Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väldigt långsam ny iMac

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är ganska ny på mac, köpte min första i maj tidigare iår och allt med den har fungerat klockrent tills för någon vecka sedan.

Nu tar det fruktansvärt lång tid att starta den (ca 10 min), den står still på den blåa skärmen jättelänge innan skrivbordet kommer upp. Sedan hakar den upp sig lika mkt som en PC :p, dvs stup i kvarten kommer "färgsnurran" eller timmglaset upp och datorn står stilla i några minuter.

Jag har försökt lösa det med hjälp av gamla trådar utan resultat. Först försökte jag med onyX, men förstod inte de så jag körde maintenance (kryssade i alla rutor i de första på boxarna), men det hjälpte inte ett smack. Då försökte jag med applejack, och har både testat med "applejac auto restart" och "applejack AUTO restart". Men ingenting har förbättrats...

Vad kan jag göra? Vill helst inte ominstallera hela OSX, då jag har en iWeb sida med 20 timmars arbete bakom. Kan jag ha fått ett virus? I så fall hur kollar jag upp de?

Nu blev det mycket men är mycket tacksam för svar!

Ps Jag misslyckades med en installation av Windows XP via bootcamp straxt innan detta hände, men jag tog bort windowspartitionen och det är bara Macintosh HD som används.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-07 23:01

Det är nog något fel på hårddisken.

//Rob

Det kan inte vara startskivan som det blivit något fel på? Dvs i vilken ordning den ska boota, kolla Startskiva i inställningar och se att din MacOS partition är vald. (Så den inte letar efter något som inte finns.)

//Stefan

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-10-07 23:31

Problem med hårddisken låter ganska troligt, som Robo-X säger.

Saker att göra och testa:

Har du en extern hårddisk (gärna två), använd Time Machine och gör en säkerhetskopia av allt på hårddisken! Mac OS kan relativt lätt återskapa det du hade på datorn därifrån vid en senare ominstallation.

Starta från systemskivan som följde med datorn - mata in skivan, starta om datorn, håll ner C tills den signalerar att den startar från CD-skivan istället för hårddisken. Kör Skivkontroll där, och eventuellt Apple Hardware Test om du har tillgång till en sådan skiva.

Uppstår samma problem i felsäkert läge? Håll ner skift när du hör startljudet, och släpp det när kugghjulet dyker upp.

Då du gjorde en misslyckad WIndows-installation tidigare är det möjligt att det finns en grundläggande felaktig inställning någonstans på hårddisken. Jag skulle gissa att det krävs en formatering och ominstallation för att fixa det, i så fall. Men det är inte säkert att det är detta som är problemet.

Jag har 2 val av startskivor, dels MacOS partition och sen nätverkstart, men när jag markerar MacOS partition och trycker på starta om, så säger den att verktyget "bless" inte kunde ställa in den aktuella startskivan...

Men det ska väl vara 1 års garanti om det är fel på hårddisken?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-10-07 23:39

Låter definitivt som det är något galt med någon fundamental inställning på hårddisken. Det är inte säkert att det är fysiskt fel på hårddisken - starta från CD-skivan först och kör Skivkontroll.

Även om Skivkontroll skulle kunna reparera felet så skulle jag rekommendera att du efteråt gör en fullständig säkerhetskopiering till en extern hårddisk och därefter formaterar om hårddisken, installerar om och återskapar dina data från säkerhetskopian. Mac OS kommer att fråga om det finns en tidigare Time Machine-säkerhetskopia som du vill använda i slutfasen av installations- och inställningsprocessen.

Gör backup på dina viktiga grejor illa kvick!
Det viktigaste är att du har det oersättliga säkrat, sen kan du börja trixa.

Om du har garanti på datorn så innefattar det också hårddisken, så det är nog lugnt att du får en ny frisk om det är den som ställer till det.

För att kolla fel på filsystemet (mjukvarufel) på hårddisken rekommenderar jag DiskWarrior som är bland de bästa programmen för att fixa sådant strul: http://alsoft.com/
Mycket bättre än Apples Skivverktyg som kan kamma sig i jämförelse.

Kan ju vara så att det ”bara ” är filsystemet som strular. Det är ibland lite knepigt att säkerställa om det problem med mjuk- eller hårdvara.

Okej, ska försöka fixa extern hårddisk imorn! Men är ju hela datorn som är seg inte bara uppstarten, så startskivan kan inte vara enda felet. Men det kan inte vara någon form utav virus eller liknande?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-10-08 07:13
Ursprungligen av vihol004:

Okej, ska försöka fixa extern hårddisk imorn! Men är ju hela datorn som är seg inte bara uppstarten, så startskivan kan inte vara enda felet. Men det kan inte vara någon form utav virus eller liknande?

Skälen till att vi tjatar om säkerhetskopiering först hela tiden är följande:

Går datorn in till service lämnar Apple eller butiken inga som helst garantier kring dataförluster.

Det kan vara ett fysiskt fel på hårddisken, och då måste den bytas ut i vilket fall.

Det kan vara ett grundläggade partitionsfel eller motsvarande på hårddisken, och då måste den formateras och all information på den försvinner.

En dator använder dessutom hårddisken hela tiden när den är i arbete. Är det något fel på hårddisken så kan det lätt påverka hela systemets funktion. Det är också mycket troligare med ett fel på hårddisken än med inblandning från tredje part när det rör sig om Macar.

Låter nästan som min Mac Pro betedde sig helt plötsligt när den var ny. Det tog hur lång tid som helst för den att starta och när den väl gjorde det var den seg som sirap. Dum fråga men har du kollat något så enkelt som att du inte har någon process som drar mycket CPU-kraft? I mitt fall var det en av OSX mest vitala delar som hade fått fnatt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-10-08 05:59

Bytte nyligen en polares HD i en iMac med samma symptom och den blev bra efter bytet. Låter klart som HD'n.

.... Med andra ord, glöm att du fått ett virus.
Det finns inga virus till OSX.

Hade du fått ett hade du blitt världskändis.

Gissar på att hårddisken är fysiskt paj.
Alternativ B, hårddisken är pajjad i partitionerna sedan du skulle installera Windows på den.

(Varför installera windows typ första dagen när man köpt en Mac?)

Kan du få igång såpass att du kan kopiera ut dokument och eget material, bra.
Sedan i med en skiva välj radera och installera.

Har du lite tur funkar datorn sen.

Okej, då blir det nog till att först omsinstallera hela alltet, och om det inte märks någon skillna, får jag väl skicka in den till apple som garantiärende...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-08 22:54
Ursprungligen av vihol004:

Okej, då blir det nog till att först omsinstallera hela alltet, och om det inte märks någon skillna, får jag väl skicka in den till apple som garantiärende...

Jag hade tagit den på garantin direkt. Man köper en mac för att man inte orkar krångla. Du har din garanti, så det är Apples problem.

Ursprungligen av ibish:

Jag hade tagit den på garantin direkt. Man köper en mac för att man inte orkar krångla. Du har din garanti, så det är Apples problem.

Jo, men om han nu sabbat det hela med en kass Windwsinstallation kan man ju råka ut för att Serviceverkstaden debiterar istället...

Inte lika kul.

Man kan ju kolla FÖRST om det går installera om, funkar inte det (HD troligen fysiskt kass) så lämna in på garanti.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-10-08 22:32

Pröva först med att bara ominstallera OSX .Backa upp allt på extern hårddisk med exv timemaskin och därefter ominstallerar du bara systemet OSX via skivan och väljer att behålla allt annat övrigt
Testa igen med ett friskt system

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-09 09:02

Jag skulle ringa Apple först och beskriva problemet. Kan de inte hjälpa så får man en case nummer och kan lämna in den hos på apple service.

//Rob

Okej, jag testar installera om först då tror jag. Men förstår inte vrf garantin skulle sluta gälla bara för att något går snett när jag följer steg för steg hur jag ska göra med en korrekt windows-installation, förmodligen fel på skivan... Men om de skulle debitera för eventuell reparation, vad är det för summor vi snackar om då?

@Rob Min kundsupport gällde bara i 90 dagar, så den har gått ut. Kan man ringa dom ändå utan att dom ska ta typ 50 kr i minuten?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-09 17:58

Det spelar ingen roll om det är mer än 90 dagar. Du har 1 års garanti och det är inga problem att ringa Apple när du har problem. Boot camp stöds självklart av Apple. Men inte win xp installationen. Men eftersom det är med mac os x du har problem är det bara att ringa.

//Rob

Senast redigerat 2010-10-10 19:00

Okej, men ska man vara så ful att man låter bli att nämna det för dem? Eller ser dem de direkt annars ändå? För det verkar ju finnas personer som haft samma problem, utan nån windowsinstallation...

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-10-10 18:00

Om det är så att försöket till Windows-installation fördärvade partitionstabellen på hårddisken eller liknande, så lär de se det.

Mitt råd kvarstår:

1. Säkerhetskopiera
2. Starta från den medföljande installationsskivan
3. Kör Skivverktyg och Kontrollera skiva

Detta kan kanske fixa problemet, men om skivkontrollen inte klarar av det:

4. Formatera om skivan, med standardinställningarna
5. Installera om, och återställ från säkerhetskopian

Om problemet kvarstår efter detta är det troligen ett maskinvarufel, och dags att ta tillbaka datorn till butiken.

Ska springa förbi macoteket imorgon och höra med dom. Annars gör jag som du säger!

1
Bevaka tråden