Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kontakt kan inte etableras mellan gammal och ny dator vid flytt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Har köpt en MacBook Pro. Har tidigare PowerBook G3. Försöker flytta över mail, musik,m.m.med Ethernet kabel från G3. Efter att koden slagits in står det på båda: "förbereder information". Efter lång väntan säger MacBook Pro,nätanslutningen misslyckades. G3 säger "letar efter andra datorer". har försökt många gånger med samma resultat. Tacksam för hjälp att lösa problemet. Ollle Stenlund

Flyttade tråden från Feedbackforumet, där den inte hade något att göra.

/Mod

Vad är det för G3? Har den Firewire? Vilket OS kör du på G3:an? Om du kör OsX på G3 och den har FireWire kan du föra över det (mesta) du vill den vägen, det är enklare än via ethernet. Om du använder flyttassistenten i verktygsprogram eller kopplar ihop G3:an med din nya mac, kan du göra det direkt under installation, vilket är väldigt smidigt. Hoppas detta var till hjälp annars får du återkomma.;)

PowerBook G3 = 10.4.11. MacBook Pro = 10.6.4. Den har FireWire. Tyvärr har jag ingen sladd till den.Har förgäves försökt koppla ihop med Ethernetsladden men inte lyckats.De hittar inte varandra. Installationen är redan gjord.

Skaffa en Firewire kabel när närmsta välsorterade IT-butik öppnar igen. Prova sedan med flyttassistenten. Jag tolkar ditt svar som att du dels har OsX på G3.an, dels att installationen på den nya macen är skäligen nygjord? Om så är fallet så kan du ju utan problem blåsa och köra om installationen med medföljande skivor (när du skaffat FW KABEL). Nu ska jag leta upp kudden för natten...Men om du inte lyckas efter FW kabel är införskaffad får du höra av dig igen.

  • Medlem
  • 2010-10-10 01:08

Raderar några inlägg och ger tråden en ny rubrik.
Det är inte självklart att få svar direkt, därför ser det inte bra ut att försöka tjata sig till hjälp.
Att rubriken sedan inte tydligt beskriver problemet bidrar nog till dröjsmålet.
Admin

Du kan även välja;

1) Anslut båda datorerna ihop med FW-kabel, slå igång dem.
Håll nere "T" på den gamla. Den dyker då upp som om den vore en extern hårddisk på dina nya burk.
Då kan du MANUELLT flytta över bilder mm till den nya.

2) Anslut båda datorerna ihop med FW-kabel.
Starta flyttassistenten och låt den flytta över allt.
Ett varningens ord - har du problem med den gamla datorn, kan du i vissa fall få med dig problemet över till den nya!

Så, bara att välja manuellt eller automatiskt....

Glöm inte heller som Baron säger att vi är ett internetforum, vi är här frivilligt och för att vi trivs och gillar hjälpa till. Ämnet har avhandlats många ggr förut och någon kanske tyckte att du borde sökt lite först på forumet. Antingen med inbyggda sökfunktionen eller "Flyttassistent Site:99.se" på google.

Passar inte de galoscherna kan man ju alltid lämna in och betala för jobbet, á 800kr i timman...

Tack för Ditt råd. Spydighet kanske är bra, men jag är ny här och har tydligen inte lärt mig hur allt fungerar. Förlåt min okunnighet.

  • Medlem
  • 2010-10-11 22:14

Jag ber om ursäkt om jag lät spydig, det var inte meningen.

1
Bevaka tråden