Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp i webhotelldjungeln?!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Nu har jag suttit och läst era trådar om webhotell i ett par timmar. Måste säga att jag är lika förvirrad och fundersam som jag var innan jag satte mig och läste.

För att göra klart i vart jag står och vad jag vill få ut av denna tråd så kommer en förklaring här. Min syster har gått och blivit så duktigt att hon skaffat sig en egen frisörsalong men så här 3 dagar in i sin nya karriär och ung som hon är så har ingen direkt exponering. Jag tänkte då va en snäll storebror att ordna en hemsida till henne och lägga upp den på nätet. Problemet är bara att jag vet inte hur eller vad som krävs för att lägga upp en sida.

Jag hade tänkte snickra ihop en sida på iWeb på min mac och sen lägga upp den. Sidan i sig kommer nog inte bli specielt utrymmeskrävande, lite bilder och lite text, kanske nån blogg som mest. Så specielt mycket utrymme behövs nog inte, däremot kan en emailadress vara bra.

Jag hade tänkte betala 1-2 år åt henne så hon kan koncentrera sig på att få företaget gå så bra som möjligt.

Lite frågor:

Vad behöver jag ?
Domän? Köper man sånt?
Behöver man domän?
Vart ska jag lägga upp sidan?
Har hör mycket om one.com, men det är både bra och dåligt, är det bra?

En hemsida kan jag knåpa ihop men resten har jag ingen koll på. Sist jag la upp en hemsida var ftp-sidor på fortunecity. Men det är säkert 10 år sen jag gjorde nåt sånt. Mycket har nog hänt.

Skulle uppskatta om ni kunde försöka lotsa mig så gott ni kan i den här djungeln.
Förstår om ni är trötta på såna här trådar nu, men till mitt försvar så tycker jag inte att jag hittat nåt vettigt svar för en som inte kan så mycket om just sånt här.

Men jag är tacksam för all hjälp jag kan få och era kloka råd.

Mvh// Andreas

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-10-07 22:57

Dagens!
Vad gäller webhotell kan jag, partiskt eftersom det är en kollega till mig, nämna pageup.se
Där får man både domän och utrymme för webisda med en enkel och överskådlig panel.

Det är nog ganska enkelt, skapa en sida, släng upp den via FTP och det bör fungera ganska självmant
Allt är dock enkelt när man kan det så att säga, en bra start är väl att hitta ett webhotell och se vad det kan erbjuda för tjänster, vad det kostar osv.

Vad är det för slags tjänster man kan tänkas behöva? Och vad är viktigt?
Som sagt det ska upp lite text med priser, adress, email-adress samt lite bilder.

Vad menas med domän? Är det själva namnet och adress på sidan?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-10-08 00:20
Ursprungligen av JoeyKiller:

Vad är det för slags tjänster man kan tänkas behöva? Och vad är viktigt?
Som sagt det ska upp lite text med priser, adress, email-adress samt lite bilder.

Vad menas med domän? Är det själva namnet och adress på sidan?

Domän är samma som 99.se är här, dvs den adress man går in på för att komma till sidan. På pageup.se ingår det epostadresser osv (står specat i varje del).

Vad gäller trafiken så är det 20GB/månaden som är trafiken till din sida, det är som du nämner den trafik som skapas när folk besöker sidan. Så är det första gången man besöker sidan så behöver man ladda ner den, men gör man återbesök (och inte har tömt webläsarens cache efteråt) så skickas endast ändrat data, vilket oftast inte tar mycket i anspråk
Skulle trafiken ta slut så kommer ni bli kontaktade, det är inte så (mig veterligen) att sidan helt plötsligt stängs ner eller liknande, utan de kommer höra av sig isf.
Så har jag uppfattat det som iaf

Nu när jag kollade lite på pageup.se så stog det 20 gb trafik/ månad? Är det hur många som går in sidan eller?

Ursprungligen av JoeyKiller:

Nu när jag kollade lite på pageup.se så stog det 20 gb trafik/ månad? Är det hur många som går in sidan eller?

Det är den sammanlagda mängd data (text, bilder, osv) som får laddas upp och ner på ditt konto på webbhotellet under en månad.

När någon besöker hemsidan så hämtar han ju själva sidan (textdokumentet), och den grafik, och de bilder, som ligger på sidan. Då har den besökaren "laddat ner" några hundra KB kanske. Så ju "större" en sida är (stora, högupplösta bilder t.ex), desto mer laddas ner varje gång någon tittar på den sidan.

Men 20 GB räcker långt. Du kan ha en stor och tung hemsida, med massor av bilder, och som besöks av tusentals personer i månaden, utan att komma i närheten av 20 GB.

Och sen en liten kommentar från språkpolisen:
Det stod nog inte 20 gb, för det är en enhet som inte finns (g=gram, b=bit), utan det stod nog 20 GB (G=giga, B=byte).

...one.com duger alldeles utmärkt...de flesta webbhotell erbjuder samma sak idag och det är inte krångligt alls...tror du själv bara låter det bli krångligare än det är... Bestäm dig för att priset är det avgörande och sen bestäm dig för leverantör.

De flesta leverantörer av webbhotell säljer även domännamnen så det är bara att tuta och köra...

Tack för era svar! Nu har jag ialla fall den biten på plats. Men hur är det med själva sidbyggandet?
Har använt iWeb för att bygga en sida till min syster. Inte så imponerande kanske men det blev en snygg sida och som sagt, det måste inte vara värsting sidan då vi bara vill visa lite om salongen, priser och dylikt.

Finns det olika sorters sidor som olika webbhotell stödjer eller är det bara att lägga upp sidan så funkar det eller? Är iWeb nåt slags protokoll som stöds av hotellen eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-09 01:25

Tack Tangen men sidan är redan klar så nu ska jag bara hitta ett vettigt webbhotell att lägga upp det på.

Åter igen, är det nåt specielt jag ska tänka på när jag ska hitta ett webbhotell till en iWeb-sida?

Jag har varit på ett par olika webhotell. Jag är böjd att säga att det är som många brancher numera, om man stannar kvar får man sota för det. Det kommer hela tiden uppstickare, och har man tur hoppar man på en bra, har man otur hamnar man hos klåpare. Alla erbjudanden låter som om allt är så bra och perfekt (det ljugs flitigt) och ingen vet egentligen någonting.

Jag hade en domän med koppling vidare på Loopia, skitdyrt för just ingenting. Jag har haft Oderland, som har ganska bra rykte men de skötte sig illa mot mig i alla fall (urdålig support) och var dessutom ganska dyra. Cliche är billiga men primitiva. Jag kör det mesta på Surftown, och det har funkat, bortsett från lite fler driftsstörningar än de lovade i reklamen. (Som sagt, det ljugs flitigt.) Nu har jag sett andra alternativ som är billigare, men det är ju alltid en massa jobb att byta.

Jag tycker inte jag kan lita på några råd alls längre. Alla har olika erfarenheter och åsikter, och det sämsta resultatet har jag fått när jag följt råd om vilka som skulle vara bra. Det är en snårig djungel, och det som är rätt idag kommer att vara fel i morgon. Villkor byts, personal byts, företag slås ihop... Så hoppa på någon, försök se igenom deras floskler och rabattknep så hoppas vi du kommer rätt.

Under domänyran (allt från gratis domäner till en kronor) köpte jag på mig en del både för eget andras bruk, speciellt för småföretagare som mer eller mindre bara ska ha ett visitkort på webben och epostadresser.

De senare tänker jag lägga på ManuFrog Webbhotell där det minsta paketet kostar 100 kr/år inkl moms för ett utrymme och trafik som räcker långt för de flesta. I priset ingår som på alla andra ställen epost. Visst servern står i USA men min erfarenhet är att svarstiden inte är något problem för små webbplatser*. Företaget liggger i Sverige och supporten (Erik) är ytterst hjälpsam och svarar i stort sett dygnet runt (fråga inte mig när han sover).

Om jag vore som du skulle jag snarast registrera/köpa domänen på t ex Webbhotell, domän & dedikerad server ? City Network som tar 19 kr just nu för en .se domän (adress som slutar på .se). Från år 2 och framåt kostar det 99 kr/år. Billigare än så tror jag inte man kan få en .se adress. Dock finns det fler som tar 99 kr/år.

Det som kan ta tid när det gäller domänen är att hitta ett ledigt namn - om du nu inte har sådan tur att företagsnamnet är ledigt. Det finns redan idag över I miljon .se adresser så många ord har redan gått.

Sedan skulle jag köpt det minsta paketet hos Manufrog och skickat upp sidan där för att se att det funkar. Skulle det av någon outgrundlig anledning inte fungera ens med supportens hjälp så har du en månad på dig innan du behöver betala, dvs ingen uppsägningstid utan du meddelar bara att du inte vill ha utrymmet så kommer det ingen faktura. Annars, dvs om det fungerar, så pekar du om din domän till utrymmet (ett par tangentryck och några siffor som ska matas in - enkelt och det finns guider)

Nu kan man kanske tro att jag har Manufrog själv. Det har jag för en omgång domäner och några webbplatser jag ansvarar för men som Ingemar skrev så är det lite jobbigt att byta så jag ligger kvar men en hos Space2U som jag gillar skarpt. Visst, lite dyrare, mindre plats ... men det kan det vara värt.

* Jo, jag vet att om man ska ha en stor och tung webbplats samt jobba riktigt ordentligt med SEO så är det en fördel om servern står i Sverige. Men dit tror jag det kommer att ta ett bra tag innan TS kommer om det ens finns intresse för det.

Tack till alla som skrivit här. Men nu har jag faktiskt fått upp en sida. Jag valde till slut pageup.se, av den enkla anledningen att jag fick den support och svar på frågorna jag hade snabbt på mailen och priserna var helt okej med tanke på vad det kostar hos loopia, one.com och allt vad dom heter.

Förutom att jag har inte den blekaste om vad jag igentligen håller med så fick jag upp sidan och även igång mailadressen jag skapade. Får se om jag behöver någon framtida hjälpa. I såna fall skriver jag nog här igen.

Man kan ha bokningstjänst och låta kunde boka själva....

Bokningssystem online - TimeCenter

kunden kan gå in och boka vilet jobb som skall göras, ser direkt kostnad, får påminnelsemail etc.
Kostar så lite och hon slipper gå ifrån hela tiden bara för att diskutera en tid med folk som ringer.

Grymt Goflorp! Ska kolla över den sidan, just nu så måste hon bli lite varmt i kläderna och få känslan att driva eget. När det börjar rulla på och det börjar rulla in lite pengar är det där klockrent.

Tack!

  • Oregistrerad
  • 2010-10-12 22:18

Vill du få en scysst översikt över priser ska du gå in på Hitta bästa pris på webbhotell - Comparias jämför priser och egenskaper på tjänster.

Här hittar du dom flesta webbhotellen, vad det kostar och vad som ingår.

Om du är lite novis kan du klicka på "Gör vårt test" som ligger ute till höger. Då får du svara på ett par frågor och så tar guiden fram det bästa webbhotellet (Du måste klicka i knappen till vänster om guiden precis efter du gjort testet)

Det finns även profiler på olika typer av webbhotell. Här har du en profil för dom som vill ha "lite extra" Hitta bästa pris på webbhotell - Comparias jämför priser och egenskaper på tjänster.

Iweb är mycket trevlig och det går helt klart att göra snygga sidor. Min far använder det och han kan typ inget av datorer. Dessutom, som en bonus kan du välja ett enklare webbhotell där du i princip bara behöver ett ftp konto för att komma igång.

Ursprungligen av studiox:

Vill du få en scysst översikt över priser ska du gå in på Hitta bästa pris på webbhotell - Comparias jämför priser och egenskaper på tjänster.

Verkar vara extremt outdated dock.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-18 00:25
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Verkar vara extremt outdated dock.

Jasså, in what way? Webbhotellen ska ju uppdatera själva och om någon missar det får man väl sparka på dom.

Ursprungligen av studiox:

Jasså, in what way? Webbhotellen ska ju uppdatera själva och om någon missar det får man väl sparka på dom.

Arbetar du för Compricer eller?

  • Oregistrerad
  • 2010-10-18 15:11
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Arbetar du för Compricer eller?

Nej, konkurrenterna får klara sig bäst själva.

Så jäkla effektivt låta folk boka själva, de ser en kalender och kan boka direkt. Får påminnelse osv. Hon skall ju klippa istället för att stå i telefon och bli avbruten hela tiden.
Erbjud rabatt eller ngn produkt eller så till de som bokar online.

Har en kompis fru som har det här upplägget. Det funkar kanon.

Kan bara säga vad jag alltid använder åt kunder (i följande rangordning beroende önskemål):

- Binero
- Manufrog
- Oderland

Alla har rapp och kunnig support på svenska till slutanvändren. Bra utrymme, bra trafik och bra tjänster.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Kan bara säga vad jag alltid använder åt kunder (i följande rangordning beroende önskemål):

- Binero
- Manufrog
- Oderland

Alla har rapp och kunnig support på svenska till slutanvändren. Bra utrymme, bra trafik och bra tjänster.

Nu vill jag inte tjata om mina problem med Oderland (skrev om det i http://www.99.se/webhotell-hosting/275910-vaelja-webbhotell.html men ingen hade någon åsikt då), men eftersom jag fortfarande är förbryllad över vad som hände så är det svårt att bara låta det vara. De anklagade mig för att köra osäkra scripts, scripts som installerats av deras egen kontrollpanel efter vad jag minns. Jag sade upp abonnemanget för att jag inte hade lust att gräla och tyckte de var ohjälpsamma (de låste mappen med de "osäkra" scripten så jag inte ens själv kunde kolla vad som gått snett, och gav ingen förklaring till sitt beteende). Jag har sedan skrivit till dem och frågat om en förklaring men de svarade inte.

Det får väl vara hur det var med vems fel det var (men jag är rätt säker på att det var deras - visst har/hade de väl Cpanel eller liknande som man kan/kunde installera en phpBB med?), men när jag inte ens tillåts kolla så är det ju knepigt. Och sedan svarar de inte, det är ju inte rapp support precis. Jag vill ju gärna få reda på vad jag gjorde för galet egentligen. Ja, jag gjorde en sak fel: jag lade in ett phpBB på prov från kontrollpanelen för att testa, och glömde bort det, varpå spammare hittade dit och började fylla det med spam. Det var ju inte så bra, pbpBB-botarna utnyttjar ju alla läckor de kan (hur man nu skall veta det när man är ny i webhotelldjungeln), men det kunde minsann inte Oderland föklara för mig. De hade uppenbarligen ingen aning om vad som hände och därför vill de inte heller förklara sig i efterhand.

Ungefär. Är det normalt att man blir utslängd från ett webhotell för att man inte underhåller scripts som kommer från hotellet självt? Utan vettig förklaring? Jag tyckte det kändes väldigt godtyckligt. Hur skall jag bete mig för att undvika sådant? Är det ren tur?

Ingemar. Låter ju helt galet. I vilket fall så har jag haft bra erfarenheter av dom, men andvänder bara dom om kunden efterfrågar det. Just sådana här historier ger ju inte direkt pluspoäng.

Annars är det Binero alt Manufrog som gäller.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-22 11:09

Kanske lite djävulens advokat här men du är faktiskt ansvarig för alla scripts, program som körs på ditt webbhotell oavsett om du fått dom av webbhotellet eller inte.

Om du får en airbag installerad i din bil så är det ju ändå du som är ansvarig för bilen. Webbhotellen har ju gjort detta för att hjälpa kunderna med installationen (vilket är scysst) men det betyder ju tyvärr inte att dom är ansvariga.

Egentligen har webbhotellen rätt att kasta ut dig som kund precis på vilket sätt dom vill, på samma sätt som jag kan vägra sälja en tv till dig om jag inte känner för att ha dig som kund.

Du kan ju vända dig till konsumentverket dock om du tycker att du blivit behandlad fel.

---
Webbhotell är ju som mcdonalds, vissa får en god hamburgare, andra får en dålig. Bara för man får en dålig betyder ju inte att mcdonalds är skit för det.

Ursprungligen av studiox:

Kanske lite djävulens advokat här men du är faktiskt ansvarig för alla scripts, program som körs på ditt webbhotell oavsett om du fått dom av webbhotellet eller inte.

Om du får en airbag installerad i din bil så är det ju ändå du som är ansvarig för bilen. Webbhotellen har ju gjort detta för att hjälpa kunderna med installationen (vilket är scysst) men det betyder ju tyvärr inte att dom är ansvariga.

Det är helt riktigt, men om bilservicen klagar på mig för att jag gjort någonting fel på min bil, men vägrar berätta vad, och skrotar bilen bakom min rygg utan att låta mig se den... då hjälper det ju inte. Allt de åstadkommer är att förlora en kund samt nöjet att ha varit taskiga.

Så kändes det för mig. Jag visste inte vad jag gjort fel och de hindrade mig aktivt från att ta reda på det.

1
Bevaka tråden