Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP-server på hemsida i grafiskt gränssnitt?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-20 09:55

Jag är ute efter en lösning som gör det möjligt att ladda ner filer från en ftp/sftp-server via en hemsida i grafiskt gänssnitt. Du ska alltså inte som besökare behöva använda en ftp-klient för att ladda ner filer utan bara ett enkelt gränssnitt på hemsidan. Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-20 10:01

Vi använder Rumpus, och har ett "grafiskt" gränssnitt

Är webbservern och FTP-servern två olika servrar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-20 10:02

Ja, de är på olika platser.

Ursprungligen av irrelogical:

Är webbservern och FTP-servern två olika servrar?

Ursprungligen av Pajje:

Ja, de är på olika platser.

Ah, annars så hade det ju räckt med att se till så att FTP-mappen är åtkomlig via webbserverm, och aktivera fillistning. Så sett så kan ni ju rulla igång en webbserver på FTP-maskinen och göra likadant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-20 12:40

Pajje,

Misstänker att du förväxlat begreppen "upp & nerladdning"…;)

Vill du att besökaren skall kunna ladda ner/hämta filer utan FTP-programvara, så behöver du ju bara lägga en länk till filen på hemsidan.

Vill du dock låta besökaren ladda upp/skicka fil(er) till servern, ja då krävs det lite mer av hemsidan/servern.

Jag hade samma behov för längesedan…men av tidsbrist slutade det med att jag länkade till gratistjänsten Sprend, vilket är en av många likande tjänster för enkel överföring av stora filer.

Lycka till,

- Torkel

Ursprungligen av Pajje:

Jag är ute efter en lösning som gör det möjligt att ladda ner filer från en ftp/sftp-server via en hemsida i grafiskt gänssnitt. Du ska alltså inte som besökare behöva använda en ftp-klient för att ladda ner filer utan bara ett enkelt gränssnitt på hemsidan. Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-20 13:31

Jag vill inte ha extra arbete med att administrera en hemsida och lägga till länkar till filerna som ska kunna laddas ner. Jag vill helt enkelt bara ladda upp kataloger eller filer till ftp:n som sedan automatiskt visas i webbgränssnittet och kan laddas ner av kunder.

Rumpus såg riktigt bra ut, men jag stöter på patrull eftersom jag inte kan ha mjukvaran på samma plats som ftp-servern.

Ursprungligen av Torkel:

Pajje,

Misstänker att du förväxlat begreppen "upp & nerladdning"…;)

Vill du att besökaren skall kunna ladda ner/hämta filer utan FTP-programvara, så behöver du ju bara lägga en länk till filen på hemsidan.

Vill du dock låta besökaren ladda upp/skicka fil(er) till servern, ja då krävs det lite mer av hemsidan/servern.

Jag hade samma behov för längesedan…men av tidsbrist slutade det med att jag länkade till gratistjänsten Sprend, vilket är en av många likande tjänster för enkel överföring av stora filer.

Lycka till,

- Torkel

Det låter som att du jobbar på ett ställe där det finns någon form utav webbproduktion, be en webbutvecklare bygga ett script som listar innehållet på en FTP-server och länkar till varje fil. Det lär inte ta mer än 20-30 rader kod.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-20 13:57

Dessvärre är webbutvecklare det ända vi inte har internt. Jag som grafisk designer känner mig lite lost när jag letar efter en lösning. Trodde att Wordpress med plugin skulle lösa problemet men jag har inte hittat något.

Ursprungligen av irrelogical:

Det låter som att du jobbar på ett ställe där det finns någon form utav webbproduktion, be en webbutvecklare bygga ett script som listar innehållet på en FTP-server och länkar till varje fil. Det lär inte ta mer än 20-30 rader kod.

Eller googla "php script list files on server" eller liknande...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-20 21:59

Jag går själv i liknande tankar. ftp- och web-server är dock på samma maskin för oss, därför blir det lite enklare då det går att låta php läsa igenom filer och mappar i ftp-katalogen. Det lär inte du kunna göra då det inte är helt trivialt (av den uppenbara säkerhetsrisken) att låta php läsa av filstrukturen på en annan maskin än servens egna.
Däremot har jag hittat den här: Web Based FTP with PHP som är just en webbaserad ftp-klient som loggar in i en extern godtycklig ftp-server. Jag har inte hunnit testa den, men det borde vara hyfsat enkel att göra en specialversion som loggar in i just din ftp-server och sedan visar up fillistan på din webserver.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-20 23:49

Finns en sjukt trevlig sådan till osx om det är en osx server du kör?

Net2Ftp kan du kika på.
net2ftp - a web based FTP client

1
Bevaka tråden