Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro hänger sig?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-10-06 22:37

Har haft min macbook pro 13" drygt ett år nu och den har funkat hur bra som helst! Men nu har den blivit jätte seg och den hänger sig hela tiden, webbläsare/musik/film funkar ett par sekunder sedan fryser allt någon minut. Har provat att reparera startdisken men utan resultat.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

// Rickard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-06 23:22

Lite mer information skulle inte skada :). Rent spontant så undrar jag över hur mycket plats du har på hårddisken. För lite utymme kan göra det svårt för det virtuella minnet att ta sig fram. Prova att rensa hårddisken på sånt du inte behöver.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-10-07 00:22
Ursprungligen av Mcus:

Lite mer information skulle inte skada :). Rent spontant så undrar jag över hur mycket plats du har på hårddisken. För lite utymme kan göra det svårt för det virtuella minnet att ta sig fram. Prova att rensa hårddisken på sånt du inte behöver.

Här ungefär 60 gig ledigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-07 00:33
Ursprungligen av bows33r:

Här ungefär 60 gig ledigt.

Då är det inte där felet ligger. Hur är det med internminne? Har du mycket som körs i bakgrunden som du inte behöver? Tillräckligt nu jämfört med när du köpte datorn? Har också en MacBook Pro 13 som fyllde ett år för ett par månader sen. Uppgraderade ganska precis till 5Gb ram och upplever aldrig nu att något fryser, hackar eller stannar till i bland.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-10-07 01:05
Ursprungligen av Mcus:

Då är det inte där felet ligger. Hur är det med internminne? Har du mycket som körs i bakgrunden som du inte behöver? Tillräckligt nu jämfört med när du köpte datorn? Har också en MacBook Pro 13 som fyllde ett år för ett par månader sen. Uppgraderade ganska precis till 5Gb ram och upplever aldrig nu att något fryser, hackar eller stannar till i bland.

Vet inte, Har ca 1,4 gig ledigt minne enligt aktivitetskontrollen. Kan man rensa minnet på något vis?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-07 09:12

Okej, vi börjar såhär:
Vad har du för datormodell? Dvs version, CPU, Minne, Hårddisk osv.
Vilken systemversion kör du?
Uppdaterat alla program osv för att köra de senaste?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-10-07 09:49
Ursprungligen av 20hz:

Okej, vi börjar såhär:
Vad har du för datormodell? Dvs version, CPU, Minne, Hårddisk osv.
Vilken systemversion kör du?
Uppdaterat alla program osv för att köra de senaste?

Mac os x 10.6.4
2.53 ghz intel core duo
4 gig 1067 mhz ddr3
250 gig hdd

Jag kör firefox/itunes/spotify/vlc men har provat med andra program utan resultat. Men datorn hänger sig även i finder och andra standard program på datorn.

Och när du har svarat på de frågorna, så kan du fortsätta med de här...

Ursprungligen av bows33r:

...webbläsare/musik/film funkar ett par sekunder...

Vilken webbläsare? Har du provat någon annan?

Vadå film och musik? Är det iTunes, Quicktime Player, VLC, eller något annat?

Ursprungligen av bows33r:

...sedan fryser allt någon minut...

Beskriv gärna lite mer i detalj vad som händer.

Fryser någon minut... Vad händer sen? Upprepas frysningarna regelbundet hela tiden?

Vilka program har du igång när det händer?

Har du kollat (i Aktivitetskontroll) vilka processer som är igång när det händer?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-10-07 09:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och när du har svarat på de frågorna, så kan du fortsätta med de här...

Vilken webbläsare? Har du provat någon annan?

Vadå film och musik? Är det iTunes, Quicktime Player, VLC, eller något annat?

Beskriv gärna lite mer i detalj vad som händer.

Fryser någon minut... Vad händer sen? Upprepas frysningarna regelbundet hela tiden?

Vilka program har du igång när det händer?

Har du kollat (i Aktivitetskontroll) vilka processer som är igång när det händer?

Det lossnar ju och sen kan det flyta på några sekunder upp till nån minut innan den hänger sig igen. Ja den har varit så här i drygt 2 veckor nu.
Har kollat aktivitetskontrollen och ser inget konstigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-07 09:59

Installerat alla updates från Apple (inkluderat firmware updates) samt hur fryser sig datorn? Precis som Jesper frågar.

Kollat vila processer osv?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-10-07 10:01
Ursprungligen av 20hz:

Installerat alla updates från Apple (inkluderat firmware updates) samt hur fryser sig datorn? Precis som Jesper frågar.

Kollat vila processer osv?

Man kan röra muspekaren men inga program svara. och pekaren är den där färgade snurran.

Har kört program uppdateraren men den hittar inget nytt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-07 10:08

Jag hade liknande problem med min Macbook pro 13" i början. Bytte till SSD och efter det försvann problemet och tror även detta är hårdvarurelaterat.

Testa att stänga av SMS (Sudden motion sensor) MacBook - How to disable sudden motion sensor (SMS) - Mac-Forums.com och testkör den ett tag. Samma problem? Tänk på att du inte skakar din dator nu när du stängt av den utan låt den stå på ett plant bord eller liknande.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-10-07 10:28
Ursprungligen av 20hz:

Jag hade liknande problem med min Macbook pro 13" i början. Bytte till SSD och efter det försvann problemet och tror även detta är hårdvarurelaterat.

Testa att stänga av SMS (Sudden motion sensor) MacBook - How to disable sudden motion sensor (SMS) - Mac-Forums.com och testkör den ett tag. Samma problem? Tänk på att du inte skakar din dator nu när du stängt av den utan låt den stå på ett plant bord eller liknande.

Provade att stänga av sms men har fortfarande samma problem=/

Har du några program som startar samtidigt som datorn startar och ligger i bakgrunden?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-10-07 11:01
Ursprungligen av Scarecrow:

Har du några program som startar samtidigt som datorn startar och ligger i bakgrunden?

Inte vad jag vet om

Ursprungligen av bows33r:

Inte vad jag vet om

Kolla under Systeminställningar > Konton > Startobjekt. Där hittar du de.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-10-07 11:36
Ursprungligen av Scarecrow:

Kolla under Systeminställningar > Konton > Startobjekt. Där hittar du de.

Growl
growl helperapp
smcfancontroll
facebooknotifications
dropbox
hpeventhandler

De är dom startprogram jag har

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-07 11:41

Inget av dem bör sega ner datorn. Startar du den i felsäkert läge (håll in shift vid omstart) händer samma sak?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-10-07 12:46
Ursprungligen av 20hz:

Inget av dem bör sega ner datorn. Startar du den i felsäkert läge (håll in shift vid omstart) händer samma sak?

Precis samma sak=/

Byt HDD, kostar inte mer än några hundra!

Här har du en guide, tar 15 minuter o byta själv!

Installing MacBook Pro 13" Unibody Hard Drive Replacement - iFixit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-07 14:14

Skulle nog också byta disk. Passa på att stoppa i en SSD om du har pengar eller en 7200. SSD är den bästa uppdateringen du kan göra på din burk.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-10-07 14:39
Ursprungligen av 20hz:

Skulle nog också byta disk. Passa på att stoppa i en SSD om du har pengar eller en 7200. SSD är den bästa uppdateringen du kan göra på din burk.

Är det någon idé att installera om osx? Formatera allt

Ursprungligen av bows33r:

Är det någon idé att installera om osx? Formatera allt

Det är ju kostnadsfritt och eftersom det inte finns någon exakt diagnos på problemet så skulle jag prova det trots allt.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-10-07 16:12
Ursprungligen av Scarecrow:

Det är ju kostnadsfritt och eftersom det inte finns någon exakt diagnos på problemet så skulle jag prova det trots allt.

Funkade tyvärr inte det heller

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-10-10 13:35

Ny hårddisk nu, funkar kanon igen=) Blev en 7200 varvare denna gång!:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-10 13:45
Ursprungligen av bows33r:

Ny hårddisk nu, funkar kanon igen=) Blev en 7200 varvare denna gång!:)

Grattis

1
Bevaka tråden