Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dynamisk DNS Loopia mot Mac mini server

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har ett antal domännamn hos loopia som jag skulle vilja peka mot min Mac mini Server för att kunna använda som en webbserver. Har varit in och läst lite på formuet vad bästa sättet är men har inte hittat rätt svar.

Min Server står bakom en Netgear FVS 336 Firewall som har stöd för Dyndns.org koppling är det bäst att använda den kopplingen eller skall man köra loopias Curl skript (som verkar lite så där om man är ovan att använda terminalen) på Mac mini servern?

En del säger att man skall göra ett cname på loopia som pekar på en DYNDNS adress som sedan pekar på min Router, stämmer det?

/mike

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-10-12 12:41

Att göra CNAME mot ett dyndns-uppdaterat namn funkar bra:

$ host wrap.unix.se
wrap.unix.se is an alias for wrap.homeunix.net.
wrap.homeunix.net has address 85.226.219.39

I mitt fall är wrap.unix.se ett CNAME mot wrap.homeunix.net. Det sistnämnda uppdateras genom egenhackat script.

Jag skulle rekommendera att du registrerar ett gratiskonto hos DynDNS:
DynDNS.com Dynamic DNS: Free DDNS Service

Du får då ett dnsalias av typen myminiserver.dyndns.org

Ladda sedan ner deras klient för Mac (använd inte routerns klient):
DynDNS.com - Support -- Update Clients -- Macintosh Update Client: Keep IP address current for all DNS services

När du installerat den så väljer du i systeminställningar-konton att den ska automatiskt startas när datorn startas om.

Till sist går du in i Loopias DNS inställningar och anger ett CNAME för dina domäner mot det dnsalias du fått från DynDNS. Sen lirar det

  • Oregistrerad
  • 2010-10-13 14:12

Jag kör inte deras klient utan har en inställning i min D-Link-router. Kört i flera år. Nema problema. Ett program mindre att köra konstant i servern. Rekomenderas.

Ursprungligen av Björnström:

Ladda sedan ner deras klient för Mac (använd inte routerns klient):

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Jag kör inte deras klient utan har en inställning i min D-Link-router. Kört i flera år. Nema problema. Ett program mindre att köra konstant i servern. Rekomenderas.

Vi testade detta med en annan router (den som ingick från ComHem) och det fungerade skitdåligt. Fick felmeddelande från DynDNS om att den uppdaterade för ofta och till slut blev kontot blockat. Kan vara specifikt för just den routern såklart men gav lite dålig smak i munnen.

Okej det låter som att det är den smidigaste och billigaste lösningen. Men om man har nätverket uppsatt som följande :

Router Netgear FVS 338
1 Mac Mini Server som enbart Mail Server
1 Mac Mini Server som enbart Webb Server
1 Mac Pro som Fileserver

1 Mac Pro Workstation

Är det inte bättre att ha Webbservern utan för Routern och de andra två innanför? Hur skulle man peka om en sådan setup det måste ju krävas två IP adresser för det?

Webbservern
Skall man då peka A-record för mydomain.se till webbminiserver.dyndns.org som sedan portas om i Routerna till rätt Mac mini IP i nätverket?

Mail Servern
Peka MX-record mail.mydomain.se till mailminiserver.dyndns.org som sedan portas om till rätt Mac Mini IP i nätverket?

File Server
skapa CNAME file.mydomain.se till fileminiserver.dyndns.org som sedan portas om till rätt Mac Mini IP i nätverket?

Du har nog troligen bara ett IP nummer så du får lösa ovanstående med portkopplingar / portforwarding. Du har alltså samma IP externt men routern pekar om portarna till respektive server på det interna nätverket. Du kan alltså använda samma DynDNS CNAME eftersom det är samma IP vi talar om.

Webbservern använder port 80, Mailservern använder portar för SMTP, IMAP och vad mer du vill använda. Filservern antar jag kör AFP?

Tack för bra tips! Så alla mina records hos loopia tex A-record, MX-redord för respektive domännman jag vill köra på min server kan jag alltså peka till samma DYNDNS (myminiserver.dyndns.org). Som du säger så får man göra en port forward i routern. Det är väl den enda lösningen med denna setup. Men vad är att föredra? En statisk IP till vara tjänst eller?

Ursprungligen av mike olson:

Tack för bra tips! Så alla mina records hos loopia tex A-record, MX-redord för respektive domännman jag vill köra på min server kan jag alltså peka till samma DYNDNS (myminiserver.dyndns.org). Som du säger så får man göra en port forward i routern. Det är väl den enda lösningen med denna setup. Men vad är att föredra? En statisk IP till vara tjänst eller?

Statiska IP är helt klart att föredra av två anledningar:

  • Dina tjänster slutar fungera tillfälligt om ditt IP förändras (du har en TTL timeout)

  • Mailtjänster är inte bra att köra på dynamiska IP eftersom ditt avsändar-IP förändras och du kan inte köra reverse-lookup så det finns risk att du blir spam-markerad.

Det finns en sådan funkion att kunna köra mot DYNDNS.ORG i NEtgear Routern också. En fråga vara bara om vilket som vara bäst att ha den på Servern eller i Routern, eller det kanske inte spelar någon roll?

1
Bevaka tråden