Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hamnar de importerade låtarna?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-05 14:50

För första gången i mitt liv håller jag på att importera CD till iTunes 10, och har en "idiot"-fråga:
Var kan jag hitta de importerade ljudfilerna? Och snälla tänk på när ni svarar att jag är en total noob;-)

Använder MacBook + iTunes 10

Tack på förhand
//Peter

Ovanstående inlägg har brutits ut från en annan tråd.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

/Mod

De importerade filerna hamnar naturligtvis i den mapp som du har angett i iTunes, vilket brukar vara musikmappen i din användares hemkatalog.

Gå till...

iTunes --> Inställningar --> Avancerat --> Placering av mappen iTunes Media

...så ser du var din musikmapp ligger.

Du kan också högerklicka på en låt inne i iTunes, och välja "Visa i Finder", så kommer du direkt till mappen där den låten ligger.

Sen kommer ju den naturliga följdfrågan...

Varför behöver du hitta till mappen där de importerade filerna ligger? Låtarna/filerna finns ju inne i iTunes i ditt iTunes-bibliotek, och det är där du hanterar dem och spelar dem.

Senast redigerat 2010-10-06 08:10

Enda anledningen till att man kan behöva högerklicka på en låt i iTunes och välja "Visa i Finder" är om man har ngn väldigt gammal mp3-spelare som envisas med att man skall dra filer över.

Annars är "The Apple Way" att man låter datorn ta hand om låtar/bilder och ha dem i databaser. Att sitta och grotta runt med filer till höger och vänster är väldigt Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-06 09:54

Som sagt, FILERNA behöver (skall) man inte bry sig om. Poängen med iTunes är att man ska strunta i det.

LÅTARNA hittar man t.ex. i den smarta spellistan "senast tillagda". Kan vara bra att veta om man behöver ändra namn/artist, etc på låtarna man importerat.

Ursprungligen av pesc:

...om man behöver ändra namn/artist, etc på låtarna man importerat.

Vilket man gör genom att markera låtarna inne i iTunes och välja "Visa info"

Ändrar man t ex på "Låt nummer " och totala antalet låtar så sorteras allting exakt rätt.

"Del av en samling" är bra förstå med - Då sorteras typ "Absolute Rock 15" som EN skiva inte som 13 olika artisters låtar...

Markerar man flera skriva ändringarna till ALLA låtarn man markerat...

Det är verkligen värt jobbet att sköta om sin ID-taggar, man har igen det flera ggr om.

T ex gör "Utgivningsår" satt rätt att man kan välja spellistor med "80-talsmusik" etc.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-10-06 14:34

Personligen vill jag ha ordning på filerna på hårddisken också. Låter INTE iTunes styra vart dessa hamnar.

Anledning: Jag har en ftp för några i närmaste kretsen som jag delar musik med. Då skall det vara lätt att hitta och iTunes vägrar att automatiserat döpa filer och mappar som jag vill ha det.

Ursprungligen av kainen:

Personligen vill jag ha ordning på filerna på hårddisken också. Låter INTE iTunes styra vart dessa hamnar.

Anledning: Jag har en ftp för några i närmaste kretsen som jag delar musik med. Då skall det vara lätt att hitta och iTunes vägrar att automatiserat döpa filer och mappar som jag vill ha det.

det får man väl kalla för ett specialfall.
Vanligt folk som lägger in skivor och nedladdad musik i iTunes är väl bäst betjänta av att filerna hamnar i datorn nånstans och iTunes håller reda på dem.

För den som har ett system som man hittat på så finns möjligheten att låta iTunes spela det hela, men inte flytta musiken till sin egen mapp.

Sitta och flytta filer är lite antikt.

iPhoto - alla bilder i en container
Lighroom, Aperture - bilder i en container
iTunes - musiken i en container
Mail - alla enskilda mail i en container.

Sedan indexerar man ihop en databas som jobbar mot filerna.

Skulle vilja se ngn för hand plocka ihop en blandning av "all musik från 80-talet som jag gett mer än tre stjärnor men inte spelat senaste månaden" ...

eller

"Alla foton innan 2009 med 60mm-makrot och bländare större än 5,6 som är taggade med "Sommar" och "ute""

Men, alla är vi olika, gillar man pilla själv när man har 7000 bilder i LR, 5000 bilder i iPhoto och 44000 låtar i iTunes... så varsågod.

Plocka med filer gjorde jag när jag hade fem mappar med bilder, typ med eller utan baddräkt på och totalt 500 bilder.

Senast redigerat 2010-10-10 13:58
Ursprungligen av Goflorp:

För den som har ett system som man hittat på så finns möjligheten att låta iTunes spela det hela, men inte flytta musiken till sin egen mapp.

Tackar gudarna för det!

Ursprungligen av PeeMaN:

Tackar gudarna för det!

Berätta nu då hur sorterar du upp musik BÄTTRE än iTunes.
Vad gör du bättre? Jag är uppriktigt nyfiken.

Jag ordnar med ID3-taggar osv inne i iTunes och den lägger sakerna nånstans.
Funkar utmärkt.

Ursprungligen av Goflorp:

Berätta nu då hur sorterar du upp musik BÄTTRE än iTunes.
Vad gör du bättre? Jag är uppriktigt nyfiken.

Jag ordnar med ID3-taggar osv inne i iTunes och den lägger sakerna nånstans.
Funkar utmärkt.

I dagsläget använder jag bara iTunes för att importera CD-skivor och tagga om hemladdade MP3-or. (sync för Ipad och Iphone också såklart)
Jag gillar inte program som begränsar mig till att använda det programmet och dess hierarki uteslutande. Jag kanske vill lyssna med något annat program eller så, då är inte iTunes mappstruktur något vidare bra.

Min musikmapp består av två undermappar, en som heter "jobb" och en som heter "privat". Den som heter jobb innehåller väl ungeför 4000låtar, jag kör nämligen min macbook med tidskodade skivor och traktor pro när jag spelar skivor för de fulla människorna på helgerna. Iaf, i den mappen har jag en rad olika mappar, en per genre, däri ligger sedan låtarna enligt "Artist - Trackname".

i "privat"-mappen ligger all musik som jag helst lyssnar på hemma. Det finns en mapp som heter album, i den ligger album i hela mappar och följer samma mönster: "Artist - Låtnamn". Här kan man tycka att jag kanske borde ha spår med, men för mig är det oväsentligt vilket spår på skivan det är. Jag kan titar, inte spår.

Förutom album-mappen finns även ett gäng olika genre-mappar. Där ligger helt enkelt "singlar" med olika artister vars album helt enkelt inte varit så bra att det är värt att ta upp massa Hårddisk-utrymme på.

Säga vad man vill om iTunes, men en sådann sortering kan programmet inte göra

Har aldrig förstått mig på de som klagar på att "grotta runt bland filer". Det var ju i princip Apple som skapade det grafiska gränssnitt som gör det möjligt. Itunes är ju bara en ytterligare nivå att "grotta i filer".
Vi har alla olika användarbehov och Apple är sannerligen inte bäst. I synnerhet Iphones tvång till Itunes helt utan alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-06 16:19
Ursprungligen av Alphonze:

Har aldrig förstått mig på de som klagar på att "grotta runt bland filer".

...och jag förstår sällan de som vill grotta runt.

Hur läser ni E-mail? Går ni in med Finder i hem-mappen/Bibliotek/Mail/Mac-xxxx/INBOX.imapmbox/Messages och kollar om ni fått en ny .emlx-fil?

Ni har väl koll på att varje E-mail ni tagit emot eller skickat lagras som filer här? Och alla attachments ligger ju också som egna filer, fast i ett eget mappsystem. Hur många får lust att sortera runt bland filerna här?

Visst är det jobbigt att hitta på detta sätt? Ändå hör jag så få klagomål på hur Mail sorterar sina filer...

Kanske de flesta gör som jag och bara kör Mail och struntar i var och hur enskilda filer hamnar?

Varför inte prova att hantera låtar (iTunes) eller foton (iPhoto, etc) på samma sätt som Mail?

Ursprungligen av pesc:

...och jag förstår sällan de som vill grotta runt.

Hur läser ni E-mail? Går ni in med Finder i hem-mappen/Bibliotek/Mail/Mac-xxxx/INBOX.imapmbox/Messages och kollar om ni fått en ny .emlx-fil?

Ni har väl koll på att varje E-mail ni tagit emot eller skickat lagras som filer här? Och alla attachments ligger ju också som egna filer, fast i ett eget mappsystem. Hur många får lust att sortera runt bland filerna här?

Visst är det jobbigt att hitta på detta sätt? Ändå hör jag så få klagomål på hur Mail sorterar sina filer...

Kanske de flesta gör som jag och bara kör Mail och struntar i var och hur enskilda filer hamnar?

Varför inte prova att hantera låtar (iTunes) eller foton (iPhoto, etc) på samma sätt som Mail?

Jag menar bara att man har olika behov. Om man har musiken på extern hårddisk för att kunna flytta med till olika datorer vid olika tillfällen är Itunes sortering inte tillräcklig. Vad beträffa databashanteringen som Iphoto eller Itunes så visst finns det fördelar, men begränsat till en enda dator. Vad gäller mejlprogram så kan ofta mejlen ligga kvar på servern och då blir mejlen tillgängliga på ett annat sätt än foton och musik.

Jag upplever mest att Itunesförespråkarna tror att de har den enda rätta sanningen...
Ska tillägga att jag förespråkar också Itunes till folk, men det är inte alltid bäst...

Ursprungligen av Alphonze:

...är Itunes sortering inte tillräcklig...

Du säger detta som om det vore fakta.

Det är stor skillnad på att säga "Den är inte tillräcklig" (=fakta), och att säga "Jag tycker att den inte är tillräcklig" (=personlig åsikt)

Jag tycker att den är fullt tillräcklig. Låtarnas filnamn innehåller spårnummer. Låtarna ligger i en mapp med albumets namn. Den mappen i sin tur ligger i en mapp med artistens namn. Vad är det som gör att detta inte är tillräckligt?

... däremot är Itunes bra på mycket...

Call me old fashion, men jag vill hålla koll på vart jag har mina filer själv och inte sitta som en zombie och låta programmet lägga filer lite hux-flux som de vill i någon godtycklig mapp på hårddisken som är standard för varje program. Itunes har iallafall hövligheten att lägga filerna ligga i en katalog-struktur utan någon container. iPhoto väljer jag systematiskt bort så mycket det går eftersom den har sin "iPhoto-library"-fil som är helt åt helvete. Nu när jag tänker efter gillar jag inte iPhoto alls faktiskt, och inte bara av den anledningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-07 01:47
Ursprungligen av PeeMaN:

Itunes har iallafall hövligheten att lägga filerna ligga i en katalog-struktur utan någon container. iPhoto väljer jag systematiskt bort så mycket det går eftersom den har sin "iPhoto-library"-fil som är helt åt helvete.

I just det avseendet är iTunes och iPhoto ganska lika eftersom båda lägger låtarna/bilderna i ett vanligt mappsystem som den hanterar själv, men har möjligheten att ställa in att du själv kan hantera mappsystemet om du inte litar på datorn.

Det kan du inte med Mail. Hur gör du där?

Ursprungligen av pesc:

I just det avseendet är iTunes och iPhoto ganska lika eftersom båda lägger låtarna/bilderna i ett vanligt mappsystem som den hanterar själv, men har möjligheten att ställa in att du själv kan hantera mappsystemet om du inte litar på datorn.

Det kan du inte med Mail. Hur gör du där?

I just mail-program är man ju dessvärre halvtvungen att välja något program. Jag har kört thunderbird tidigare men gick över till Mail då jag skaffade mobileme. Men att jämföra email med bilder och ljudfiler känns inte riktigt som samma sak. Vill jag av någon anledning arkivera mail utanför Mobileme får jag väl helt enkelt spara de i något text-format och lägga bland mina andra dokument. Det är inte ofta det händer, men det har hänt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-10-07 09:42

Jag vill ha mina sorterade efter:

A / Artist - Album
Artist - Album
B / Artist - Album
[Samlingsalbum] / Album
Album
[Soundtrack]/ Album

Just för min ftp.

Jag förstår verkligen inte varför vissa, tex Goflorp blir så upprörda för att iTunes sorteringssystem inte passar alla användare? Vad är problemet? Varför måste iTunes vara det ultimata och alltid rätt?

Missförstå mig inte, jag kör endast iTunes och älskar programmet men önskar man kunde lägga till lite fler regler för hur den sorterar filer.
ID3 samt databashanteringen är oslagbar.

Har man däremot andra applikationer som använder musiken så kan det vara bra att kunna lägga upp en mer avancerad mappstruktur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-07 09:49
Ursprungligen av kainen:

Jag vill ha mina sorterade efter:

A / Artist - Album
Artist - Album
B / Artist - Album
[Samlingsalbum] / Album
Album
[Soundtrack]/ Album

Just för min ftp.

Jag förstår verkligen inte varför vissa, tex Goflorp blir så upprörda för att iTunes sorteringssystem inte passar alla användare? Vad är problemet? Varför måste iTunes vara det ultimata och alltid rätt?

Missförstå mig inte, jag kör endast iTunes och älskar programmet men önskar man kunde lägga till lite fler regler för hur den sorterar filer.
ID3 samt databashanteringen är oslagbar.

Har man däremot andra applikationer som använder musiken så kan det vara bra att kunna lägga upp en mer avancerad mappstruktur.

Kunde inte sagt det bättre själv. Har precis samma struktur.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-10-09 20:58
Ursprungligen av kainen:

Jag vill ha mina sorterade efter:

A / Artist - Album
Artist - Album
B / Artist - Album
[Samlingsalbum] / Album
Album
[Soundtrack]/ Album

+1 på den!

Varför dyker det alltid upp någon som ska insinuera att folk som inte är fullständigt tillfreds med iTunes är dumma i huvudet? Det finns massor av olika skäl till att vilja ha kontroll på sina filstrukturer för foton och musikfiler, några har nämnts här i tråden.

Personligen skulle jag gärna se fler möjligheter att ställa in hur iTunes sorterade filer, då hade man ju haft det bästa av båda världar. Eller är det omöjligt att tänka sig ett iTunes bättre än nuvarande version? Det är ju redan perfekt!

Ursprungligen av shike:

...Det finns massor av olika skäl till att vilja ha kontroll på sina filstrukturer för foton och musikfiler...

Nämn några av dessa skäl (och vi kan väl då hålla oss till enbart musikfilerna). Jag är nyfiken.

Vi har fått ett skäl tidigare - att man har något slags gemensam musik-FTP-server, och att det då skulle underlätta att ha en övre mappnivå med A, B, C, osv. (Sen kan man ju diskutera det juridiska i att dela musiken på det sättet, men det är en annan femma)

Det skälet köper jag. Men nämn gärna några fler.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-10-09 22:31

Jesper:
Om man vill ha samma filstruktur som iTunesbiblioteket använder tillgänglig för andra tjänster/datorer än iTunes. FTP-server, mediaspelare, PC-burk...
Tror det inte är helt ovanligt att man vill ha sin media på en NAS och dels ha alla musikfiler i sitt iTunes-bibliotek, men också nå dem med någon typ av mediaspelare. Då blir man ofta tvungen att bläddra i mappar igen, och då är "A / Artist - Skiva" en trevlig struktur tycker jag.

Var det skäl nog?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-09 22:43
Ursprungligen av shike:

Jesper:
Om man vill ha samma filstruktur som iTunesbiblioteket använder tillgänglig för andra tjänster/datorer än iTunes. FTP-server, mediaspelare, PC-burk...
Tror det inte är helt ovanligt att man vill ha sin media på en NAS och dels ha alla musikfiler i sitt iTunes-bibliotek, men också nå dem med någon typ av mediaspelare. Då blir man ofta tvungen att bläddra i mappar igen, och då är "A / Artist - Skiva" en trevlig struktur tycker jag.

Var det skäl nog?

Bara för att iTunes sköter sorteringen på t ex en nas betyder det inte att andra media spelare inte kan använda iTunes biblioteket. Det är ändå så att iTunes sorterar musiken efter artist/album/låt. Vilket gör det enkelt för andra program att använda strukturen.

//Rob

Ursprungligen av shike:

Var det skäl nog?

Nej.

Det är ju i princip samma skäl som jag nämnde och som vi redan fått tidigare i tråden.

Och det är väl ett godtagbart skäl, om man har en dålig mediaspelare som inte kan hantera låtarnas ID3-taggar.
(Själv använder jag iTunes och Remote App som mediaspelare, och har därför inte sett det här behovet av "egensorterade filnamn", men det är en annan femma)

Men jag ville ha fler skäl, inte samma skäl om och om igen...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-10-10 10:22
Ursprungligen av shike:

Jesper:
... andra tjänster/datorer än iTunes....

A: En del använder enbart iTunes -> sortering kvittar.
B: Andra använder iTunes + något annat -> sortering kan ha betydelse.

När personer ur grupp B påpekar att sorteringen kunde vara bättre dyker det genast upp personer ur grupp A och hävdar att det är onödigt att bry sig om sorteringen. De tror att alla människor hör till grupp A

Ursprungligen av shike:

...dyker det genast upp personer ur grupp A och hävdar att det är onödigt att bry sig om sorteringen...

Jag har inte sagt att det är onödigt, om det nu är de orden du försöker lägga i min mun.

Jag har bara uttryckt att jag tycker det räcker med iTunes sortering, men att jag samtidigt är nyfiken på alla dessa skäl som ska finnas till att ha annan sortering.

Hittills har vi fått ett skäl, och jag har t.o.m sagt att jag kan förstå det skälet.

Men var är alla de andra?

Inte det minsta upprörd, jag bara undrar hur man kan sitta och fysiskt döpa om filer till höger och vänster för att passa in i något slags system. Det låter hemskt omständigt och något som
de som gör det enbart gör för att "gulla lite med filerna".

Klarar inte iTunes att sortera Artist/Album? Ah,,, du vill ha ett "A" först.

Så får du en lista när du ansluter till ftp:

A
B
C
D
....

Bevaka tråden