Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare på Mac OS X Server stöter på patrull

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har precis skaffat mig en mac mini server för att lära mig det och i förhoppning att det skulle vara enklare att jobba med än med en linuxserver(som jag har haft lite kunskap om). Hade dessutom tänkt att den skulle dubbla som mediacenter med en vanlig användare lokalt. (Big no no tycker säkert många, men som sagt skall burken inte hosta något annat än saker för mig själv.)

För det första så tycker jag att hanteringen utav användare är förvirrande. Det finns ju tre ställen att jobba med detta. Workgroup Manager, server preferences och i vanliga system preferences. Tänkte bara ha några få användare så som en media-användare lokalt på datorn, irc-användare med mera. Osäker på om jag egentligen behöver använda workgroup manager och open directory.

Dock det största problemen är server admin och server preferences. Vet inte vad det är jag har gjort men jag får konstant "The service has encountered an error." Det gäller alla tjänster jag försöker titta på. Det gäller både när jag kör server admin lokalt och remote från min macbook pro. Vad gäller server preferences så får jag "Server could not be found on the network." Har tidigare anslutit mot "miniserver"(serverns namn), har även testat att ansluta ipaddressen, localhost och domännamnet jag satt på servern. Ingetdera fungera.

Har nu slagit av alla tjänster förutom open directory och afp(som det går fin fint att ansluta mot) i förhoppning om att det skulle få bort problemet med server admin. Min första tanke var att jag satt någon felaktig regel i brandväggen, men uppenbarligen inte.

Hoppas ni kan hjälpa mig komma igång med min mini server.

Tack på förhand

//Robert

Det låter som att servern inte hittar sig själv - kan uppstå om DNS och reverse-DNS inte är rätt satta. Berätta mer om serverns placering i nätverket, ligger den på ett privat 192.168.xxx.xxx nät eller har den ett eget, äkta IP nummer? Vilka DNS-servrar använder servern?

Servern sitter på ett statiskt ip i ett 10.x.x.x-nät bakom en router. Så den är inte direkt exponerad mot internet. DNS-inställningarna är mig veterligen default som os x server skapar själv. Minns inte vilka dns-servrar den använder, sitter inte vid servern just nu. Skall kolla det när jag kommer hem.

Men är det inte konstigt att den inte kan slå upp sig själv när man sitter fysiskt framför servern?

Kolla så att servern har "sig själv" som DNS. Mac OS X Server är verkligen beroende av att den kan slå upp sitt domänanamn både fram och baklänges.

Nu har jag startat dns-tjänsten igen. Undernätverksinställningarna så stod 127.0.0.1 som dns-server.
I dns-tjänsten så har jag en reverse och en primär zon. Dessa har jag inte rört utan de skapade os x server själv. Är rätt dålig på hur en DNSserver skall vara uppsätt så.

Anyways, efter att dnstjänsten startades så bråkar inte server admin något mer.

Tack så mycket för hjälpen!

Nu när vi ändå pratar om DNS så är det lite saker kring det jag skulle vilja få att fungera. Så som att DNS-uppslagning utav subdomäner som jag vill hosta saker, för det mesta web, skall gå att slå upp lokalt på mitt nätverk som inte nödvändigsvis finns hos min registrar.
Som det är nu till exempel så har jag os x server's default websida och en virtuell host som hostar filer(files.example.org) Sitter jag lokalt så kan jag inte så slå upp files men jag kan slå upp example.org. files.example.org kan jag slå upp när jag sitter utanför mitt nätverk. Till exempel när jag testar med min iphone.

Det är lite fler tjänster jag skulle vilja få igång senare som bara skall svara på sin egen subdomän, typ som ssh.example.org och mail.example.org.

Har slösökt lite på nätet men hittar inget tillräckligt enkelt för mig. Så en liten knuff i rätt riktning hade varit schysst.

Om du lägger till subdomänerna i din privata DNS och ändrar så att alla klienter på nätverket använder din servers IP som DNS i nätverksinställningar så kan du leka hur mycket du vill.

Datorer som inte använder din server som DNS kommer använda dom "äkta" publika DNS:erna och kommer då inte hitta rätt.

1
Bevaka tråden