Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft myser med Adobe?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-07 22:12

Var på väg att skriva rubriken: Microsoft köper Adobe? Ändrade mig då det inte fanns något i texten som tydde på det mer än.
"Another person with knowledge of past talks between the two companies explained that Microsoft has courted Adobe several years ago with possible acquisition discussions. But the deal never moved past informal talks as Microsoft feared that United States Department of Justice would likely block the deal on antitrust grounds."

Antagligen handlar det om något så enkelt och trist som Flash på Windows Phone 7. Men tänk om..

Microsoft and Adobe Chiefs Meet to Discuss Apple - NYTimes.com

Läste ett roligt namnförslag på det nya företaget: Microbe.. tycket det var ganska skoj.

//Stefan

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-10-07 22:52
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Läste ett roligt namnförslag på det nya företaget: Microbe.. tycket det var ganska skoj.

//Stefan

Kanske AdSoft

Men troligen är det som Acke säger, Flash i WinMo7.
Lustigt, alla försöker glänsa med Flash i mobiler, men jag har väldigt sällan (aldrig t.o.m tror jag) sett om dessa mobila enheter har nästintill samma batteritid jämnfört med icke-flashstöd så att säga, eller om en flashanimation / sida dricker batteri.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-07 22:59

Därför att flash suger ut batteriet väldigt snabbt. Från alla som har testat flash på mobilen har nästan alla sagt att flash fungerar dåligt. Filmer som många saknar fungerar uselt om inte filmen är optimerad för mobiler vilket nästan ingen film är. Och måste man höra om alla filmer är deg lättare att direkt spara i h.264. Men kanske kommer Adobe med en ny version som är verkligen bra.

//Rob

Jag har verkligen svårt att tro att de här två herrarna ägnar särskilt mycket tid på så specifika saker som Flash på Windows Mobile, det är liksom ett område för deras anställda, inget de behöver lägga tid på. (F.ö. utgör såväl Flash som Windows Mobile en mycket liten del av företagens omsättning).

Exakt vad det rör sig om vet nog ytterst få personer, men det kan faktiskt också vara som de själva säger. Det är inte sååå ovanligt att såna här personer möts för att diskutera på ett rätt allmänt plan.

Nåja, vi får kanske se.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

...(F.ö. utgör såväl Flash som Windows Mobile en mycket liten del av företagens omsättning)...

Det är kanske just det som de vill ändra på?

Jag hade hellre sett Apple köpa Adobe än att Microsoft köper Adobe.

Adobe Premiere + Final Cut Studie = ny produkt som har de bästa bitarna från båda programmen.
Adobe Lightroom + Apeture = -"-
Adobe InDesign. Finns ingen motsvarighet från Apple (Pages är inte i samma klass som InDesign)
Adobe Photoshop. Finns ingen motsvarighet från Apple.
Adobe DreamWeaver. Finns ingen motsvarighet från Apple (iWeb är inte i samma klass som DreamWeaver)
Adobe Flash. Lägg ner produkten!
Acrobat Professional. Integrera de bästa bitarna i MacOS X
Version Cue. Integrera i Mac OS X (och gärna via API)

Men som sagt är det nog bara fråga om hur man skall hantera Apple och Flash.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag hade hellre sett Apple köpa Adobe än att Microsoft köper Adobe.

Adobe Premiere + Final Cut Studie = ny produkt som har de bästa bitarna från båda programmen.
Adobe Lightroom + Apeture = -"-
Adobe InDesign. Finns ingen motsvarighet från Apple (Pages är inte i samma klass som InDesign)
Adobe Photoshop. Finns ingen motsvarighet från Apple.
Adobe DreamWeaver. Finns ingen motsvarighet från Apple (iWeb är inte i samma klass som DreamWeaver)
Adobe Flash. Lägg ner produkten!
Acrobat Professional. Integrera de bästa bitarna i MacOS X
Version Cue. Integrera i Mac OS X (och gärna via API)

Men som sagt är det nog bara fråga om hur man skall hantera Apple och Flash.

Herregud vilken mardröm om Apple eller MS skulle köpa Adobe!

Ursprungligen av M. Sundbom:

Det är kanske just det som de vill ändra på?

Och varför skulle Microsoft vara intresserat av att stärka Flash, som ju är en konkurrent till Silverlight?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-10 19:02
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och varför skulle Microsoft vara intresserat av att stärka Flash, som ju är en konkurrent till Silverlight?

För att få en fördel mot Apple och kanske Android om MS köper sig exklusiva rättigheter för Flash på mobilen?

//Rob

Flash är tungdrivet, ja. Men hur ska det bli om MS lägger sig in i bilden?! Flash blir Trash i sådana fall, förmodligen.. och Adobe blir väl syndabockar medan Silverlight får "glänsa" dunkelhet över marknaden. Nja, vi får väl se vad som händer.

Hmm, fast Microsoft har ju Silverlight som är riktigt bra, så allt dom tar i blir ju inte skit.

Sen till tråden igen.
Microsoft köper Adobe?
Hmm, ja varför inte.

CS Master Collection + MS Office = En jävla fet svit.
Bara att köpa upp Autodesk också så äger dom världen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-08 14:15

Jag tror inte att MS kommer att köpa Adobe. Jag tror mer på att de kommer att bilda en kooperation i mobila och kanske t o m PC marknaden. Vi får se vad som händer. Förlorar Apple CS programmen blir det inte roligt.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2010-10-08 14:51

Med tanke på Apples marknadsvärde så är det nog snarare dom som glufsar i sig Adobe, om det skulle visa sig att Adobes aktieägare kan tänka sig att bli uppköpta. Kanske dags att hamstra adobe aktier.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2010-10-08 19:05

Fundering, kanske lite offtopic: Jag har ingen känsla att Silverlight är bra. Kräver installation av speciellt program, segt att ladda.
Är dock beredd att lyssna på argument om varför Silverlight funkar bra.

Ursprungligen av pekka:

...kanske lite offtopic...

Kanske inte så lite. Så den frågan kan vi väl ta någon annanstans än den här tråden.

/Mod

Arstechnica spekulerar kring detta rykte. Slutsatsen är väl att ett fördjupat samarbete kring Flash i Windows Phone 7 är högst troligt medan att MS köper Adobe är mindre troligt, även om det skulle vara en bra affär, särskilt för MS.

Microsoft buying Adobe would fix both companies' Apple problem

Jag tycker att det vore trist om samtalen skulle leda till en sammanslagning av företagen. På samma sätt som Adobes köp av Macromedia skulle tror jag att det skulle minska utbudet av kvalitetsprogram för Mac OS X.

Det skulle inte förvåna mig om Apple har motsvarigheter till programmen i Adobe CS i olika utvecklingsfaser för att så snabbt som möjligt kunna svara på om Adobe plötsligt upphör med Macversionerna.

Jag har fortfarande inte förlåtit Adobe för att de la ner Freehand så för min del kvittar det...

Visste inte vad Micro$oft Silverlite var...

Min första tanke var Silverlining/Silverlight/Sliver... vad det programmet nu hette som man fick med SyQuest EZ135 driven, ett mycket bra hårddisk program.

LCR

1
Bevaka tråden