Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tappar nätet ofta

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-10 13:50

Halloj!

Jag har en Mbp mid 2010. När jag surfar hemma trådlöst tappar jag ibland nätet och när jag går till nätverksinställningar står det under airport att "enheten har en tilldelad ip adress som inte kommer åt internet" då slår jag av airport och sen på igen och då funkar det bra ett tag igen.... någon som vet vad som kan vara fel och hur man kan avhjälpa problemet?

Tack på förhand mvh uffe

Börja med grundkollen:

Är du ensam på din kanal?

Ladda ner istumbler och kika lite på vilka kanaler som används.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-10 14:06

ahh tack.... hur kollar jag vilken kanal osv.... får ju upp hela grannskapets trådlösa nät Men det kvittar la så länge varken jag eller någon annan har "öppet" nätverk.

det kvittar inte, kör ni samma kanal så stör ni varandra.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-10 14:26

åfan.... det e en granne som är på samma kanal(6) men resten är på kanal 11 typ så dom måste ha konflikter hela tiden då?

Går jag in i routern för att ändra kanal? finns det någon lämplig som inte används som är bättre att köra?

mvh Uffe

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-10 14:35
Ursprungligen av Ulf81:

åfan.... det e en granne som är på samma kanal(6) men resten är på kanal 11 typ så dom måste ha konflikter hela tiden då?

Går jag in i routern för att ändra kanal? finns det någon lämplig som inte används som är bättre att köra?

mvh Uffe

Är 6 och 11 upptagna kan du lägga dej på 1 (det bör vara minst 4 kanaler i skillnad på 2,4 GHz). Och ja, det ändrar du i routern under trådlöst, wireless eller WLAN.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-10 14:42

kolla bilden som jag skicka me... lika många på kanal 1 verkar det som!
hmm....

Edit: jag är den översta:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-10 18:31
Ursprungligen av Ulf81:

kolla bilden som jag skicka me... lika många på kanal 1 verkar det som!
hmm....

Edit: jag är den översta:)

I ditt fall skulle jag välja kanal 6. Bara en där med ganska låg signalstyrka.

Ursprungligen av kenjon:

I ditt fall skulle jag välja kanal 6. Bara en där med ganska låg signalstyrka.

Varför inte 5 då? Visst klarar inte 4 kanals marginalen, men han blir ju ensam.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-10 22:13

Det verkar vara nåt dynamiskt.... nu ligger jag plötlsigt på kanal 1 innan på 11 och 6 hmmm.... får in å pilla i routern

Ursprungligen av ante_77:

Varför inte 5 då? Visst klarar inte 4 kanals marginalen, men han blir ju ensam.

Det är ju just det han inte blir eftersom kanalerna (som du är inne på) överlappar varandra med effekten att han då kan påverkas både från den som kör på kanal 6 samt de som kör på kanal 1, till skillnad från att bara behöva samsas med en ensam och relativt svag signal på kanal 6.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-11 10:05
Ursprungligen av Marcus K:

Det är ju just det han inte blir eftersom kanalerna (som du är inne på) överlappar varandra med effekten att han då kan påverkas både från den som kör på kanal 6 samt de som kör på kanal 1, till skillnad från att bara behöva samsas med en ensam och relativt svag signal på kanal 6.

Precis. Dessutom syns kanalen som upptagen och routern sänder när det blir ledigt. Ligger routern på kanal 4 eller 5 ser den trafiken på kanal 6 enbart som en störning och försöker sända samtidigt, vilket ger låg överföringshastighet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-10 14:41

Har samma problem och har upptäckt att jag har en granne på kanal 1 precis som mig. Finns bara 3 st i närheten inkl mig själv, vi två på kanal 1 och den sista på kanal 11. Därmed kan ju jag lägga mig på kanal 6. Ska testa och se..

1
Bevaka tråden