Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskreparationsprogram?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-10-17 07:33

Har någon ett bra tips på diskreparationsprogram. iBook G4.

I applications/utilities-mappen hittar du "disk utility.app". Starta och markera sedan disken du vill kolla. Klicka sedan på "verify disk" och efter den är klar kan du eventuellt också köra "repair disk permissions".

Om "verify disk" inte fungerar hela vägen kanske du måsta starta iBooken från installationsskivan och under en av menyerna där välja disk repair eller verify disk. (Minns inte vad det heter där.)

Ovanstående två inlägg har brutits ut och flyttats hit från en annan tråd.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

/Mod

En följdfråga.

Varför köra diskreparationsprogram?

Har du en pajjad disk med ngt ovärderligt på?
Sluta i så fall köra "disk repair" och lämna in den istället till en firma som gör sånt här professionellt.
Ofta ställer man till mer än man reparerar om man rotar själv.

Det finns program, DiskWarrior m fl, de brukar kosta en tusing. Man får nog kolla så de kan köras på PowerPC-arkitekturen (g3/g4/g5) innan man klickar på "beställ".
De brukar kosta nån tusenlapp. De är inte billiga.

Kanske skall man lägga den tusingen på att få en helt ny disk i sin bärbara istället?

Har en disk börjat rasa kommer den bara fungera sämre. den blir inte frisk för att du kör en massa dyra program på den.

Kom gärna med mer info och kanske motfrågor. Vi finns här.

Ursprungligen av Goflorp:

Har en disk börjat rasa kommer den bara fungera sämre. den blir inte frisk för att du kör en massa dyra program på den.

Tycker nog att jag har räddat åtskilligt genom både DiskWarrior och TechTool Pro. Vitsen är ju att man ska underhålla diskarna innan de är bortom räddning för sådana här program. När de är de kan man ju lämna in de till pro ställen som tar rejält betalt för att rädda disk material, om man inte har backup på sina backuper
Men kollar man sina diskar regelbundet, med de diskprogram som man tycker är bäst så består nog diskhälsan längre. MIn erfarenhet i alla fall.

Ursprungligen av panther:

Tycker nog att jag har räddat åtskilligt genom både DiskWarrior och TechTool Pro. Vitsen är ju att man ska underhålla diskarna innan de är bortom räddning för sådana här program. När de är de kan man ju lämna in de till pro ställen som tar rejält betalt för att rädda disk material, om man inte har backup på sina backuper
Men kollar man sina diskar regelbundet, med de diskprogram som man tycker är bäst så består nog diskhälsan längre. MIn erfarenhet i alla fall.

Har erfarenhet tvärs emot.
Skulle disken vara på väg rasa så säger SMART ifrån.
Jag kör aldrig "maintenance" på diskar som fungerar. Låter som att justera framvagnen på bilen innan varje körning ungefär.
jag har annat att göra liksom.

En disk som är fysiskt kass och börjar rasa, hur skall man kunna lita på den igen efter att man "fått ordning på den" med DW?

Hur gammal är disken i en iBook G4 idag? > 5 år? hur stor? 60GB?

Ursprungligen av Goflorp:

Jag kör aldrig "maintenance" på diskar som fungerar. Låter som att justera framvagnen på bilen innan varje körning ungefär.
jag har annat att göra liksom.

En disk som är fysiskt kass och börjar rasa, hur skall man kunna lita på den igen efter att man "fått ordning på den" med DW?

Så du lämnar aldrig in bilen på service heller, låter ju korkat att tänka så.
Innan varje körning är ju att ta i, liksom att kolla upp diskar varje vecka. Det var inte riktigt så jag menade, men kanske årligen eller så.
Man kan väl inte lita på diskar i allmänhet, men inte mindre på diskar som man haft lindriga problem som gått att lösa med DiskWarrior tex.. Det är därför man ska ha backup på backupen och gärna backup på den backupen också. Vilka diskar som helst kan rasa när som helst.

Ursprungligen av panther:

Så du lämnar aldrig in bilen på service heller, låter ju korkat att tänka så.
Innan varje körning är ju att ta i, liksom att kolla upp diskar varje vecka. Det var inte riktigt så jag menade, men kanske årligen eller så.
Man kan väl inte lita på diskar i allmänhet, men inte mindre på diskar som man haft lindriga problem som gått att lösa med DiskWarrior tex.. Det är därför man ska ha backup på backupen och gärna backup på den backupen också. Vilka diskar som helst kan rasa när som helst.

Jo, det är ju ingen idé sitta med "diskunderhåll" på diskar som funkar.
det tjänar ju inget till.
Fok sitter i reparerar "permissions" och får panik om de hittar ngt fel i Skivverktygs kontroll och det leder ingenstans.

En gång om året kan man ju göra en koll - om man vill, precis som du säger.

På PC'n satt man ju förr och defragmenterade och höll på mest hela tiden.
Nuförtiden kör jag aldrig ngt om inte ngt säger ifrån.

- kanske som du säger, årligen.

Den här är bra lägga på minnet :
Five Mac maintenance myths | Computers | Editors' Notes | Macworld

Ursprungligen av panther:

Så du lämnar aldrig in bilen på service heller, låter ju korkat att tänka så.

Jodå, min bil får service, inget med det.

Men att underhålla hårddiskar som fungerar är lite som att blåsa i samma version av styrprogramvaran i bilen varje månad.

Vad nytta gör det? Data ligger där de skall, de blir inte bättre för att jag petar i det.

Ingen nånsin i min närhet som suttit och "reparerat" hårddiskar har varit utan problem för det - snarare tvärtom. Ju mera Disk Warriror de kört ju mer fel har de hittat, ju mer de hittat ju mer försöker de repararera med Tech tools (eller om det nu är tvärt om).
Sitta och scanna disken i timtal för att hitta fel som kräver timmar att reparera.
Som ÄNDÅ inte garanterar felfrihet eller vad man skall kalla det.

Diskarna defragmenterar sig själva, "permissions" är rena nyset sitta och" gymnastisera.
Skulle din disk börja må dåligt finns det inbyggt i hårdvara att den säger ifrån, datorns OS säger ifrån ang filerna.

Enda "underhåll" som är värt att göra: En gång om året med en disk som står, läs av den, formattera om den, passa på och kör ngn ytkontroll, skriv tillbaka allt.
Får du ngt trassel med den i det läget (ytkontroll säger fel på disken). kasta skiten.
Skaffa en ny. Disk är billigt.

Det beror på att TS från början, innan moderator bröt ut tråden, frågade om varför hårddiskutrymmet i iBook:en inte blir större trots raderande av filer. Nu vill han/hon nog köra ett diskprogram för att se om det finns några problem där.

Då har jag iaf misuppfattat. Trodde det var ngn annan kille som kom in i tråden och fyrade av en fråga.

Solly.

Bett Moderator ändra tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-17 17:25

Viktigt att skilja på hårdvaru och mjukvaruproblem.
Svårt att se att ett mjukvaruproblem som Diskvarrior lagar skulle påverka livlängden av en disk. Panther hur menar du där?

Ursprungligen av acke:

Viktigt att skilja på hårdvaru och mjukvaruproblem.
Svårt att se att ett mjukvaruproblem som Diskvarrior lagar skulle påverka livlängden av en disk. Panther hur menar du där?

Hmm, kanske ungefär som att fylla på med olja i en bil, eller rätt bensin. Skämt åsido, visst ska man skilja på hård och mjukvaruproblem, men det kanske hänger ihop om man kan få diskar som har trilskats att funka igen, vad vet jag, är inte tillräckligt insatt för att förklara det där

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-18 13:03
Ursprungligen av panther:

Hmm, kanske ungefär som att fylla på med olja i en bil, eller rätt bensin. Skämt åsido, visst ska man skilja på hård och mjukvaruproblem, men det kanske hänger ihop om man kan få diskar som har trilskats att funka igen, vad vet jag, är inte tillräckligt insatt för att förklara det där

Att de trilskas mindre, javisst om problemet är något man kan ordna med Diskwarrior. Men tiden din hårddisk fysiskt fungerar påverkas inte av om man fixar små problem i "Directory-filen".
Om en disk rasar fysiskt är det för att den är dålig från början, blir dålig med tiden av fysisk utslitning eller att den ramlar i backen eller liknande.

1
Bevaka tråden