Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DAC till iMac för bättre ljud

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-10 18:31

Äntligen med i Mac familjen!
Har beställt min nya iMac och jobbar nu på att hitta rätt vad gäller ljudet. Har varit och pratat med ett antal Hifi butiker och alla säger att iMac´s ljudkort är dåligt och att man behöver komplettera med en DAC. Ligger det någon sanning i detta påstående?
Har redan bestämt mig för att köpa aktiva högtalare (Argon 7350 alt. Quad 11L) och som DAC HRT Music Streamer II om det är nödvändigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-11 21:42

Nu är högtalarna i alla fall inköpta. Det blev Argon 7350 från Hifi-klubben. Kanon bra ljud för 2500 kr
Väntar fortfarande på feedback om DAC enheten behövs. Nån borde ju ha erfarenheter att förmedla...

  • Oregistrerad
  • 2010-10-11 21:45

smaken är väl som baken.. Finns många hi-fi tokar som inte tycker att cd-spelarens DAC duger till något och köper en extern sådan, puckon kallar jag dom

Om du är nöjd med ljudet finns det ingen anledning att slänga ut pengar på mer hårdvara.

Själv har jag aldrig upplevt det inbyggda ljudkortet som dåligt.

Hörlursutgången på en dator är inte gjord för att driva en lågnivåutgång för det första.
Jag kör en CA Dacmagic kopplad till min Mini och det låter ljuvligt tillsammans med en hyffsad hifi-anläggning.
För 2700 på hifiklubben är Dacmagic verkligen ett fynd.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-12 09:35
Ursprungligen av Mactastic:

Hörlursutgången på en dator är inte gjord för att driva en lågnivåutgång för det första.
Jag kör en CA Dacmagic kopplad till min Mini och det låter ljuvligt tillsammans med en hyffsad hifi-anläggning.
För 2700 på hifiklubben är Dacmagic verkligen ett fynd.

Jag har precis samma pryl, Cambridge DacMagic.
Optisk/toslink från iMac's hörslursuttag, till DacMagic, till hyfsad stereo/hifi-anläggning.
Mycket bra ljud, klart nöjd.
(Går även att köra USB mellan datorn och DAC, men optisk är nog att föredra.)

Har dina nya aktiva högtalare RCA/stereo-ingång?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-15 11:07

Tack för feedback. Mina nya aktiva högtalare har både 3,5 mm ingång och två RCA/stereo ingångar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-15 11:40

Jag är verkligen ingen audiofil, men ljudutgången på de flesta integrerade ljudkort (dvs. både på iMac och vanliga PC) är rätt usel, med mycket störningar.

Kör en Nuforce uDAC kopplad till min iMac och den har verkligen gjort underverk för ljudet. Kostar ungefär en tusenlapp och är i mina ögon väl investerade pengar. Det finns även en uppföljare, uDAC 2, men jag vet inte vad som skiljer.

Nuforce uDAC - Hitta lägsta pris, omdömen och information om AD/DA-omvandlare
Nuforce uDAC 2 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om AD/DA-omvandlare

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-15 13:58
Ursprungligen av muskorv:

Det finns även en uppföljare, uDAC 2, men jag vet inte vad som skiljer.

Den största skillnaden är att uDac-2 kör med 24bit/96kHz.

"As a step beyond the successful uDAC, the uDAC-2 boasts a highly linear TOCOS volume control for improved channel tracking at low listening levels, in addition to 24bit/96kHz USB DAC and an improved headphone amp."

Är ruskigt sugen på att skaffa denna till imac 27 + Audioengine 5- setupen

  • Oregistrerad
  • 2010-10-15 12:58

Själv kör jag Tos till min Pioneer stereo och tycker det låter hur bra som helst. Sen beror det ju såklart självklart på källan också. Lyssnar du på Youtube videos lär du väl inte märka någon skillnad iaf?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-16 09:47

Tack för alla synpunkter. Det blir nog en DAC enhet trots allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-28 22:39
Ursprungligen av peggyD:

Tack för alla synpunkter. Det blir nog en DAC enhet trots allt.

En bra DAC, eller D/A-omvanldare, gör som sagt underverk med ljudet.

Det tyckte iaf jag och min sambo. Har haft ljudet från min iMac via HDMI till HDTVn vidare via hörlursutgången på HDTVn till ett par aktiva högtalare, D'feldt Audioengine 5. Det har låtit helt ok, men i tisdags lånade jag från Hi-Fi-klubben hem en Cambridge DacMagic, som nämts tidigare i tråden, för att se om den gjorde någon skillnad på ljudet. Man märker stor skillnad, speciellt i klarhet och detaljrikedom. Till och med min sambo som är väldigt ointresserad av hi-fi och teknik, men såklart uppskattar bra ljud, märkte tydlig skillnad, så nu står det en parkerad i min mediamöbel...
http://www.flickr.com/photos/max500/5123571537/

I en sådan anläggning du har kan jag varmt rekommendera en bra DAC! Utan att ha lyssnat på någon annan DAC kan jag varmt rekommendera Cambridge DacMagic.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-24 18:02
Ursprungligen av Solid:

men i tisdags lånade jag från Hi-Fi-klubben hem en Cambridge DacMagic, som nämts tidigare i tråden, för att se om den gjorde någon skillnad på ljudet. Man märker stor skillnad, speciellt i klarhet och detaljrikedom. Till och med min sambo som är väldigt ointresserad av hi-fi och teknik, men såklart uppskattar bra ljud, märkte tydlig skillnad, så nu står det en parkerad i min mediamöbel...
Cambridge DacMagic | Flickr - Photo Sharing!
DacMagic.

Går i tankarna att en dacMagic till tv:n skulle vara något. Som det är nu så är mina audioengine 5 kopplade till tvn:s hörlursuttag. kopplar jag dem till tvn:s RCA utgångar så kan jag inte höja och sänka volymen genom tvn:s fjärr. Därav kopplingen till hörlursutgången då tvn:s högtalare är mutade och ljudet går direkt till monitorerna.

Men, hur fungerar volymregleringen med DacMagic om den matas med tvn:s optiska ut? Måste ni höja och sänka volymen på högtalarnnas reglage eller fungerar fjärrkontrollen till tv:n?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 23:00

Vi kollar i princip aldrig på TV (TV som i det som kommer från antennuttaget), utan använder TVn i vårt mediacenter där den genom Plex blir matad med ljud och bild från vår iMac 27. Sänker och höjer sköts med Apple Remoten, ett trådlöst tagnentbord och/eller iPhone som kör Remote och styr musiken.

Men på vår TV (en tre år gammal Sony KDL-46W4000) kan man använda TV-högtalarna samtidigt som man matar DACen med optisk kabel. Så de få gånger vi kollat på TV har vi ibland inte slagit på DACen och Audioengine-högtalarna. Dessutom klarar DacMagic inte en digital 5.1 signal och vår TV kan inte göra om signalen till 2.0, så i vissa sändningar blir det knäpptyst, om man inte kör med TVns högtalare.

1
Bevaka tråden