Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med Multiclip i FCP

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har jobbat mycket med Multiclip i Final Cut Pro 6.0.6. Det har generellt funkat bra med min förra dator (G5 PowerPc 2X2.7GHz, 4GB RAM, GeForce Ultra 6200-kort). Men datorn kraschade och jag har nu köpt en iMac 27" Core i7 2.93 GHz ATI Radeon HD 5750, 2 TB HD. Kör fortfarande FCP 6.0.6.
Tog in XDCAM-material, och det rullade inte alls i Multiclip. Så jag konverterade till DV PAL och gjorde en ny Sequence i DV PAL, och det rullar fortfarande inte, inte ens med bara 2 bilder. (Mig veterligen är alla inställningar som de ska: Playhead Sync på Open etc.) Min teori är att jag behöver skaffa mer RAM, men det är mest spekulativt eftersom jag är ganska ovan vid iMac. (Tilläggas bör att jag har följt rådet att radera renderingsfilerna och jag kör på intern hårddisk som scratch disc.)

Någon som tror sig veta hur jag löser problemet? ("Köp en MacPro!" går bort just nu, ok? )

MVH/

Fredrik.

Köpte 2GB RAM idag. Och då funkade det igen. Trodde jag...för det som händer nu är mycket intressant:

Idag var jag tillika inne på Macoteket och bytte en Mini DisplayPort to Dual-Link DVI Adapter (därför att jag fick flimmer/störningar på min Apple Cinema Display 30", och Apple Care sa att steg ett var att byta adaptern (och problemet är nu registrerat och har fått ett nr hos Apple)).
Ok, då jag hade installerat 2GB till med RAM (så det vart 6GB), så öppnade jag ett kraftigt FCP-projekt (6 kameror i Multiclip, 1h55min långt). Och det rullade! Men...så kom det mig att jag inte kopplat in displayen. Så jag släckte datorn, pluggade in den och startade datorn och därefter samma FCP-projekt. Och DÅ BÖRJAR DET LAGGA! Multiclip funkar återigen inte. Testar att öppna backup nr 01 på projektet. Samma sak.
Kopplar ur Cinema Displayen, startar om datorn och öppnar backup 03 på samma FCP-projekt. Då rullar det perfekt igen.

Ska bli ett mycket intressant samtal med Apple i morgon.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-10-23 21:37

Hur gick det med samtalet? Hittat någon lösning? Rapportera gärna, det här verkar vara ett "intressant" problem som kan drabba fler.

Du kanske borde testa ett raid-system?

1
Bevaka tråden