Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applescript får plötsligt tunnare resultat, InD 7.0.3

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-10-20 10:05

När jag gör detta:

tell application "Adobe InDesign CS5"
	set myRecord to properties of active document
	set P to document preferences of myRecord
end tell

i CS5 får jag plötsligt väldigt tunna svar. I morse uppdaterade jag InD till 7.0.3, och det känns som att försämringen kom då. Jämfört med InD 6.0.5 och InD 7.0.4 är det en helt annan typ av värde. Första dumpen visar resultatet från 7.0.3 och den andra 6.0.5.

  • Medlem
  • 2010-10-20 11:23

Nu vågar jag inte uppdatera CS4 till 6.0.6 ifall samma sak skulle hända där.

  • Medlem
  • 2010-10-20 12:56

Det ser ut som att du får tillbaka en referens till document properties i det vänstra fallet, medan du i det högra får hela document properties-objektet. Vad händer om du försöker hämta t.ex. page height från ditt P?

Eller är det bara ett problem med att ScriptDebugger inte klarar av att visa innehållet i resultatet?

Jag har ett visst minne av att det kan vara knöligt att hämta värden från InDesign (och Adobe-grejer generellt) och mellanlagra dem i en variabel, som t.ex. att:

tell application "Adobe InDesign CS5"
	set myRecord to properties of active document
	set P to document preferences of myRecord
	get page height of P
end tell

inte funkar, men däremot:

tell application "Adobe InDesign CS5"
	get page height of document preferences of properties of active document
end tell
  • Medlem
  • 2010-10-20 13:08
Ursprungligen av wlao:

Det ser ut som att du får tillbaka en referens till document properties i det vänstra fallet, medan du i det högra får hela document properties-objektet. Vad händer om du försöker hämta t.ex. page height från ditt P?

Eller är det bara ett problem med att ScriptDebugger inte klarar av att visa innehållet i resultatet?

Exakt.
När jag försöker hämta page height direkt får jag bara felmeddelanden om att det inte gick.
Jag kunde ju visa samma sak i InD 7.0.2. Jag märkte nu också att dictionary för InD CS5 är helt tom. Det måste ha skett något konstigt i uppdateringen. Eller så släpptes den ut innan det var meningen.

  • Medlem
  • 2010-10-20 20:37

Jag fick goda råd offline av Richard Rönnbäck men landade i att installera om InDesign. Inte för att råden var dåliga, utan för att jag ändå gjorde något annat under tiden och då slapp lägga mer tid på felsökning.
Nu fungerar det i alla fall.

1
Bevaka tråden