Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari krymper typsnittet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-10-07 07:56

Sedan ett par veckor tillbaka har jag märkt att Safari har krympt typsnittet på olika webbsidor till nästan oläsligt. Detta har hänt på alla mina tre macar, så det borde inte vara en tillfällighet. Öppna man samma sida i Firefox så visas typsnittet som det ska, men i Safari är det pyttelitet. Jag har försökt att köra Cocktail med allt vad det innebär och återställt Safari men det hjälper föga. Jag har även kollat om alla mina typsnitt är ok inne i typsnittshanteraren, och alla fick gröna bockar och verkar ok.

Är det fel på senaste Safari eller vad? Som det är nu så måste man nästan ha förstoringsglas för att kunna läsa texten

Bifogar en skärmdump på en Macworld-sida som visar skillnaden.

/J

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-07 08:04

cmd+0 återställer zoomen

Du har antagligen gjort en "nyp" gest på din trackpad utan att veta om det.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-10-07 08:33
Ursprungligen av vajone:

cmd+0 återställer zoomen

Du har antagligen gjort en "nyp" gest på din trackpad utan att veta om det.

Jag provade ditt tips men det hjälper tyvärr ej och jag har ingen trackpad på iMacen eller Mac Pro'n.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-10-07 10:07

Tittar man på texten "Skriv ut - Tipsa - Kommentera" högst upp och jämför det mellan Safari och Firefox, så verkar det vara samma storlek. Men rubriken och brödtexten är mindre. Det kan mao inte vara Zoom-funktionen i Safari som ställer till det (antar jag).

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-10-07 10:12

När jag jämförde på min burk så fick jag exakt samma textstorlek i såväl Safari som Firefox på sidan.

Har du månne olika storlek på standardtypsnittet inställda i Safari respektive Firefox? (Safari > Inställningar > Utseende > Standardtypsnitt respektive Firefox > Inställningar > Innehåll > Teckensnitt & färger)

ETA: Dessutom har Firefox ett system för minsta typsnittsstorlek (knappen Avancerat i dialogrutan ovan), vilket Safari saknar enkelt åtkomligt.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-10-07 10:15
Ursprungligen av kjnoren:

När jag jämförde på min burk så fick jag exakt samma textstorlek i såväl Safari som Firefox på sidan.

Har du månne olika storlek på standardtypsnittet inställda i Safari respektive Firefox? (Safari > Inställningar > Utseende > Standardtypsnitt respektive Firefox > Inställningar > Innehåll > Teckensnitt & färger)

Du satte hammaren på spiket! När jag tittade i Safaris inställningar under "Utseende", så var Standardtypsnitts-inställningarna satta till Helvetica 12. Har inget minne av att jag skulle ha ändrat detta på alla tre macar O:-)

Fast som nybliven pappa med lite sömn så vet man ju aldrig

Tack för hjälpen!!!

  • Medlem
  • 2011-05-23 12:32

Lånar tråden till en näraliggande fråga.

Jag förstorar innehållet eftersom jag ser webbläsaren på ”tv” (datorskärm + tv-kort). När jag har förstorat i Firefox kommer den ihåg detta när jag startar om Firefox. Men inte vad gäller Safari (senaste på senaste Snöleoparden). Vad beror detta på? Kan jag lösa problemet?

1
Bevaka tråden