Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS5: trasiga länkar vid konvertering från ID CS3-Win-dokument

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har hittat en bugg här tror jag.

Vi har en kund som kör Indesign CS3 på Windows.

När jag öppnar ett av deras dokument med CS5 för Mac så är alla länkar döda. Länkarnas namn är ändrat till samma namn som mappen filen ligger i. Det finns således ingen ledtråd kvar i dokumentet om vad bilden egentligen heter. Någon omlänkning är därmed inte möjlig.

Den enda metoden som återstår är att gå sida för sida och titta på bilderna och sen droppa in motsvarande bild på nytt. Inte så skoj med stora dokument...

Om jag öppnar samma CS3-fil med CS3 i Macen så funkar det.

I exemplet nedan har jag lagt filerna i en mapp som heter "mappnamn".

Den översta bilden visar ett PC-dokument konverterat med CS5.
Den undre bilden visar samma dokument som först öppnats med CS3 på Macen och sen konverterats med CS5.

Har någon möjlighet att testa om ni ser samma problem?

Jag har bara den här kundens CS3-dokument att tillgå så egentligen vet jag inte om de är ett generellt problem eller ett dokumentproblem.

Har kunden gjort en package innan han skickar filerna till er?
Vilken windows version kör kunden?

Jag tänkte kanske att åäö kanske strular då XP kör ASCII och MacOS X kör Unicode och InDesign inte kanske är intelligent nog att växla mellan ASCII och Unicode.

Det där är ett ökänt problem med Apples Airport produkter och datorer med Windows XP.

Ursprungligen av The Real Viking:

Har kunden gjort en package innan han skickar filerna till er?

Kunden har bränt på DVD och jag har kopierat över filerna till Macen. Jag tror jag har fått mapparna precis så som de såg ut i deras dator.

Tror det är (var) en bugg i CS3, kan till och med vara att den bara dök upp i vissa språkversioner av CS3 (SV, DK bl.a). Är inte säker på att den fixades.

Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Tror det är (var) en bugg i CS3, kan till och med vara att den bara dök upp i vissa språkversioner av CS3 (SV, DK bl.a). Är inte säker på att den fixades.

Det går att öppna utan problem med CS3 i macen.
Allt Adobe behöver göra är samma sak men med CS5.

  • Medlem
  • 2010-10-15 21:42

Kan du inte gå via .inx i CS3 för mac?

Ursprungligen av Baron:

Kan du inte gå via .inx i CS3 för mac?

Nu tror jag du snabbläste tråden bara...

Jag har ingen PC med Indesign men om jag ändå måste öppna filen och spara om den så gör jag det med CS3 på macen så är felet ur världen.

  • Medlem
  • 2010-10-15 23:08

Om målet var att öppna i CS5 med intakta länkar så svarar jag samma sak även efter att ha läst igen.

Ursprungligen av Baron:

Om målet var att öppna i CS5 med intakta länkar så svarar jag samma sak även efter att ha läst igen.

.inx tillför inget som inte .indd i CS3 redan erbjuder, dvs intakta länkar.

1. Öppna med CS3
2. Spara filen som indd
3. Öppna filen med CS5

Klart

Varför ska jag spara som inx istället?

  • Medlem
  • 2010-10-15 23:15

Jag visste inte hur CS5 hanterar CS3-dokument.
Det viktiga var inte inx utan att gå via CS3, men det skrev du visserligen om i frågan.
(Lite trött, jag erkänner.)

Det som förmodligen skulle gjort susen vore om kunden sparat ut allt som .inx men så skojigt ska vi inte ha det. De har f ö lagt ned sin in-house-byrå under den ekonomiska krisen så det finns ingen där som kan ta nya tag heller.

1
Bevaka tråden