Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta från MBP till iMac - kan jag använda TimeCapsule?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-10-08 12:21

Hej,

Jag har idag en mbp som jag kommer att göra mig av med till förmån för en imac. MBP:n backas upp mot en TimeCapsule. När jag bytt mellan olika MBP-modeller tidigare har jag alltid installerat den nya genom att plocka datorn från TimeCapsulen.

Kanske dum fråga; men kan jag problemfritt göra samma sak med en iMac, eller ska jag använda mig av flyttassistent eller dylikt? Riskerar man några drivrutinsproblem el. liknande om jag använder en mbp-backup för att dra in på en iMac? Den stora skillnaden systemen emellan är väl grafiken, där MBP kör NVIDIA och iMac ATI. Tips mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-10-08 15:04

Jag kommer också att snart få en

iMac, och har en MB nu som hustrun ska överta eftersom sonen ska ha hennes iMac som är bättre att spela på...;), och jag kommer garanterat att använda just flytthjälpen för att jag tror att det fungerar smidigare (för mig) än Timemachine, eftersom jag alltid har använt flytthjälpen när jag bytt dator.
Men vad vet jag....
I mitt fall är det ju också viktigt att jag får med allt som jag undantagit från TM.

Du borde inte få några drivrutinsproblem om du använder TM, eftersom den knappast byter ut dem vid installation, utan installerar korrekta som finns på installationsskivan.

Senast redigerat 2010-10-08 18:17
  • Medlem
  • 2010-10-09 21:43

Kör osx skivan och programuppdateringen efter flytthjälpen,superduper eller liknande. Hade själv bara halva benchmark än vad jag skulle haft på imacen innan jag kom på att köra installationsdvdn.

  • Medlem
  • 2010-10-10 20:55
Ursprungligen av valle:

Kör osx skivan och programuppdateringen efter flytthjälpen,superduper eller liknande. Hade själv bara halva benchmark än vad jag skulle haft på imacen innan jag kom på att köra installationsdvdn.

Vad menar du med att köra osx-skivan efter flytthjälpen? Flytta & installera om systemet igen?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-10-10 21:51
Ursprungligen av FrrH:

Vad menar du med att köra osx-skivan efter flytthjälpen? Flytta & installera om systemet igen?

Har för mig att man gör en "Arkivera och installera", fast det gäller att hitta det alternativet...
Sedan, som skrivs här ovanför, uppdatera systemet med "Programuppdatering", och det brukar inte räcka med en uppdatering utan du får kolla efter uppdateringar efter varje gång du uppdaterat det brukar bli några stycken.
När man gjort det är det lämpligt att reparera skivbehörigheter med Skivverktyg.

Senast redigerat 2010-10-11 00:28
  • Medlem
  • 2010-10-11 10:02

Hm. Om jag förstår det rätt är alltså rekommendationen enligt följande:

1) När mac:en startar upp, följ instruktionerna och använd flyttassistenten.
2) Efter komplett flytt, installera om systemet (arkivera och installera) igen.

Vän av ordning frågar sig om steg 2 verkligen är nödvändigt? Vad är det man skulle vinna på det?

Jag har faktiskt inte reflekterat över detta innan, utan alltid använt mig av TC (men då har jag bytt mellan olika mbp-modeller). Jag tror att jag testar att flytta över allt via flyttassistenten - därefter kan jag benchmarka och se hur datorn mår. Kan återkomma i tråden med resultat om det skulle vara av intresse?

Ursprungligen av Hjopek:

Har för mig att man gör en "Arkivera och installera", fast det gäller att hitta det alternativet...
Sedan, som skrivs här ovanför, uppdatera systemet med "Programuppdatering", och det brukar inte räcka med en uppdatering utan du får kolla efter uppdateringar efter varje gång du uppdaterat det brukar bli några stycken.
När man gjort det är det lämpligt att reparera skivbehörigheter med Skivverktyg.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-11 10:30
Ursprungligen av FrrH:

Hm. Om jag förstår det rätt är alltså rekommendationen enligt följande:

1) När mac:en startar upp, följ instruktionerna och använd flyttassistenten.
2) Efter komplett flytt, installera om systemet (arkivera och installera) igen.

Vän av ordning frågar sig om steg 2 verkligen är nödvändigt? Vad är det man skulle vinna på det?

Jag har faktiskt inte reflekterat över detta innan, utan alltid använt mig av TC (men då har jag bytt mellan olika mbp-modeller). Jag tror att jag testar att flytta över allt via flyttassistenten - därefter kan jag benchmarka och se hur datorn mår. Kan återkomma i tråden med resultat om det skulle vara av intresse?

Beror på maskinerna, hur olika de är. Har du t ex olika grafikkort så gör den andra installationen att du får rätt saker installerade. Hur nödvändigt det är vet jag dock inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-11 11:30
Ursprungligen av kenjon:

Beror på maskinerna, hur olika de är. Har du t ex olika grafikkort så gör den andra installationen att du får rätt saker installerade. Hur nödvändigt det är vet jag dock inte.

Men om du kör med Flyttassistenten så får du ju rätt grejer från start? Alltså - du flyttar ju bara användardokument och program. Själva operativsystemet (Mac OS X) har du ju redan installerat rätt en gång innan Flyttassistenten körs igång.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-11 13:26
Ursprungligen av frazze:

Men om du kör med Flyttassistenten så får du ju rätt grejer från start? Alltså - du flyttar ju bara användardokument och program. Själva operativsystemet (Mac OS X) har du ju redan installerat rätt en gång innan Flyttassistenten körs igång.

Javisst, om installationen är gjord från skiva. Det jag tänktepå är om man klonar från en annan maskin....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-11 15:03
Ursprungligen av kenjon:

Javisst, om installationen är gjord från skiva. Det jag tänktepå är om man klonar från en annan maskin....

Det olyckliga var nog att valle jämförde CCC med Flyttassistenten i första vändan tror jag. Alltså kloning vs. programstödd kopiering.

  • Medlem
  • 2010-10-10 21:40

Jo man kör skivan över, bara osx installeras inklusive drivrutiner ,grafikuppdatering mm osv. Helt säkert är det inte helt samma osx på dom datorerna.Du behåller programmen,användare osv bara safari installeras som du uppdaterar i programuppdateringen. På min förra imac 2008 skiljer det mycket på ny imac i7. Iallafall var min nya i7 trögare än den skulle vara. Benchmark är nu över dubbla ca 10800 istället för 3800. Tror jag skall ha som regel att köra osx skivan efter ett datorbyte.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-11 13:55

Du kan använda Time Machine för installationen. Det är en myt att MacOS X anpassar installationen till hårdvaran. Allt installeras för att stödja varje dator som fungerar med den versionen av systemet.

Det enklast är väl att starta iMacen och den kommer att fråga om du vill använda Time Machine för att återställa systemet. Gör det och du har allt som du hade på Macbooken.

//Rob

  • Medlem
  • 2010-10-11 19:45

Ja, kanske.

Okej, jag trodde också att TimeCapsule skulle lösa allt, efter denna tråd valde jag dock flyttassistenten via FireWire. Vad jag kan se har jag fått med allt. iMac:en Geekbenchar på 10700, vad jag kan bedöma både riktigt högt och i linje med vad den ska.

Me happy!

1
Bevaka tråden