Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vanligt klick öppnar ibland nya flikar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-17 01:26

Ja, som rubriken lyder så har jag ett märkligt problem. Ibland när jag klickar på en länk i Safari (antingen med Magic Mouse eller med trackpaden) så öppnas länken i en ny flik. Trycker jag igen så öppnas den i det fönstret jag håller till i. Detta är ganska irriterande då man får hålla på att stänga flikar åt höger och vänster.

Någon som upplevt detsamma? Sitter på en Macbook Pro 13 med Snow Leopard och senaste uppdateringarna av både Mac OS och Safari.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-17 12:44

Kolla vad du har för inställningar i Safari > Inställningar > Flikar
Du kan välja att länkar som vill öppnas i nya fönster istället ska öppnas i flikar aldrig/automatiskt/alltid

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-17 12:48

Kollar det. Jag vill ju att de sidor som är kodade så att de ska öppnas i ett nytt fönster istället ska öppnas i en flik. Men samtidigt så stör jag mig som sagt på att när jag klickar på en länk på t.ex Aftonbladet så öppnas den huxflux i en ny flik, det vill jag ju inte. Vad innebär egentligen den automatiska inställningen? Satte i alla fall på "Aldrig" nu så får jag se hur den uppför sig. Förresten, ibland slutar klicken att ta helt och hållet i Safari. Om jag t.ex ska minimera fönstret till dockan så händer ingenting när jag klickar på den symbolen men om jag klickar nånstans nere i webbläsaren först och sen provar igen så fungerar det. Oerhört irriterande det också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-18 19:24

Råkade hitta en annan möjlig förklaring/felkälla idag: Tvåfinger "mitten-klick" på MagicMouse är väldigt lätt att göra i misstag om det är aktiverat, och tolkas av Safari som ett kommando-klick.

Bytte en MightyMouse till MagicMouse idag på en PPC med 10.5.8 där användaren via USB-overdrive haft mitttenklick som pagedown i Safari. Eftersom inställningspanelen för MagicMouse är begränsad i 10.5.8 installerade vi MouseWizard och aktiverade tvåfingerklick som middle-click och BOOM som en viss Steve brukar säga, alla länkar öppnades i nya flikar!

(Middle-klick kopplat till kortkommando alt-nerpil och lite övning med den nya musen gav sedan önskad funktion.)

1
Bevaka tråden