Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AutoCAD på OSX - erfarenheter

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när det inte längre är en fråga "om" eller "när" AutoCAD kommer till OSX är det kanske läge för en ny tråd där vi utbyter erfarenheter hur det fungerar.

AutoCAD för iPad diskuteras här: http://www.99.se/notiser-mac/281013-autocad-ws-foer-ipad-iphone-slaeppt.html?highlight=autocad

Allmänt om CAD på Mac finns här:
http://www.99.se/ovrig-programvara/229450-baesta-cad-programmet-foer-mac.html
http://www.99.se/ovrig-programvara/251560-cad-pa-mac.html
http://www.99.se/koepa-mac-koeptips/272235-mac-till-autocad.html

Exempelvis:

  • Hur är prestandan jämfört med att köra Windowsversioner under Boot Camp/Parallels/Fusion?

  • Prestandan mellan olika datorer? (iMac, MP, MBP... Jo, jag vet att man inte "ska" cadda på en bärbar men ibland är man så illa tvungen!) Hur flyter det exempelvis på en iMac 21" med 3,2 GHz i3 och 5670-kort och billigaste MBP 15"?

Jag väntar fortfarande på min första Intel-burk, så kan inte prova själv...

Riktigt kul - jag har flera kollegor som varit fast i Windows pga AutoCAD. Nu är det slut med det

  • Oregistrerad
  • 2010-10-19 08:34

Den stora frågan är ju: Är versionerna för Win och OSX transparenta? Kan man alltså skyffla AutoCAD-filer mellan plattformarna? Utan strul? Alla lager intakta? Etc?
MS har ju inte lyckats med att få t.ex. Excel transparent (Word är väl hyfsat transparent idag). Detta efter 20-30 år och miljarders dollar i utveckling.
Om Autodesk lyckats så är det fantastiskt. Jag tvivlar dock. Kanske om några år efter många updates och buggfixar. Kanske. Jag skulle inte våga skicka en byggritning i flera lager - gjord på Mac - till ett bygge - inte idag. Om jag var arkitekt med sådana flöden skulle jag nog kolla eländesraporterna ett år eller så :-D. (när t.ex. ett elsystem eller avloppssystem förskjuts ett par centimeter [1:1] så kan det innebära enorma merkostnader, förseningar med tillhörande böter.)

Fyller på med en specifik fråga till - språkstöd!

Dvs stöds Unicode mm så att lagernamn på kinesiska etc inte bara blir frågetecken?

(Däremot tror jag inte att "flytt en cm" blir ett problem. Snarare är väl frågan om man i Autocad någonsin kan rita skalenligt så att man slipper missar på en faktor 1000 som det blir om man ritar i mm men någon annan tjomme (hej landskapsarkitekter) envisas att rita i meter... )

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-10-19 13:52

Skriver min fråga här också.

Har lyckats anmäla mig för studentversionen och laddat ner programvaran och fått serialnumber. Men när jag ska installera dyker denna dialogruta upp.

Någon som vet vad den beror på, och hur man löser problemet?

Jag har använt det till att justera .DXF-filer från kunder under ett par dagar nu och det jag märkt hittills är att det kraschar ofta när jag släcker en ritning. det som egentligen gör det "meningslöst" för vår del är att det inte går att använda parasolier samt att jag inte hittar en fungerande plåtutbrednings funktion.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-10-19 21:45

JAg hittade en lösning, och det var att helt och hållet skita i Akamai och ladda ner från denna länken direkt istället.

http://studentsdownload.autodesk.com/ef/47549/23/4179023/AutoCAD_2011_English_Mac_OSX.dmg?__gda__=12...

Dessvärre visade det sig att min gamla MacBook Core2Duo inte har tillräckligt bra grafikkort för AutoCAD, THAT SUCKS!

Ursprungligen av Hoffie:

Dessvärre visade det sig att min gamla MacBook Core2Duo inte har tillräckligt bra grafikkort för AutoCAD, THAT SUCKS!

Det verkar som att det finns en lösning runt "inkompatibla specar" (det kanske går långsamt men man kan åtminstone installera). Skall dessutom lösa problem med krasch under uppstart:

Från tråden
AutoCAD for Mac Crash at Launch - Autodesk Discussion Groups

och post
Re: AutoCAD for Mac Crash at Launch - Page 5 - Autodesk Discussion Groups

Ursprungligen av SebastianToth:

Oaky guys here is the ultimate solution. I've tried this on 5 different machines where it wouldnt run the first time, even two of them being "incompatible" according to the system requirements, and it runs perfectly on all !

Here is what to do :

#1 Uninstal/Remove Autocad. Delete every single file related to Autodesk
#2 Reinstall Autocad, but IMPORTANT : Choose Trail !, even if you have a licence.
#3 Disable Firewall before starting the software (not sure if this helped anything, but just to make sure)
#4 Start up Autocad. It wont crash, but a screen will appear asking you to either try or activate. Press activate.
#5 Enter your Serial/Product ID and rock on !

As i said, tried it on many different machines, from MPB3.1, early 08 MacBook, 13" MBP, latest iMac and Mac Mini and it works on all. For some reason it looks like autocad is having problems if oyu enter the serial/ID right at the installation. But if oyu activate it afterwards, it seems to work perfectly fine.

Hope it helped some of you.

Det finns en massa andra mer eller mindre välfungerande tips får att lösa problem med att man inte kan starta Autocad.

En viktig detalj tycks vara att man måste ställa in språk och tangentbordslayout till antingen US, UK eller FR (trots att Autocad som program skall stödja Unicode). Jösses! Har ni inte betatestat utanför staterna, Autodesk!?

Om du talar om vilken MB och vilket graffekort vore det till hjälp för oss övriga. Också vad det är som är otillräckligt. Går programmet inte ens att starta?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-10-20 12:12

Det här är min dator, som tyvärr inte stöds av AutoCAD 2011, vilket är märkligt tycker jag?!
När jag ska installera programmet dyker en varningstext upp som säger att grafikkortet är för dåligt, och de hänvisar till en länk med accepterade grafikkort. (Se bifogad bild) När jag trycker på "stäng" avslutas installationen helt. Tråkigt att de inte fungerar överhuvudtaget, jag behöver dessutom bara rita väldigt enkla planer och sektioner i 2D, vilket jag är övertygad om att min gamla trotjänare skulle klara av!

Modellnamn: MacBook
Modellidentifierare: MacBook2,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2.16 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 4 MB
Minne: 4 GB
Busshastighet: 667 MHz
Boot ROM-version: MB21.00A5.B07
SMC-version (system): 1.17f0
Serienummer (system): W87255MSYA3
Maskinvaru-UUID: 00000000-0000-1000-8000-001B632FAFA4
Rörelsedetektor (Sudden Motion Sensor):
Status: Aktiverad

Intel GMA 950:

Styrkretsmodell: GMA 950
Typ: Bildskärm
Buss: Inbyggt
VRAM (totalt): 64 MB delat systemminne
Tillverkare: Intel (0x8086)
Enhets-ID: 0x27a2
Revisions-ID: 0x0003
Bildskärmar:
Färg-LCD:
Upplösning: 1280 x 800
Djup: 32 bitars färg
Core Image: Maskinvaruaccelererad
Huvudbildskärm: Ja
Spegel: Av
Uppkopplad: Ja
Quartz Extreme: Stöds
Inbyggt: Ja
Bildskärmskontakt:
Status: Ingen bildskärm ansluten

Ursprungligen av Hoffie:

[...] Intel GMA 950 [...]

Aha, det är här skon klämmer. Det riktigt usla integrerade grafikkortet som följde med den första generationens macbookar... (Till och med min iBook från 2004 har bättre grafikkort än din!)

Men då vet vi i alla fall att det gamla intel-möget inte är upp till snuff.

Äntligen! Landskapsarkitekterna på Alnarp jublar!

Ursprungligen av Butterfly:

Äntligen! Landskapsarkitekterna på Alnarp jublar!

Annars kan man ju använda Vectorworks Landmark som är speciellt anpassat för landskapsarkitketur med massor av specialfunktioner och som kostar betydligt mindre....

Nu har jag mest caddat 2d än så länge, men det har rullat på ganska bra. Några låsningar och en och annan krasch har det dock blivit.

Dator:
MacBookPro5,3
Intel Core 2 Duo, 2,8 GHz, RAM: 4 GB, NVIDIA GeForce 9600M/GT

Ursprungligen av TouchCAD:

Annars kan man ju använda Vectorworks Landmark som är speciellt anpassat för landskapsarkitketur med massor av specialfunktioner och som kostar betydligt mindre....

Pluggar till landskapsarkitekt (i Alnarp för övrigt) och jobbade i mina första projekt i vectorworks och hade väldigt gärna fortsatt med det. Tyvärr är autocad branchstandard i Sverige varför vi lär oss detta under utbildningen. Hur det ska gå till att ändra på det kan man ju fråga sig.

Ursprungligen av johan_tanying:

…Snarare är väl frågan om man i Autocad någonsin kan rita skalenligt så att man slipper missar på en faktor 1000 som det blir om man ritar i mm men någon annan tjomme (hej landskapsarkitekter) envisas att rita i meter... )

Personligen undrar jag också varför vi ska jobba i en annan enhet än arkitekter. Tycker också det mest verkar vara en problemkälla.

Ursprungligen av :: Johan :::

Personligen undrar jag också varför vi ska jobba i en annan enhet än arkitekter. Tycker också det mest verkar vara en problemkälla.

För att ni relativt ofta (oftare?) kommer arbeta med väg- och markprojektörer, och dessa arbetar bara i m. Ett par kilometer, eller mil för den delen, väg blir stökig och hantera i mm (väldigt stora tal) så deras verktyg (Novapoint eller InRoads) är anpassade till m.

Stökar till det även för oss bro-nördar då man i förslagsstadiet ritar i m då bron ska in i vägs modeller, men i detaljprojekteringsfasen oftast ritar i mm. Scale-kommandot används flitigt...

Ursprungligen av :: Johan :::

Pluggar till landskapsarkitekt (i Alnarp för övrigt) och jobbade i mina första projekt i vectorworks och hade väldigt gärna fortsatt med det. Tyvärr är autocad branchstandard i Sverige varför vi lär oss detta under utbildningen. Hur det ska gå till att ändra på det kan man ju fråga sig. .

Även om jag inte är i landskapsbranschen, så känner i och för sig till en fyra-fem firmor som jobbar i Vectorworks Landmark. I Tyskland är det snarare Vectorworks som gäller.

Dessutom kan de flesta större CAD-program läsa och skriva DXF/DWG-filer utan större problem, i Vectorworksfallet upp till version 2011, inklusive 2D och 3D data med NURBS-ytor och solider.

När det gäller AutoCAD, så undrar man om det finns en specialapplikation för landskapsarkitektur, hur mycket den i så fall kostar extra förutom det i grundversion rätt dyra AutoCAD och om den i så fall faktiskt funkar ihop med AutoCADs Macversion.

Ser man på företag i branschen ser ut, så verkar de flesta var mycket små och då är priset på programmet av VÄLDIGT stor betydelse.

Skolor har ibland en benägenhet att välja mycket dyra lösningar modell 1A, som kanske inte alltid är så bra när eleverna sedan själva ska finansiera verksamheten som egna företagare.

Ursprungligen av :: Johan :::

Personligen undrar jag också varför vi ska jobba i en annan enhet än arkitekter. Tycker också det mest verkar vara en problemkälla.

Hus är för det mesta tillräckligt små för att millimeter ska vara hyfsat funktionellt, men att mäta en medelstor stad i kvadratmillimeter eller kubikmillimeter blir VÄLDIGT många siffror.....

Ursprungligen av Leftrustle:

För att ni relativt ofta (oftare?) kommer arbeta med väg- och markprojektörer, och dessa arbetar bara i m. Ett par kilometer, eller mil för den delen, väg blir stökig och hantera i mm (väldigt stora tal) så deras verktyg (Novapoint eller InRoads) är anpassade till m.

Stökar till det även för oss bro-nördar då man i förslagsstadiet ritar i m då bron ska in i vägs modeller, men i detaljprojekteringsfasen oftast ritar i mm. Scale-kommandot används flitigt...

Ursprungligen av TouchCAD:

Hus är för det mesta tillräckligt små för att millimeter ska vara hyfsat funktionellt, men att mäta en medelstor stad i kvadratmillimeter eller kubikmillimeter blir VÄLDIGT många siffror.....

point taken!

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-10-21 10:56

Haha, det var ju uppmuntrande ord såhär på morgonkvisten;) Funderar dock på en 15" mbp, så jag hoppas jag är på banan snart igen!

Systemkrav för Autocad 2011

Saxat från Autodesk. Jag roade mig lite med att "översätta" modellnumren till specar i klartext med lite hjälp från Mac Specs, Prices, Answers, & Comparison @ EveryMac.com - Est. 1996

Citat:

System Requirements

  • Apple® Mac® Pro 4,1 or later(=Mac Pro "Quad Core" 2.66 (2009/Nehalem) eller senare);

  • MacBook® Pro 5,1 or later (MacBook Pro 6,1 or later recommended) (=MacBook Pro "Core 2 Duo" 2.4 15" (Unibody).MacBook Pro "Core i5" 2.53 17" Mid-2010 eller senare rekommenderas);

  • iMac® 8,1 or later (iMac 11,1 or later recommended) (=iMac "Core 2 Duo" 2.4 20-Inch (Early 2008).iMac "Core i5" 2.66 27-Inch (Late 2009) eller senare rekommenderas);

  • Mac® mini 3,1 or later (Mac mini 4,1 or later recommended) (=Mac mini "Core 2 Duo" 2.0 (Early 2009).Mac mini "Core 2 Duo" 2.4 (Mid-2010) eller senare rekommenderas);

  • MacBook Air® 2,1 or later(=MacBook Air "Core 2 Duo" 1.86 13" (Mid-09) eller senare);

  • MacBook® 5,1 or later (MacBook 7,1 or later recommended) (=MacBook "Core 2 Duo" 2.0 13" (Unibody).MacBook "Core 2 Duo" 2.4 13" (Mid-2010) eller senare rekommenderas).

Mac OS® X v10.6.4 or later; Mac OS X v10.5.8 or later
64-bit Intel® processor
3 GB of RAM (4 GB recommended)
2.5 GB free disk space for download and installation (3 GB recommended)
All graphics cards on supported hardware
1,280 x 800 display with true color (1,600 x 1,200 with true color recommended)
U.S., U.K., or France keyboard layout
Apple® Mouse, Apple Magic Mouse, Magic Trackpad, MacBook® Pro trackpad, or Microsoft®-compliant mouse.
Mac OS X-compliant printer

Slutsatsen blir att man bör köra något från 2009 eller senare. Om det gäller bärbart är det nog så färskt som möjligt som gäller. Och maxat RAM.

Tillägg av fröken Edit: Detta är alltså vad man bör ha enligt Autodesk. Om tipsen i forumposten citerad ovan fungerar så går det åtminstone att installera och köra igång på äldre burkar. Snabb- och användbarheten är en annan femma.

Intressant diskussion om Vectorworks vs. Autocad, men lite ot.
Fortsatte med ett inlägg här istället: http://www.99.se/ovrig-programvara/251560-cad-pa-mac.html#post1941622

Sammanställning av vad man INTE får i denna Macversion som finns i motsvarande Windowsversion, men som trots det kostar lika mycket som Windowsversionen. Totalt hela åttio funktioner....

AutoCAD for Mac – why you should wait to switch | Habitables's Blog

AutoDesk släpper AutoCad LT på Mac App Store:

Autodesk Releases AutoCAD LT on Mac App Store - Mac Rumors

Dock har jag inte hittat det där själv, antingen är det på väg eller så är det bara för den amerikanska marknaden.

1
Bevaka tråden