Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Zappa PRAM med trådlöst tangentbord?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-10-17 21:15

Hej!

Jag har kört igenom Skivverktyg o alla dess funktioner på min iMac.
Efter detta vill jag zappa pramen men inser att det inte går eftersom jag har ett trådlöst tangentbord.
Tangentbordet känns först igen när inloggningsrutan visas. Så att hålla ner knapparna cmd+alt+p+r när datorn startas upp gör ingetnting, den går förbi "zappandet".

Någon som vet hur man löser detta problem?

//Stefan

Har du återställt SMC?

Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC)

Jag är inte hundra, men det känns som att det är samma system som använder PRAM, och det kanske hjälper det med.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-10-19 07:04

Tackar!
Ska kolla!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-19 10:50

I annat fall kan du väl plugga in ett standard PC-tangentbord och köra med det. Apple är förlåtande i det hänseendet...

support.apple.com: Apple Wireless Keyboard - Använda starttangenterna

Symptom
Du kanske har noterat att din Mac inte öppnar din starthanterare (Boot Picker) utan startar upp normalt efter att du tryckt och hållit nere alternativ-tangenten på ditt Apple Wireless Keyboard medan din dator startar. Och likadant har du säkert noterat att när du försöker återställa PRAM med ett Apple Wireless Keyboard startar datorn i stället upp normalt och återställer inte PRAM.

Lösning
Apple Wireless Keyboard känner inte igen tryck och håll nere-starttangenter vid start förrän startljudet har hörts. Detta är helt normalt. Du kanske tycker det är användbart att trycka och hålla nere starttangentkombinationer då startljudet hörs.

[...]

Återställa PRAM
Tryck och håll ner kommando + alternativ + P + R när startljudet hörs.

Senast redigerat 2010-10-19 11:47
1
Bevaka tråden