Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari käkar upp min dator!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-10 13:22

Safari bråkar!! Segar ner hela min dator, om jag låter Safari vara igång några timmar så börjar badbollen dyka upp, och dessutom får jag frysningar, och det kan då ta någon minut att ladda en enkel sida... Kollar man på aktivitetskontrollen så ligger Safari i topp, och den kan ofta vara röd markerad, med texten: "Safari svarar inte" och ser man till verkligtminne så kan den ligga på nästan 2GB,,,,,, vad kan man göra åt detta?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-10-10 14:07

Vilken systemversion kör du?

Använder du standard-Safari eller nattbygge från Webkit?

Hur många sidor/flikar brukar du ha uppe?

Kör du mycket Java-program?

Använder du en flashblockerare eller annonsblockerare?

Använder du andra Safari-tillägg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-10 18:38

Jag kör Snow Leopard 10.6.4, kört standard safari 5.0.2, är väl 4-5 flikar öppna normalt..

Kör följande tillägg: Evernote, 1Password, LittleSnapper, AdBlock, Spotify..

Vad jag kör för java program vet jag inte....

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-10-10 18:46

Java- och flashprogram är ju knutna till vissa sidor, så min gissning är att det rör sig om någon form av konflikt mellan tilläggen.

Prova att stänga av alla, och se efter om problemet försvinner. Har du "tur" är det bara ett som bråkar, men det också hända att det är en konflikt mellan två eller tre tillägg, och då kan det krävas en del tester innan du hittar den farliga kombinationen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-10-10 19:15

Har de senaste 5-10 dagarna märkt av en kraftig försämring vad det gäller safari (kör bara den), i min bärbara dator framför allt då den är gammal. Problemet är att det tar flera minuter att ladda in sidorna och att safari är helt låst under den tiden. De sidor som det är tydligast på är tidningssidor (AB, EX och mina lokaltidningarna) och att det bara har dykt upp helt plötsligt. Själv har jag inte installerat något annat än de senaste uppdateringarna från Apple.

Eftersom det gäller tidningssidor så kan det ju finnas någon reklam eller sånt som tar all den extra kraften, men problemet finns även på andra sidor utan svensk reklam så då återstår egentligen väl bara flashbiten.

Idag upptäckte jag att Safari tuggade 160% CPU. Problemet? 99.se! Den där hemska "Roligare TV"-reklamen ökar CPU-belastningen med över 100% så fort den är i bild! Det var en av de värsta prestandaätare jag sett. Nog brukar reklam vara svåra prestandasyndare men det där var att ta i. (10.4, Safari 4.1.2, Flash är ganska nyuppdaterat.)

Fläktvrål bara för en dum annons, usch. Jag brukar tiga och lida med annonserna men nu... nu är det nog.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-18 23:14

Flash-reklam. En bekants dator dog för några månader sedan. Orsak? Överhettning efter att hon lämnat Aftonbladets sida uppe när hon lämnade datorn. Gammal dator förvisso, men ändå...

Det är en fröjd att surfa på en Flash-fri iPad

Ursprungligen av rpz:

Flash-reklam. En bekants dator dog för några månader sedan. Orsak? Överhettning efter att hon lämnat Aftonbladets sida uppe när hon lämnade datorn. Gammal dator förvisso, men ändå...

Det är en fröjd att surfa på en Flash-fri iPad

Otäckt men inte otroligt. "Roligare TV - överallt", nej det är "Varmare dator - övertänd".

Usch, jag måste komma på hur katten man får bort den. Ja, jag vet att man inte får länka till sånt så ge mig inga länkar, men nu gäller det uppenbart brandrisk. Jag får Googla. Den där reklamen måste DÖ DÖ DÖ!

Har samma problem som Ingemar. Nära 100% i CPU och hårddisken bara står och rasslar en bra stund.

Tar upp Aktivitetskontroll och skjuter Flash Insticksfil i sank. Kabom!
Allt lugnar ner sig på några sekunder.

ClickToFlash funkar utmärkt. Vill manse ngt i Flashväg klickar man på det, DÅ laddas det in...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-19 16:44

Känns som att den tråden jag startade tidigare har detta som lösning.

Sedan att vuze är öppet spelar ju in. Men det har ju fungerat tidigare utan att sega ner datorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-19 19:08

+1 för ClickToFlash. Tack för tipset! Nu väntar jag bara på att SVT play ska gå över till HTML5, fast de har ju aldrig gillat standarder tyvärr...

Ursprungligen av rpz:

+1 för ClickToFlash. Tack för tipset! Nu väntar jag bara på att SVT play ska gå över till HTML5, fast de har ju aldrig gillat standarder tyvärr...

Japp, det var myycket bättre! Skönt!

Jösses så mycket bättre det blev. Man kan ju till och med gå in på Aftonbladets sida utan att fläkten vrålar! Hur mycket mer batteritid fick jag nu?

Ja, ClickToFlashär verkligen bra, finns i svensk verrion, kostar noll, gör sitt jobb.

Dessutom, måste jag oundgängligen ha igång flash (t ex Feber.se har otroligt mkt flash) så kan jag bara klicka på den grå rutan)

Aftonbladet blir hanterligt, man slipper se all reklam
Man är ju nära epileptiskt anfall där annars med allt som tutar och blinkar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-20 18:06

Om du har nyare Mac modell, så får du hårdvaru accelerat flash drivrutin om
du hämtar från Download Adobe Flash Player for Mac - Web browser plug-in, now with H.264 GPU decoding. MacUpdate Mac Software Downloads

Reklamen påverkar inte min Mac. Jag kan scrolla lätt hur som helst.

Ursprungligen av REP:

Om du har nyare Mac modell, så får du hårdvaru accelerat flash drivrutin om
du hämtar från Download Adobe Flash Player for Mac - Web browser plug-in, now with H.264 GPU decoding. MacUpdate Mac Software Downloads

Reklamen påverkar inte min Mac. Jag kan scrolla lätt hur som helst.

Kan det vara så illa att nya Flash rentav är sämre än förr om man har en GPU som de inte stödjer? Flash har varit dåligt tidigare men nu är det värre än någonsin, och jag uppdaterade ganska nyligen.

Har också fått lite konstiga tider på Safari de senaste dagarna. Sidor laddar inte färdigt, det blir att ladda om, långsam laddning. Ibland går det snabbt dock.

Har reparerat skivtillb, nollställt safari, slängt plists. Det blev lite bättre, men ibland uppkommer problemet iaf. Slö laddning.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-03 10:06

Jag har övergett Safari för att jag var trött på badbollandet.
Jag kör Firefox och det går mycket bättre, allt är mycket snabbare.

Fortfarande slött. Ser att processen "WebkitPlugin" går upp >100% då och då.

Varför är det så slött - en browser ska ju vara snabb!

Det går inte så bra, Safari...

Senast redigerat 2010-11-04 21:25

Vete tusan vad som hänt egentligen.

Vad som händer är att den försöker ladda en sida, men tuggar bara. Får stoppa och göra en återladdning, då laddas den oftast direkt. CPU usage är ganska lågt, så jag tror inte det ligger i att det käkar upp resurser.

Tror att det hände något i samband med senaste uppdateringen.

Safari fungerar lite si så där för mig också. Det lutar allt mer mot att gå över till Chrome så länge Apple inte har fixat de problem som verkar ha uppstått.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-11-05 22:45

Har tagit bort Flash helt. Safari upplevs snabbare, fläkten susar inte lika mycket. Extension: Vertical Forest :: YouTube5
gör att Youtube och Vimeo går att kika på ändå via HTML5.
Använder Chrome som har inbyggt Flashstöd där det inte funkar.
Inspiration: Daring Fireball: Going Flash-Free on Mac OS X, and How to Cheat When You Need It

Kör nu clicktoflash, men problemet med vissa sidor kvarstår. Den laddar en bit, stannar till, och kan tugga på. Efter återladdning laddar sidan oftast.

Provat firefox, händer samma där för vissa sidor.

Kollat och reparerat några behörigheter, men likadant där. Top ger ingen ledtråd.

Ursprungligen av Thomas_A:

Provat firefox, händer samma där för vissa sidor.

Har du testat att använda dig av Chrome? Jag har upplevt liknande problem i både Safari och Firefox, men nu har de så gott som försvunnit i och med att jag gått över till Chrome.

Problemet är/var min trådlösa uppkoppling. Den blev mycket snabbare med kabeln direkt, och bredbandskollen konfirmerade.

Jag har startat om min Airport express och stängt av den gamla. Har använt två (en nyare) och satt min gamla vid stereon för att streama musik. Den äldre använder dock ett äldre långsammare protokoll. Kan de påverka internethastigheten också? Har hört från en kollega att de gör det. Nu var det så länge sedan jag gjorde "bryggan" så jag vet inte hur man stänger av den.

Jag har hållt mig borta från Safari ett bra tag. Speciellt sen den där snygga och flashiga förstasidan dök upp. Trevligt, men det har känts segt. Tänkte testa Safari idag. Och det var inte segt som sirap. Nej, snarare veveve.superlim.com. Jag fattar ingenting? Vad är det frågan om?? Kan inte ha med flash att göra. Och vilken annan webläsare som helst har inte de här problemen.

Senaste Safari i kombination med 10.5.8 -- betongkeps, ten ton hammer, heavy shit.

Använder mest Google Chrome nuförtiden. Det är inga större problem. Mycket snabb är den, men inte perfekt.

Haha, var tvungen att testa en gång till. Nu går Safari i raketfart..! Uppskrämd eller revanschlust :). Det var någon bokmärkeshantering som stod för superlimmet misstänker jag..

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 13:39

Väcker upp den här tråden. Mitt Safari slukar oerhörda mängder minne. Köpte mer minne för några månader sedan och gick då från 3GB till 6GB. Trodde att det skulle räcka och att min dator tuffa på utan problem.

Datorn fortsatte dock att sega ner sig och swappfilerna fortsatte rusa. Blev faktiskt något konfunderad över detta. Öppnade aktivitetskontroll för att upptäcka att Safari mumsade i sig 4,6GB av det verkliga minnet. Nummer två på listan var iTunes med 160Mb. Vad gäller processorkraft så är förbrukar Safari inte alls mycket.

Gäller detsamma för er andra? Starta om Safari två gånger per dag kan man givetvis göra, men det är inte speciellt "macigt".

Jag har en iMac 24" 2,4GHz, 6GB RAM. Senaste Safari med AdBlock och YouTube5 som aktiva tillägg. Provade köra utan tillägg men upplever samma problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-18 14:35

Har ni provat "Reset Safari..." i Safarimenyn. Mina Safari har fått en ny ungdom efter den enkla och radikala behandlingen, både på iMacen med Leoparden och MBP med Snöleoparden. Rekommenderas varmt.

Obs! att en och annan inloggningscookie rycker bort i behandlingen...

Jag drabbades precis ett stort problem med Safari (5.0.3). Så fort jag startade Safari började den äta mer och mer ram. Det tog bara någon minut så var alla mina 4 GB ett upptagna och Safari allokerade 100 % av CPUn. Datorn gick inte att använda. Efter att ha inaktiverat tillägg, återställt Safari som picha tipsade om och till och med startat om datorn så upptäckte jag att jag hade en gammal version av AdBlock installerat (det vill säga sedan tiden då Safari officiellt inte hade tillägg). Efter att ha raderat alla filer från det så fungerar Safari felfritt igen.
Jag hoppas att detta kan hjälpa någon ifall det drabbar er.

1
Bevaka tråden