Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken skärm ska jag köpa ur semi-pro segment?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-20 13:59

Jag har en Dell 2407 WFP som har börjat flimra och är på väg att lämna in.

Visst, om pengar var ett mindre problem så skulle jag inte tveka att köpa en dyrare Eizo CG med deras hårdvarukalibrering m.m. men jag har dock bestämt mig för att taket är runt 10k.

Kolla in: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=539896,500985,598049

Där finns följande:
Eizo CG223:
Nackdelar: Lägre upplösning, VA-panel?
Fördelar: Hårdvarukalibrerad, 10-bitars VA-panel, 95% av AdobeRGB.

Eizo SX2462:
Nackdelar: Ej hårdvarukalibrerad.
Fördelar: Högre upplösning, 10-bitars IPS-panel, 98% av AdobeRGB.

Dell U2711:
Nackdelar: Ej hårdvarukalibrerad, för stor?
Fördelar: Jättehög upplösning, IPS-panel, 95 eller 98% av AdobeRGB.

Har jag missat något väsentligt?
Det är mycket möjligt att nåt av ovanstående inte stämmer med det jag har läst, rätta mig gärna om jag har fel.

Jag ska ha den inkopplad till min Mac Pro för bild samt framtida filmredigering, jag kommer även koppla in den mot min MBP ibland. Då kommer jag tyvärr inte kunna utnyttja Displayporten fullt ut eftersom jag har en äldre modell av MBP.

Kan nån komma med lite tips så vore jag väldigt tacksam.

Senast redigerat 2010-10-20 14:15

Din länk fungerar inte. Försök igen.

/Mod

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-10-21 00:35

Jag har en Dell u2711 i nyskick som jag ska sälja. Den är fantastiskt bra, trist att ha den förvarad i förrådet. Finns på blocket. Den är klart bättre än imacens skärm. Jag har en imac nu, 2:a i ordningen pga skärmproblem. Dellskärmen lider inte av ojämn bakgrundsbelysning och bleeding mm? Om du har vägarna förbi Umeå så kan jag visa. Kanonskärm och hade vi haft plats så hade jag hafthaft den kvar.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-21 06:31
Ursprungligen av Ticko:

Jag har en Dell u2711 i nyskick som jag ska sälja. Den är fantastiskt bra, trist att ha den förvarad i förrådet. Finns på blocket. Den är klart bättre än imacens skärm. Jag har en imac nu, 2:a i ordningen pga skärmproblem. Dellskärmen lider inte av ojämn bakgrundsbelysning och bleeding mm? Om du har vägarna förbi Umeå så kan jag visa. Kanonskärm och hade vi haft plats så hade jag hafthaft den kvar.

Dessvärre är jag inte i Umeå trakten så ofta.
Skärmen köps dessutom på företaget ska tilläggas.
Men tack för tipset!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-27 15:59

Dell U2711 beställd, Jag beställde även ett Radeon 5770.
Ska bli kul att se prestandaskillnaden på grafikfronten och få jobba med nära nog hela AdobeRGB.
Prestandamässigt tänker jag mest på spel, måste prova att spela lite igen.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-29 18:15

Efter snabb leverans, fick grejerna i går, så har jag nu testat både grafikkortet och skärmen, fast var för sig än så länge.
Skärmen håller högre kvalitet jämfört med min gamla Dell 2407, det kände jag så fort jag hade satt upp den på skrivbordet. Finishen och i princip allting annat känns bättre, men visst det är en ca 4 år nyare produkt så det är väl inte så konstigt.

Grafikkortet var stort om man jämför med mitt gamla Radeon 2600, fick böka lite för att få det på plats.
Vilken skillnad, jag provade att spela lite Star Wars The Force Unleashed, det var som natt och dag.
Uppskattningsvis kanske jag hade runt 20-25 fps med det gamla 2600 och nu med 5770 så flyter allting på hur fint som helst med allt på högsta.

Nu blir man sugen på att prova Call of Duty Modern Warfare 2, fast det finns väl bara till Pc än så länge om jag fattat det rätt.

1
Bevaka tråden