Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple LED Cinema Display 27" tillgänglig för beställning

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-20 13:33

Tiden och utvecklingen går fort och priserna pressas även om det går långsamt i Apples fall

Är onekligen sugen på en 27 tums LED till min mac mini HDMI 2010 men först skottar jag i en SD drive för att speeda upp den lite.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-20 21:32
Ursprungligen av @ndreas:

Lite lustigt dock är att du kan betala 18 tusen för en skitskärm om man jämför med dagens 27" LED, den kostar knappt halva priset och springer cirklar runt 30" skärmen.

Så du tycker det var en skitskärm för 4 år sen också, då jag köpte den? Du tycker dessutom att jag ska lägga ut ÄNNU mer pengar på en skärm när jag redan har en bra skärm?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-09-20 21:39
Ursprungligen av studiox:

Så du tycker det var en skitskärm för 4 år sen också, då jag köpte den? Du tycker dessutom att jag ska lägga ut ÄNNU mer pengar på en skärm när jag redan har en bra skärm?

Varför läser du inte hela hans inlägg innan du börjar gapa och gorma?

Överlag så känns dina inlägg och din existens här på 99.se som att du enbart är här för att käfta emot och vara så dryg och självgod som möjligt, börjar bli rejält drygt, känns som lunarstorm.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-21 00:03
Ursprungligen av x-per:

Varför läser du inte hela hans inlägg innan du börjar gapa och gorma?

Jag läste hela inlägget, fanns det något i sista paragrafen som jag missade?

Ursprungligen av x-per:

Överlag så känns dina inlägg och din existens här på 99.se som att du enbart är här för att käfta emot och vara så dryg och självgod som möjligt.

Till skillnad från många andra i sekten så är jag inte så slätstruken när det gäller Apple. Jag har en stor käft och har alltid haft det, det går att ignorera mina inlägg också om det inte passar i smaken

Ursprungligen av studiox:

Jag läste hela inlägget, fanns det något i sista paragrafen som jag missade?

Till skillnad från många andra i sekten så är jag inte så slätstruken när det gäller Apple. Jag har en stor käft och har alltid haft det, det går att ignorera mina inlägg också om det inte passar i smaken

Håller med föregående talare, förstår inte ens varför man skriver i en tråd för ngt man inte är intresserad av.
Din skärm är 4-5 år gammal och det finns bra mkt bättre skärmar på marknaden idag för kanske 2-3.000 kr
Sedan beror det ju helt på vad man använder sin skärm till, så länge dem fungerar är det väl bara köra men att betala 16.000 kr för en skärm tycker jag är riktigt mkt pengar, idag betalar man 8-9.000 kr för en 27" med samma upplösning och bättre på alla specar det är i alla fall i min Värld mot rätt riktning.

Stor käft är lätt att ha på ett forum, brukar oftast vara det motsatta i verkliga livet, liten svag och allmänt blyg ynkrygg är oftast mer sanning

  • Oregistrerad
  • 2010-09-21 23:10
Ursprungligen av @ndreas:

Sedan beror det ju helt på vad man använder sin skärm till, så länge dem fungerar är det väl bara köra men att betala 16.000 kr för en skärm tycker jag är riktigt mkt pengar, idag betalar man 8-9.000 kr för en 27" med samma upplösning och bättre på alla specar det är i alla fall i min Värld mot rätt riktning.

2010 skulle jag aldrig köpa en ACD 30" LCD skärm hur bra den än är. 2006 var den dock jäkligt bra och det var mycket pengar då, tänkt dock på att andra skärmar var PRECIS lika dyra. Dell hade en 30" skärm och den kostade 15.000.....

Senast redigerat 2010-09-22 10:08
  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-21 21:25
Ursprungligen av @ndreas:

Håller med om att Alu 23, 30" är fina skärmar dock för 5 år sedan idag känns de mest bara gamla häckar som en skärm från Netonnet slår för ringa priset av 2000 kr.

Alu ACD'na slår fortfarande det "mesta" på marknaden. 90% av alla skärmar som "finns där ute" är fortfarande av den sämsta paneltypen, TN. Stor skillnad i både pris och bildkvalité.

**edit

Ingen antiglare film... )=

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-21 22:00
Ursprungligen av Kenneth M:

Alu ACD'na slår fortfarande det "mesta" på marknaden. 90% av alla skärmar som "finns där ute" är fortfarande av den sämsta paneltypen, TN. Stor skillnad i både pris och bildkvalité.

**edit

Ingen antiglare film... )=

Sant IPS är klassen vassare. TN paneler är lama även om dom är LED belysta. Dålig svärta på TN paneler.

Är det nån skillnad mellan 24" & 27" bortsett från storleken? Tydligen snabbare respons på 27" men för övrigt?
Sitter i valet att köpa 2st 24" alternativt EN 27"
Kör med Logic och gillar att ha två skärmar för att underlätta översikten. (Arrange till vä & mix till hö)
Men sen Logic 8 så har programmet anpassats för att köra på en skärm. Men det går naturligvis köra med fler iaf!
Undrar vilket man ska slå till på? Två som försvinner ur sortimentet eller en ny som kanske finns med i ett par år.
Och det går ju alltid köpa en ytterligare 27" längre fram om man skulle sakna dubbla skärmar! Men det kanske blir för stort?

Tacksam för åsikter!

Apropå gamla skärmar. Jag har en 22 tummare från 2000 som den nya 27 tummaren skall komplettera. Det blir intressant att jämföra.

Tre offtopic-inlägg raderade. Håll er till ämnet.

/Mod

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-08 23:53

Och fortfarande inte HDCP så jag kan se på Blu Ray filmer med min Mac Mini Och Mac Pro med Blu Ray Drivar.
Får fortsätta köra olagligt som alla andra .Tack Apple.
Eller ska jag verkligen behöva koppla en Dell.HP eller Acer skärm till mina maccar .Rys
Skärpning Apple. HDCP har funnits sen 2004 på en hel del skärmar och TV.

BD

Ursprungligen av bodahl:

Och fortfarande inte HDCP så jag kan se på Blu Ray filmer med min Mac Mini Och Mac Pro med Blu Ray Drivar.
Får fortsätta köra olagligt som alla andra .Tack Apple.
Eller ska jag verkligen behöva koppla en Dell.HP eller Acer skärm till mina maccar .Rys
Skärpning Apple. HDCP har funnits sen 2004 på en hel del skärmar och TV.

BD

Är du så säker på det? Jag hörde att skärmen har stöd för HDCP!

http://store.apple.com/us/question/answers/product/MC007LL/A?mco=MTkwNjU2NzE&pqid=QPU2F7CJXFTTXJYXHKADUKXC2KH7JPYKT

Senast redigerat 2010-10-09 10:33
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-09 20:44

Hdcp.

Når Jag pratade med Apple så sa dom att den inte hade något stöd för HDCP.
Men enligt dom dom så har dom en adapter som man kan koppla in och då ska det funka.
Den har Displayport-DVI-D så den funkar bara till dom nyare datorerna skulle kosta 319:-.

Var inne på Kullander och Mac support och dom sa samma sak att den inte hade något stöd.
Annars går det bra med rippade filmer nr man ska kolla på 30 tummarn.
Eftersom Apple inte har några HDCP skärmar så medverkar dom inderekt till olaglig nedladdning av HD material.
Eftersom jag både sålt och skruvat med Apples produkter i snart 23år så tycker jag det för dåligt av dom.
Men det finns ju inga maccar längre det är bara en väldigt snygg design Pc med ett Äpple på.

BD

Ursprungligen av bodahl:

Eftersom Apple inte har några HDCP skärmar så medverkar dom inderekt till olaglig nedladdning av HD material.
Eftersom jag både sålt och skruvat med Apples produkter i snart 23år så tycker jag det för dåligt av dom.
Men det finns ju inga maccar längre det är bara en väldigt snygg design Pc med ett Äpple på.

BD

Allvarligt talat, vad är detta för idg-trams?

  • Oregistrerad
  • 2010-10-09 22:53

På vilket sätt har MacOS stöd för HDCP då den inte har BlueRay spelare eller annat innehåll som kräver HDCP?

DVD/iTunes HD kräver även HDCP. Kör du äldre skärm med DVD/iTunes HD får du inte den högsta upplösningen. Men du får full upplösning med Apples nyare skärmar som har stöd för HDCP, vilket har bekräftats på flera håll.

När Leopard kom dök det upp dialogboxar som sa att skärmen inte hade HDCP när man ville se en DVD/iTunes HD film på en skärm som saknade HDCP stöd. Användare av nyare Apple skärmar fick inte denna dialogbox.

MacBook Pro's inbyggda skärmar har stöd för HDCP.

Det verkar nu lite rörigt om Apples skärmar verkligen har HDCP eller ej. Det verkar som vissar delar av Apple säger ja och andra nej!

http://www.macobserver.com/tmo/article/Apples_DisplayPort_Includes_Digital_Copy_Protection/

http://www.ilounge.com/index.php/articles/comments/itunes-store-hd-movies-dont-play-on-my-monitor-solutions/

Detta visar att Apple är klar för Blu-Ray, borsett från filmavkodaren som Apple inte vill implementera i operativsystemets kärna. Utan filmavkodare, ingen Blu-Ray kodad film (Hollywood filmer) uppspelning från intern/extern Blu-Ray spelare/brännare i Mac OS X miljö.

Senast redigerat 2010-10-10 12:15
  • Oregistrerad
  • 2010-10-10 22:48
Ursprungligen av The Real Viking:

DVD/iTunes HD kräver även HDCP. Kör du äldre skärm med DVD/iTunes HD får du inte den högsta upplösningen. Men du får full upplösning med Apples nyare skärmar som har stöd för HDCP, vilket har bekräftats på flera håll.

När Leopard kom dök det upp dialogboxar som sa att skärmen inte hade HDCP när man ville se en DVD/iTunes HD film på en skärm som saknade HDCP stöd. Användare av nyare Apple skärmar fick inte denna dialogbox.

Ja det har du helt rätt i. Tar tillbaka det

Ingen som fått sin skärm levererad ännu?
Intresserad av ett mini-omdöme/-test!

@Stefan Johansson, jag har 10 dagar till att vänta. En kollega har just fått sin, men han är i San Francisco.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-11 10:37

Väntar också! Sitter med ACD 30" idag så det skall bli intressant att jämföra lite

@bjelkeman @hejo
Posta gärna foton och era intryck! Själv köpsugen, lite skeptiskt till den fysiska storleken bara.

Ah, den har skickats en dag tidigare än första uppskattningen. Kommer fram tidigt nästa vecka. Om TNT klarar att leverera som utlovat.

Som efterfrågat av Stefan Johansson, ett snabbt mini-omdöme.

Idag har jag fått min Apple 27-tums LED CInema Display. Nog är den vacker alltid. På bilden så sitter den bredvid min gamla 22-tums Cinema Display (som fortfarande fungerar bra 10 år senare.) Jag lade ett Safari fönster så att det spänner över båda skärmarna för att ge en känsla för hur olika det är i upplösningen. Men det är nästan lite fånigt att jämföra den med en 10 år gammal skärm. Skärmarna används på en Mac Pro (2006) med en ATI Radeon HD 4870.

Skärmen är ljusstark och ser ut att ge en jämn bild i färg och ljusstyrka över hela ytan. Nu är jag inte en speciellt krävande skärmanvändare så det blir inget avancerat omdöme.

Högtalarna som sitter i botten på skärmen fungerar, men går givetvis inte att jämföra med separata bordshögtalare.

Jag ville främst har mer "yta" att visa arbetsmaterial på när jag arbetar. Anledningen till att jag valde en Apple 27" istället för en Dell t.ex. var att jag vill ha en inbyggd kamera och mikrofon, dessutom så tycker jag att Apple skärmen är snygg. Priset är mindre viktigt när man ser hur länge Apples grejor håller och man använder dem i arbetet, vilket jag gör.

Plus:

- Stor
- Ljus och färg ser bra ut
- Vacker
- "Just works"
- Om man har en MacBook Air, MacBook så är det mycket bekvämt med laddar kabel, USB och MiniDisplayport på samma kabel.

Minus:

- Har ingen strömbrytare, så är på om datorn är på
- Bara 3 USB portar, borde haft hörlursutgång

Ursprungligen av bjelkeman:

Plus:

- Stor
- Ljus och färg ser bra ut
- Vacker
- "Just works"
- Om man har en MacBook Air, MacBook så är det mycket bekvämt med laddar kabel, USB och MiniDisplayport på samma kabel.

Minus:

- Har ingen strömbrytare, så är på om datorn är på
- Bara 3 USB portar, borde haft hörlursutgång

Tack bjelkeman, för en fin recension. Det jag funderar på är om datorn är i vila, är skärmen på, i vila eller avstängd?

Ursprungligen av bjelkeman:

Som efterfrågat... ett snabbt mini-omdöme.

Låter ju kanon! Det ser ut som om din 22-tums skärm har samma yttermått ungefär som nya 27-tummaren, är det så?

  • Oregistrerad
  • 2010-10-19 13:59
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Låter ju kanon! Det ser ut som om din 22-tums skärm har samma yttermått ungefär som nya 27-tummaren, är det så?

Tycker också att den ser väldigt liten ut.

Min Dell 27" ser lika stor (liten) som min ACD 30" - rätt skum synvilla eller så har måttenheten tum förändrats

Bra fråga. Om datorn är I vila så är skärmen i vila/av, och med det menar jag att jag inte tror det finns någon skillnad. Om skärmen verkligen skall vara av så får man nog dra ur strömkabeln.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-19 10:35

Det är väl samma sak med dom gamla cinema displays. Stänger jag av skärmen så vet ändå datorn att den är igång + att usb saker fungerar. Den är bara i standby och panelen är avstängd. tror det är samma sak med nya.

Jag mätte just.
22" har en bildyta på 22", yttermått på 27" (räknar ej benen). 27" har en bildyta på 27", men ett yttermått på bara 29". Så de är nästan lika stora fysiskt men ramen på 27" är mycket smalare. Dessutom så är står 22" närmare bilden, och så är det ett ganska vidvinkligt (är det ett ord?) objektiv på kameran, som förvränger perspektivet.

Bevaka tråden