Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem efter borttagning av Windows

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-11 19:50

Partitionen med Windows tog jag bort med bootcamp-assistenten. Men efter ett tag började datorn ändå boota till nån slags kvarlämnad Windowspartition, får upp en svart skärm med ungefärliga felmeddelandet "Non system disc, replace and press any key". Tidigare kunde jag kringgå genom att hålla in CTRL vid start och välja OSX (som var enda alternativ) men nu funkar inte det längre. Vad ska jag göra?

Testa gå in i Inställningar-Startskiva-Välj OSX och starta om=)

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-10-11 20:01

Jag vet att jag en gång löst ditt problem genom att använda mig utav Ubuntu live-cd och gå in och ta bort det som ligger kvar av Windows-partitionen. Andra gången jag testade detta så lyckades jag dock formatera hela min disk i FAT32 och fick därefter installera om hela OS X så akta dig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-11 21:07

Hm... kommer inte in i OSX så kan inte välja startskiva. Har ingen live-cd heller men en annan dator med OSX Tiger som jag kan koppla trasiga datorn till som Firewirehårddisk. Kan man gå in och ändra nån fil för att välja startskiva? Är förresten rätt säker på att OSX var startskiva redan innan, ändå startade datorn alltid i den här Windowslösa windowspartitionen så jag höll alltid inne CTRL, vilket inte var nåt större besvär då jag sällan startade om. Men hur gjorde du för att ta bort det som ligger kvar av Windowspartitionen då?

Jag har haft samma problem.. När man installerar windows genom bootcamp så lägger den alltid windows som val av startskiva. Detta går att ändra i "Inställningar/Startskiva"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-12 06:37

Kommer inte in i OSX som sagt då det inte vill starta. Dessutom var det redan inställt på OSX som startskiva, tror inte det fanns nåt Windows som alternativ där. det startar in i Windows iaf.

Ursprungligen av p0tatis:

Kommer inte in i OSX som sagt då det inte vill starta. Dessutom var det redan inställt på OSX som startskiva, tror inte det fanns nåt Windows som alternativ där. det startar in i Windows iaf.

Oj.. Fel av mig O:-) sorry

För att välja boot disk utan att gå in i något OS så gör du såhär:

Stäng av datorn - sätt igång den - håll nere alt nere när du hör boot ljudet eller direkt efter du tryck på start knappen - välj sedan den disk du vill boota ifrån

Ser ut såhär

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-12 16:25

Problemet löst, det var visst ALT och inte CRTL som skulle hållas ned vid start. Tack för hjälpen.

Ursprungligen av p0tatis:

Problemet löst, det var visst ALT och inte CRTL som skulle hållas ned vid start. Tack för hjälpen.

Haha, Jobbig när det är den enklaste lösningen som är rätt O:-)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-29 04:57

Men hur får man bort restpartitionseländet egentligen? Är ju jobbigt att behöva boota om varje gång man glömt hålla ner ALT vid start.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-29 09:46
Ursprungligen av p0tatis:

Men hur får man bort restpartitionseländet egentligen? Är ju jobbigt att behöva boota om varje gång man glömt hålla ner ALT vid start.

Har du testat förslaget i inlägg #5?

1
Bevaka tråden