Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion? - Apple-event "Back to the Mac" 20 oktober!

Tråden skapades och har fått 315 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vill se lite produkter mejslade i liquid metal, det hade varit riktigt nice.. Apple har väl tränat tillräckligt på alla sim-stickor?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-14 07:47

Nästan helt säkert: AppStore för Mac os x datorer.
Fullt möjligt: det blir 2olika versioners av osx: standard blir ett derivat av iOS, inte tvärtom. Pro är som macos är nu.

Vad bygger jag detta på?
Om man inte tror att AppStore för osx kommer så vet jsg inte vad. Självklart vill Apple tjäna pengar i den änden med. Det är ju en total succé för alla inblandade på iOS-sidan, varför skulle det inte bli det på osx-sidan? Tänk att kunna erbjuda en "pirat-fri" platform! Kommer älskas av "enterprise" eftersom man då borde kunna skjuta ut applikationer till sina datorer den vägen. Visst, man kommer säkert kunna "jailbreaka" men majoriteten gör inte det.
iOS på alla maccar? Varför inte? Det skulle ju göra att fler gick ifrån Windows till Mac, de har ju redan provat på iOS på sin telefon, om datorn funkar likadant skulle det ju göra att _ännu_ fler gick över till Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-14 09:19
Ursprungligen av bollman:

Nästan helt säkert: AppStore för Mac os x datorer.
Fullt möjligt: det blir 2olika versioners av osx: standard blir ett derivat av iOS, inte tvärtom. Pro är som macos är nu.

Vad bygger jag detta på?
Om man inte tror att AppStore för osx kommer så vet jsg inte vad. Självklart vill Apple tjäna pengar i den änden med. Det är ju en total succé för alla inblandade på iOS-sidan, varför skulle det inte bli det på osx-sidan? Tänk att kunna erbjuda en "pirat-fri" platform! Kommer älskas av "enterprise" eftersom man då borde kunna skjuta ut applikationer till sina datorer den vägen. Visst, man kommer säkert kunna "jailbreaka" men majoriteten gör inte det.
iOS på alla maccar? Varför inte? Det skulle ju göra att fler gick ifrån Windows till Mac, de har ju redan provat på iOS på sin telefon, om datorn funkar likadant skulle det ju göra att _ännu_ fler gick över till Mac.

Ser hemskt gärna att man kan köpa program till Mac genom en AppStore. Kan vara ett inbyggt piratskydd och hela grejen.
Men jag tror inte att Apple kommer släppa två OS och garanterat inte ha AppStore för mac som enda möjlighet.

Ursprungligen av bollman:

Nästan helt säkert: AppStore för Mac os x datorer.
Fullt möjligt: det blir 2olika versioners av osx: standard blir ett derivat av iOS, inte tvärtom. Pro är som macos är nu.

Vad bygger jag detta på?
Om man inte tror att AppStore för osx kommer så vet jsg inte vad. Självklart vill Apple tjäna pengar i den änden med. Det är ju en total succé för alla inblandade på iOS-sidan, varför skulle det inte bli det på osx-sidan? Tänk att kunna erbjuda en "pirat-fri" platform! Kommer älskas av "enterprise" eftersom man då borde kunna skjuta ut applikationer till sina datorer den vägen. Visst, man kommer säkert kunna "jailbreaka" men majoriteten gör inte det.
iOS på alla maccar? Varför inte? Det skulle ju göra att fler gick ifrån Windows till Mac, de har ju redan provat på iOS på sin telefon, om datorn funkar likadant skulle det ju göra att _ännu_ fler gick över till Mac.

Om Apple får för sig att göra AppStore till den enda möjligheten att installera program så kommer jag att lämna deras produkter bakom mig. Då blir det Windows igen.
För övrigt så tror jag inte på idén att Apple kommer att låsa plattformen så pass mycket att man inte tillåter användarna att fortsätta installera program som de gör idag.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Om Apple får för sig att göra AppStore till den enda möjligheten att installera program så kommer jag att lämna deras produkter bakom mig

Jag blir lite nyfiken på varför?

Om du kan få tag på samma program som idag, till samma pris som idag, men att det sker genom en annan kanal (på AppStore i stället för utvecklarnas egna hemsidor) - varför skulle detta vara en orsak att lämna plattformen?

Är det en ren principsak, mot "inlåsningen", eller är det något annat?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

J...
Är det en ren principsak, mot "inlåsningen", eller är det något annat?

Både och. Om Apple ska ha 30% finns det risk att det blir dyrare.Det kommer att ta längre tid att få tillgång till viktiga bug-fixar och uppdateringar. Många open-source-projekt kommer överge plattformen och man kan förmodligen inte få "nightly builds". Och om man utvecklar sina egna icke-kommersiella program (utanför Xcode) vill man gärna kunna köra dom utan att först tvingas porta det, få det godkänt samt köpa det.

Mycket går säkert att lösa om det görs smart. Gärna en App-store för Mac OS X men det bör inte vara den enda tillåtna kanalen tycker jag

Ursprungligen av Chaosstar:

Alla "köper" ju inte sina program, så en låst kanal lär ju inte uppskattas av alla precis.

Självklart, men den typen av "konsumenter" tar vi inte hänsyn till här.

Ursprungligen av Chaosstar:

Alla "köper" ju inte sina program, så en låst kanal lär ju inte uppskattas av alla precis.

Samtidigt visar ju iTunes Store med all önskvärd tydlighet att det finns många faktiskt är beredda att betala för något som går att "få tag i" på annat sätt.

Jag tror inte piratkopiering skulle vara ett argument mot en Mac App Store, vi har redan idag en fungerande marknad för små oberoende Mac-utvecklare som kan leva på sina alster.

Däremot känns en Mac App Store som en udda fågel i sammanhanget, den är så hårt knuten till iOS och det finns redan en etablerad infrastruktur och rutiner för nedladdning och köp av program till Mac OS X, om än inte lika elegant och enkelt som i App Store.

Intressant är dock Steam som i praktiken är en Mac Game App Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-14 15:44
Ursprungligen av Adrian B:

...om än inte lika elegant och enkelt som i App Store.

Är inte det och en viss % alla skäl Apple behöver?

Ursprungligen av Adrian B:

Samtidigt visar ju iTunes Store med all önskvärd tydlighet att det finns många faktiskt är beredda att betala för något som går att "få tag i" på annat sätt.

en 'mac app store' som fungerar mer just som itunes store och inte (ios) app store vore väl toppen, dvs ett lättillgänglig marknad för 'kvalitetssäkrade' digitala varor (appar resp musik) utan att för den skull utesluta andra mer traditionella/alternativa marknader.

Ursprungligen av acke:

Är inte det och en viss % alla skäl Apple behöver?

Jo, på sätt och vis. Men något - som har jag lite svårt att sätta fingret på - säger mig att det inte är en väg Apple är speciellt intresserad av att ta, inte än på ett tag i alla fall.

När det gäller iOS så lyfter gärna Apple fram alla program och dess utvecklare, men till Mac OS X så lyfter hellre Apple fram sina egna program som en av styrkorna med plattformen. Så har det åtminstone varit hittills.

Men å andra sidan har iOS bara funnits några år och det vore konstigt om inte all erfarenhet av detta på något sätt sätter spår i utvecklingen av Mac OS X. Det ska bli mycket intressant att se vad 10.7 innebär. Jag hoppas på att det innehåller lite mera vågade förändringar än vi sett på ett bra tag.

Ursprungligen av gabriela:

en 'mac app store' som fungerar mer just som itunes store och inte (ios) app store vore väl toppen, dvs ett lättillgänglig marknad för 'kvalitetssäkrade' digitala varor (appar resp musik) utan att för den skull utesluta andra mer traditionella/alternativa marknader.

Ja, det är precis så jag skulle vilja ha det. Och även om jag är skeptisk till att Apple skapar en sådan App Store betyder det inte att jag är emot det - tvärtom.

Jag, om den App Store för Mac OS X inför eventet:

Ursprungligen av Adrian B:

Men något - som har jag lite svårt att sätta fingret på - säger mig att det inte är en väg Apple är speciellt intresserad av att ta, inte än på ett tag i alla fall.

Så mycket för min magkänsla om hur Apple tänker

(Men jag var inte ensam iaf, Arnold Kim, MacRumors grundare, trodde inte heller på det.)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-20 23:57
Ursprungligen av Adrian B:

Jag, om den App Store för Mac OS X inför eventet:

Så mycket för min magkänsla om hur Apple tänker

(Men jag var inte ensam iaf, Arnold Kim, MacRumors grundare, trodde inte heller på det.)

Jag trodde inte heller att det skulle komma. Men om det kommer endast att vara som en extra option att köpa och installera programmen så har jag inga problem med det men om det blir det enda sättet att installera programmen då ser det mörkt ut för Mac OS X.

Vad som förvånade mig mest är att både FaceTime för Mac OS X och Mac App Store kommer innan Lion släpps. Mac App Store kommer om bara några månader ut och Face Time betan är redan släppt.

Vad gäller Macbook Air så är jag liten kluven. Om man ska kolla på netbook marknaden så är Macbook Air den bästa Netbooken ser bra ut och är otroligt kompakt och lätt men det dåliga är att både flash minne och RAM är direkt på logikbordet.

//Rob

Senast redigerat 2010-10-21 00:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag blir lite nyfiken på varför?
Om du kan få tag på samma program som idag, till samma pris som idag, men att det sker genom en annan kanal (på AppStore i stället för utvecklarnas egna hemsidor) - varför skulle detta vara en orsak att lämna plattformen?
Är det en ren principsak, mot "inlåsningen", eller är det något annat?

Det är två olika orsaker:

1) Av ren princip så är jag emot en sådan typ av inlåsning av konsumenterna. Jag tycker om mitt nuvarande sätt att ta del av och installera mjukvara.

2) Jag tycker att det är upp till mig hur jag skaffar olika program. Apple ska inte lägga sig i om jag använder en laglig licens av ett program eller inte.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-10-14 17:59
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Om Apple får för sig att göra AppStore till den enda möjligheten att installera program så kommer jag att lämna deras produkter bakom mig. Då blir det Windows igen.
För övrigt så tror jag inte på idén att Apple kommer att låsa plattformen så pass mycket att man inte tillåter användarna att fortsätta installera program som de gör idag.

Alltså egentligen är det ju ingen större skillnad mot hur det ser ut bland de vanligaste linuxdistrosen idag.

Suse har Yast
Ubuntu har Aptitude
Redhat har Yum.

jag skulle tro att den absoluta majoriteten av användarna kör nästan enbart sina applikationsinstallationer genom detta.

Inget säger ju att att apple måste låsa något, de behöver bara erbjuda en altenativ kanal som erbjuder installation och avinstallation, precis som i linux.
Man skulle ju kunna säga att det är rätt jäkla knöligt att packa upp en tarboll, kompilera och installera program där med. Så pass krångligt att man allafall generellt skulle kunna kalla det att begränsa användarens möjligheter att installera program. Framförallt avinstallera program också, för make uninstall är ju inte direkt en smart lösning för att bli av med installetad data. Det tar ju bara bort omodifierade installationer.

Ursprungligen av Sidde:

Alltså egentligen är det ju ingen större skillnad mot hur det ser ut bland de vanligaste linuxdistrosen idag.

Suse har Yast
Ubuntu har Aptitude
Redhat har Yum.

jag skulle tro att den absoluta majoriteten av användarna kör nästan enbart sina applikationsinstallationer genom detta.

Inget säger ju att att apple måste låsa något, de behöver bara erbjuda en altenativ kanal som erbjuder installation och avinstallation, precis som i linux.

Exakt. Det var med apt-get i bakhuvudet jag skrev den här tråden för åtta år sedan med önskemål om ett installationssystem liknande det i Linux.

Ursprungligen av Sidde:

Alltså egentligen är det ju ingen större skillnad mot hur det ser ut bland de vanligaste linuxdistrosen idag.

Suse har Yast
Ubuntu har Aptitude
Redhat har Yum.

jag skulle tro att den absoluta majoriteten av användarna kör nästan enbart sina applikationsinstallationer genom detta.

Inget säger ju att att apple måste låsa något, de behöver bara erbjuda en altenativ kanal som erbjuder installation och avinstallation, precis som i linux.
Man skulle ju kunna säga att det är rätt jäkla knöligt att packa upp en tarboll, kompilera och installera program där med. Så pass krångligt att man allafall generellt skulle kunna kalla det att begränsa användarens möjligheter att installera program. Framförallt avinstallera program också, för make uninstall är ju inte direkt en smart lösning för att bli av med installetad data. Det tar ju bara bort omodifierade installationer.

Skillnaden med Yast, Aptitude (apt-get) eller Yum är ju att det är - precis som du säger - kompletterande program. De som vill har möjlighet att kompilera källkoden. Här har ju en del varit inne på att Apple skulle göra en eventuell App Store till den enda vägen att installera program, och det vänder jag mig emot. Jag vill kunna installera program på det sätt som jag önskar - och då även piratkopierade sådana. Nu ska vi dock inte gå längre in på piratkopering eftersom sådana diskussioner inte tillåts här.

Jag har ingenting emot om Apple erbjuder en alternativ lösning.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-14 09:31

Troligen inte i första versionen, det skulle kunna skrämma bort alldeles för många. Men på sikt, säkerligen.
De har ju 2 olika mac os nu, om än med marginell skillnad egentligen. Det är ju mycket möjligt att Mac OS som vi känner det idag endast kommer leva kvar i Server-varianten och att konsument-OS blir mer likt iOS.
Det är ju bara att inse att skrivbords-metaforen är 45 år gammal, något måste snart hända på den punkten. Ett "pek-OS" som är mer funktions/applikations-centrerat än dagens OS tror jag är nästa steg.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-14 10:40

Jag ser det faktiskt inte som någon inlåsning. Som administratör av många maccar skulle jag välkomna en lösning likt appstore, framförallt om den lämnas lite öppen så att "enterprise" kan köra sina egna appstore med godkänna applikationer för sitt företag. En sådan lösning skulle välkomnas med öppna armar kan jag lova.
Sen behöver det ju inte innebära så värst stor inlåsning från Apples sida, man kan ju redan nu ladda ner gratis-appar från appstore och bara Apple gör godkännandet hyffsat flexibelt (behöver ju inte vara lika strikt som till iOS) så kan det ju snarare göra att många fler installerar ens applikationer och att fler håller dem uppdaterade, om alla uppdateringar sköts på ett och samma ställe (tänk att systemuppdateringar förändras) vilket klart förbättrar säkerheten.

Ursprungligen av bollman:

Jag ser det faktiskt inte som någon inlåsning. Som administratör av många maccar skulle jag välkomna en lösning likt appstore, framförallt om den lämnas lite öppen så att "enterprise" kan köra sina egna appstore med godkänna applikationer för sitt företag. En sådan lösning skulle välkomnas med öppna armar kan jag lova...

Sådana lösningar kan väl implementeras även om appstore inte var obligatorisk.

Ursprungligen av bollman:

...Sen behöver det ju inte innebära så värst stor inlåsning från Apples sida, man kan ju redan nu ladda ner gratis-appar från appstore och bara Apple gör godkännandet hyffsat flexibelt (behöver ju inte vara lika strikt som till iOS) så kan det ju snarare göra att många fler installerar ens applikationer och att fler håller dem uppdaterade, om alla uppdateringar sköts på ett och samma ställe (tänk att systemuppdateringar förändras) vilket klart förbättrar säkerheten.

Det vore onekligen smidigt, men jag tycker ändå, om Apple vore den enda kanalen för att köpa/uppdatera programvara, att den svåra balansen balansen mellan frihet och säkerhet skulle tippa för mycket åt den senare.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-14 11:00

Jag tror inte att det kommer att vara så radikalt men jag är säker Apple leker med den tanken. Se bara imac patentet för några månader sen. Där man kan vinkla ner skärmen och samtidigt ändras systemet som liknar iOS och aktiverar pekskärmen men jag har väldigt svårt att föreställa mig att Apple skulle låsa systemet som nuvarande iOS system. Jag tror inte att utvecklarna och framför allt användarna skulle gå med på det.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

...men jag har väldigt svårt att föreställa mig att Apple skulle låsa systemet som nuvarande iOS system. Jag tror inte att utvecklarna och framför allt användarna skulle gå med på det.

Jag tror inte heller att det skulle bli en lösning.

Ok, kör man något office program, lite internet och annan media konsumtion så blir det kanske smidigt, men om ALL Mac OS kompatibel mjukvara skall passera Apples skrivbord så blir det bara skit av alltihop.

LCR

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-14 11:32

Visst finns det lösningar, vi kör Casper Suite här hos oss med sin Self Service. Men tyvärr blir det ju en del "hackande" och hade det funnits en "färdig" väg att gå så hade ju saker varit enklare.

Jag tror också att Apple gärna behåller sin ställning som den "säkra" datorn. Att då se till att inte vilka appar som helst kommer in i datorn vore ju ett steg i rätt riktning.

Tänk också så smidigt om man köper en tredjepartsprodukt. Genom att USB-IDt är känt av datorn kan den ju kolla på OSXAppStore vilket program som skall vara till produkten och vips har man det hemladdat och installerat, typ Tv-kort, skrivare osv. Istället för att man skall behöva grotta runt på olika hemsidor.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-14 12:21

Läs kommentarerna så ser ni vad jag menar, folk vill faktiskt _ha_ en mac app store. Kanske inte enda utväg, men jag tror väldigt många skulle vara väldigt nöjda med att bara köra program den vägen.

Jobs "nope"-svar säger ju dessutom inte ett skvatt, frågan var vagt ställd, svaret minst lika vagt.

Jag som "bara använder" min Mac vill ha uppgraderade Mail- och iCal-program med bland annat samma gränssnitt som på iPaden. Sen vill jag att MobileMe uppgraderas, med servrar i Europa, att iCal beta blir standard och möjlighet att ha sin egen domän istället för me.com.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-10-14 13:27

Mina önskemål:

1. MobileMe ska ingå för synk. Find my iPhone/iPad + extra utrymme kan gärna få kosta extra.

2. Denna MobileMe ska inkludera samma funktionalitet som DropBox, helt integrerat med systemet + iPad/iPhone i appar via ett API

3. iTunes 11, helt omskrivet från scratch och med synk via lokal WiFi.

Sen är jag nöjd.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-14 13:46

Jag vill inte ha en Mac App Store...

//Rob

Förresten, hoppas livesändningen av septembereventet inte var ett undantag utan starten på en ny trend där Apple liveströmmar alla events och keynotes.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-18 17:35
Ursprungligen av Adrian B:

Förresten, hoppas livesändningen av septembereventet inte var ett undantag utan starten på en ny trend där Apple liveströmmar alla events och keynotes.

Ingen som vet något om detta?

Bevaka tråden