Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

byte av bootdisk i Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Håller på att beefa upp min Mac Pro 2008 (som ni kanske har märkt i tidigare tråd) och nu är det dags för hårrdisken. Har beställt en WD Caviar Black WD1001FALS och funderar nu på hur jag enklast byter ut min bootdisk till den nya? Kan jag använda Time machine på något bra sätt? Har 3 diskar till installerade i datorn som jag kan använda för backup.

Vad är smidigaste sättet tycker ni? Den bootdisken som sitter i fungerar felfritt, bara för långsam och för liten.

Har sökt i forumet men inte hittat för Intel Macar. Har Snow Leopard 10.6.4 installerat

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-12 01:58

Sök...

Senast redigerat 2010-10-12 10:50

CCC - Carbon copy cloner går förmodligen fortast. Då får du EXAKT samma data på nya HDD'n som på den gamla.

Edit: som skrevs innan, finns OTROLIGT mycket information om detta på forumet, för ytterligare information SÖK

Ursprungligen av wilhelmsson:

CCC - Carbon copy cloner går förmodligen fortast. Då får du EXAKT samma data på nya HDD'n som på den gamla.

Tack, det var ett bra tips, skall testa det när jag förstått hur man kan föra över bootdisken innehåll medan man kör datorn, men det kan jag leta på annat håll

Ursprungligen av wilhelmsson:

Edit: som skrevs innan, finns OTROLIGT mycket information om detta på forumet, för ytterligare information SÖK

Som Jag skrev så har jag sökt, har sökt på bootdisk, mac pro hårddisk m.m. Uppenbarligen så söker jag på helt fel ord, har ni några tips? Har hitills hittat för Macbook Pro och något kring Powermac 4. Alla tips mottages gladeligen...

Ursprungligen av finansvalp:

Som Jag skrev så har jag sökt, har sökt på bootdisk, mac pro hårddisk m.m. Uppenbarligen så söker jag på helt fel ord, har ni några tips? Har hitills hittat för Macbook Pro och något kring Powermac 4. Alla tips mottages gladeligen...

För att enklast söka på 99.se gå in på google.se och skriv ditt sökord, t.ex. byta hårddisk site:99.se

Skriver du site:99.se efter ditt sökord eller dina sökord så får du bara resultat från 99.se

Det gäller alla hemsidor, så om du t.ex. söker något speciellt på någon blogg, aftonbladet eller liknande så är det ett jättebra verktyg

Ursprungligen av finansvalp:

...när jag förstått hur man kan föra över bootdisken innehåll medan man kör datorn...

Med Carbon Copy Cloner kan du klona bootdisken medan du kör.

Men man ska kanske inte hålla på med alltför mycket aktivitet i datorn under tiden kloningen pågår.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med Carbon Copy Cloner kan du klona bootdisken medan du kör.

Men man ska kanske inte hålla på med alltför mycket aktivitet i datorn under tiden kloningen pågår.

Underbart! Stort tack, så fort jag får in WD disken ska jag göra det i så fall. Rapporterar sedan hur det gick.

Ursprungligen av finansvalp:

Underbart! Stort tack, så fort jag får in WD disken ska jag göra det i så fall. Rapporterar sedan hur det gick.

Vill bara rapportera att det fungerade klockrent. Första booten efter att ha kopierat över till nya HDm och satt in den i Bay 1 så tog det lång tid innan jag kom in i Mac OS X men i övrigt har det fungerat perfekt. Körde både diskverktyg och diskwarrior innan och efter för att säkerställa att det den kopierade över var schysst samt att se att allt fungerade efteråt.

Stort tack för hjälpen om CCC!

1
Bevaka tråden