Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskutera iOS betor på forumet?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-09 12:08

Alltså, betorna från iPhone Developer skall endast installeras på enheter som skall utvecklas samt testa program för 4.2:an. Inget annat. Inget annat bör ens diskuteras här inne då det är farligt nära piratkopiering.

Har man läst igenom avtalet man sätter agree på så får man inte dela ut screenshoots, prata om nya funktioner eller annat som betorna innehåller. Detta skall endast pratas om på developerforumet.

Ni moderatorer kanske borde fundera tillsammans hur ni ska göra med liknande trådar?

20hz, herregud, varför får vi inte diskutera nyheter i 4.2 som Steve Jobs själv offentligt visade på senaste keynoten..?
AirPlay, Print, GameCenter mm. är ju inte direkt någon hysshyss med i Apples innersta cirkel...

Annars 20hz, vad menar du egentligen?

Ursprungligen av 20hz:

Har man läst igenom avtalet man sätter agree på så får man inte dela ut screenshoots, prata om nya funktioner eller annat som betorna innehåller. Detta skall endast pratas om på developerforumet.

Ni moderatorer kanske borde fundera tillsammans hur ni ska göra med liknande trådar?

Detta är något vi tittar efter hela tiden, givetvis. Om om du tittar tillbaka på trådarna kring 4.0 så kan du se att vi modererade dessa. Att däremot tala om funktioner som Apple redan visat upp, eller att länka till artiklar på nätet som beskriver dessa funktioner, är inget brott mot reglerna.

Och återigen, ser ni något som ni tror bryter mot reglerna, rapportera inlägget!

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-09 12:52

ErrkaPetti: Well, det är ett avtal du signerar när du blir utvecklare och även om saker redan visats av Steve Jobs själv så ska vi inte dela ut betorna till andra, prata om funktioner osv. Detta skall ske i det slutna forumet hos Apple.

Capeman: Jag ser det och uppskattar ert jobb. Detta handlar inte om att vara otrevlig utan mer att det är farligt nära piratkopiering då många frågor och kommentarer känns mer som att personerna i fråga fått tag på DMG filen på annat håll. Läs själv igenom avtalet så ska man vara helt ärlig får man inte ens prata om de nyheter som är publika. Precis på samma sätt som man inte får ladda ner en olaglig version av CS5 även om det inte är samma sak så bryter man mot det man klickade på accept då man öppnade sitt iOS developer account.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-09 12:56

Klippt från Developing for iOS 4.2 beta:

• iOS 4.2 beta 2 should only be installed on devices dedicated exclusively for iOS 4.2 beta testing. Do not install this software if you do not have a device dedicated exclusively for iOS 4.2 beta testing.

• iOS SDK 4.2 beta 2, iOS 4.2 beta 2, Mac OS X v10.6.5, iTunes 10.1 beta and Xcode 4 developer preview are pre-release software and are considered Apple Confidential Information.

http://developer.apple.com/programs/terms/ios/standard/ios_standard_agreement_20100909.pdf&sa=U&ei=LkqwTPHgI5SSjAefx5hD&ved=0CBYQFjAA&sig2=fnTcpkAsQsYaYjqk43gAcA&usg=AFQjCNFweepOSOBVY-PqZX_iyZyRVNvZ4Q

Handlar inte om att vara bitchig, utan mer att precis på samma sätt som jag inte skulle prata om varför en piratkopierad CS5 installation inte vill starta så bör man inte prata om iOS betorna.

Jo, jag förstår vad du menar, men var ska man dra gränsen? Är det inte okej att jag som icke-utvecklare postar en länk till en artikel på MacRumors? Om någon annan gör det, hur ska vi veta huruvida den användaren är utvecklare eller inte? Att öppet tala om piratkopiering av iOS är givetvis inte tillåtet, och jag hoppas att du rapporterar poster som innehåller sådant snack, men att tala om funktioner som är allmänt kända kan vi inte stoppa.

Annars får du vara mer specifik, i en rapportering.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-09 13:44

Capeman: Syftar mest egentligen på:
iOS 4.2 beta 2 should only be installed on devices dedicated exclusively for iOS 4.2 beta testing. Do not install this software if you do not have a device dedicated exclusively for iOS 4.2 beta testing. Sett flertalet personer som först installerat det samt sedan insett att det var en beta och den faktiskt buggar, velat att köra en downgrade. Absolut inget personangrepp mot dig Dalle, sett många fler och i andra trådar.

Annars håller jag med. Det är en mycket tunn linje.

Ursprungligen av 20hz:

Capeman: Syftar mest egentligen på:
iOS 4.2 beta 2 should only be installed on devices dedicated exclusively for iOS 4.2 beta testing. Do not install this software if you do not have a device dedicated exclusively for iOS 4.2 beta testing. Sett flertalet personer som först installerat det samt sedan insett att det var en beta och den faktiskt buggar, velat att köra en downgrade. Absolut inget personangrepp mot dig Dalle, sett många fler och i andra trådar.

Annars håller jag med. Det är en mycket tunn linje.

Jovisst, men det är ju ingen grund för att moderera... Vem som helst kan ju gå med i developerprogrammet och ladda ner en beta utan att förstå att det inte är så smart att installera en beta på en pryl man behöver använda dagligen.

/Mod

Hur fan ska du lyckas slingra dig ur det här 20Hz?
Vi vet ju att det finns gamecenter, Print, Airplay osv. Men dessa ska man altså inte få diskuttera om man är utvecklare, för då bryter man mot licensavtalet?
Så om du är utvecklare och någon frågar dig om d tror airplay blir något att ha. Ska du då svara.
"Vadå airplay? Naaaaeeeedu, nu vet jag inte vad jag ska säga. Jag har ju ett avtal att tänka på".

För övrigt är det väl upp till var och en huvuvida man vill göra ett brott mot det avtalet egentligen. Att 99.se inte tillåter att man får se/länka till screens som folk lagt ut känns bara löjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-09 14:04

Jag orkar inte ens kommentera det där PeeMaN. Skit i det jag skrev överhuvudtaget om du vill, eller så gör du det inte. Men tänk på språket gärna, tack.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-10-11 11:49

De föregående inläggen är lyfta från en annan tråd.

Förtydling och omskrivning av reglerna är på gång kan jag också meddela.
Någon tidsplan för detta kan jag inte säga men det är på gång i alla fall.

/Admin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-11 12:43

Jag orkar inte bli påhoppad igen. Men med tanke på hur Apple själva hanterar sina forum med Confidential information anknutet till iOS betor (kolla rödmarkerade delarna på skärmbilderna) så kanske det inte är helt okej att diskutera detta här på 99mac.se?

Personligen anser jag att prat om det som redan släppts i betor bör väl få tillåtas. Grunden för detta är att Steve/apple redan avslöjat t.ex. Airplay. Ifall det finns en ny funktion som inte avslöjats så bör detta inte diskuteras förstås. Självklart så kommer fel och problem uppstå med betor så frågor rörande support på betor bör inte besvaras/tillåtas utan detta bör ske i rätt kanal (apples utvecklarforum).

Gråzonen blir förstås då, med airplay exemplet, ifall det är en funktion inom detta som ska diskuteras eller ej.
De frågor som kan komma är i stil med "jag har hört att airplay tillåter detta, är det så?", de frågor är väl upp till var och en isf att svara på men jag förstår om det förbjuds då det är en gråzon.

Att prata om funktionen i sig ser jag inga problem med, om den har gjorts allmänt känd av t.ex Steve Jobs.

Om vi diskuterar exempelvis Airplay, utifrån det som visades på Steves keynote, så ser jag inget problem i det.

Problemet är när folk får problem och vill ha hjälp med något i betaversionen, och kommer till vårt forum med sina frågor.

Då brukar jag hänvisa till Apples utvecklarforum.
De som har fått tag på betaversionen lagligt kan diskutera problemet där.
De som har fått tag på betaversionen på annat sätt får sitta där med sitt problem tills programmet är släppt till allmänheten.

Så är min syn på det här piratgränslandet.

/Mod

  • Oregistrerad
  • 2010-10-11 14:49

Men 99 har väl inte skrivit något avtal med Apple? Det är väl upp till var och en av developers att bryta sina avtal med Apple och sedan ta smällen om det skulle bli någon. Detta är väl ändå en sak mellan developer och Apple och har ingenting med forumet att göra. Om jag plötsligt här och nu avslöjar min krigsplasering så kommer JAG att få problem, men försvarsmakten kommer givetvis inte att ge sig på 99.
Internetforum är ju inte ansvariga utgivare som tidningar vad jag vet.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Men 99 har väl inte skrivit något avtal med Apple?...

Nej, det finns inget avtal. Men det spelar ingen roll.

Det är en policy vi har på forumet. Vi ska inte främja piratkopiering. Vi ska inte bidra till att folk får hjälp med att lösa problem de har med piratkopierad programvara.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-11 15:00
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Men 99 har väl inte skrivit något avtal med Apple? Det är väl upp till var och en av developers att bryta sina avtal med Apple och sedan ta smällen om det skulle bli någon. Detta är väl ändå en sak mellan developer och Apple och har ingenting med forumet att göra. Om jag plötsligt här och nu avslöjar min krigsplasering så kommer JAG att få problem, men försvarsmakten kommer givetvis inte att ge sig på 99.
Internetforum är ju inte ansvariga utgivare som tidningar vad jag vet.

Du menar att man helt öppet här kan prata om piratkopiering då det faktiskt inte är 99mac.se´s fel att någon länkar till en torrentsida? Detta är helt klart svårt att definiera vad man får och inte får göra med hela beta diskutionen. Självklart får man prata om det som redan varit presenterat men vad jag störde mig på och uppmärksammade var just att folk frågade hur man skulle göra med det ena och det andra och varför vissa funktioner osv inte fungerade på korrekt sätt. Det är lite utanför ramarna om att prata om hur Airplay kan förändra ens framtid ex.

Att prata om att beta 2 fortfarande inte fungerar korrekt med Airplay anser jag inte vara helt okej. Framför allt när Apple själva och även i avtalet som man signerar står i klarspråk att inget av detta får diskuteras utanför Apples Dev forum.

Men vad vet jag. Alla tycker vi olika.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

...avtal med Apple?...
...upp till var och en av developers att bryta sina avtal med Apple och sedan ta smällen om det skulle bli någon...
...en sak mellan developer och Apple och har ingenting med forumet att göra...
...Internetforum är ju inte ansvariga utgivare...

Du verkar vara av uppfattningen att alla forumregler måste ha någonting med "lagligt vs. olagligt" att göra - att det enda vi kan förbjuda är sådant som är olagligt. Men så är det inte.

Det behöver inte alls handla om vem som eventuellt ska "ta smällen".

En forumregel kan lika gärna sättas för att forumet helt enkelt inte vill ha ett visst samtalsämne på forumet. Det kan vara för att ämnet är svårhanterat, eller av andra anledningar.

Ett par exempel:
Vi har valt att inte tillåta diskussioner som främjar spridning av piratkopierat material.
Vi har valt att inte tillåta diskussioner om Hackintosh/OSx86.
Vi har valt att tillåta diskussioner om jailbreak och upplåsning.

Oavsett diskussionernas laglighet eller olaglighet.

/Mod

Men, är inte just jailbreaket språnget in i det olagliga gränslandet?
Min erfarenhet är att de yngre iOS-användarna har jailbreaken enbart för att slippa betala sin programvara medans vi lite äldre med bättre ekonomi jailbreakar för extra funktioner...?
Jag har länge tyckt det vara märkligt att det öppet diskuteras diverse upplåsningar medans jag själv får kritik för att öppet ställa frågor runt en funktion i kommande iOS 4.2 (AirPlay)...? Jag känner mig vilsen här...

Annars är jag enormt glad för detta forum! Är ju en switcher som funnit lyckan i Appleland!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-10-11 18:01
Ursprungligen av ErrkaPetti:

jag själv får kritik för att öppet ställa frågor runt en funktion i kommande iOS 4.2 (AirPlay)...? Jag känner mig vilsen här...

Det var väl inte just en liten enstaka fråga runt en funktion du ställde. Du drog bland annat igång en stor felsökningsapparat för ett fel som finns där pga en bugg i betaversionen av iOS. Den hade du känt till om du loggat in på utvecklarforumet och läst där istället.

Och således hade du även sluppit att köpa en extra Airport Express för felsökningen av ett fel som ”ska” vara där tills det är lagat i förhoppningsvis nästa betaversion.

Samma gäller väl politik va?

Jag har inget problem med detta, forumet är till för många saker. Men att bli ett forum för piratkopiering hade jag inte gillat.

Tycker det är jobbigt som det är med all jailbreak. Min högst subjektiva åsikt är att det bara drar till sig folk som skriver ett enda inlägg "Hjälp med just min JB" och sedan aldrig hörs av mer när de fått svar.

Men Jesper har ju rätt, man behöver ju inte ha "lagboken" bakom sig. Forumledningen kan ju lika gärna bestämma att den som skriver "blå" i ett inlägg, eller svär, skall kickas och bannas i sju generationer framåt. Punkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-11 17:41

OT: Jailbreak är väll lagligt sedan en tid tillbaka? Rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-12 09:29
Ursprungligen av 20hz:

OT: Jailbreak är väll lagligt sedan en tid tillbaka? Rätta mig om jag har fel.

Är det ? lagligt här eller i största allmänhet ?

Varför blev det så att det tillåts vara okey att snacka om det här på forumet ?

Syftet med det ?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-10-12 09:42
Ursprungligen av CUBEIS:

Är det ? lagligt här eller i största allmänhet ?

Varför blev det så att det tillåts vara okey att snacka om det här på forumet ?

Syftet med det ?

Vi har bestämmt att det skall vara tillåtet att diskutera jailbreaking oavsett om det är lagligt eller inte och varför finns förklarat i andra trådar under feedback, detta tänker jag inte gå igenom i denna tråd.

Ang lagligheten: U.S. Declares iPhone Jailbreaking Legal, Over Apple?s Objections | Threat Level | Wired.com

/Admin

Altså olagligt, lagligt, policy osv. Ska man följa det här borde man ju per definition ta bort hela jailbreak och upplåsnings-forumet. Du begår ju minst lika mycket brott mot licensavtalet med Apple om du jailbreakar som du begår brott om du delar med dig av Ios4.2-beta information. Dessutom känns det väl som jailbreak dessutom främjar användandet av piratkopierat material betydligt mer än lite diskussion om en beta-version av nästa iOS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-11 18:58
Ursprungligen av PeeMaN:

Altså olagligt, lagligt, policy osv. Ska man följa det här borde man ju per definition ta bort hela jailbreak och upplåsnings-forumet. Du begår ju minst lika mycket brott mot licensavtalet med Apple om du jailbreakar som du begår brott om du delar med dig av Ios4.2-beta information. Dessutom känns det väl som jailbreak dessutom främjar användandet av piratkopierat material betydligt mer än lite diskussion om en beta-version av nästa iOS.

Nej, för du skriver inte på något avtal som du gör när du blir iOS dev. Det hela handlar om att du inte får dela med dig info då allt är Confidential information.

Ursprungligen av 20hz:

Nej, för du skriver inte på något avtal som du gör när du blir iOS dev. Det hela handlar om att du inte får dela med dig info då allt är Confidential information.

Jag är helt övertygad om att du faktiskt ingår ett avtal när du installerar/aktiverar din telefon där du lovar att inte mixtra med den på det vis som göres vid jailbreak. Du är medveten om att det inte krävs signatur för att ingå licensavtal va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-11 19:27
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag är helt övertygad om att du faktiskt ingår ett avtal när du installerar/aktiverar din telefon där du lovar att inte mixtra med den på det vis som göres vid jailbreak. Du är medveten om att det inte krävs signatur för att ingå licensavtal va?

Som jag tidigare skrev så tror jag det numera är lagligt (iaf i USA att jailbreaka). Kan ha väldigt fel men har för mig att jag läste det för ett tag sedan.

Sedan självklart gäller det precis på samma sätt som en "analog" signatur då du klickar på Agree knappen i ett avtal. Angående att få installera ex. OS X på en PC så står det faktiskt i avtalet du godkänner att denna licens får endast användas till ett Apple system och där är det precis samma sak du får endast klicka Agree, precis som på samma sätt som du godkänner villkoren på det här forumet etc.

Hela den här frågan är en gråzon och för min egen del så spelar det absolut ingen roll om jailbreak förbjöds här.

Återigen endast mina egna reflektioner.

Ursprungligen av 20hz:

Som jag tidigare skrev så tror jag det numera är lagligt (iaf i USA att jailbreaka). Kan ha väldigt fel men har för mig att jag läste det för ett tag sedan.

Sedan självklart gäller det precis på samma sätt som en "analog" signatur då du klickar på Agree knappen i ett avtal. Angående att få installera ex. OS X på en PC så står det faktiskt i avtalet du godkänner att denna licens får endast användas till ett Apple system och där är det precis samma sak du får endast klicka Agree, precis som på samma sätt som du godkänner villkoren på det här forumet etc.

Hela den här frågan är en gråzon och för min egen del så spelar det absolut ingen roll om jailbreak förbjöds här.

Återigen endast mina egna reflektioner.

Precis, jag återger också bara mina egna reflektioner. Men oavsett hur det är när det gäller licensavtal, så anser jag att man underlättar för folk att piratkopiera betydligt mer genom att låta jailbreak och unlock diskuteras, då de allra flesta faktiskt jailbreakar för att kunna köra pirat-apps. Om någon däremot begår ett eget licensbrott och snackar om iOS-betorna... Så är ju inte det direkt någon uppmaning för folk att börja ladda hem och installera den.

Avgränsningen mellan vad forumets ledning tillåter och inte tillåter är ganska i linje med hur det resoneras på de flesta större svenska teknikforum - både Swedroid och Sweclockers slår ner på piratdiskussioner men tillåter diskussioner om jailbreak, root, upplåsning, regionsavkodning o dyl. Inget märkligt alls. Det unika här är just förbudet mot att diskutera betor fritt och den motiveringen - att det bryter mot något användaravtal - är ju faktiskt rätt märklig mot bakgrund av att det bryter i ännu högre utsträckning mot Apples avtal att ägna sig åt jailbreaking.

Bevaka tråden