Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det någon som ens provat ett nytt operativsystem från Microsoft de senaste åren?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-17 23:27

Jag insåg just att det senaste operativsystem jag sett, läst om eller ens ägnat en flyktig tanke åt från Microsoft är Windows XP. I min värld finns inte ens tanken på att sträcka ut handen och slå på strömbrytaren till en dator som jag vet kör ett operativsystem annat än OS X.

Finns det någon annan här än jag som har samma inställning? Jag vet att det kom något som hette Vista och att det nu finns något som heter 7 men inte en cell i min hjärna känner intresse för att fördjupa mig när det gäller dessa operativsystem.

Är jag abnorm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-17 23:37

Jag kan hålla med dig om att jag inte heller vill eller orkar sitta vid en dator som inte kör OS X längre. Tycker Windows nu mer känns så komplicerat och ologiskt på sina ställen. En del menyer känns lite slumpmässigt placerade och gränssnittet är ljusår efter det i OS X. Windows 7 är dock bättre än XP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-17 23:40
Ursprungligen av Mcus:

Windows 7 är dock bättre än XP

Jag förstår vad du skriver men själv känner jag inte ens ett ingenjörsmässigt intresse av att testa Windows 7. (Och jag är civilingenjör.) Undrar om jag börjar bli lat? Å andra sidan, varför vill man ens veta vad Microsoft sysslar med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-17 23:43
Ursprungligen av marf:

Jag förstår vad du skriver men själv känner jag inte ens ett ingenjörsmässigt intresse för att testa Windows 7. (Och jag är civilingenjör.) Undrar om jag börjar bli lat. Å andra sidan, varför vill man ens veta vad Microsoft sysslar med?

I skolans datorsalar kör vi vissa program (som då just kör Windows 7) som tyvärr gör studierna svårflirtade. Men är det grupparbete så är det.. Fast det är inte jag ändå som styr spakarna på de där snuskiga Dell:arna ;). Kan ju vara lite roligt att veta vad just Microsoft pysslar med. Jag tycker det ska bli intressant att följa Windows Phone 7. Hur många månader tar det innan man kan klassa det som en "flopp"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-17 23:37

Oj, nu såg jag att det fanns en rubrik under "Mjukvara" som hette "Microsoft". Ledsen att jag skapade diskussionen på fel ställe.

Ursprungligen av marf:

Oj, nu såg jag att det fanns en rubrik under "Mjukvara" som hette "Microsoft". Ledsen att jag skapade diskussionen på fel ställe.

1. Om man upptäcker att man placerat en tråd fel, klicka på "Rapportera" så fixar vi problemet. Nu råkade jag få syn på den här tråden ändå, utan rapportering, men vi läser ju inte allt så det kan ta lång tid innan vi ser sånt här.

2. Windows-frågor brukar vi lägga i "Windows på Mac". Man skulle kunna tycka att "Mjukvara - Microsoft" skulle kunna vara ett bra ställe, men den forumdelen är tänkt för Mac-programvara från Microsoft.

/Mod

Lite i samma sits.. Jag körde XP förut och det funkade rätt bra. Enkelt och inte en massa lull-lull, men såklart med en massa nackdelar. Jag satte hoppet till Vista, men det var verkligen den största besvikelsen på länge. Använde det några månader, sedan blev det mac.

Win-hatet var väl ganska högt där ett tag, men sedan installerade jag Win7 i VMWare bara för att testa. Måste säga att det är betydligt bättre än vista. Jag har bara testat det som snabbast, och visst är det knöligt att hitta inställningar osv som är det vanliga problemet i windows imo, men det är en stor förbättring.

Jag kommer att sitta kvar med OS X, som när man "kommit in i det" känns betydligt mer lättarbetat och gediget än Windows.. Men jag rekommenderar alla som inte kört windows på länge att testa Windows7 en sväng. Det har kommit en bra bit sen XP.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-18 00:00

Har fem datorer hemma just nu, bara en mac. Jag sitter själv nästan uteslutande vid mac:en eftersom jag köpte den av just anledningen att slippa Windows men den nya jobbdatorn med Win7 är faktiskt riktigt trevlig. Win7 ser bra ut och funkar bra utan större ingrepp (till skillnad från de tre som har XP som visserligen lirar efter lite arbete). Jag har inga problem alls med Windows 7, Microsoft har gjort sin läxa.

EDIT: Den andra laptopen kom med Vista, det funkade inte en månad ens. Den gick med Win7 RC1 innan officiella releasen och nu kör den XP och är mycket gladare. Vista är ett mycket mörkt kapitel i Microsofts historia...

Jag har aldrig provat Vista själv, men jag har både XP (via Fusion) och Windows 7 installerat på min MacBook Pro. XP använder jag pga att jag är webbdesigner och behöver kunna felsöka i (främst) IE6. Många större bolag sitter fortfarande på XP och IE6 så det är ett måste. Sen kör jag Win 7 via Boot Camp via Boot Camp av anledningen att jag vill kunna använda min hårdvara (är en i7-MBP) vid exempelvis spelande. Men jag har satt upp det som en virtuell maskin i Fusion också så jag kan använda det likadant som XP/IE6. Det behövs tyvärr fortfarande. (Jävla IE.)

Och för att tillföra något till tråden: Ja, Windows 7 är mycket bättre än XP, men inte helt olikt ändå. Det är fortfarande många dialogrutor, många popuper och många blinkande grejer. Lägg till onödigt mycket ljudeffekter och ett väldigt fult GUI så har ni Windows 7. Men det känns mer funktionellt och modernt än XP och det är ju alltid något.

Akta er, snart kommer Windowsfalangen och säger att allt är så bra på andra sidan staketet och de har minsann så fååå problem...

Tvingas ibland sitta framför det hela. Känner all kreativitet rinner ur mig direkt.
"datorbrottningsmatch" för att få den göra som jag vill.

Anser att Onkel Fester lurat en hel värld.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-19 16:42
Ursprungligen av Goflorp:

Akta er, snart kommer Windowsfalangen och säger att allt är så bra på andra sidan staketet och de har minsann så fååå problem....

Det är synd om man inte kan uttrycka sig positivt om Windows utan bli betraktad som korkad

Ursprungligen av Iphone77:

Det är synd om man inte kan uttrycka sig positivt om Windows utan bli betraktad som korkad

Det är ju alltid det som händer.

Säger vi här som kör OSX att Windows är skit så dyker det direkt upp nån som fått vatten på sitt kuvert med anectdotal evidence att "hemma på min gata är det en som aldrig haft nåra problem ....".

Det mesta när det kommer till Windows och datorerna som kör det är rena smäcket.

Säger jag att det är skit, säger ngn annan att de aldrig haft ett enda problem.
Säger jag att burkarna är kass finns det alltid nån med en Vaio eller ngt som misstycker.

Jag sitter i skolmiljö där vi har ett IT-stöd som suger elefantballe.

Ett intranet som är ett gungfly med saker som skall mappas upp, datorer som är klienter som skall bootas i fem minuter. Som måste startas om om ngn tar ut en minnepinne utan att göra "ta bort maskinvara säkert" elelr vad det är för idiotterm de använder (samma kille som uppfann pekdon och utmatningsenhet)

Maskiner som tar en kvart att få igång och koppla till en projektor - som flimrar i 50Hz när det är klart.

Häromdagen skulle vi ha lektion och koppla upp oss mot ett system ute på stan, det gick bara med Exploder 7 eller nåt (det måste vara en exakt version!). Skjut sådana programmerare i benen.

Det knirras, det kraschar och inget funkar. Men alla är nöjda, för ATT datorer strular , det vet ju alla. Ingen bryr sig.
Maskiner som kastar hela armador med meddelanden i nyllet på en.
Varje gång jag bootar "min" maskin så frågar den en massa om Firefox (preinstallerad i sytemet), om jag vill ha add-ins, add-ons etc och göra den till standardläsare.
tror du den kommer ihåg det NÄSTA gång jag bootar upp skrotet.

För att undvika problem också så tar man bort en massa funktioner, kringprogram osv. Mediespelare tror jag inte existerar. Nån bildvisare finns, som är kass.
Det enda de duger till är att kolla mailet på och köra Excel.

Och det här är de nöjda med? Helt obegripligt.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-19 17:30
Ursprungligen av Iphone77:

Det är synd om man inte kan uttrycka sig positivt om Windows utan bli betraktad som korkad

Detta är ett mac-forum och här är man fanatiker. Du ska vara glad då ditt inlägg fick vara kvar. Mitt blev omedelbart raderat. Macanvändare är en sekt och tycker man inte som sekten får man smisk, så är det bara. Men försökt gå in på något pc forum och säga att pc suger så får du också smisk.

Synd att datoranvändare är så trångsynta.

Ursprungligen av studiox:

Detta är ett mac-forum och här är man fanatiker. Du ska vara glad då ditt inlägg fick vara kvar. Mitt blev omedelbart raderat. Macanvändare är en sekt och tycker man inte som sekten får man smisk, så är det bara. Men försökt gå in på något pc forum och säga att pc suger så får du också smisk.

Synd att datoranvändare är så trångsynta.

Vilket inlägg fick du raderat grundat på att det var anti-Mac? Vilken tråd?

/Mod

  • Oregistrerad
  • 2010-10-19 19:18
Ursprungligen av Capeman:

Vilket inlägg fick du raderat grundat på att det var anti-Mac? Vilken tråd?

/Mod

Det var i den här tråden. Jag skrev att det är ganska dumt att i överhuvudtaget starta en sådan tråd här. Det är ju som att hälla bensin på en brasa och är bara onödigt då ingen kan hålla sig borta från en sådan tråd och det leder bara till att vi får ytterligare en tråd med

1.) Personer för Windows
2.) Personer mot Windows

Ursprungligen av studiox:

Det var i den här tråden. Jag skrev att det är ganska dumt att i överhuvudtaget starta en sådan tråd här. Det är ju som att hälla bensin på en brasa och är bara onödigt då ingen kan hålla sig borta från en sådan tråd och det leder bara till att vi får ytterligare en tråd med

1.) Personer för Windows
2.) Personer mot Windows

Nu blir det off topic, men ta gärna detta i den andra tråden du startat. Det stod ju inget Mac-fientligt i ditt inlägg, det var inte därför det togs bort. Det var nog snarare en förebyggande åtgärd.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-19 21:30
Ursprungligen av studiox:

Jag skrev att det är ganska dumt att i överhuvudtaget starta en sådan tråd här. Det är ju som att hälla bensin på en brasa och är bara onödigt då ingen kan hålla sig borta från en sådan tråd och det leder bara till att vi får ytterligare en tråd med

1.) Personer för Windows
2.) Personer mot Windows

Tänkte faktiskt inte på det, jag var bara ärligt nyfiken. Inser nu att det är rätt osannolikt att som jag inte ens ha sett något operativsystem från Microsoft efter Windows XP. Farsan kör XP, morsan Mac, morbror XP. Unix på universitetet, alla forskare jag samarbetar med kör Mac. Någon enstaka kompis kör nog Vista eller 7 men vi sitter inte framför datorn när vi ses, vi käkar middag istället eller drar ut i naturen.

Nåväl, jag drar slutsatsen av inläggen ovan att de flesta ändå stöter på Windows relativt ofta.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-19 21:56
Ursprungligen av marf:

Nåväl, jag drar slutsatsen av inläggen ovan att de flesta ändå stöter på Windows relativt ofta.

Det är väl lika troligt som att du stöter på en BWM även om du är Volvo trogen, eller att du får kaffe från en Boschbryggare fast du själv bara använder OBH Nordica..

Många ser detta som religion, medan jag ser det som verktyg och skiter fullständigt ** i vem som brygger mitt kaffe eller hur min bil ser ut. Samma sak med datorer, jag har dom senaste åren insett att oavsett det är windows eller mac så tjänar jag precis lika mycket pengar oavsett vilket os jag använder - och då jobbar jag som windowskonsult!

Ursprungligen av studiox:

Det är väl lika troligt som att du stöter på en BWM även om du är Volvo trogen, eller att du får kaffe från en Boschbryggare fast du själv bara använder OBH Nordica..

Många ser detta som religion, medan jag ser det som verktyg och skiter fullständigt ** i vem som brygger mitt kaffe eller hur min bil ser ut. Samma sak med datorer, jag har dom senaste åren insett att oavsett det är windows eller mac så tjänar jag precis lika mycket pengar oavsett vilket os jag använder - och då jobbar jag som windowskonsult!

Jag har ungefär samma inställning, men jag tror att för många så handlar valet av OS om mer än så, det handlar om saker som identifikation, identitet, image osv., vilket ju är precis vad tillverkarna vill att det ska handla om.

Ursprungligen av studiox:

Det är väl lika troligt som att du stöter på en BWM även om du är Volvo trogen, eller att du får kaffe från en Boschbryggare fast du själv bara använder OBH Nordica..

Många ser detta som religion, medan jag ser det som verktyg och skiter fullständigt ** i vem som brygger mitt kaffe eller hur min bil ser ut. Samma sak med datorer, jag har dom senaste åren insett att oavsett det är windows eller mac så tjänar jag precis lika mycket pengar oavsett vilket os jag använder - och då jobbar jag som windowskonsult!

Vesst. men när man får höra att ditten-datten-kaffemaskin är så mycket bättre för att den är så mycket billigare och att man är dum ihuvvet för att man föredrar en helt annan sorts bryggare....

Gött kaffe har fått styra här.

Två macar, två iPhones, En TM och inga problem med ngt öht - bara gött kaffe....

  • Oregistrerad
  • 2010-10-20 18:28
Ursprungligen av Goflorp:

Vesst. men när man får höra att ditten-datten-kaffemaskin är så mycket bättre för att den är så mycket billigare och att man är dum ihuvvet för att man föredrar en helt annan sorts bryggare....

I den här tråden ser jag inte någon från Windowslägret som försöker dumförklara någon OS X-lover, det är först ditt inlägg som bjuder in till den debatten. Om man ogillar att bli dumförklarad för sina preferenser av sina meningmotståndare är det nog klokt att själv försöka undvika att bete sig likadant

Ursprungligen av Goflorp:

Två macar, två iPhones, En TM och inga problem med ngt öht - bara gött kaffe....

Är inte det där också anectdotal evidence? Nåväl, gott kaffe gillar vi alla!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-21 22:58

Jag tycker inte att anektdotisk bevisföring är så tokig ändå i detta fallet. T.ex. när Vista kom så var det många peezee-muppar som öppet erkände att det var en påse skit och att dom saknade XP. Nu när W7 har kommit är det ingen som saknar XP längre men alla är fortfarande överens om att Vista suger lite allt möjligt motbjudande.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-22 00:39
Ursprungligen av Pilen:

Jag tycker inte att anektdotisk bevisföring är så tokig ändå i detta fallet. T.ex. när Vista kom så var det många peezee-muppar som öppet erkände att det var en påse skit och att dom saknade XP. Nu när W7 har kommit är det ingen som saknar XP längre men alla är fortfarande överens om att Vista suger lite allt möjligt motbjudande.

Där har du faktiskt fel, det var media som dödade Vista. Vi som håller på med IT seriöst såg inte vista som alls så farligt förutom UAC. Vista införde ett par 1000 funktioner som gör livet enklare för alla.

Att PC muppar erkände att vista sög berodde mest pga. att dom inte hade något val då det var "allmänt" accepterat att vista sög.

För en användare så är det faktiskt ingen som helst skillnad på Windows 7 och VIsta - Men det fattar inte vanliga idioter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-22 10:17
Ursprungligen av studiox:

För en användare så är det faktiskt ingen som helst skillnad på Windows 7 och VIsta - Men det fattar inte vanliga idioter.

Har du provat Vista? Det är en orgie i onödiga funktioner. Out of the box så drar operativsystemet—bara operativsystemet— 1,95 GB i RAM och det äter processorkraft utan att man gör något. Windows 7 i jämförelse drar under 800 MB och är otroligt streamlinat när det kommer till hantering av processorkraften.

Utseende- och funktionsmässigt är det ingen jätteskillnad men skillanden mellan om dator är användbar eller inte tycker jag är rätt stor. Men jag är bara en vanlig idiot som provat båda på ett flertal olika datorer.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-22 10:45
Ursprungligen av imaster:

Har du provat Vista?

Tror du verkligen jag ljuger för dig? Jag använder TechnNet dagligen (om du vet vad det är) och har kört Vista sedan första betan, även när det hette Longhorn.

Installerade Vista på en Dell D600 med 768M ram bara för att testa om det fungerade - och det gick utan problem.

Det var i Vista som Microsoft fick in teknik som gör att operativsystemet automatiskt skalar av funktioner om din dator inte klarar av det. Det finns tre nivåer. Om vista tog 2G ram för dig, utan att du gjorde något så har det inget med Vista att göra.

Sen blir ju OS effektivare, ibland iaf. OSX's kernel drar 700M ram exempelvis, safari ligger på 400 nu, men brukar gå över 1Gigabyte lätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 23:41
Ursprungligen av studiox:

Tror du verkligen jag ljuger för dig? Jag använder TechnNet dagligen (om du vet vad det är) och har kört Vista sedan första betan, även när det hette Longhorn.

Installerade Vista på en Dell D600 med 768M ram bara för att testa om det fungerade - och det gick utan problem.

Det var i Vista som Microsoft fick in teknik som gör att operativsystemet automatiskt skalar av funktioner om din dator inte klarar av det. Det finns tre nivåer. Om vista tog 2G ram för dig, utan att du gjorde något så har det inget med Vista att göra.

Ljuger och ljuger, det verkar bara inte som att vi har kört samma OS. Syrran körde Vista på en Packard Bell med 1GB i RAM och kunde inte köra Word och webläsare samtidigt utan att det tog 30 sekunder att växla mellan fönstren (jag satt med tidtagarur). Den använde allt minne hela tiden. Och det värsta var att hon inte kunde reklamera den för "det skulle vara så". Automatisk skalning av funktioner funkar i så fall enormt dåligt i Vista—eller funkar det bara i Enterprise Edition?

Om Vista använde 2 GB i RAM för mig vid första uppstart borde det väl ha med Vista att göra? Jag hade ju inte haft möjlighet att pilla och jag var alldeles för lat för att lära mig ett OS som funkade så dåligt för mig att jag knappt kunde skriva min tenta och lyssna på Spotify samtidigt för att min lappy har en klen Celeron. Så vi bytte till Win7 RC1 och trots att det släppet är trögare och mer resurskrävande än den skarpa versionen så använde det mindre än hälften av min dators resurser vid första uppstart.

Som sagt, jag är en avancerad användare, inte administratör eller utvecklare men som användare vill jag använda det som funkar och jag vill lägga så lite arbete bakom som möjligt. Jag har inte suttit vid någon mellan- eller lowspec-dator med Vista som funkat lika bra som samma specifikationer med varken XP eller Win7, varken när det kommer till uppstarts- och nedstängningstider eller multitasking. Högst personliga erfarenheter, inget annat men det är inte två eller tre datorer det handlar om.

Ursprungligen av Iphone77:

I den här tråden ser jag inte någon från Windowslägret som försöker dumförklara någon OS X-lover, det är först ditt inlägg som bjuder in till den debatten. Om man ogillar att bli dumförklarad för sina preferenser av sina meningmotståndare är det nog klokt att själv försöka undvika att bete sig likadant

Det var i riktiga världen jag tänkte på. Där BLEV man ju från -93 fram till ungefär 2007 totalt idiotförklarad om man körde Mac alls. Idag har kritiken bytts från att Mac och OSX är kass till att Apple är som Nordkorea istället...

Jag dumförklarar inte ngn. Det skall till en psykolog för det.

Kaffet brassas i en OBH_Nordica King Of Coffee (93 graders kokare, 80 grader i pannan), eller en Bistro-pressare i glas.
Båda laddas med Arvid Nordqvist "Svea" och vanligt kranvatten. Till bistron värmer vi vattnet i en elektrisk kokare.

Gott utan att vara omständigt eller "så jäkla speciellt".

  • Oregistrerad
  • 2010-10-22 09:57

Jag menar bara att man lätt skapar en "vi mot dom"-situation med kommentarer som:

Ursprungligen av Goflorp:

Akta er, snart kommer Windowsfalangen och säger att allt är så bra på andra sidan staketet och de har minsann så fååå problem...

Vänder man på det är det ju precis det du själv gör. Du kommer in i tråden, kapar PC/Windows vid fotknölarna och avslutar med att du har flera macar men minsann inga problem . Är inte det precis lika "illa" som de från Windowsfalangen som du varnar för?

Jag undviker MS Windows, men nyligen installerade jag Vista (av allting) för att grabben skulle kunna spela Halo 2. Varken han eller jag gillar OSet, men han ville så gärna komma vidare från Halo 1.

Jag gör en del korsplattforms-utvecklingsjobb där MSW måste med (vilket är rätt plågsamt), men där hänger vi kvar i XP, så på den punkten gör jag som marf.

Bevaka tråden