inte få skit för att man levererar med en gammal version full av säkerhetshål.

Det borde vara lite av båda. Apple är nog knappast särskilt pigga på att ha med någon annans produkt i standardinstallationen av sitt eget OS när produkten i fråga haft en ytterst negativ påverkan på användarupplevelsen i flera år. Det är inget konstigt med det.

Men: Man ska heller inte glömma vilken strategisk betydelse det skulle ha att få ner antalet Flash-installationer. Nu när tongångarna hårdnar och vissa av konkurrenterna tar till Flash som en framstående selling point är det av stort värde att marginalisera Flash så mycket som möjligt. På amerikanska marknaden har Apple just nu ungefär en fjärdedel om man räknar in iPad (vilket är fullt rimligt att göra i det här sammanhanget), och om samma sak händer med alla Apples produkter är det hips vips ganska många nya datorer som inte har Flash installerat. Potentiellt tvingar det bort Flash från stora delar av webben och gör Flash-kompatibilitet till ett icke-argument, åtminstone i något slags best case-scenario.

Hur vanligt är det att operativsystem och webbläsare skeppas med Flash förinstallerat? Jag har i alla fall fått intrycket att det är något som OS X har varit relativt ensamt om. Många Linux-distributioner gör det inte i alla fall och senast jag provade Windows vill jag minnas att man var tvungen att själv lägga in Flash.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 14:09
Ursprungligen av Marcus K:

Hur vanligt är det att operativsystem och webbläsare skeppas med Flash förinstallerat? Jag har i alla fall fått intrycket att det är något som OS X har varit relativt ensamt om. Många Linux-distributioner gör det inte i alla fall och senast jag provade Windows vill jag minnas att man var tvungen att själv lägga in Flash.

Jag har jobbat som IT-chef ett par ggr och jag har aldrig sett en dator dom senaste fem åren som inte har flash förinstallerad. Det gäller acrobat reader. Då pratar vi datorer från HP & Dell framförallt men även Acer och Sony.

Ursprungligen av studiox:

Jag har jobbat som IT-chef ett par ggr och jag har aldrig sett en dator dom senaste fem åren som inte har flash förinstallerad. Det gäller acrobat reader. Då pratar vi datorer från HP & Dell framförallt men även Acer och Sony.

Men Flash och Reader (pdf) är väl inte samma sak? Stödet för PDF är väl inte borttaget från OsX?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-22 09:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Men Flash och Reader (pdf) är väl inte samma sak? Stödet för PDF är väl inte borttaget från OsX?

PDF-stödet är knappast borttaget. Apples grafikmotor Quartz 2D bygger ju på pdf-specifikationerna så det faller sig rätt naturligt. Däremot är ju flash och pdf olika saker vilket de flesta IT-chefer borde känna till

Har inte köpt en PC på många år, men jag tror att de flesta levereras med Flash installerat, och att det är datortillverkaren som lagt in det. Köper du Windows separat och installerar så ingår inte Flash.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-21 14:02
Ursprungligen av Hagelin:

Har inte köpt en PC på många år, men jag tror att de flesta levereras med Flash installerat, och att det är datortillverkaren som lagt in det. Köper du Windows separat och installerar så ingår inte Flash.

Jag installerade en HP för ett tag sedan. Jag fick installera Flash så det finns absolut flera utan Flash i sig.

Trevlig diskussion, bra inlägg, full med sunda funderingar!
Give me more

Jag läste studiox:s inlägg som att han missade ett ”även”. Dvs Flash är alltid installerat och det gäller även för Acrobat Reader.

Ursprungligen av Hagelin:

Jag läste studiox:s inlägg som att han missade ett ”även”. Dvs Flash är alltid installerat och det gäller även för Acrobat Reader.

Ah.. Det låter rimligt.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-10-23 22:28

Jag hoppas att Flash dör ut så fort som möjligt. Hoppas att fler börjar använda Html 5-specifikationerna så vi kan bli av med denna styggelse (Flash) en gång för alla.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-23 23:14
Ursprungligen av rixard:

Jag hoppas att Flash dör ut så fort som möjligt. Hoppas att fler börjar använda Html 5-specifikationerna så vi kan bli av med denna styggelse (Flash) en gång för alla.

Jag skulle nog formulerat mig såhär:
"Jag hoppas flash dör ut för som en spelare för video på nätet"

HTML-5 kommer inte ersätta alla flash-applikationer som finns där.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-23 23:08

Jag tycker många läser in alldeles för mycket i det. Just nu är flash en del utav systemet installationen och jag tror Apple vill bli mer oberoende och det är därför flash och java kommer inte att installeras med systemet.

Skeppas Flash med systemet så måste Apple se till att Flash fungerar felfritt med MacOS X först. Det blir i framtiden upp till Adobe att göra flash som fungerar felfritt med framtida Mac OS X system. Samma sak hände med Stuffit expander för flera år sen. Så länge Adobe gör flash för MacOS X kommer den gå att installera.

//Rob

1
Bevaka tråden