Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion? - Apple-event "Back to the Mac" 20 oktober!

Tråden skapades och har fått 315 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple kommer att hålla ett specialevent den 20 oktober med teman "Back to Mac" och har skickat ut inbjudan till pressen med en bild där man skymtar ett lejon.

Back to Mac syftar rimligen på Apples hårda fokus på iOS-produkter (iPhone, iPad) på senare tid. Men nu är det alltså dags för att Mac-event och eftersom varje ny version av Mac OS X har haft kattdjursnamn är det också rimligt att anta att 10.7 kommer att visas upp och heta "Lion".

Bild postad av John Siracusa.

Edit: Nu finns det artikel hos MacRumors också (wow, jag var före MacRumors! ):
Apple to Host 'Back to the Mac' Media Event on October 20th - Mac Rumors

Senast redigerat 2010-10-13 17:38

En person gillar detta.

Blir spännande att höra vad som är nytt, känns som att det var länge sedan det verkligen hände något med Mac OS X, Snow Leopard var ju bara finputsning och polering.

Jag vill ha ett filsystem med "deduplication", ni vet, som ZFS har fått!

Om vi ska följa traditionen och försöka tolka bilden så ser den väldigt platt ut = de sista små aquaspåren försvinner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-13 18:30
Ursprungligen av staed:

Om vi ska följa traditionen och försöka tolka bilden så ser den väldigt platt ut = de sista små aquaspåren försvinner.

Det är väl en macbook-styrplatta som syns på bild? Förmodligen är det nya macbooks, nytt os x med extra multitouch-skit, och lite tekniktjafs om vad systemet kommer innehålla när det släpps hösten 2011.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-13 17:38

Snygg pressbild vilket fall som helst!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-10-13 17:41

Det var seriöst länge sedan det var ett event utan iphonen som main focus. Detta ser jag fram emot.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-10-13 17:44

Tror ni Powerbook G5 äntligen kommer?

Ursprungligen av Sidde:

Tror ni Powerbook G5 äntligen kommer?

Ja, för den *måste* ju komma

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-13 20:30
Ursprungligen av Sidde:

Tror ni Powerbook G5 äntligen kommer?

Ja för fasen, det var ju sketalänge sen dom uppgraderade PB-serien jue

Det mesta känns ju faktiskt ganska up to date utom möjligen Air, kanske får vi se en ny sådan? Nu har jag iofs dålig koll på dom riktiga high end maskinerna, någon som vet om Mac Pro och Xserve har fått någon kärlek från Steve på sistone? Kanske dags för något nytt där med Lejonet, självklart kommer vi att få en liten teaser om nästa kisskekatt. Jag tror att kissen har med sig ett nystruket GUI med pressveck och hela skiten, prestandaoptimeringar, nya coola sök- och automationsfunktioner, kanske, kanske, kanske ett fränare filsystem och självklart one more thing.

Ursprungligen av Sidde:

Tror ni Powerbook G5 äntligen kommer?

haha

Ursprungligen av acke:

Frågan är om Apple fortsätter på linjen och släppa mindre och billigare uppdateringar eller återgår till sin 129 dollar-modell.

Jag hoppas det blir en 129 dollars feting uppdatering den här gången.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du kan få tag på samma program som idag, till samma pris som idag, men att det sker genom en annan kanal (på AppStore i stället för utvecklarnas egna hemsidor) - varför skulle detta vara en orsak att lämna plattformen??

Alla "köper" ju inte sina program, så en låst kanal lär ju inte uppskattas av alla precis.

Ursprungligen av akesson:

Mina önskemål:
3. iTunes 11, helt omskrivet från scratch och med synk via lokal WiFi.

Ja är inte det på tiden...
iTunes behöver ses över så det skriker om det.

Senast redigerat 2010-10-15 12:44

Tänk på hur äpplet ser ut att vara utskuret ur en bit aluminium på pressbilden. Ännu tunnare macar, med macbook air i fokus kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 18:37

Frågan är om Apple fortsätter på linjen och släppa mindre och billigare uppdateringar eller återgår till sin 129 dollar-modell.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 19:51
Ursprungligen av acke:

Frågan är om Apple fortsätter på linjen och släppa mindre och billigare uppdateringar eller återgår till sin 129 dollar-modell.

Billigare uppgraderingar skulle vara bra men Apple kör nog med 129 dollar modellen i och med 10.7. 10.6 var endast för Intel macar så det blev en 29 dollar uppgradering men 10.7 blir en full uppgradering med över 150 nya funktioner.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-14 09:17
Ursprungligen av Robo-X:

Billigare uppgraderingar skulle vara bra men Apple kör nog med 129 dollar modellen i och med 10.7. 10.6 var endast för Intel macar så det blev en 29 dollar uppgradering men 10.7 blir en full uppgradering med över 150 nya funktioner.

//Rob

Jo jag är bekant med upplägget. Men jag tycker 49 dollar vore ett bra nytt pris på Mac OS X. Skulle gärna ta just en mindre uppdatering i utbyte mot en mindre kostnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 18:38

Dessutom, får vi iLife 11, iWork 11 och en ny MacBook Air på samma dag?

Gött hoppas bara att iWork 11 får en tillräcklig stor uppdate så att jag kan dumpa Office 2008 och bara ha iwork 11 för skrivande, och inte behöver köpa office 2011.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 19:28

Hoppas på multi touch love och nytt filsystem.

Äntligen! Släpp det där jävla iOS någon gång och kom tillbaks in i matchen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 19:51

Final cut studio 3 (4) anyone?.. Vet vet... men det är faaan dax snart...

OS 11 då? Då kan vi börja snacka, OS X börjar kännas gammalt. Speciellt när Windows 7 faktiskt är ett fullt funktionsdugligt OS.

Ursprungligen av Leftrustle:

OS 11 då? Då kan vi börja snacka, OS X börjar kännas gammalt. Speciellt när Windows 7 faktiskt är ett fullt funktionsdugligt OS.

Jag vet inte om vi pratar om samma operativ. Men att kalla det funktionsdugligt är en överdrift!

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag vet inte om vi pratar om samma operativ. Men att kalla det funktionsdugligt är en överdrift!

Allt är relativt. Bytet från XP på jobbet var ett rejält lyft, och det funkar bra. Fästa fönster vid halva skärmen t.ex., och previewen av fönster i deras dockan-variant är bra saker. Bara för att det är Mikromjuk är det inte skit, vettu.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 20:48
Ursprungligen av Leftrustle:

Allt är relativt. Bytet från XP på jobbet var ett rejält lyft, och det funkar bra. Fästa fönster vid halva skärmen t.ex., och previewen av fönster i deras dockan-variant är bra saker. Bara för att det är Mikromjuk är det inte skit, vettu.

Håller med. Älskar min MacBook, men Windows 7 är faktiskt inte så hemskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 20:22
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag vet inte om vi pratar om samma operativ. Men att kalla det funktionsdugligt är en överdrift!

Win 7 är faktiskt inte så dåligt. Man märker på en gång vad MS använde som original.

Men Win 7 är fortfarande klumpigt och som någon beskrev det rätt bra. Mac OS X bara fungerar medan Windows är alltid i vägen och det har inte ändrats.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 20:04

Gruber sa just att har källor som säger tunnare, mindre, lättare MacBook AIr i sin podcast.

Vissa verkar snacka om uppgraderade MBP:s, men jag förstår inte riktigt vad de skulle uppgradera. Det finns liksom inte så mycket nytt att stoppa i som kommit sen April.

Ursprungligen av h_e:

Vissa verkar snacka om uppgraderade MBP:s, men jag förstår inte riktigt vad de skulle uppgradera. Det finns liksom inte så mycket nytt att stoppa i som kommit sen April.

Snabbare processorer i7-640m, i5-580m, i5-560m kommer runt detta datum och sedan har vi nyare grafikkort samt uppgraderad kamera för facetime. Sedan kan vi stoppa i lite nya portar (usb3) och senare version av bluetooth samt 16:9 skärm. 3D? Finns en hel del att uppdatera om man vill.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-21 03:06
Ursprungligen av pepparkaka:

Snabbare processorer i7-640m, i5-580m, i5-560m kommer runt detta datum och sedan har vi nyare grafikkort samt uppgraderad kamera för facetime. Sedan kan vi stoppa i lite nya portar (usb3) och senare version av bluetooth samt 16:9 skärm. 3D? Finns en hel del att uppdatera om man vill.

Fast 16:9 känns väl ändå inte så 2010? Hellre då 21:9 så får det plats med numeriskt tangentbord.

Ursprungligen av p0tatis:

Fast 16:9 känns väl ändå inte så 2010? Hellre då 21:9 så får det plats med numeriskt tangentbord.

Är det bara jag som inte ser på film i datorn?
Ge mig höjd. Webben är fan inte på bredden.

Bevaka tråden