Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"du har ju fiber"

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi håller på att söka ny hosting för 99mac och serverparken just nu. I samband med detta talade jag med ordföranden i bostadsrättföreningen där vi har kontoret - han var nämligen med i det gäng som startade bredbandsbolaget.

Jag berättade att jag beställt BBB VDSL och förväntade mig bra fart.

Då säger han: Det är nog bra, men om du ska ha riktigt bra fart ska du använda fiberanslutningen du har på ditt kontor
Efter att ha tittat närmare på kabel-tv uttaget så upptäcker jag att det stämmer - det sitter en fiberanslutning mitt på väggen!

Nu sitter jag och väntar på pris för trafiken (Internet5 tänkte jag använda - har ni tips på andra så kör hårt!). Jag tänkte att OC12 skulle vara lagom: 622Mbit/sek

*en nörd drömmer alltid om mer bandbredd*

Citat:

Efter att ha tittat närmare på kabel-tv uttaget så upptäcker jag att det stämmer - det sitter en fiberanslutning mitt på väggen!

"d'oh!"

OBS! Mindre intelligent inlägg följer...

VILL HA!!!

J-vla tyskar! Här kan de inte ens få till det med intenet via kabeltv/elnätet.

Sitter med en sunkig 768/128K DSL-flatrate för 500 SEK/månad.

Martin, om jag kommer hem till Sverige, får jag bo på ert kontor då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 11:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Sitter med en sunkig 768/128K DSL-flatrate för 500 SEK/månad.

Aj, det var saftigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 13:35

Här i Finland betalar jag 50? för 256/256, så ni har det nog rätt bra i Tyskland också

Alfa, 50 ojråsar för 256/256? Jag tycker synd om dig. Finns det några alternativ i Finland?

Här nere är kabeltv/elnät-internet "non-existing". Tekniken finns på pappret men det HÄNDER ingenting! J-vla Telekom, de sabbar allt här nere. Förutom Gerhard Schröder är det Tysklands största bromskloss!

DSL är fortfarande "det bästa som hänt sedan skivat bröd" (tack Joey) enligt tyska Telekom. Hallå? Vakna upp och fråga kollegorna i Sverige hur konkurrenterna gör vetja...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 18:32

Alfa och Marcus,

att läsa era inlägg sätter kritiken mot svenska internetleverantörer i en annan dager. De är kanske inte så kassa i alla fall!;)

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-06-03 04:51

När jag läste rubriken i denna tråd blev jag ledsen i ögat igen....

påmminde mej om att jag inte har råd att köpa en karta fiber till crossen och skära ut mina egna reed ventiler, för att de inte finns att få tag på lösa!

tack Björnström...tack...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 07:43

njee..här i vasa finns det inte direkt några alternativ. För 45 euro hittar man samma hastighet, men då är linjen mycket oftare nere. Nåja, det blir väl kanske att emigrera till sverige så småningom

  • Oregistrerad
  • 2003-06-03 15:10

Angående Tyskland och deras teknologi.
En kompis var nere i Tyskland i mitten av 90-talet och då var Telekom hur stolta som helst och basunerade ut att nu fanns en ny tjänst som gör att man kan höra om någon ringer medans man pratar i telefon (R2-grejen som kom till Sverige ett antal år tidigare).

Det var visst värsta hysterin över det här och alla tyckte att det var sjukt hur bra teknologin hade blivit.

Talade med Stokab idag. Dom bekräftar att det finns en fiberstation i källaren. "upp till 13.2Gbit/sek" kan dom leverera

(vågade inte fråga vad just det skulle kosta)

13.2 GB/s....hoho!:eek:

Varför känns BBB som ett loser alternativ för helt plötsligt?!?

Ta reda på vad pris/prestanda blir, så framstår nog inte BBB som ett loseralternativ längre.

10mbit för ynka 4-500 kr. Det ska egentligen inte gå att få.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-06-03 21:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Talade med Stokab idag. Dom bekräftar att det finns en fiberstation i källaren. "upp till 13.2Gbit/sek" kan dom leverera

(vågade inte fråga vad just det skulle kosta)

får jag bosätta mig i din källare?

Ok - har nu fått priser på själva fiberförbindelsen:

ca 11.000kr/kvartalet exkl moms.

Nu räknar dom på själva trafikkostnaden för 100Mbit resp. 1Gbit/sek.

Ps. Någon som bor i närheten av Sveavägen/Odengatan korsningen??

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-06-20 06:59

Jag trodde det handlade om Kelloggs All-Bran!

Fiberrikt..mmm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-20 09:58

Bor mitt emot Vanadisgrillen. Men inte så länge till, och det är väl lite längt ändå va?;)

Vänligen, Ylan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Ok - har nu fått priser på själva fiberförbindelsen:

ca 11.000kr/kvartalet exkl moms.

Nu räknar dom på själva trafikkostnaden för 100Mbit resp. 1Gbit/sek.

Ps. Någon som bor i närheten av Sveavägen/Odengatan korsningen??

Kansker blir granne med dig snart.. Beroende på hur mitt lägenhetsbyte blir... Då får du dra in fiber...

Hej Björnström !

Har du inte möjlighet att via kabeln (TV uttaget) få in sk "Multinet" som ATM i Täby erbjuder?

http://atm-antenn.se/index2.php

Detta underbara skall vi i vår borättförening få inkopplat från 1 Sept.
Hastighet 40 Mbit till varje lägenhet för 330 kr / mån

/ adelfos

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Talade med Stokab idag. Dom bekräftar att det finns en fiberstation i källaren. "upp till 13.2Gbit/sek" kan dom leverera

(vågade inte fråga vad just det skulle kosta)

wooow... det är ju snabbare än gigasunet!:)

Jag tänkte bara skriva en komentar angående internet via kabeltv eller elnätet. Tyskland ska vara glada att de tjänsterna inte erbjuds. Kabeltvnäten är totalt värdelösa på Internet, det fungerar helt enkelt inte. Har någon här hört talas om en kabeltvinternettjänst som fungerar? Internet via elnätet kräver nog en ganska omfattande utbyggnad. För privatpersoner finns det ingen anledning att använda något annat än de två koppartrådarna som telefonen går på.
Att ha sin nätkoppling via fiber känns onödigt dyrt då det sällan behövs och knappast ger någon stor prestandaökning. Signalerna går juh ändå över fiber så fort man kommer till växeln.

Eh? Jag har kört UPC/Chello i snart 2 år och jag har då inte märkt av att det inte skulle fungera. Haft ett driftavbrott på 2 dar under dessa 2 år. Visst hastigheten kunde ju vara högre men det fungerar mer än väl.

Vad menar du egentligen?

O vad gäller koppar vs fiber är det ju sjukt stor skillnad. Har du fiber kan du ju ha obegränsad bandbredd i fibern (det är ändutrustningen som spelar roll) medan en koppartråd har en begränsadbandbredd att nyttja. Elnätsaccess skulle ju vara det absolut smidigaste sättet då man har eluttag praktiskt taget överrallt, du kan ju bara nyttja det "första" teleuttaget i ett hus/lgh.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Larsson
Tyskland ska vara glada att de tjänsterna inte erbjuds. Kabeltvnäten är totalt värdelösa på Internet, det fungerar helt enkelt inte.

Bullshit. Naturligtvis fungerar det om man använder vettig utrustning (ATM-teknik i själva kabelnätet är definitivt att föredra).
Thalamus Networks levererade iallafall fungerande lösningar när jag arbetade där, och jag kan inte se varför det skulle ha ändrat sig sedan dess...

  • Medlem
  • London
  • 2003-07-04 06:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
O vad gäller koppar vs fiber är det ju sjukt stor skillnad. Har du fiber kan du ju ha obegränsad bandbredd i fibern (det är ändutrustningen som spelar roll) medan en koppartråd har en begränsadbandbredd att nyttja.

Nja, det stämmer inte heller riktigt, det finns en teoretisk maxhastighet hos fiber också. Tex har man visat att dämpningen i en fiber inte kan bli mindre än ca 0.15 dB/km pga "Rayleigh-scattering", ett fenomen som bla gör att himlen är blå (tillsammans med lite andra orsaker). På samma sätt finns det en teoretisk maxhastighet med vilken du kan skicka signaler. Pga pulsbreddning och annat kan man inte skicka signalerna hur tätt som helst.

Men utvecklingen går ju fortfarande framåt, vem vet hur fort det går om fem år?:eek:

Senast redigerat 2003-07-05 08:18

Visst kan det vara häfftigt och fränt med fiber men saken är juh den att 10Mbit över fiber är inte ett dugg snabbare än 10Mbit över koppar. I vissa fall kan vara nödvändigt att dra fiber ända in i lägenheten för att kunna leverera en uppkoppling men som regel kan man distribuera snabbt nät över koppat till en mycket lägra kostnad. Här i linköping där jag bor kommer internet från ett rj45 uttag i väggen. Det går till en switch i trapphuset som kan leverera 100Mbit fullduplex. Det är inte speciellt troligt att man som privatperson behöver mer fart än så. (Och i det fallet så får dom hänga upp en gigabitswitch istället)

Olas samlade kunskaper om fiber: Det har kommit en ny teknik (nåja, några år gammal) där man kan sjudubbla (eller var det fyra eller sex kanske) kapaciteten i en fiber genom att sända ljus på flera olika våglängder samtidigt.

Någon som vet mera eller kan berätta huruvida jag drömt något igen?

/Ola

Det låter som något som kan stämma. Man kan skjuta laser med olia vinklar och olika våglängd osv för at få högre kapacitet.

  • Medlem
  • London
  • 2003-07-05 08:00

Nejdå, du har inte drömt. Det är det som kallas för multimodfiber, singelmod används för att skicka en frekvens. Men det är ganska dyr kringutrustning för att använda flera frekvenser dock. Därför använder man sig av DWDM (Dense Wavelength Division Multiplexing) endast för längre sträckor. Istället kan man dela upp informationen i tiden och skicka lite info från varje källa i taget. Det är ju få datorer som skickar ínfo i 2.5 Gbps, som tex Gigasunet har.

Visste ni för övrigt att kostnaden för att lägga en fiber över Atlanten betalar tillbaka sig på ca 2 dagar om man antar fullt utnyttjande av bandbredden (och våra priser för att ringa till USA)?

Senast redigerat 2003-07-05 08:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Vill de att du skall betala både fiberhyra och trafikavgift?

100Mbit brukar vara rätt så dyrt för företag, jag har en kund som har det och han betalar ca 50' i månaden för det.

Jag begärde offert från Song och Internet5 och några andra för några veckor sedan, de tar 4-6000 för 2Mbit. Att koppla in fibern som jag redan har indragen kostar 15' trots att de enda de gör är att stoppa i tåten i en switch i andra änden. Nån fiberhyra var det inte.

Du hade helt rätt - priserna blev heltokiga.

Mellan 50-60.000kr / mån för 100Mbit, och priset för Gigabit ville dom inte ens börja diskutera eftersom en Gigabitport i deras Ciscorouter kostade 130.000kr

Anledningen att jag särspecifierade fiberkostnaden var att jag haft egen kontakt med Stokab och har deras prislista, på så sätt kan jag se hur stor del trafiken kostar respektive fiberanslutningen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Visste ni för övrigt att kostnaden för att lägga en fiber över Atlanten betalar tillbaka sig på ca 2 dagar om man antar fullt utnyttjande av bandbredden (och våra priser för att ringa till USA)?

Ny affärsidé för Björnström kanske.

1
Bevaka tråden