Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP somnar av mobil på chassit

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-08 20:29

Jag har ett väldigt underligt problem.
Om jag har min sony ericsson-mobil (med baksidan av aluminium) liggandes på ovansidan av chassit på datorn (en MacBook Pro 15" 4.1) under tangentbordet på högra sidan av trackpaden och sedan drar bort mobilen längs med chassit så går datorn i viloläge.
Detta händer väldigt slumpartat och går inte att mana fram men det har hänt 10-20 gånger i alla fall vid just samma händelseförlopp och aldrig någonsin annars så det måste ha något att göra med det.
(Hah, nu medans jag skrev detta och skulle ta telefonen och testa precis så hände det så klart igen)
Från början trodde jag att det skulle vara något buggar med ljussensorerna som är vid högtalarna men har i efterhand noterat att mobilen aldrig legat över de perforerade hålen.

Kan det vara något med nån weird spännin som uppstår när man drar metallen över chassits metall som gör detta?
Är det någon annan som upplevt detta?

EDIT: OKej, det går visst att frammana det, nu har jag lyckats tre gånger på rad.
Med en iPod touch som då också har en baksida av metall går det inte. Inte heller med en iPhone eller andra SE-lurar som har baksida av plast.

Kan det inte ha att göra med någon sensor/magnet som skall känna av om man stänger locket?
Att datorn kanske tror att du stänger locket, och därför går i viloläge?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-08 20:38

På min modell är det ju inte magnetlåset utan det mekaniska fortfarande.
Men fortfarande, borde den itne känna av iPod Touchen i så fall?
Det går inte att bara dra runt mobilen på ovansidan, då händer inget, utan man måste verkligen dra den längs med och slutligen ta bort den från dator för att det ska hända.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-10-08 20:42

Måste du verkligen dra runt mobiltelefon och iPod Touch just där? Lägg dom på bordet bredvid om du vill ha dom lätt tillgängliga.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-08 20:43

Mija: Som sagt så går det inte att frammana fenomenet med någon annat än just telefonen med metalbaksidan. Och ja, just den platsen blir det automatiskt att jag lägger telefonen på ("nere" i högra hörnet) om jag t.ex. smsar med den och ska lägga ifrån mig den några sekunder för att skriva på datorn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-08 20:44

Men oavsett om jag "måste" eller inte måste lägga den där så skulle jag ändå vilja veta hur detta kommer sig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-09 08:51

Det beror inte på om telefonen har metall på baksidan eller inte. Det är helt enkelt interferrens från telefonens elektronik som triggar datorn att gå i viloläge.
Prova med mobilen avstängd/urtaget batteri. Då händer det inte.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-09 23:43

Hur kommer det sig då att det inte går att få fram med någon annan mobil med baksida av plats då?
Men ja, att det är mobilen som gör det har varit ett ganska så självklart antagande hela tiden. Frågan är nu varför datorn reagerar på det och på det sättet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-10 13:00
Ursprungligen av iLind:

Hur kommer det sig då att det inte går att få fram med någon annan mobil med baksida av plats då?
Men ja, att det är mobilen som gör det har varit ett ganska så självklart antagande hela tiden. Frågan är nu varför datorn reagerar på det och på det sättet.

Olika mobiler använder olika oscillatorfrekvenser och olika MF, en del ger mer störningar, har flera övertoner, än andra.
Det har inte så mycket att göra med vilket material baksidan är gjord av, utan mer beroende på designen av elektroniken.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-10-10 21:59

Annars så är det helt enkelt magneten i telefonens högtalare som triggar igång datorns sömsensor.
Lägg telefonen någon annan stans, så slipper du problemet, och du slipper repor på både telefon och dator.

1
Bevaka tråden