Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har köpt en PC och tror inte mina ögon!

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Just det. Har för första gången i mitt liv köpt en PC eftersom jag behöver köra ett program som bara fungerar i Windows och tyckte det verkade enklare med en liten 10-tummare än att köpa Windows och böka med BootCamp på min MacBook.

Så nu sitter jag med min Samsung N210...

Samsung N210 | PC-tidningen

...bredvid mig på soffan och häpnar över hur den beter sig!!!

Ett dialogfönster som meddelar att ”Easy SpeedUp Manager” kör ”Startoptimering” har fyllt skärmen i över tio minuter nu. ”Beroende på system kan detta ta mer än 10 minuter”.

Datorn gör detta sedan jag laddade ner och installerade programsviten Open Office från Sun. Den tänker. Och tänker. Och tänker. Dessförinnan hade den tänkt och tänkt och tänkt för att över huvud taget komma igång efter första uppstarten. Norton gick igång och meddelade det ena och det andra. Ville jag kontrollera det ena och det andra? Nej! Jag vill bara använda min nya dator, inte kontrollera om den har gått sönder eller har virus. Den är ju för tusan helt ny! Kom igen!

Jag jämför med Mac och tänker att de bara fungerar ju. Man trycker på startknappen, datorn går igång och utan att behöva bekräfta, kontrollera eller klicka hit och dit, så kan jag köra igång direkt. Precis som att sätta sig vid ett skrivbord och börja skriva på ett papper. Jag behöver inte bekräfta att den penna jag har valt är av rätt sort, att pappret är har rätt vithet, ställa in stolen i tre olika och nödvändiga lägen innan jag kan börja skriva.

Vad har ni för erfarenheter av handhavandet med PC jämfört med Mac?

Ursprungligen av Steve Jobs:

Netbooks aren't better at anything

Jag har pillat med ett par netbooks där jag jobbade förut, och min uppfattning är att de är sega som sirap, i alla fall om de har Atom. Det är typ som att köra hela Mac OS X på en iPad eller nåt.

Andra netbooks och laptops med Core 2 eller liknande är snabbare, men det är ju fortfarande windows.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag har pillat med ett par netbooks där jag jobbade förut, och min uppfattning är att de är sega som sirap, i alla fall om de har Atom. Det är typ som att köra hela Mac OS X på en iPad eller nåt.

Det beror snarare på att de oftast stoppar in alltför slöa hårddiskar och SSD-enheter för att hålla priset nere. Jag bytte ut en av SSD-enheterna i min EeePC 901 mot en betydligt snabbare SSD och det blev en märkbar förändring. Nu kör jag visserligen CentOS, hur det skulle bli med Windows vet jag inte.

Ursprungligen av Steve Jobs:

Netbooks aren't better at anything

Där tror jag att Steve har fel. De är bra, men inte på allt så du ska inte köpa en och tro att den ersätter en vanlig laptop. Jag hade gärna haft en iPad, men så länge som jag inte kan köra program som Solaris Studio på den fortsätter jag att använda en netbook när jag ska någonstans. Min MacBook Pro är en bra maskin, men den är för stor för att ta med sig hela tiden.

PC-frågor brukar vi ta i "Windows på Mac"-forumet, så jag flyttar tråden dit.

/Mod

Ursprungligen av Marcus K:

Där tror jag att Steve har fel. De är bra, men inte på allt så du ska inte köpa en och tro att den ersätter en vanlig laptop. Jag hade gärna haft en iPad, men så länge som jag inte kan köra program som Solaris Studio på den fortsätter jag att använda en netbook när jag ska någonstans. Min MacBook Pro är en bra maskin, men den är för stor för att ta med sig hela tiden.

Det han säger är inte att de inte kan göra någonting men att de är bättre än någonting annat, inte samma sak...

Sedan är ju också en höjd på 600 pixlar fruktansvärt begränsande...

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 22:01

Jag tror att ett utbyte av Norton mot Avast!, AVG, Nod32 el. dyl. fungerande antivirusprogram skulle göra stor skillnad.

EDIT: Är det samme Nyteknik som ibland återfinns på Sveriges största motorcykelforum?

Ursprungligen av imaster:

Jag tror att ett utbyte av Norton mot Avast!, AVG, Nod32 el. dyl. fungerande antivirusprogram skulle göra stor skillnad.

Vad skulle det bli för skillnad med Avast?

Ursprungligen av imaster:

EDIT: Är det samme Nyteknik som ibland återfinns på Sveriges största motorcykelforum?

Nix. En namne, verkar det som.

Ursprungligen av Nyteknik:

Vad skulle det bli för skillnad med Avast?
.

En del av de där programmen suger musten ur datorerna, Avast är mycket snällare än t.ex. Norton.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-13 19:18

Ett problem med PC-datorer är att de alltid levereras med en massa demo-programvara (för att pressa priset), och all denna programvara ställer till med många problem. Om man måste använda windows är det bästa att köra en licens och installera en ren installation direkt från skiva.

Ursprungligen av planB:

Ett problem med PC-datorer är att de alltid levereras med en massa demo-programvara (för att pressa priset), och all denna programvara ställer till med många problem. Om man måste använda windows är det bästa att köra en licens och installera en ren installation direkt från skiva.

Demo? Köpa en licens?

Vadå? Windows är ju installerat på datorn. Windows 7 Starter. Och datorn bör väl för sjutton kunna klara av att driva sig själv med Intel Atomprocessor på 1,66 GHz och 1 GB internminne? Eller kan man redan här ana varför den är så förbannat trög och omständlig jämfört med en Mac?

Ursprungligen av Nyteknik:

Så nu sitter jag med min Samsung N210...

Samsung N210 | PC-tidningen

Den där tidningen hade tydligen gett den dubbelt så högt betyg som läsarna.

I och för sig bara ett test på 210 ord.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 19:35

Äh, kör Windows 7 på min stationära.
Det är helt ok, om man gör en ren installation och har koll på vilka program man ska använda.
Självklart inte lika trevligt som OS X, men inte helt värdelöst ändå..

Har länge sneglat på dessa små 10" PC (jag fattar fortfarande inte att Apples 12" PowerBook försvunnit från produktkatalogen. Med Apples suveräna designkapacitet skulle de kunna få till en shysst 10" med Intel CD som inte konkurrerar med iPad eller MacBook, lite som en MacBook Air Mini...

Fast det var lite OT. Det jag tänkte säga var att jag varit lite sugen på en sådan här liten PC, men eftersom Windows suger så till den grad att jag vet att jag inte skulle kunna ha den till, ja som Jobs säger, någonting.

Min 8-åriga dotter tycker jag är knäpp och totalvägrar att ens ta i en sådan och det som slagit spiken i kistan för dessa tankar var när jag var inne på Elgiganten för att köpa en ny Wii controller (man gör ett webbköp och kommer tillbaka 2 timmar senare så får man rejäl rabatt) och bara för att så "beställde" jag den från deras butik, he he...

Det var lite för mycket folk runt Apple bordet så jag använde en Samsung 10" som stod där, och snacka om skit!!

Mitt råd (innan du köpte din 10" PC) hade varit att göra en partition, installera Windows och sedan stoppa i Apples Mac OS X skiva så att den kan installera alla drivarrutiner (fungerar så otroligt smidigt att man knappt tror det är sant) och sedan starta i Windows, ingen virtuell maskin. Min son kör sin MacBook Pro på det sättet och det fungerar riktigt bra (för att vara Windows, men det kan ju ha med att Apple designar PC bättre än PC tillverkare att göra...)

LCR

Ursprungligen av LCR:

Mitt råd...hade varit att...installera Windows.

Jag vet att man kan göra så, men som jag skrev valde jag det här alternativet istället. Skälet var att man ju faktiskt, för att undvika problem, måste köpa Windows (vilket är långt ifrån gratis) och att hårddisken på min Mac blir så liten om jag måste avstå en väsentlig del av den för BootCamp/Windows.

Då framstod det som bättre att köpa en PC för 3500 kr som dessutom fungerar som en smidig surf- och skrivmaskin. Vad jag däremot inte hade räknat med, var att en så här liten dator inte har CD/DVD-spelare. Det var lite av en kalldusch och streck i räkningen.

Ursprungligen av Nyteknik:

Då framstod det som bättre att köpa en PC för 3500 kr som dessutom fungerar som en smidig surf- och skrivmaskin.

Men det är ju det den inte gör...

Extern hårddisk på 320GB samt en home licens av Windows hade blivit billigare och bättre.

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 19:57

Köpte också en netbook för ett tag sen och den har jag använt kanske en timme totalt... Helt värdelös pryl, nu ligger den i en låda och skräpar. 4000 helt i onödan.

Efter den floppen skaffade jag vmware fusion och kör nu en virtuell windows 7 på min mbp 15". Funkar klockrent, har inte haft några problem alls och det bästa är att jag kan lägga windows på "spaces" skärm 2 och sen skifta mellan operativen sömnlöst.

Jag installerade w7 via bootcamp så om jag vill och behöver kan jag köra w7 "rent" men hittills har alla program fungerat virtuellt. Det fina är att man kan använda bootcamp installationen i vmware också som en virtuell maskin så man slipper installera två. Jag har en SSD disk på 128Gb och det räcker bra för båda operativen, sen lagrar jag all övrig data på ett NAS.

Rekommenderas starkt!

Installera ett rent system. PC-tillverkare pressar kostnaderna genom att låta en massa demo- och nagware följa med de installationer som kommer på skivorna från början.

Netbooks är fantastiskt produktiva små underverk, men du måste hantera dem rätt. Jag kör win xp, office, några oracleklienter, två olika redovisningsprogram och antingen firefox eller chrome, beroende på vad jag känner för, på min gamla netbook - från förra året - utan problem. Tillräckligt med kräm för att använda den i en dag utan att släpa på laddare. Surf & skriv är inga problem alls. Jag garvar åt folk som bär runt på laptops.

SAXAT FRÅN MIN BLOGG:

Läraren ställer upp HP-bärabra-datorn

Slår på projektorn, ingen bild ut...
Drar i kablar, trycker knappar, muttrar.
Efter tre minuter, hämtar annan kabel, verkar vara en S-Video elelr ngt...
Kabel i dator, kabel i anslutning till projektor.

BILD!

Idag skall vi se på film....
Klick klick

UPPDATERA-TUTA mitt i skärmen.
Nu eller med en gång...i val ungefär.

PLOPP! Gul ruta med besked från Norton...

*mutter* fan, vi vill ju bara se filmen....

Film startar, pytteliten ruta mitt på skärmen.
klick klick klick... fan, klick!

FULLSKÄRM!

Mitt i filmen. Ny ruta med uppdateringsbesked dyker upp...
*mutter* klick, bort ...

När vi sett filmen klart pratar vi om vad vi sett etc...

Plötsligt visar datorn ngn ruta och säger *Sproink!!!* JA/NEJ! AVBRYTES EJ!

Windows-avsluta ljud. flimmer, slockna, projektor "No Source" ... blått..

Datorn startar om, ger en massa ljud ifrån sig och efter TVÅ
omstarter står den bara där och visar ngn Windows-desktop.

Ingen reagerar. Alla tycker att en dator som bär sig åt på det här viset är ngt
ytterst normalt. Tvingade omstarter, trilskande projektorer, det som funkade igår
funkar banne mig inte idag. Rutor som måste klickas bort, en massa STÖÖÖÖÖR!

Jag och hon tjejen som kör Mac i klassen ser på varann, ler lite med "tycka-synd-om"-ögon och ruskar på huvet...

Det är helt otroligt vad folk tror är "normalt" och sedan reaktionen man får om man nämner Mac...

Men tänk om Mac OS hade betett sej som iOS...

LCR

Detta är en av de sakerna som gör PC till ett otänkbart alternativ för mej (förutom vad jag tycker om Windows), antivirus.

Jag får ibland in PC laptop datorer och de går så otroligt segt tack vare antivirus programmet, eller ibland flera stycken! Den senaste datorn jag skruvade på hade 4 eller 5 program som hade med virus/säkerhet att göra och trots att det var en 1.4GHz maskin så gick den så dåligt att jag hellre suttit med en gammal Lombard eller Pismo!

Och jag vet själv att det inte går att köra en PC mot Internet UTAN antivirus...

...men jag har kört Mac sedan 1993 utan antivirus, alls!

LCR

iPad 3G dödade Netbook rakt av.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-14 10:05

Köper du en dator för 3.500 och tror att den ska uppföra sig som en Mac Pro så måste det vara något fel däruppe i kontoret enligt mig

Köpte en HP EliteBook 2540p förra veckan, 13". Fick två dockor på köpet som har DisplayPort och eSATA. Allt för runt 13.000 + moms. Jävlar vilken dator alltså. Lätt, smidig. Har Core i5 processor och 4G ram och den kör jag två operativsystem samtidigt på (Windows 7 och Windows XP)

Köp en 3 år gammal macmini så får du se hur den klarar sig..

Ursprungligen av studiox:

Köp en 3 år gammal macmini så får du se hur den klarar sig..

Kraft gör mycket, men faktum kvarstår att Windows är inte Mac OS...

LCR

Ursprungligen av Nyteknik:

Vad har ni för erfarenheter av handhavandet med PC jämfört med Mac?

Goda. Införskaffade en billig, stationär PC till en bekant. Blåste disken och lade in en ren Windows-installation med ett vettigt antivirus-program. Fungerar hur bra som helst. Jag förstår verkligen inte alla som säger att PC/Windows är ett rent h-lvete.

Ursprungligen av Striberger:

Goda. Införskaffade en billig, stationär PC till en bekant. Blåste disken och lade in en ren Windows-installation med ett vettigt antivirus-program.

Inte första gången man hör att en PC "blåses rent och ominstalleras, sker ganska ofta på PC...

Ursprungligen av Striberger:

Jag förstår verkligen inte alla som säger att PC/Windows är ett rent h-lvete.

Jag har inget helvete med Windows, tycker bara att allt med operativsystemet, ända sedan jag började använda PC 1993 (för vissa specifika tasks), är undermåligt. Inget helvete, men jag skulle må väldigt dåligt om jag endast hade Windows för mitt datoranvändande.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Inte första gången man hör att en PC "blåses rent och ominstalleras, sker ganska ofta på PC...

Disken blåstes ren för att få bort demo-versioner som följde med datorn. Ska inte tjafsa vidare om Windows, ville bara meddela TS att mina erfarenheter av PC/Windows är bra.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-10-14 11:43
Ursprungligen av Striberger:

Disken blåstes ren för att få bort demo-versioner som följde med datorn. Ska inte tjafsa vidare om Windows, ville bara meddela TS att mina erfarenheter av PC/Windows är bra.

Så du tycker det är en bra erfarenhet att det första du behöver göra när du köpt en ny dator är att "blåsa" disken och installera om Windows?

Jag tycker det låter som en sanslöst usel första upplevelse av en nyinköpt produkt. En bra upplevelse hade varit att koppla in sladden och börja använda din dator (som det fungerar med en Mac).

Sorgligt att så många människor tror att det är så här det måste vara och bara accepterar det som något helt normalt.

Föreställ er att folk går och köper en ny bil. Det första de måste göra när de får hem bilen är att byta ut motorn (antingen själva eller med hjälp av en verkstad), varvid de helt enkelt rycker på axlarna och accepterar det som "helt normalt".

Mina erfarenheter är att om du ska ha ett krångelfritt liv med windows måste du ha en högre kunskap om operativsystemet och hur det fungerar.

En metaforisk jämförelse med bilar kan förklara min åsikt. Om du köper en windows-bil så måste du utöver att kunna köra bil dessutom vara mekaniker. Köper du en mac-bil (i-car) räcker det med att veta hur du ska köra en bil för att kunna använda den.

Ursprungligen av akesson:

Så du tycker det är en bra erfarenhet att det första du behöver göra när du köpt en ny dator är att "blåsa" disken och installera om Windows?

Den stationära PCn var, i mitt fall, betydligt billigare än Apples billigaste stationära dator. Därav kändes det helt OK att lägga en timme på att få bort de demo-versioner som fanns förinstallerade i systemet.

Jag använder själv Mac, och föredrar OS X.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-14 18:10
Ursprungligen av akesson:

Så du tycker det är en bra erfarenhet att det första du behöver göra när du köpt en ny dator är att "blåsa" disken och installera om Windows?

Jag tycker det låter som en sanslöst usel första upplevelse av en nyinköpt produkt. En bra upplevelse hade varit att koppla in sladden och börja använda din dator (som det fungerar med en Mac).
.

Som jag skrev tidigt i den här tråden och som sedan andra upprepat:

Problemet är inte att Windows är en undermålig produkt (det är till stor del en smaksak) utan att Microsoft tillåter att DELL, Acer, HP och andra lägger in en massa förinstallerade skräpprogram och tillägg i sina datorer för att kunna sälja dem billigare. Dessa program orsakar mer skada än nytta enligt min och många andras mening.

Bevaka tråden