Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop CS5 ikonbilder är inte 512 px och har **ful skuggning

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu dök det upp en del frågetecken. Jag zoomar in i en mapp för att snabbkolla lite bilder.

Klarar inte Photoshop att spara bilder i 512 px storlek?

Det blir lite larvigt när man får en jpeg av en "office-kund" och deras bild ser knivskarp ut i 512 px men motsvarande psd-fil som det grafiska proffset sparat ser liten och grumlig ut.

Vad är det förresten för apful skugga bakom psd-fien?

Vad betyder förresten "Spara som i ursprunglig mapp" i de tillhörande inställningarna?

Spara som, är väl typ "Spara som..." i ursprunglig mapp. Dvs att bilden alltid sparas i den mapp originalbilden kom ifrån.

Jag antar att du testat att både välja bort "Symbol" och "Windows-miniatyrbild" i tur och ordning.

Något är konstigt. Jag får upp den normala ramen, som till höger, runt mina .psd i Finder.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag antar att du testat att både välja bort "Symbol" och "Windows-miniatyrbild" i tur och ordning.

Något är konstigt. Jag får upp den normala ramen, som till höger, runt mina .psd i Finder.

Tack, det var krysset "Symbol" som ska klickas ur.

Då får man tyvärr konstatera att Adobe inte brytt sig om att nya operativsystem har en aning större preview-bild än de hade på 1900-talet.

Inte nog med att Adobes bild är för liten med en skitful skugga - den är dessutom för hårt komprimerad. Grumligt är bara förnamnet.

Egentligen behöver jag inte gnälla. Det är bara att stänga av den här funktionen. Men det känns ändå märkligt att proffsprogrammet för bildhantering inte kan göra bra preview-bilder.

Tillägg: Det kan även vara så att psd-filerna oftast är rejält stora lagerfiler. Jag har inte testat men förmodligen går det snabbare för OS X att visa filen om den har en färdig bild insparad.

Nedan en bild som visar skillnaden i komprimering mellan en bild OS X ritat upp och motsvarande psd-fil.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Inte nog med att Adobes bild är för liten med en skitful skugga - den är dessutom för hårt komprimerad. Grumligt är bara förnamnet.

r skillnaden i komprimering mellan en bild OS X ritat upp och motsvarande psd-fil.

Det där är inte en Adobebugg, utan en Snow Leopard bugg som Apple i princip struntar i. Drabbar använder lite slumpartat. Ibland räcker det med en omstart, och ibland så uppstår det inte alls. Men om man söker på nätet så är det en vanlig SL bugg, och irriterande. Som sagt, alla får det inte, och del får bara det vid enstaka tillfällen. Jag får det då och då, speciellt när burken har varit igång länge. Det är ingen logik i buggen, därför är den så svår att få grepp på.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Det där är inte en Adobebugg, utan en Snow Leopard bugg som Apple i princip struntar i. Drabbar använder lite slumpartat. Ibland räcker det med en omstart, och ibland så uppstår det inte alls. Men om man söker på nätet så är det en vanlig SL bugg, och irriterande. Som sagt, alla får det inte, och del får bara det vid enstaka tillfällen. Jag får det då och då, speciellt när burken har varit igång länge. Det är ingen logik i buggen, därför är den så svår att få grepp på.

Låter väldigt märkligt. Jag ser ett konstant beteende på två olika datorer och enbart på psd-filer.

Har du någon url?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Låter väldigt märkligt. Jag ser ett konstant beteende på två olika datorer och enbart på psd-filer.

Har du någon url?

Som sagt. Det finns ingen synbar logik i buggen.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Som sagt. Det finns ingen synbar logik i buggen.

Aha den där grejen. Det har jag sett efter att man uppdaterat program någon enstaka gång. Löser sig med en omgång med Applejack som städar ut cache-filerna.

Det här är något annat. Det är jag rätt säker på. Bilden som Photoshop gör är inte groteskt suddig, bara onödigt suddig för att komma från proffsverktyget för bildbehandling.

Om du provar lite med psd-filer och visar som 512 px så tror jag du ser att det är en annan grej.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Aha den där grejen. Det har jag sett efter att man uppdaterat program någon enstaka gång. Löser sig med en omgång med Applejack som städar ut cache-filerna.

Det här är något annat. Det är jag rätt säker på. Bilden som Photoshop gör är inte groteskt suddig, bara onödigt suddig för att komma från proffsverktyget för bildbehandling.

Om du provar lite med psd-filer och visar som 512 px så tror jag du ser att det är en annan grej.

För en del löser det sig, men inte alltid (med tanke på att det fortfarande är en buggs om klassas som "unsolved"). Jag installerade om SL (då jag ikonerna började försvinna eller var blurriga ständigt). Då blev det mindre problem.

Testade, och ja, du har alldeles rätt. Ser ut som en 128x128 bild som dragits upp i 512x512.

Korrigering på det ovanstående.

Om man även väljer bort "Maximera kompatibilitet med äldre filer" så blir PSD-ikonen 512 px. Men den har fortfarande en ful skugga och är fortfarande så hårt komprimerad så man blir ledsen i ögat.

Här nedan är samma bild i 512px med OS X renderade bild kontra PSDs inbyggda bild. Klicka upp bilden för full storlek.

Blurry icons in Snow Leopard - Sök på Google

T.ex.

1
Bevaka tråden