Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är Outlook så dyrt - jämfört med övriga program i Office-paketet?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har i en tidigare tråd gnällt på Adobes prissättning, där det är jättestor prisskillnad mellan USA och resten av världen.

Nu är det dags att gnälla lite på Microsofts prissättning. Men här handlar det inte om prisskillnad mellan länder, utan mellan de olika paketen.

- Jag vill köpa Office 2011.
- Jag behöver 3 licenser till hela familjen.
- Det finns en "Home & business"-version med Word, Excel, PowerPoint och Outlook.
- Det finns en "Home & student"-version med Word, Excel och Powerpoint. Men ingen Outlook, tyvärr.

Om jag väljer att köpa "Family pack" (3 licenser) av student-versionen, så kostar det ca 1300 kr.

Om jag köper "Multi pack" (2 licenser), plus ett vanligt paket (1 licens), av business-versionen, så kostar mina 3 licenser ca 4800 kr (2900 för multipacken, och 1900 för den andra).

En prisskillnad på 3500 kr, eller ca 270% dyrare, bara för att få med Outlook i paketet.

Hur kan det vara så stor prisskillnad, när den enda skillnaden är att Outlook ingår?

Microsoft värderar alltså Outlook-licenserna ca 8 gånger högre än Word-, Excel- och Powerpoint-licenserna. Det förstår inte jag.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-08 16:50

Nejdå det gör dom inte.

Dom värderar att en FÖRETAGSKUND vill betala 270% mer. Företag som köper Retail är dumma i huvudet och fattar inte bättre.

Varför kan du inte uppgradera förresten?

Ursprungligen av studiox:

Dom värderar att en FÖRETAGSKUND vill betala 270% mer.

Det dyrare paketet heter "Home & Business" och är alltså inte bara riktat mot företagskunder.

Ursprungligen av studiox:

Varför kan du inte uppgradera förresten?

Finns inga uppgraderingsversioner.

Och lösningen är ju enkel. Jag köper naturligtvis "Hem & Student"-versionen, struntar i Outlook, och flyttar mejlen från Entourage 2008 till Apple Mail eller Thunderbird i stället.

Men även om jag har en lösning, så vill jag förstå hur de tänker...

Som studiox skriver, du börjar i fel ände. Om jag fattar dig rätt så utgår du ifrån att de sätter ihop paketen baserat på olika behov och sedan gör en bedömning av vad innehållet ska kosta (utifrån kostnader och önskad marginal?). Troligare är att de delat upp marknaden utifrån vad kunderna är villiga att pröjsa för ett officepaket, satt vad de tror är det optimala priset på respektive paket, och sedan lite halvt godtyckligt bestämt vad som ska differentiera dem.

Men se det så här i stället:
Hur kan man omvärdera mail-programmet så radikalt mellan versionerna?

Entourage har ju ingått i "Hem & Student"-versionen tidigare, i Office 2004 och 2008 t.ex. Men helt plötsligt så ska man betala 270% mer bara för att få mailprogrammet.

Tycker Microsoft verkligen att Outlook är så fantastiskt mycket bättre än Entourage, så att det motiverar den här omvärderingen av programmet?

Men visst, det är säkert en marknadsgrej. Många av dem som tidigare har köpt "Hem & Student"-versionerna har nog inte använt Entourage. Och då kan man bryta ut mailprogrammet ur paketet, och använda det programmet som "ursäkt" för att ta mer betalt för "den stora versionen".

Ja ja, jag har fått "skriva av mig" lite, och kommer med största säkerhet att köra på den tidigare nämnda lösningen. Men jag tycker fortfarande att det är lite märkligt beteende av Microsoft.

Senast redigerat 2010-10-08 19:29
  • Oregistrerad
  • 2010-10-08 21:23

Vet inte var du står men min åsikt är att Entourage måste MS ha skrivit i ren jävelskap för att reta gallfeber på mac-användare världen över. Sämre skit får man leta efter. Det blev ju inte heller bättre när dom kom på att dom kunde göra en NY version (WebService edition) - Som Exchange administratör vill jag bara elda upp skiten.

Nu kommer "Outlook" till mac. Har kört det ett bra tag och det är mycket trevligare än Entourage, det har ett riktigt mac GUI (Cocoa) och känns mycket trevligare. Tyvärr är det inte riktigt som outlook dock.

Om du inte kör exchange eller andra avancerade saker så har du som privatperson inget att vinna på outlook, kör Apple Mail istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-08 23:11

Jag fattar precis, sinnesjukt dyrt med Outlook, även om inte Entourage 2008 var billigare heller.

I alla fall så har vi på bolaget bytt allihop till Mail/iCal/Adressbok/Google Apps istället för Entourage 2008/Hosted Exchange idag.

Och på det sättet tjänat ca 4.000/år/anställd + licens på 3500/person

  • Medlem
  • Eslöv
  • 2010-11-14 17:47
Ursprungligen av Tangen:

Jag fattar precis, sinnesjukt dyrt med Outlook, även om inte Entourage 2008 var billigare heller.

I alla fall så har vi på bolaget bytt allihop till Mail/iCal/Adressbok/Google Apps istället för Entourage 2008/Hosted Exchange idag.

Och på det sättet tjänat ca 4.000/år/anställd + licens på 3500/person

Har varit inbiten användare av Outlook sedan det kom. Tycker väl fortfarande att det är bäst ur användarsynvinkel. Övergick dock från pc till Mac för några månader sedan, kör på webmail sedan jag inte hittat något bra alternativ. Skulle gärna höra dig berätta mer om för- och nackdelar med den lösning du beskriver, exv har ni flyttat domänen till Google mm mm? Har själv aldrig använt Mail men tittat på iCal och Adressbok vilka jag tycker verkar långt från företagsanpassade....men man får kanske bara acceptera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-15 09:16
Ursprungligen av Aqtiv:

Har varit inbiten användare av Outlook sedan det kom. Tycker väl fortfarande att det är bäst ur användarsynvinkel. Övergick dock från pc till Mac för några månader sedan, kör på webmail sedan jag inte hittat något bra alternativ. Skulle gärna höra dig berätta mer om för- och nackdelar med den lösning du beskriver, exv har ni flyttat domänen till Google mm mm? Har själv aldrig använt Mail men tittat på iCal och Adressbok vilka jag tycker verkar långt från företagsanpassade....men man får kanske bara acceptera.

Entourage är vägen att gå för dig, jag är rätt så övertygad.
Nu kommer iofs Outlook för Mac (Tidigare Entourage)

Största anledningarna till varför jag är emot office är:

1. Priset
2. Oförmågan att dela kalendrar

Jag kör nu i princip bara på gmail på nätet, med docs och kalender om vi ska fortsätta? vet inte i dagsläget lite osäkert, men vi får se.

Google är inte så business (Hardcore), men det är "Good Enogh"

  • Oregistrerad
  • 2010-10-09 12:46

Sparat menar du

Som företagare så köper man iofs inte bulk, OVS är bra mycket billigare. Dyr exchange ni valde också, går att få det från runt 50 Kr i månaden idag, lite billigare än Google

Visst Mail har sina fördelar men också nackdelar när det kommer till att koppla dokument för e-post. Sitter i ett par föreningar där vi använder Excel för medlemsmatrikel och med Entourage var det lätt som en plätt att göra utskick. Mail kräver att deras adresser ligger i min adressbok och jag vill inte ha alla medlemmar där eller sitta och uppdatera så fort någon bytt adress. Samma sak med kundlistor som jag delar med ett antal kollegor. Mail är ett bra e-postprogram men inget kontorsprogram enligt mitt förmenande. Så jag kommer nog att vara ett av de "Företag som köper Retail är dumma i huvudet och fattar inte bättre."

1
Bevaka tråden